AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Del Skrevet 9. august 2024 Dere som har særeie selv, hva er fordeler og ulemper med dette? Anonymkode: 8e0e4...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Del Skrevet 9. august 2024 Vi har bare særeie på enkelte ting, som bolig, hytte og noen arvede gjenstander. Resten inngår i felleseie. Hytte er arvet, og det er atvelater som bestemte at det skulle være særeie. Særeie sikrer at denne blir i eiers familie ved død/skilsmisse. For øvrige særeie har vi valgt særeie i live, felleseie ved død. Da vil gjenlevende kunne sitte med alt i uskifte (særeie skal skiftes). Ektepakt bestemmer hvordan alt skal deles når gjenlevende dør. Utover at særeie, i større grad enn muligheten for skjevdeling av felleseie, sikrer at du kan få med deg ditt bo ved skilsmisse, ser jeg ingen fordeler. Særeie må skiftes når eier dør. Særeie må bestemmes i ektepakt, så det som skal være særeie må spesifiseres. Det å ha alt som særeie legger ikke en god basis for et fellesskap/ekteskap. Anonymkode: 778c5...407 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #3 Del Skrevet 9. august 2024 Vi valgte felleseie, og ektepakt. Da er ting tydeligere. Risiko med særeie er at man som samboere/gift gjerne har en veldig sammenfiltret økonomi. Så det blir gjerne en lang kamp og urettferdig utfall når det er hva man har tatt med seg inn som bestemmer. I stedet for å ha en avtale som klart sier hvem som skal ha hva. Anonymkode: 78103...da4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #4 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vi valgte felleseie, og ektepakt. Da er ting tydeligere. Risiko med særeie er at man som samboere/gift gjerne har en veldig sammenfiltret økonomi. Så det blir gjerne en lang kamp og urettferdig utfall når det er hva man har tatt med seg inn som bestemmer. I stedet for å ha en avtale som klart sier hvem som skal ha hva. Anonymkode: 78103...da4 Det er bare ektefeller som kan ha særeie. Samboere eier alt sitt alene. Særeie er ikke knyttet til hvem som har hatt med hva inn i ekteskapet, men hva man har beskrevet i ektepakt som særeie. Jeg synes derfor det siste avsnittet i svaret ditt er vanskelig å forstå. Anonymkode: 778c5...407 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #5 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er bare ektefeller som kan ha særeie. Samboere eier alt sitt alene. Særeie er ikke knyttet til hvem som har hatt med hva inn i ekteskapet, men hva man har beskrevet i ektepakt som særeie. Jeg synes derfor det siste avsnittet i svaret ditt er vanskelig å forstå. Anonymkode: 778c5...407 Vi er gift. Hva var poenget ditt? Anonymkode: 78103...da4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #6 Del Skrevet 9. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er gift. Hva var poenget ditt? Anonymkode: 78103...da4 Du nevnte blant annet særeie og samboere i samme setning. Anonymkode: 53c2c...132 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #7 Del Skrevet 9. august 2024 Vi er gift og har særeie, minst fordi vi begge har særkullsbarn. bolig er skjevfordelt fordi jeg (kvinne) tjener mer, og dermed betaler betraktelig mer på boliglånet og hadde mer egenkapital da vk kjøpte. Jeg har også særeie på arvet hytte og andre eiendeler/eiendommer jeg har anskaffet/eier gjennom arv eller egne økonomiske midler. fordel: det er ryddig og rettferdig for mine særkullsbarn. Hans særkullsbarn arver ikke meg, men nyter goder av min inntekt og mine eiendommer så lenge jeg er i live, og antagelig etter jeg er død også, ettersom mine særkullsbarn antagelig vil gi sine stesøsken tilgang til bruk av eiendommene. Pr i dag bor min mann og hans barn i en bolig jeg eier mest av, en bolig de ellers ikke ville hatt råd til. De er med på ferier jeg betaler og jeg opprettholder en livsstil for de som de ellers ikke ville hatt råd til. Jeg elsker de, jeg vil gjerne dele på godene jeg har opparbeidet meg, men etter min død, evt ved en skilsmisse, så ønsker jeg at dette skal tilfalle mine barn og deres barn igjen. Anonymkode: adea0...64b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #8 Del Skrevet 9. august 2024 Hvis dere skal ha særeie, så ville jeg ikke gått med på at felles bolig skal være forlovedens særeie. Hvis du har flyttet inn i en bolig som forloveden eide fra før og du ikke har råd til å kjøpe deg inn, så må du gjøre det du kan for å spare til å kunne kjøpe deg inn eller spare opp egenkapital til dere skal kjøpe bolig sammen. Ikke gå i fella med økt forbruk fordi forloveden betaler «alt» av varige verdier. Anonymkode: 326b9...78a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #9 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er gift. Hva var poenget ditt? Anonymkode: 78103...da4 Du skriver at risikoen med særeie er at samboer/ektefeller har sammenblanding økonomi. Jeg påpeker at særeie bare gjelder ektefelle, så ingen risiko for samboere. Du skriver videre, så regner med at det er knyttet til samme risiko, en lang kamp og urettferdighet om hvem som gar tatt med hva inn. Hele vitsen med særeie er at ektepakten tydeliggjør hvem som eier hva, så kampen tar man da når man utformer ektepakten. Risikoen du beskriver er mer relevant for felleseiet, og en eventuell skjevdeling, enn ektepakt og særeie. Anonymkode: 778c5...407 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 9. august 2024 #10 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Særeie sikrer at denne blir i eiers familie ved død/skilsmisse. Ved skilsmisse, ja, men særeie går rett inn i dødsboet og deles ut som arv. Lengstlevende ektefelles arverett vil også gjelde for særeiet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #11 Del Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere som har særeie selv, hva er fordeler og ulemper med dette? Anonymkode: 8e0e4...c07 Særeie setter dere opp med en felles advokat, slik at begge parter er informert om betingelser og konsekvenser, både i samlivet og ve et eventuelt brudd. Vi hadde særeie, satt opp av min mann. Han bestemte at jeg sulle eie vår felles bolig, og der han betalte leie. Han sikret og at våre felles barn kunne leve godt uten hans inntekt, og at hans barn fikk utbetalt sinpliktdelsarv på forskudd. Den gang da dette ble satt opp brydde jeg meg ikke noe særlig. Da han døde var avtalen gull verdt. Anonymkode: ead84...404 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå