Mhege Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 (endret) Dattera mi har vært bortreist 1 uke på rideskole leir i forrige uke. Jeg hentet henne der forrige fredag og jeg kom frem ca 30 min tidligere enn avtalt tid. Da når jeg kommer frem, ser jeg at hun rimlig åpenlyst står å røyker sammen med ei annen jente som også har deltatt på rideskolen. Jeg danner meg umiddelbart ett bilde av hun andre jenta, og det bilde er at hun er ei jente som jeg vil si er litt dristig kledd ,og at hun er "litt mye" ,og er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen🤐 Å når jeg da hilser og snakker med henne, så får jeg nettopp bekrefter mine tanker. Jeg kan ikke fatte åssen dem har funnet tonen og åssen dattera mi har noe intresse å være med henne. Å dattera mi VAR inntil hun har truffet henne, verdens mest beskjedene jente og ett skole lys ! Hun driver med håndball/cheerleading osv, mens hun andre driver ikke med noe form for sport. Hun henger bare rundt på kjøpesentere🤐 Så ikke med at dette var nok, så en stund etter jentene skulle bli hentet. Så kom det ei annen mor som skulle hente, i det hun går ut av bilen så skjønner jeg at det MÅ jo være mora til hun andre jenta. Unnskyld ordet, men hun var kledd som e "meget dristig" og var utadvendt til 1000. Jeg tenkte akkurat de samme tankene om mor, som jeg gjorde om datter. Å det fikk jeg også bekreftet når hun kom bort til oss. Så når jeg og jentungen kjører derifra, så ser vi mor og datter står å røyker sammen😵💫 Jeg ville bare komme meg vekk derfra og ba til gud at jentene ikke beholder kontakt ! Men så viser det seg at vi er fra samme sted, men bare en annen skole krets😫. Så nå har dattera mi totalt skiftet stil og oppførsel/væremåte. Hun er ikke til å kjenne igjen på noe slags måte og jeg er helt oppgitt. Så nå går jeg rundt og skaller hode i veggen, og håper for guds skyld at hun blir seg gamle igjen til skolen starter snart igjen. Jeg vil gjerne ha tips og råd fra BARE dere som har eller har hatt tenåringsjenter i hus og kjenner til problemmatiken her ! Mvh en enslig mor som ikke har snakket med noen om dette, men føler kanskje at KG kan bidra med mange gode forslag☺️ PS ! Jeg oppfatter meg som ikke prektig og perfekt selvom jeg bruker den ordbruken om dem som jeg gjør. Endret 9. august 2024 av Mhege Bruk av feil ordlyd 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Skrevet 9. august 2024 Gud bedre du virker dømmende... la henne holde på, er sikkert bare en fase. Du høres skikkelig kontrollfreak ut. Å kalle noen andre kledd som et ludder? Skjerp deg. Anonymkode: 77021...df3 21 5
Mhege Skrevet 9. august 2024 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gud bedre du virker dømmende... la henne holde på, er sikkert bare en fase. Du høres skikkelig kontrollfreak ut. Å kalle noen andre kledd som et ludder? Skjerp deg. Anonymkode: 77021...df3 Vil ikke si at jeg er kontroll freak, men jeg har redigert ord bruken min.Var ikke helt meg og bruke den ordbruk. Dårlig dømmekraft av meg. 1 2
lillevill Skrevet 9. august 2024 #4 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gud bedre du virker dømmende... la henne holde på, er sikkert bare en fase. Du høres skikkelig kontrollfreak ut. Å kalle noen andre kledd som et ludder? Skjerp deg. Anonymkode: 77021...df3 Forstår at du er på anonym med den kommentaren der. Hvorfor i alle dager støtter du at småjenter skal stå å røyke og kle seg i seksualiserte klær? Det er virkelig ikke bra. TS er bekymret, og det forstår jeg, virkelig. TS jeg hadde tatt en prat med jenta di. Men ikke kritiser eller kjeft. Sett grenser. 30 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Skrevet 9. august 2024 Mhege skrev (7 minutter siden): Jeg danner meg umiddelbart ett bilde av hun andre jenta, og det bilde er at hun er ei jente som jeg vil si er litt dristig kledd ,og at hun er "litt mye" ,og er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen🤐 Ting man skal være så forsiktig med å si om andre i et innlegg fullt av dårlig språk, fordommer og manglende innsikt... At hun, i en alder hvor de fleste er lettpåvirkelige, opptatt av å være kule og å passe inn, blir litt preget av et nytt og spennende bekjentskap i uvante omgivelser, betyr ikke at hun har gjennomgått en varig personlighetsforandring. En uke tilbake på skolen i vante rutiner og med de vanlige venne, og det meste vil nok være omtrent som før. Anonymkode: 00f40...aee 13 13
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gud bedre du virker dømmende... la henne holde på, er sikkert bare en fase. Du høres skikkelig kontrollfreak ut. Å kalle noen andre kledd som et ludder? Skjerp deg. Anonymkode: 77021...df3 La henne "holde på" med røyking? Det er det siste ts bør gjøre. Klærne er det jo ikke så farlig med, jeg hadde selv en Spice Girls fase med korte topper og miniskjørt, men det gikk jo over. Røyking er ikke like lett å slutte med. Anonymkode: 780b8...d17 17 3
Mhege Skrevet 9. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2024 lillevill skrev (3 minutter siden): Forstår at du er på anonym med den kommentaren der. Hvorfor i alle dager støtter du at småjenter skal stå å røyke og kle seg i seksualiserte klær? Det er virkelig ikke bra. TS er bekymret, og det forstår jeg, virkelig. TS jeg hadde tatt en prat med jenta di. Men ikke kritiser eller kjeft. Sett grenser. Takk, jeg har ikke kjeftet på henne. Prøvd med en rolig prat og er redd for at kjeft kunne gjort ting 100 ganger værre ja.😬 Selvom jeg har hatt lyst til det ! Så vi tenker likt lillevill 2
lillevill Skrevet 9. august 2024 #8 Skrevet 9. august 2024 Mhege skrev (Akkurat nå): Takk, jeg har ikke kjeftet på henne. Prøvd med en rolig prat og er redd for at kjeft kunne gjort ting 100 ganger værre ja.😬 Selvom jeg har hatt lyst til det ! Så vi tenker likt lillevill Ja men hvor gammel er hun da ? 3
lillevill Skrevet 9. august 2024 #9 Skrevet 9. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): La henne "holde på" med røyking? Det er det siste ts bør gjøre. Klærne er det jo ikke så farlig med, jeg hadde selv en Spice Girls fase med korte topper og miniskjørt, men det gikk jo over. Røyking er ikke like lett å slutte med. Anonymkode: 780b8...d17 Ja, jeg hadde det jeg også, og da var jeg vel 15, eller noe. Vet at ungdommen begynner tidlig med røyking og drikking, men forstår virkelig at en mamma reagerer på å se en annen mamma, men en så ung jente, stå kledd i kort skjørt og røyke sammen. Det er faktisk helt fjernt. Mulig jeg er litt fisefin på det, men jeg hadde fått sjokk. Endret 9. august 2024 av lillevill 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #10 Skrevet 9. august 2024 Hun virket ikke som den skarpeste kniven sier du... Kanskje derfor datteren din likte henne så godt, hun følte seg sikkert lynskarp selv i det selskapet. Anonymkode: be7e1...172 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #11 Skrevet 9. august 2024 Føler med deg ❤️ Ville stille og rolig lagt alle mulige hindringer i veien for fortsatt kontakt. Anonymkode: 1dc58...f88 1
Mezzosoprena Skrevet 9. august 2024 #12 Skrevet 9. august 2024 Jeg biter meg merke i at en av de "positive" tingene du ramser opp for din datter er "verdens mest beskjedene jente", og her tror jeg av svaret kan ligge. Hun er ikke den mest populære, sprudlende eller midtpunktet til daglig. Nå har hun truffet en jente som får henne til å være en helt annen person som (i tenåringens øyne) er kjempetøff og kul og modig og hun vil selvfølgelig være med henne og være som henne. Dette er en veldig typisk ting for de ungdommene som til daglig er en i mengden, som ikke stikker seg ut på noen som helst måte ellers. Slike vennskap går som regel over, fordi de egentlig ikke passer så godt sammen. La de være sammen en stund, men ha tydelige regler overfor din datter (røyk, alkohol, sex osv) så går det seg nok til. Men akkurat det med røykinga må du ta en alvorlig prat med henne om, hun ønsker virkelig ikke å ødelegge seg med det. 18 3 2
Lorieen Skrevet 9. august 2024 #13 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler med deg ❤️ Ville stille og rolig lagt alle mulige hindringer i veien for fortsatt kontakt. Anonymkode: 1dc58...f88 Dette.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Skrevet 9. august 2024 Ikke den skarpeste kniven du heller… Anonymkode: 48968...baa 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #15 Skrevet 9. august 2024 Ts sier ingenting om hvor gamle de er? Om du ser litt annerledes på det, så kan det jo være bra at datteren din har fått en ny venn. Litt nye tanker og perspektiver, og prøver ut ny stil. Prøving og feiling er jo det tenårene er for. Røyking er ikke bra, det er sikkert både hun jenta og moren enige i. Men du vet ingenting om de, og har allerede dømt de nedenom og hjem. Det sier så utrolig mye om deg, ts. Ligg lavt angående dette til din datter. Anonymkode: 8a5f0...40d 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #16 Skrevet 9. august 2024 Hestefolk er gærne, hold dere unna. Anonymkode: 99d83...187 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #17 Skrevet 9. august 2024 Du sier ikke hvor gammel hun er, men i ungdomsfasen er det nettopp naturlig at de orienterer seg mer mot jevnaldrende og ikke mor og far. Og det at du ønsker at hun skal bli den samme gamle beskjedne jenta er kjipt, det er slik barn gror fast og aldri mister navlestrengen, av at foreldrene er så opptatt av at de aldri skal gjøre rebell. Du går også i en annen felle, du kjefter ikke på at hun røyker. Hadde min datter røyket hadde hun fått høre det, og så får hun heller da gjøre det i skjul. Skam er viktig og bra, og vår rolle som foreldre er ikke å være venn og alt er OK, det er å gi tydelige signaler om hva vi synes er greit og ikke. Anonymkode: b50f0...a25 9 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #18 Skrevet 9. august 2024 Og i tillegg, en del beskjedne folk synes det er en hemsko, jeg ville tenkt det var bra at datteren min prøvde ut varierte venner så hun fant sin stil og hvem hun ønsker å være. Det er mye utprøving i den fasen, og det er nettopp det som er meningen, å prøve på ulike identiteter og så velge hvilken en ønsker å lande på. På fagspråket kaller en det identitetsmoratorium etter en modell fra Marcia. Det å da bli kjent med nye mennesker, erfare hvordan andre mennesker lever sitt liv, det er bare bra. Og har du gjort en god jobb som mor, og skapt et trygt og sunt barn, så vil hun selv komme tilbake til deg. Hvis det livet du lever er ett å se opp til, vil nok barnet ditt lande der hun også. Om hun derimot er frustrert over oppdragelse og dine valg, så kan det hende hun går andre veier. Men det skal mye til at hun ender som prostituert og rusavhengig av å henge litt med en jente som har en mer utfordrende stil og røyker litt. Snakk med henne om selvtilliten hennes hvis du er redd hun er lettpåvirkelige fordi hun har dårlig selvfølelse. Disse barna som er utrygge på seg selv, og ikke føler de er god nok, vokst opp med kritiske foreldre, eller foreldre med psykisk sykdom, er sårbare for å møte sterke personligheter og ønske innpass så sterkt at de går over egne grenser, da kan det bli farlig. Anonymkode: b50f0...a25 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #19 Skrevet 9. august 2024 Velg dine kamper med omhu, røykingen er det eneste du bør ta tak i her. Anonymkode: 13712...ce6 13 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #20 Skrevet 9. august 2024 Du høres utrolig dømmende ut, ts. Og du skriver helt utrolig dårlig norsk. Kanskje ikke den skarpeste kniven du heller? Anonymkode: 36644...1bb 8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå