Gå til innhold

Vil ikke feire jul med familien i år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, helt siden februar har moren min mast om at vi alle skal feire jul hele familien på feriehuset deres. Høres sikkert superkoselig ut, men jeg klarer ikke være optimistisk lenger. 

Forrige jul satt mor tolket meg som deppa og trist fordi jeg ikke lo og smilte hele tiden. Hun satt og dømte meg og barna mine fikk nesten ikke snakke ved middagsbordet. Søsters samboer er heller ikke veldig fan av mine barn. Ene barnet mitt på åtte kan bli litt ivrig og hun sliter med å roe seg ned når hun er glad. Det jobber jeg med, men alle de andre tar avstand og dømmer istede for å faktisk snakke med barnebarnet/tantebarnet sitt.

Nå skal søsters samboer familie også komme, og foreldrene mine og jeg har hatt en del uenigheter. Føles som relasjonen har blitt dårlig og jeg vet at de tenker at jeg kommer bare fordi jeg må, og jeg vet at om jeg sier nei, vil de bli kjempeskuffet og såra. Samtidig som at dersom jeg er der, så skal det ekstremt lite til før det blir dårlig stemning. Samboers familie er hyggelig de altså, men min mor sitter og sladrer til min søsters svigermor om meg og jeg synes ikke det er noe hyggelig..

Jeg prøver å være høflig og blid og jeg vet jo hvordan man oppfører seg, og som på jobb så går jeg inn i en rolle. Synes det hele er ekstremt slitsomt, og hele den familien sammen gjør at de Hauser hverandre opp og jeg føler meg ensom og utenfor og ikke vil noen snakke med meg heller fordi "jeg er sær" ifølge dem.. 

Tenkte å bestille storbyreise for meg og barna istede for barna uttaler at de heller vil det ( de er åtte og ti) dersom samboerns familie skal komme. Det blir alkohol og ikke plass til dem, sier de og jeg er egentlig enig fordi jeg er avholds og har lite tilfelles med det... 

Uansett. Jeg vil ikke dra i år. Foreldrene mine kommer ikke til å takle det fint. Jeg trenger tips til hva jeg kan si for å være så skånsom som mulig ... Og de har mast siden tidlig i år og jeg er rimelig kjørt i hodet og lei av jul allerede.

Anonymkode: f3730...ae8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I år skal vi gjøre noe sammen og kommer ikke til å feire jul med dere. 

Ikke forklar og ikke unnskyld deg på noen måte. Bare bestem at sånn skal det være. 

Anonymkode: dacfc...0dd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

"I år har vi sammen bestemt oss for å gjøre noe nytt og feire jul i Praha, så dere må feire uten oss denne gangen". 

Anonymkode: f1118...815

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare si det som det er? 

Jeg forstår ikke hvorfor dere ønsker at jeg og barna kommer, for når vi kommer så føler vi oss uønsket og konstant hakket på. 
Vi ønsker ikke å tilbringe julen på en måte der vi kun er tilstede for å tekkes andre, hvor vi ikke har det noe hyggelig, og jeg gruer meg en del til julen på forhånd. 

Vi har derfor tenkt at vi skulle gjøre noe hyggelig i julen, som vi gleder oss til. 

Men dersom vi får en bedre relasjon i løpet av det neste året, så kan vi jo kanskje komme neste år? 

Anonymkode: 4ed68...fcd

• Nyttig 2
Skrevet

Säg nej. Det är otroligt skönt att ta mod till sig och bestämma vad DU och ni vill. Du behöver inte ge anledning till varför ni INTE vill fira med dem. Fokusera i stället på ett val. Vad ni ska göra eller att bnibhellre vill ha ett lugn på julafton. 

Är du sambo/gift eller har en barnefar att fira med? Det är ju också ett alternativ. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bare si det som det er? 

Jeg forstår ikke hvorfor dere ønsker at jeg og barna kommer, for når vi kommer så føler vi oss uønsket og konstant hakket på. 
Vi ønsker ikke å tilbringe julen på en måte der vi kun er tilstede for å tekkes andre, hvor vi ikke har det noe hyggelig, og jeg gruer meg en del til julen på forhånd. 

Vi har derfor tenkt at vi skulle gjøre noe hyggelig i julen, som vi gleder oss til. 

Men dersom vi får en bedre relasjon i løpet av det neste året, så kan vi jo kanskje komme neste år? 

Anonymkode: 4ed68...fcd

Min mor har eksplosivt sinne og kan være voldelig, så jeg tør rett og slett ikke si noe lenger. Føler hun seg konfrontert så kan hun klikke. Må egentlig gå på eggeskall når jeg snakker med henne, så å være ærlig er ikke det jeg kan satse på dessverre. Ikke med henne. 

Hun ser svart når hun får motstand. 

Vi må bestille tur først, tenker jeg. Så sier jeg det. At vi skal til Praha den julen, så vi kommer ikke. Hun kommer ikke til å bli glad for de har lagt planer og automatisk forventet at vi skal komme. ...

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Furstina skrev (1 minutt siden):

Säg nej. Det är otroligt skönt att ta mod till sig och bestämma vad DU och ni vill. Du behöver inte ge anledning till varför ni INTE vill fira med dem. Fokusera i stället på ett val. Vad ni ska göra eller att bnibhellre vill ha ett lugn på julafton. 

Är du sambo/gift eller har en barnefar att fira med? Det är ju också ett alternativ. 

Ja det er jo egentlig målet, at jeg en dag kan ta valg uten å tenke hva foreldrene mine sier og mener. Det å føle at man må beklage seg og ha en unnskyldning osv er så trist, så jeg normaliserer jo det å ikke ha lyst for mine egne unger. 

Ungene har en pappa, og vi snakker om å flytte sammen igjen, han vil gjerne på ferie :D

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det er jo egentlig målet, at jeg en dag kan ta valg uten å tenke hva foreldrene mine sier og mener. Det å føle at man må beklage seg og ha en unnskyldning osv er så trist, så jeg normaliserer jo det å ikke ha lyst for mine egne unger. 

Ungene har en pappa, og vi snakker om å flytte sammen igjen, han vil gjerne på ferie :D

Var beredd på att de kommer tycka något. Det brukar föräldrar göra när man tar egna val. 

prata samman med barnens pappa och fundera på om ni ska fira jul tillsammans, hemma hos dig, i Praha, hos hans föräldrar. Vad du och ni tycker passar. 

Skrevet

Vi har valt att fira hemma hos oss, eller åka på långsemester de senaste 10 åren. Ingen stress med att resa, och våra traditioner har satt sig. Den mesta familjen bor långt bort, och min mor har i flera år valt att fira med sin sambos barn och barnbarn. 

Förra julen bjöd min mor över oss också (också, för det är ju sambons familj som bestämmer) att fira med alla men mina barn bara suckade och sa ”måste vi? Det är så mysigt/Liselott när det bara är vi”. 
så vi tackade nej och hade en bra jul. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, helt siden februar har moren min mast om at vi alle skal feire jul hele familien på feriehuset deres. Høres sikkert superkoselig ut, men jeg klarer ikke være optimistisk lenger. 

Forrige jul satt mor tolket meg som deppa og trist fordi jeg ikke lo og smilte hele tiden. Hun satt og dømte meg og barna mine fikk nesten ikke snakke ved middagsbordet. Søsters samboer er heller ikke veldig fan av mine barn. Ene barnet mitt på åtte kan bli litt ivrig og hun sliter med å roe seg ned når hun er glad. Det jobber jeg med, men alle de andre tar avstand og dømmer istede for å faktisk snakke med barnebarnet/tantebarnet sitt.

Nå skal søsters samboer familie også komme, og foreldrene mine og jeg har hatt en del uenigheter. Føles som relasjonen har blitt dårlig og jeg vet at de tenker at jeg kommer bare fordi jeg må, og jeg vet at om jeg sier nei, vil de bli kjempeskuffet og såra. Samtidig som at dersom jeg er der, så skal det ekstremt lite til før det blir dårlig stemning. Samboers familie er hyggelig de altså, men min mor sitter og sladrer til min søsters svigermor om meg og jeg synes ikke det er noe hyggelig..

Jeg prøver å være høflig og blid og jeg vet jo hvordan man oppfører seg, og som på jobb så går jeg inn i en rolle. Synes det hele er ekstremt slitsomt, og hele den familien sammen gjør at de Hauser hverandre opp og jeg føler meg ensom og utenfor og ikke vil noen snakke med meg heller fordi "jeg er sær" ifølge dem.. 

Tenkte å bestille storbyreise for meg og barna istede for barna uttaler at de heller vil det ( de er åtte og ti) dersom samboerns familie skal komme. Det blir alkohol og ikke plass til dem, sier de og jeg er egentlig enig fordi jeg er avholds og har lite tilfelles med det... 

Uansett. Jeg vil ikke dra i år. Foreldrene mine kommer ikke til å takle det fint. Jeg trenger tips til hva jeg kan si for å være så skånsom som mulig ... Og de har mast siden tidlig i år og jeg er rimelig kjørt i hodet og lei av jul allerede.

Bare si at i år har dere andre planer! 

Anonymkode: 196a3...7e9

AnonymBruker
Skrevet

Hele relasjonen til familien din høres ikke noe hyggelig ut TS. Stor klem til deg❤️ Det er klart at du og barna dine fortjener en hyggelig jul sammen. Hvis din mor kan være voldelig og man må passe seg for at hun ikke skal klikke, så høres det generelt lurt ut å holde barna dine unna henne. Det er lettere sagt enn gjort, men har selv ganske nylig kuttet ut et familiemedlem som ikke oppfører seg bra. Det er vondt selv om man vet at det er det riktige å gjøre.

Men for nå, kanskje du kan si at du vant en tur eller noe sånt? Og det er en mulighet du ikke vil si nei til.

Anonymkode: 3cc96...f88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...