AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 Jeg er på 8.plass på venteliste på informatikk studie ved UiO. Jeg har lenge tenkt på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn. Jeg har en onkel som eier et busselskap, og han har tilbudt meg en jobb hos han som en yrkessjåfør, hvor jeg har muligheten til å tjene opptil 60k i måneden før skatt. Det er jo et lukrativt tilbud, men jeg vet ikke helt. Jeg føler at det er lurere å studere, men det frister jo også å jobbe. Hva hadde dere gjort? Hadde dere valgt å studere, eller bare blitt ek yrkessjåfør hvis dere hadde hatt muligheten til det? Anonymkode: 40998...016
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Skrevet 9. august 2024 Ville studert. Lønn er ikke alt, og det er fort gjort å angre når man sitter der med huslån og små barn og ikke har anledning til å studere det man vil. Anonymkode: a10ba...413 3
nordlending Skrevet 9. august 2024 #3 Skrevet 9. august 2024 Må du svare på tilbudet asap? Sjåfør kan være en fin deltidsjobb ved siden av studie. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #4 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville studert. Lønn er ikke alt, og det er fort gjort å angre når man sitter der med huslån og små barn og ikke har anledning til å studere det man vil. Anonymkode: a10ba...413 (Snakker av erfaring! 😅) Anonymkode: a10ba...413
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Skrevet 9. august 2024 Det er tøffe tider i IT-markedet. Det å få utdanning innen IT gir ikke nødvendigvis innpass på arbeidsmarkedet. Man må drive med sideprosjekter og markedsføre sin portefølje for å komme ut i arbeidslivet. Hvis du er klar for det, sats gjerne på IT. Ellers er det bare bra å tjene egne penger. Skulle ønske jeg hadde en sånn onkel! Anonymkode: 063e2...32b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Skrevet 9. august 2024 Du må jo ha lappen, YSK og kjøreseddel om du skal kjøre buss, det koster fort nærmere 100.000 og tar et par måneder. Når det er sagt, tidligere var det mye lettere å ta lappen på buss og veldig mange studenter kjørte buss som deltidsjobb. Jeg er yrkessjåfør selv, på gods vel å merke. Jeg trives veldig godt, treffer mange hyggelige folk og ingen dager er like. Har vurdert å utvide til D og kjørt litt turbuss feks. Rutebuss hadde jeg ALDRI orket 😇 Hvorfor ikke prøve et år eller to, spare opp litt kapital og gå tilbake til studier? Anonymkode: 8ffc9...650 1
TomSawyer Skrevet 9. august 2024 #7 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er på 8.plass på venteliste på informatikk studie ved UiO. Jeg har lenge tenkt på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn. Jeg har en onkel som eier et busselskap, og han har tilbudt meg en jobb hos han som en yrkessjåfør, hvor jeg har muligheten til å tjene opptil 60k i måneden før skatt. Det er jo et lukrativt tilbud, men jeg vet ikke helt. Jeg føler at det er lurere å studere, men det frister jo også å jobbe. Hva hadde dere gjort? Hadde dere valgt å studere, eller bare blitt ek yrkessjåfør hvis dere hadde hatt muligheten til det? Anonymkode: 40998...016 Yrkesjåfører er skiftet ut med roboter før det har gått 10 år senest.
Hololo Skrevet 9. august 2024 #8 Skrevet 9. august 2024 hva andre hadde gjort spille vel egentlig fint liten roille, hva ønsker du? ikke la andres meninger styre veien din videre. Ta litt betenkningstid, regne med at tilbudet fra Onkelen ikke utgår med det første 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2024 #9 Skrevet 10. august 2024 Kan du ta et år med buss og studere neste år om du ikke kommer inn i år? Og har du alt som trengs for yrket? Jeg hadde helt klart valgt studier for jeg har sett hva den jobben der gjør med folk over lang tid. Anonymkode: 76112...215
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #10 Skrevet 13. august 2024 Helt ærlig, vet jeg ikke hva jeg vil. Jeg har jo lyst til å studere, men samtidig hadde det vært chill å få en så høy månedslønn allerede. Men jeg burde ikke tenke slik, jeg bør tenke langsiktig. Kommer jo til å få dårlig rygg hvis jeg sitter dagen lang og kjører. Anonymkode: 40998...016
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Skrevet 13. august 2024 TomSawyer skrev (På 9.8.2024 den 22.41): Yrkesjåfører er skiftet ut med roboter før det har gått 10 år senest. Lykke til med det😅 Det er isåfall jævlig mange roboter som må lages og dette i landet Norge som bruker 25år på å bygge en bygning. Jeg tror vi sier tidligst om 100 år jeg. Anonymkode: 0567c...337 4
TomSawyer Skrevet 13. august 2024 #12 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lykke til med det😅 Det er isåfall jævlig mange roboter som må lages og dette i landet Norge som bruker 25år på å bygge en bygning. Jeg tror vi sier tidligst om 100 år jeg. Anonymkode: 0567c...337 Seriøst? Trodde du robotteknologien til autonome biler blir utviklet her på berget? Kinesiske Baidu har hatt robottaxier i kommersiell drift i flere år allerede i Kinas største byer..samme har selskaper i USA. Bare et tidsspørsmål før tungtransport som trenger sjåfør er utdatert.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Skrevet 13. august 2024 TomSawyer skrev (6 timer siden): Seriøst? Trodde du robotteknologien til autonome biler blir utviklet her på berget? Kinesiske Baidu har hatt robottaxier i kommersiell drift i flere år allerede i Kinas største byer..samme har selskaper i USA. Bare et tidsspørsmål før tungtransport som trenger sjåfør er utdatert. Og du tror seriøst dette kommer til Norge innen 10 år? Wow... det tar dem først 5 år og vurdere om dette er noe de vil bruke, deretter 10 år på å signere en avtale, deretter 15 år i testfase osv. Lever du under en stein eller noe? Anonymkode: 0567c...337 1 2
TomSawyer Skrevet 13. august 2024 #14 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Og du tror seriøst dette kommer til Norge innen 10 år? Wow... det tar dem først 5 år og vurdere om dette er noe de vil bruke, deretter 10 år på å signere en avtale, deretter 15 år i testfase osv. Lever du under en stein eller noe? Anonymkode: 0567c...337 Nei jeg tror de første kommer til Norge om 2 år.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #15 Skrevet 13. august 2024 TomSawyer skrev (1 time siden): Nei jeg tror de første kommer til Norge om 2 år. Det går noen autonome kjøretøy på gruveanlegg etc, men på kjøring som er så kjedelig og lite variert at det er problemer med rekrutteringen. Autonome kjøretøy vil aldri få varene inn i butikken, koble på dieselslangen på drivstoffstasjonen eller bremse for andefamilien på vei over veien, så yrkessjåfører er det behov for en stund til! Anonymkode: 8ffc9...650
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #16 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Helt ærlig, vet jeg ikke hva jeg vil. Jeg har jo lyst til å studere, men samtidig hadde det vært chill å få en så høy månedslønn allerede. Men jeg burde ikke tenke slik, jeg bør tenke langsiktig. Kommer jo til å få dårlig rygg hvis jeg sitter dagen lang og kjører. Anonymkode: 40998...016 Du skal jaggu jobbe ræva av deg, skal du ligge på 60 k/mnd jevnt som bussjåfør. Hilsen ex-bussjåfør Anonymkode: 325bb...af6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #17 Skrevet 13. august 2024 Kommer du inn studerer du. Kommer du ikke inn kjører du buss et år, sparer opp litt penger og kanskje tar opp et fag. Så søker du igjen til neste år. Anonymkode: f05ca...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #18 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer du inn studerer du. Kommer du ikke inn kjører du buss et år, sparer opp litt penger og kanskje tar opp et fag. Så søker du igjen til neste år. Anonymkode: f05ca...3d9 Blir du bussjåfør først har du mulighet til å ha mye bedre betalt sidejobb enn de fleste studievennene dine. Det er stor mangel på bussåfører, så du vil alltid ha nok å gjøre. Anonymkode: bf6ff...85f
TomSawyer Skrevet 13. august 2024 #19 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det går noen autonome kjøretøy på gruveanlegg etc, men på kjøring som er så kjedelig og lite variert at det er problemer med rekrutteringen. Autonome kjøretøy vil aldri få varene inn i butikken, koble på dieselslangen på drivstoffstasjonen eller bremse for andefamilien på vei over veien, så yrkessjåfører er det behov for en stund til! Anonymkode: 8ffc9...650 Dieselslangen? 🙈..Hørt om elbiler? Tungtransport vil gå på el og skiftet vil gå rekordraskt pga økonomien i det hele. Jo autonome kjøretøy vil gjøre alt en sjåfør gjør, bare 10 ggr billigere.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #20 Skrevet 13. august 2024 Kommer du ikke inn. Så jobb et år. Kommer du inn, har du kanskje mulighet til å jobbe litt deltid? Anonymkode: a7fdd...67c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå