Gå til innhold

Du som har fjernet livmoren med kikkhullskirurgi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du dra hjem samme dag, eller ble det overnatting på sykehuset?

Anonymkode: f9619...47d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overnattet en natt på sykehuset

Anonymkode: 314f7...cf0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overnattet en natt og fikk reise etter legevisitt dagen etter. Tror det er vanlig. Etter operasjonen var jeg groggy, så jeg fikk masse viktig informasjon om operasjonen ved legevisitten dagen etter.

Anonymkode: a1f82...0e8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det for 8 år siden på Ullevål sykehus. Tror de egentlig sendte pasienter hjem samme dagen etter denne typen operasjon, men siden jeg bodde langt unna fikk jeg være en natt på sykehuset. Det er jeg glad for, for jeg hadde mye smerter den natta, godt å kunne få ekstra smertelindring. 

Anonymkode: 4c081...970

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vare dere aleneboende da dere reiste hjem igjen? Får en et døgn ekstra om en er alene og ber om det? 

Anonymkode: de8e2...380

Skrevet

Var over en natt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjernet eggstokker, livmor og livmorhals. Tilbrakte natten på sykehushotell med ledsager, og vi dro hjem dagen etter (lang reisevei med fly). Er vel 12-15 år siden

Anonymkode: 6af72...8c7

• Nyttig 1
Skrevet

Fjernet livmoren ved kikkehullsmetoden for 10 - 11 år siden, og dro hjem samme dag. Bodde alene, men hadde noen til å hente meg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne fjernet livmor og eggstokker med kikkhull. Fikk reise hjem samme dag. Men det kommer nok an på hvordan man er etter operasjonen vil jeg tro. 
En annen venninne skulle også fjerne livmor med kikhull, men det endte med at de måtte åpne henne opp. Da hun hadde endometriose og livmor var veldig hard. Hun mistet mye blod og måtte få blodoverføring og lå to uker på sykehus.

Anonymkode: bc84b...5aa

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min venninne fjernet livmor og eggstokker med kikkhull. Fikk reise hjem samme dag. Men det kommer nok an på hvordan man er etter operasjonen vil jeg tro. 
En annen venninne skulle også fjerne livmor med kikhull, men det endte med at de måtte åpne henne opp. Da hun hadde endometriose og livmor var veldig hard. Hun mistet mye blod og måtte få blodoverføring og lå to uker på sykehus.

Huff, ja, skrekken er at det blir behov for åpen kirurgi.

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er en overnatting på sykehuset. 

Anonymkode: f36f2...733

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det veldig nylig - og de endte med å måtte "delvis åpne". Altså de gjorde mye gjennom kikkehull, men åpnet et kort snitt (6 cm) for å ta den ut, da den var for stor til å ta ut vaginalt. Var en natt på sykehus. Måtte i tillegg bekrefte at jeg hadde noen sammen med meg hele første døgn etter utskrivning. 

Dette var på Ullevål. 

Anonymkode: d16f5...81c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sov over en natt. Hadde kateter som ikke ble fjernet før neste morgen, det er visst vanlig at det ligger en stund så man skal slippe å gå oppe. Var ekstremt groggy etter operasjonen, klarnet ikke i hodet før nærmere ti om kvelden. Bor alene, ingen problemer med å komme hjem til tomt hus dagen etterpå. Bare pass på å ha handlet inn mat, drikke, ibux og parcet på forhånd, så går det helt fint. Samt bind, for du blør litt de neste dagene. Du får neppe en ekstra dag fordi du bor alene, de fleste i dette landet bor alene etterhvert og det er veldig får sengeplasser. 

Anonymkode: 762c6...95d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vare dere aleneboende da dere reiste hjem igjen? Får en et døgn ekstra om en er alene og ber om det? 

Anonymkode: de8e2...380

Jeg skal snart operere og har fått beskjed om at jeg ikke må være alene hjemme etterpå. 

Skal ha operasjon via skjeden. 

Anonymkode: e7285...f38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Huff, ja, skrekken er at det blir behov for åpen kirurgi.

Du ligger i narkose og vet ikke mer før du våkner uansett. 
Det viktigste er at du får den ut og alt går bra. Hvis du føler deg dårlig etterpå er det kanskje godt å få ligge der og få stell. 
Det jeg skrev om den ene venninna mi, uff ikke tenk på det. Det er nok skjelden 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du ligger i narkose og vet ikke mer før du våkner uansett. 
Det viktigste er at du får den ut og alt går bra. Hvis du føler deg dårlig etterpå er det kanskje godt å få ligge der og få stell. 
Det jeg skrev om den ene venninna mi, uff ikke tenk på det. Det er nok skjelden 

Takk! Ja, sant angående narkosen, og jeg er ikke så nervøs for selve prosedyren, men jeg er rett og slett redd for å få en lengre periode etter operasjonen uten mulighet til å trene. Jeg bruker kjernen veldig mye i treningen, så det vil ta en stund dersom de må åpne opp mer enn planlagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk! Ja, sant angående narkosen, og jeg er ikke så nervøs for selve prosedyren, men jeg er rett og slett redd for å få en lengre periode etter operasjonen uten mulighet til å trene. Jeg bruker kjernen veldig mye i treningen, så det vil ta en stund dersom de må åpne opp mer enn planlagt.

Det må du nok regne med. Fjernet en eggstokk på grunn av endometriose og skulle ikke trene på seks uker (styrke, løping osv). 

AnonymBruker
Skrevet

Og ved åpen kirurgi kan regne med å måtte vente opp til dobbelt så lenge med å trene.  Men ta ikke sorgene på forskudd. Det skal en del til at det blir åpen kirurgi. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...