AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 Vi venter tredjemann i desember og for å få hverdagslogistikken til å gå mer opp ønsker vi å flytte ut av Oslo og nærmere familien og har funnet et hus som passer perfekt for oss som vi vurderer å kjøpe. Grubler nå på hvilket tidspunkt som det er best å flytte på for barna. Eldste går på skolen, mens yngste går på førskolen nå. I utgangspunktet ville jeg tenkt det ville være greit å flytte slik at barna kan begynne på ny skole og barnehage fra januar slik at de får en ferie først og begynner også samtidig som de andre barn har hatt en ferie og må venne seg til hverdagen igjen. Samtidig ser jeg at det kan bli mye forandringer samtidig for barna med nytt familiemedlem, nytt hus og ny klasse/avdeling. Lurte derfor på om andre her som har erfaring med flytting midt i skole- og barnehageåret hadde noen tanker rundt dette og erfaringer med hvordan flytting til ny by opplevdes for barna? Anonymkode: f581f...d28
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Skrevet 9. august 2024 Vi bor i Asker og hvert år er det noen barn som flytter fra Oslo og starter på skolen her. Også i januar ja. Vi tro det går helt fint med han førsteklassing men det er verre med å få barnehageplass i januar. Vi fikk ihvertfall ikke det, da det var aktuelt for oss, og valgte til slutt å utsette flytting til juli. Vi flyttet til Asker fra Oslo med to barnehagebarn, det er noen år siden nå. dvs vi kunne få plass i en barnehage men det var i en halvtimers kjøretur fra der vi bodde. Vi valgte å vente på plassen i nærmeste barnehagen. Anonymkode: 1544b...572
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #3 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi venter tredjemann i desember og for å få hverdagslogistikken til å gå mer opp ønsker vi å flytte ut av Oslo og nærmere familien og har funnet et hus som passer perfekt for oss som vi vurderer å kjøpe. Grubler nå på hvilket tidspunkt som det er best å flytte på for barna. Eldste går på skolen, mens yngste går på førskolen nå. I utgangspunktet ville jeg tenkt det ville være greit å flytte slik at barna kan begynne på ny skole og barnehage fra januar slik at de får en ferie først og begynner også samtidig som de andre barn har hatt en ferie og må venne seg til hverdagen igjen. Samtidig ser jeg at det kan bli mye forandringer samtidig for barna med nytt familiemedlem, nytt hus og ny klasse/avdeling. Lurte derfor på om andre her som har erfaring med flytting midt i skole- og barnehageåret hadde noen tanker rundt dette og erfaringer med hvordan flytting til ny by opplevdes for barna? Anonymkode: f581f...d28 Hvor gamle er barna? Det mest krevende er kanskje om den som går i barnehagen skal finne seg til rette siste halvåret i barnehagen? Hvis jeg forstår det rett. Vi fikk en mail en gang gjennom barnehagen fra en mor som flyttet hit midt i året og hadde to barnehagebarn den eldste skulle starte opp siste halvåret tror jeg. De var en del i byen siden pappaen jobbet her men hele familien flyttet rundt jul og hun ønsket da å komme i kontakt med noen barn for å treffes litt i forkant for å gjøre overgangen lettere. Det tenker jeg var lurt. Vi flyttet innad i vår by og yngste startet på ny skole etter vinterferien. Da hadde jeg på forhånd tatt kontakt med en jeg kjente med barn på trinnet og møtt henne med fellesbarn, vi sto på ski. Barnet mitt hadde også vært på besøk en dag på den nye skolen. Anonymkode: 7ac0c...95f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #4 Skrevet 9. august 2024 Takk for fine svar og råd 😊 Barna er 5 år og 9 år. Fordelen for han eldste er at han har søskenbarn på samme skole, men de er ikke samme årskull. Det med barnehageplass kan bli en utfordring. Jeg har ringt til de mest aktuelle barnehagene og der er det ikke ledige plasser nå siden vi er i august. De rådet å søke om barnehageplass, da det alltids vil være noen som flytter i løpet av året, men det vil jo være uforutsigbart når dette vil være fra. Anonymkode: f581f...d28
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for fine svar og råd 😊 Barna er 5 år og 9 år. Fordelen for han eldste er at han har søskenbarn på samme skole, men de er ikke samme årskull. Det med barnehageplass kan bli en utfordring. Jeg har ringt til de mest aktuelle barnehagene og der er det ikke ledige plasser nå siden vi er i august. De rådet å søke om barnehageplass, da det alltids vil være noen som flytter i løpet av året, men det vil jo være uforutsigbart når dette vil være fra. Anonymkode: f581f...d28 Det er jo dumt for 5 åringen om dere ikke får barnehageplass. De jeg kjenner som har byttet by har søkt barnehageplass først og så flyttet når dette er på plass. Skole ordner seg jo, men barnehage er verre. Anonymkode: b77db...67a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Skrevet 9. august 2024 Det går nok veldig fint. Jeg jobber i barnehage og vi får barn hele året som kommer flyttende. Ikke noe problem Anonymkode: 37efd...a21
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #7 Skrevet 9. august 2024 Har ikke barnehagebarn rett på barnehageplass, på lik linje med at barn har rett på skoleplass? Anonymkode: f3ce4...54b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #8 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har ikke barnehagebarn rett på barnehageplass, på lik linje med at barn har rett på skoleplass? Anonymkode: f3ce4...54b Nei. Kun ved første opptak, ikke hvis man flytter og trenger ny barnehageplass. Var uten plass i 6 mnd med yngste da vi flyttet, eldste fikk heldigvis plass. Anonymkode: b77db...67a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #9 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi venter tredjemann i desember og for å få hverdagslogistikken til å gå mer opp ønsker vi å flytte ut av Oslo og nærmere familien og har funnet et hus som passer perfekt for oss som vi vurderer å kjøpe. Grubler nå på hvilket tidspunkt som det er best å flytte på for barna. Eldste går på skolen, mens yngste går på førskolen nå. I utgangspunktet ville jeg tenkt det ville være greit å flytte slik at barna kan begynne på ny skole og barnehage fra januar slik at de får en ferie først og begynner også samtidig som de andre barn har hatt en ferie og må venne seg til hverdagen igjen. Samtidig ser jeg at det kan bli mye forandringer samtidig for barna med nytt familiemedlem, nytt hus og ny klasse/avdeling. Lurte derfor på om andre her som har erfaring med flytting midt i skole- og barnehageåret hadde noen tanker rundt dette og erfaringer med hvordan flytting til ny by opplevdes for barna? Anonymkode: f581f...d28 Hvis dere har funnet huset, hva med å flytte så fort som mulig. Anonymkode: 7ac0c...95f
Surpomp Skrevet 9. august 2024 #10 Skrevet 9. august 2024 Jeg ville ventet med å flytte til skoleåret var avsluttet. Da får barna muligheten til å skape et nytt sosialt nettverk i nabolaget og i løpet av ferien. Ved skolestart på høsten er det gjerne flere barn i samme nye klassesituasjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå