Gå til innhold

Feber og høy crp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skrev en tråd i går jeg ikke finner igjen. 
så prøver på nytt. 
Har hanglet i sommer med sår hals og hoste. Var hos legen og de fant ikke noe. Normal crp. 
Så gikk dette over. Våknet i går med høy feber, fikk komme til lege i dag og har crp på 90 ganske høy crp. 
så får da antibiotika. 
Har helseangst fra før, og nå er jeg livredd jeg har kreft eller noe. 
Har litt hoste og litt ruskete i halsen, men ikke slik at det er vondt. 
lyttet på lungene og det såg bra ut. 
Men legen nevnte at det kunne være lungebetennelse. 
crp viser jo bare at det er en infeksjon i kroppen, men ikke hvor. 

Anonymkode: f2496...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå må du slutte, dette er da ikke kreft. Det er kun en runde normal sykdom som alle får innimellom.

Anonymkode: 724f9...ee0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok bare blitt smittet av virus som har stått i kø. Jeg var dønn seriøst forkjølet seks måneder på rad for en del år siden. Gikk omsider til legen og fikk beskjed om at jeg nok bare hadde blitt smittet igjen og igjen av nye virus. Immunforsvaret er svekket rett etter en infeksjon, så da er det lettere for nye virus å trenge gjennom. Om legen nevner eventuell lungebetennelse kan det jo kanskje være det nå som du har blitt syk, men tror du fint kan slappe av med at du nok bare har vært forkjølet tidligere i sommer :)

Vet så altfor godt hvordan det er å ha helseangst og skjønner godt at disse tankene kommer, og at det er lettere sagt enn gjort å roe seg altså! Men det er viktig å ikke gi næring til tankene, altså bør du prøve å ikke gruble mer over det. Og lytt til legen, det kan nok være lurt å være åpen om helseangsten også 😊 God bedring!

Anonymkode: 6a03e...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

CRP på 90 er ikke høyt, selv om den er forhøyet og siden den er over 50-ish er det sannsynligvis bakterielt. Så får du antibiotika og blir bra.

Høy CRP er mer i gata 250-300.. 

Anonymkode: 977df...c89

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har nok bare blitt smittet av virus som har stått i kø. Jeg var dønn seriøst forkjølet seks måneder på rad for en del år siden. Gikk omsider til legen og fikk beskjed om at jeg nok bare hadde blitt smittet igjen og igjen av nye virus. Immunforsvaret er svekket rett etter en infeksjon, så da er det lettere for nye virus å trenge gjennom. Om legen nevner eventuell lungebetennelse kan det jo kanskje være det nå som du har blitt syk, men tror du fint kan slappe av med at du nok bare har vært forkjølet tidligere i sommer :)

Vet så altfor godt hvordan det er å ha helseangst og skjønner godt at disse tankene kommer, og at det er lettere sagt enn gjort å roe seg altså! Men det er viktig å ikke gi næring til tankene, altså bør du prøve å ikke gruble mer over det. Og lytt til legen, det kan nok være lurt å være åpen om helseangsten også 😊 God bedring!

Ja, men det er ikke virus da jeg har så høy crp. Da er det en bakteriell infeksjon i kroppen. 
han nevnte lungebetennelse siden jeg hoster litt, men det sto luftveisinfeksjon på resepten på antibiotika. 
legen vet jeg har helseangst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

CRP på 90 er ikke høyt, selv om den er forhøyet og siden den er over 50-ish er det sannsynligvis bakterielt. Så får du antibiotika og blir bra.

Ja jeg tenkte det jeg å. Den er ikke høy. Da tenkte jeg den var på 200-300 da er jeg enig i at den er høy. 

men det er helt sikkert ikke kreft. Er jo forkjølelse som går. Så ikke unormalt at man hangler litt. Bare pust med mage. Du vil bli frisk snart no. Og det er ingen garanti på at du ikke får den igjen. 

Anonymkode: 8e9ad...c3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, takk. Men pleier ikke crp å stige over tid? Jeg ble syk i går og crp på 90 allerede i dag. Har startet på antibiotikakuren nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er ikke virus da jeg har så høy crp. Da er det en bakteriell infeksjon i kroppen. 
han nevnte lungebetennelse siden jeg hoster litt, men det sto luftveisinfeksjon på resepten på antibiotika. 

Nei, jeg snakket om da du var forkjølet med normal crp. Nå er du syk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, takk. Men pleier ikke crp å stige over tid? Jeg ble syk i går og crp på 90 allerede i dag. Har startet på antibiotikakuren nå 

CRP er litt "treg", så den kan ha forhøyet verdi selv om det ellers har snudd. Ikke heng deg opp i verdien.

Anonymkode: b3949...37d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går helt fint💕 90 i CRP er veldig lite. Jeg hadde nærmere 400 i fjor, men etter tre dager på antibiotika var jeg helt fin igjen (hadde en kraftig øreganginfeksjon). Har hatt flere runder med CRP på alt mellom 100-450, 90 går fort ned. God bedring

Anonymkode: 3efa4...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skrev en tråd i går jeg ikke finner igjen. 
så prøver på nytt. 
Har hanglet i sommer med sår hals og hoste. Var hos legen og de fant ikke noe. Normal crp. 
Så gikk dette over. Våknet i går med høy feber, fikk komme til lege i dag og har crp på 90 ganske høy crp. 
så får da antibiotika. 
Har helseangst fra før, og nå er jeg livredd jeg har kreft eller noe. 
Har litt hoste og litt ruskete i halsen, men ikke slik at det er vondt. 
lyttet på lungene og det såg bra ut. 
Men legen nevnte at det kunne være lungebetennelse. 
crp viser jo bare at det er en infeksjon i kroppen, men ikke hvor. 

90 er forhøyet ja, men det er ikke  høyt.  Jeg låg på 100 før en gang når jeg hadde influensa a forsatt ikke noe særlig høyt. Legen var egentlig sikker på at jeg hadde lungebetendelse fordi jeg surklet sånn å pga crp.

Du har sikkert covid, det er mange som har nå. 

Anonymkode: e8d05...125

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan forsatt være virus selv om crp er på 90 jo, men vanligvis er det lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette går helt fint💕 90 i CRP er veldig lite. Jeg hadde nærmere 400 i fjor, men etter tre dager på antibiotika var jeg helt fin igjen (hadde en kraftig øreganginfeksjon). Har hatt flere runder med CRP på alt mellom 100-450, 90 går fort ned. God bedring

Så høy? Får man så høy crp av øregangs infeksjon? Blir man ikke lagt inn på sykehus med så høy? Er det ikke fare for skepsis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

90 er forhøyet ja, men det er ikke  høyt.  Jeg låg på 100 før en gang når jeg hadde influensa a forsatt ikke noe særlig høyt. Legen var egentlig sikker på at jeg hadde lungebetendelse fordi jeg surklet sånn å pga crp.

Du har sikkert covid, det er mange som har nå. 

Helvetes covid som rammet oss. Virker som det er mange som er mye syk etter covid. Og langvarig syk. Kjenner mange som har hatt langvarig luftveis plager i sommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kan forsatt være virus selv om crp er på 90 jo, men vanligvis er det lavere. 

Det er vel en grense på 50? Kommer jo kanskje an på symptomene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel en grense på 50? Kommer jo kanskje an på symptomene? 

Som regel går det ikke høyere, men har sett høyere hos både covid og influensa pasienter å begge deler er virus. Jeg hadde crp på 100 når jeg hadde influensa. Så fullt mulig å ha over 50, selv om det er normalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Som regel går det ikke høyere, men har sett høyere hos både covid og influensa pasienter å begge deler er virus. Jeg hadde crp på 100 når jeg hadde influensa. Så fullt mulig å ha over 50, selv om det er normalen. 

Fikk du antibiotika da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så høy? Får man så høy crp av øregangs infeksjon? Blir man ikke lagt inn på sykehus med så høy? Er det ikke fare for skepsis? 

Ja, hadde mellom 350 og 400, kraftig betennelse med mistanke om mastioditt (kroppen min har alltid taklet betennelser dårlig, så jeg blir veldig betent) 

De ville legge meg inn, men fikk lov til å dra hjem, med beskjed om ringe vis det kom flere plager, men de hadde ingen mistanke om sepsis på det tidspunktet, men tydelig obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk du antibiotika da? 

Fikk antibiotika fordi han trodde det var er bakteriell lungebetennelse. Når influensasvaret kom var det ikke poeng i å forsette på ab kuren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk antibiotika fordi han trodde det var er bakteriell lungebetennelse. Når influensasvaret kom var det ikke poeng i å forsette på ab kuren. 

Såpass ja. 
trodde forhøyet crp viser om det er bakteriell infeksjon eller ei. 
men hvorfor får man så høy crp om det er virus? 
Legen jeg var hos i dag tok ingen prøver i nese eller svelg. 
Men siden jeg har høy feber er jo det et tegn på en infeksjon ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...