Gå til innhold

Feber og høy crp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Såpass ja. 
trodde forhøyet crp viser om det er bakteriell infeksjon eller ei. 
men hvorfor får man så høy crp om det er virus? 
Legen jeg var hos i dag tok ingen prøver i nese eller svelg. 
Men siden jeg har høy feber er jo det et tegn på en infeksjon ? 

Anonymkode: f2496...ebc

Som regel ja, men det er ikke i nærheten av 100% sikkert. Legen satte deg sikkert bare på det fordi det er større sannsynlighet. 

Høy feber kan du få av mye både covid, influensa og mye annet. Vi har 5 covid pasienter inne nå så er en del som har det nå. 

Anonymkode: e8d05...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som regel ja, men det er ikke i nærheten av 100% sikkert. Legen satte deg sikkert bare på det fordi det er større sannsynlighet. 

Høy feber kan du få av mye både covid, influensa og mye annet. Vi har 5 covid pasienter inne nå så er en del som har det nå. 

Anonymkode: e8d05...125

Han sa han ville sette meg på antibiotika. Men hvis jeg ikke ville ha det kunne jeg komme innom over helga og ta en ny crp. 
Når man ligger med høy feber og svetter takker jeg gladelig imot medisin som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alltid trodd at crp vil stige etter noen dager. Tidligere når jeg har vært syk har leger ofte sagt at det kan ta litt tid før crp stiger. Om jeg har vært noen dager så kan det være for tidlig å se på crp. 
Men på netter står det at crp er på sitt høyeste etter 48 timer. 
Mulig virusinfeksjonen jeg har hatt i sommer og av og på med hoste har ført til en bakterie infeksjon? 
Som sagt hadde jeg full feber i går og tok Paracet jevnlig. 
I dag har jeg bare tatt Paracet en gang, så da er det vel på vei til å snu? 
Er jo svimmel og slapp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har nok bare blitt smittet av virus som har stått i kø. Jeg var dønn seriøst forkjølet seks måneder på rad for en del år siden. Gikk omsider til legen og fikk beskjed om at jeg nok bare hadde blitt smittet igjen og igjen av nye virus. Immunforsvaret er svekket rett etter en infeksjon, så da er det lettere for nye virus å trenge gjennom. Om legen nevner eventuell lungebetennelse kan det jo kanskje være det nå som du har blitt syk, men tror du fint kan slappe av med at du nok bare har vært forkjølet tidligere i sommer :)

Vet så altfor godt hvordan det er å ha helseangst og skjønner godt at disse tankene kommer, og at det er lettere sagt enn gjort å roe seg altså! Men det er viktig å ikke gi næring til tankene, altså bør du prøve å ikke gruble mer over det. Og lytt til legen, det kan nok være lurt å være åpen om helseangsten også 😊 God bedring!

Anonymkode: 6a03e...b13

Virus gir ikke 90 i crp, det er bakterielt.  Man får heller ikke AB på virusinfeskjoner.

Anonymkode: 0bd32...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virus gir ikke 90 i crp, det er bakterielt.  Man får heller ikke AB på virusinfeskjoner.

Rart det kommer så kastet på? Litt tett i nesa da jeg la meg på kvelden, tok nesespray og våknet med full feber. 
hadde en vifte blåsende på meg hele natta, men får ikke bakteriell infeksjon av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rart det kommer så kastet på? Litt tett i nesa da jeg la meg på kvelden, tok nesespray og våknet med full feber. 
hadde en vifte blåsende på meg hele natta, men får ikke bakteriell infeksjon av det? 

Det er bare sånn det er. Du går fra frisk til syk. Noennganger sakte, andre ganger fort. 

Du blir ikke syk av en vifte. 

Anonymkode: 0a895...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er bare sånn det er. Du går fra frisk til syk. Noennganger sakte, andre ganger fort. 

Du blir ikke syk av en vifte. 

Nei, hvertfall ikke med bakterie.. mest eldre som får feber når de får trekk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, hvertfall ikke med bakterie.. mest eldre som får feber når de får trekk 

Ingen blir syke av trekk. Det er ikke kulden som gjør deg syk, det er bakteriene eller viruset. 

er gammel overtro (evt: mangel på kunnskap) at du blir syk av å fryse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen blir syke av trekk. Det er ikke kulden som gjør deg syk, det er bakteriene eller viruset. 

er gammel overtro (evt: mangel på kunnskap) at du blir syk av å fryse. 

Er nok en myte ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skrev en tråd i går jeg ikke finner igjen. 
så prøver på nytt. 
Har hanglet i sommer med sår hals og hoste. Var hos legen og de fant ikke noe. Normal crp. 
Så gikk dette over. Våknet i går med høy feber, fikk komme til lege i dag og har crp på 90 ganske høy crp. 
så får da antibiotika. 
Har helseangst fra før, og nå er jeg livredd jeg har kreft eller noe. 
Har litt hoste og litt ruskete i halsen, men ikke slik at det er vondt. 
lyttet på lungene og det såg bra ut. 
Men legen nevnte at det kunne være lungebetennelse. 
crp viser jo bare at det er en infeksjon i kroppen, men ikke hvor. 

Nei 90 er ikke ganske høy crp.

Anonymkode: 3ce3f...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke rart. Da jeg fikk dobbeltsidig lungebetennelse var jeg OK i form på kvelden, bare litt dårlig matlyst. Våknet noen timer etterpå (midt på natta) med kraftige frostrier og klarte nesten ikke komme meg på do en gang siden frostriene var så kraftig. Var som en hest som stod på brystet mitt og klarte ikke engang prate. Fikk bredspektret antibiotika, og var mye bedre allerede dagen etterpå. 

Anonymkode: 977df...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, det er ikke rart. Da jeg fikk dobbeltsidig lungebetennelse var jeg OK i form på kvelden, bare litt dårlig matlyst. Våknet noen timer etterpå (midt på natta) med kraftige frostrier og klarte nesten ikke komme meg på do en gang siden frostriene var så kraftig. Var som en hest som stod på brystet mitt og klarte ikke engang prate. Fikk bredspektret antibiotika, og var mye bedre allerede dagen etterpå. 

Uff, det hørtes vondt ut. Hadde du høy crp? 
disse frostriene er grusomt. Etter noen paraceter så får man en svettefest av en annen verden. 
Jeg har ikke spesielt vondt i lungene bortsett fra hoste og slim, og det startet i dag etter jeg var hos legen. 
men i går hadde jeg vondt i ryggen på begge sider litt opp på ryggen. Så kan jo være lungene da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

disse frostriene er grusomt. Etter noen paraceter så får man en svettefest av en annen verden. 
Jeg har ikke spesielt vondt i lungene bortsett fra hoste og slim, og det startet i dag etter jeg var hos legen. 
men i går hadde jeg vondt i ryggen på begge sider litt opp på ryggen. Så kan jo være lungene da? 

Jeg tenker at for din del må du bare slutte å gruble på det, mtp helseangsten din. Stol på at fastlegen har gjort riktig vurdering og at antibiotikaen kommer til å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har jeg skrevet SÅ uforståelig? Da beklager jeg i så fall. For å presisere nok en gang mener jeg at de forkjølelsene ts hadde hele sommeren med normal crp sannsynlig var pga. virus som kom på rekke og rad, og at sykdommen hun har nå er noe separat og uavhengig av dette. Altså ikke kreft som ts med sin helseangst frykter. Det var bare et forslag til hvorfor hun kan ha hanglet så lenge, som sannsynligvis er helt ufarlig.

Anonymkode: 6a03e...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stedet for å lete etter den ene og den andre så hør på legen din og ta fatt i helseangsten.

Anonymkode: 3ce3f...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...