Gå til innhold

Hund reagerer sterkt på dårlig humør/stemning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en hannhund som er en snill og vanligvis avslappet type, svært sosial og intelligent. 
Det siste året har jeg vært veldig mye frustrert/sint/deprimert, noe som han har (naturligvis) fått med seg. 

Har i hvert fall begynt å legge merke til at hunden blir veldig stresset av at jeg er i dårlig humør og det virker som han prøver å avverge det(?). Kan legge meg på gulvet, sette meg i sofaen eller hvor som helst og han kommer bort med halen mellom bena, pese, legge seg over meg og prøve å få klapp/kos. 

Syns absolutt ikke at det er en gøy reaksjon fra hans side/se at han blir så stresset, men siden han fortsetter vet jeg han merker at det hjelper meg. Så er rett og slett usikker på hva jeg skal gjøre her? Har jo selvfølgelig ikke lyst at han skal være redd/stressa/nervøs når jeg er sånn.

Anonymkode: 2c46f...246

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bare kan vise ham at han er snill som gir deg oppmerksomhet, og gi ham litt tilbake? Også gå mer tur med ham - det vil kanskje hjelpe mot din depresjon, samt styrke den positive forbindelsen mellom deg og hunden.

Anonymkode: e96ad...6c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunder er svært var/oppmerksom på menneskers humør. De skjønner mye mer enn vi kanskje tror. En trygg og sikker hund er avhengig av sin trygge og sikre eier for å bli det. Og den trenger masse kjærlighet. Vær glad du har en slik❤️

Anonymkode: 330c4...648

Skrevet (endret)

Ville hørt med en hundetrener om det finnes noen knep.

Men det viktigste spørsmålet er vel om hjemmet er egnet til å ha hund, eller om livssituasjonen påfører deg så mye sårbarhet, stress og ubehag, at en hund i det lange løp vil mistrives. Her har sikkert en hundetrener gode råd. 

Håper dere får hjelp ❤️❤️

Endret av Tradegy
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjent to tilfeller av eiere som ikke har hatt det bra, og hvor hundene tydelig har hatt det bedre et annet sted pga dette. Den ene hunden utviklet angst, og den andre ble en ganske mutt type. Dersom situasjonen din ikke endrer seg ville jeg vurdert avlastning i det minste, så hunden din kan få litt avveksling fra dette. Hunder er veldig følsomme, og å gå i et miljø som føles utrygt er ikke noe godt i det hele tatt. Vet det høres ubarmhjertig ut å skrive noe slikt, for hunden betyr sikkert mye for deg - men om man ser det fra hundens perspektiv tror jeg ikke det er det beste å ha et slikt hjem over lengre tid 😔

Anonymkode: eec03...341

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...