Gå til innhold

Ikke positivt når det snakkes negativt om ekser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle ønske en del mennesker snakket penere om ekser og dater det ikke funket med, for det er lite hyggelig å høre på drittslenging. Jeg synes man fremstår som litt enkelt møblert når man snakker slik om andre personer, særlig dersom man har vært sammen lenge - hvis vedkommende virkelig var så grusom som du hevder nå, burde du jo gått selv, ikke ventet til du ble dumpet. 😉 Et menneske er ikke dårlig selv om kjærligheten til deg tok slutt eller aldri oppsto. Et menneske er ikke fælt selv om det dumper deg hvis vedkommende faktisk ikke har det bra med deg. Noen ganger er vi faktisk bare ikke den rette for den vi selv har falt for.

Selvfølgelig har noen fæle forhold med vold, mishandling, tvang eller annet, da er det selvfølgelig på sin plass å søke støtte hos familie og nære venner. Men å slenge dritt om en date som aldri fikk de rette følelsene for deg eller om en samboer som etter flere år mistrives og er ulykkelig med deg, på tross av at du har det fint, det er bare tåpelig. Du mener neppe at folk som ikke elsker hverandre og ikke er lykkelige sammen skal holde sammen, hvis du ser objektivt på det.

Anonymkode: 286c2...9c9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da vet jeg at jeg er den neste det blir snakka dritt om, hvis han holder på sånn. 

Adjøøø!

Anonymkode: e2dca...050

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart med det, i starten så tenker man: huff så uheldig som har levd i et sånt ekteskap. Det må ha vært skikkelig tøft. 
så ser man mer av personen og forstår at: hei du, din personlighet har også spilt inn her!! 

så ja- enig i at det er rødt flagg!

Anonymkode: ca986...7cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig negativt når noen snakker stygt om ekser. Og spesielt de som skylder på gale ekser for alt som er galt. Verst er de som har flere gale ekser. Som ikke ser seg selv og sin rolle i det. 

Anonymkode: 55b53...b83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Er ikke vits å snakke ekser ned, men er jo ei ærlig sak hvorfor det tok slutt. 

Min eks - som jeg var lenge sammen med -  slo opp på en objektivt kjip måte, for så å slenge dritt om meg ene dagen (var visst min feil at han ikke svarte ærlig når jeg spurte hvordan han hadde det, og selv da han fikk dumpe meg mot min vilje var det ikke "nok" fordi det irriterte ham at jeg ikke gråt over ham) og neste dag var han nesten forelska i meg men ville fastholde skilsmissen. Jeg endte meg å presse ham i terapi fordi han var så ustabil at jeg mistenkte skjult depresjon. Alt dette har skremt meg og gjort meg mer tilbakeholden i nytt forhold, og mer tiltrukket til folk som er veldig ulik min eks. 

Anonymkode: 1ad35...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å være ærlig om hva som skjedde, hvorfor man ble skilt. Man kan si det var tøft men at nå har jeg kommet meg videre i livet. Jeg snakket mye med en nær venninne om alle frustrasjonene i tiden etter skilsmissen og nå har det gått noen år og jeg er ferdig med det. Helt enig i at hvis man treffer en ny man liker, så vil man fokusere på alt positivt og ikke snakke om ekser. 

Anonymkode: 73f70...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hold kjeft om ekser og bli ferdig med det emosjonellt før neste forhold

Anonymkode: 5f8e8...84e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Bare hold kjeft om ekser og bli ferdig med det emosjonellt før neste forhold

En del av jobben kan man ikke gjøre før man  er i et nytt forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En del av jobben kan man ikke gjøre før man  er i et nytt forhold. 

Hva mener du? Jeg har ett skikkelig dårlig forhold bak meg, jeg tok nok år alene til å bearbeide det og jeg har så vidt nevnt det til de jeg har vært sammen med etter det.

Man bruker ikke en fremtidig partner å ta ut negative følelser og snakk på, det er psykolog til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva mener du? Jeg har ett skikkelig dårlig forhold bak meg, jeg tok nok år alene til å bearbeide det og jeg har så vidt nevnt det til de jeg har vært sammen med etter det.

...Enten man venter 2 mnd eller 2 år, er det noen sår man bare kan jobbe med i et nytt forhold. Det er jo der man blir utfordret og berørt. Jeg "snakker" sjeldent om ekser, men de er jo et bakteppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

...Enten man venter 2 mnd eller 2 år, er det noen sår man bare kan jobbe med i et nytt forhold. Det er jo der man blir utfordret og berørt. Jeg "snakker" sjeldent om ekser, men de er jo et bakteppe. 

Det skal ikke gå utover ny partner på den måten at en enten ikke slutter å snakke drit om eksen eller forherliger dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ekser bør være ute av syne, ute av livet til folk, jeg. Har ingen interesse i å snakke om ekser, en vil bare ikke ha dem i synsfeltet, særlig ekser tiår tilbake i tid, det er jo å betraktes som fremmede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg tenker at dette er litt både og her. Jeg har selv datet en mann som maste om gal eks og at han skulle ha barna mest mulig fordi hun var teit og dum.  Den datinga varte svært kort gitt. 

Men, jeg har også snakket om min eks til min nåværende kjæreste. Etter å ha blitt utsatt for utroskap i flere år er min erfaring at man tar  med seg den usikkerheten i nye forhold. Både bevisst og ubevisst. Derfor tror jeg det er viktig å snakke sammen om tidligere erfaringer, og hva man kan gjøre for å ikke bli kontrollerende og mistenksom. 

Anonymkode: 7b77f...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 18.11):

Jeg skulle ønske en del mennesker snakket penere om ekser og dater det ikke funket med, for det er lite hyggelig å høre på drittslenging. Jeg synes man fremstår som litt enkelt møblert når man snakker slik om andre personer, særlig dersom man har vært sammen lenge - hvis vedkommende virkelig var så grusom som du hevder nå, burde du jo gått selv, ikke ventet til du ble dumpet. 😉 Et menneske er ikke dårlig selv om kjærligheten til deg tok slutt eller aldri oppsto. Et menneske er ikke fælt selv om det dumper deg hvis vedkommende faktisk ikke har det bra med deg. Noen ganger er vi faktisk bare ikke den rette for den vi selv har falt for.

Selvfølgelig har noen fæle forhold med vold, mishandling, tvang eller annet, da er det selvfølgelig på sin plass å søke støtte hos familie og nære venner. Men å slenge dritt om en date som aldri fikk de rette følelsene for deg eller om en samboer som etter flere år mistrives og er ulykkelig med deg, på tross av at du har det fint, det er bare tåpelig. Du mener neppe at folk som ikke elsker hverandre og ikke er lykkelige sammen skal holde sammen, hvis du ser objektivt på det.

Anonymkode: 286c2...9c9

Helt enig.

Kjenner flere tilfeller hvor drittslengingen ble en evig besettelse, som forsurer resten av livet og hindrer nye forhold.
Kjedelig å høre den samme leksa i årevis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man legger i begrepet drittslenging.

Jeg synes at man skal være ærlig, og fortelle hva som skjedde. Mange har for eksempel opplevd utroskap. Hvis en kjæreste fikk for seg at jeg var skyldig i utroskapen til eksmannen min, ville ikke det forholdet vært liv laga. Det finnes ingen unnskyldning for utroskap, da kan man skvære opp og skille lag først.

Min historie er ikke noe jeg forteller sånn umiddelbart til alle og enhver, men det blir feil for meg bare å rose eksen min opp i skyene, selv om han har masse positive egenskaper. Han ødela også familien vår, vi har barn.

Så min tanke er at man ikke trenger å sette seg ned med et fremmed menneske og nærmest bombardere det med negative beskrivelser om eks, men at man heller kan snakke sammen om det som skjedde når man har blitt litt bedre kjent. Og selv om man kanskje har opplevd tøffe ting som førte til bruddet, også huske på alt det positive som var, og som gjorde at man valgte å være partneren til den personen.

Anonymkode: aab26...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den rare damen som er gode venner med samtlige av mine ekser. En gang i tiden var disse personene viktige for meg, så da må de jo ha vært bra mennesker, så derfor ønsker jeg å beholde de i livet mitt.

Noen av de er meg veldig nært, og har fått gode relasjoner til mine nye kjærester, mens andre er litt mer perifere, men samtlige anser jeg som venner. Har aldri vært noen problemer rundt dette, men det handler mye om ærlighet og åpenhet 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Frk Midnattsol said:

Jeg er den rare damen som er gode venner med samtlige av mine ekser. En gang i tiden var disse personene viktige for meg, så da må de jo ha vært bra mennesker, så derfor ønsker jeg å beholde de i livet mitt.

Noen av de er meg veldig nært, og har fått gode relasjoner til mine nye kjærester, mens andre er litt mer perifere, men samtlige anser jeg som venner. Har aldri vært noen problemer rundt dette, men det handler mye om ærlighet og åpenhet 😄

I og med at jeg som 50-åring nå er ute av et 28 års langt forhold, så sier det seg selv at jeg ikke har mange ekser, men har et fint og godt vennskap med min ekskone. Ikke noe drama, ikke noe sjalusi og vi omgåes fremdeles på ukentlig basis. Selv om barna er voksne, så har vi jo dem begge i vårt liv. Samme med svigerfamilie som vi begge fremdeles er glad i.

Spent på hvordan en eventuell ny partner vil reagere på det...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet en som kalte eksem sin dum og som til og med hermet etter henne. Det ble slutt, ja. Skjønner ikke at man holder på sånn og at man ikke har fått med seg hvor usympatisk det er.

Anonymkode: 82c5b...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er forskjell på å snakke dritt, enn å si det som det var...

Så er det som regel to sider av en sak...

Å snakke dritt er et stort rødt flagg 🚩.

"A big NO, NO" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass voksen at jeg gjerne prater om tidligere forhold, da jeg har ett på godt over 20 år. Men jeg er også såpass voksen at jeg behandler alle med respekt og synes alle personer har noe godt med seg. Om du shamer x-en din er det over, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...