AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #1 Del Skrevet 9. august 2024 Har en bichon havanais på 9,5 år. Har skrekkelig nok brått begynt å innse at han er en senior nå. Min første hund, så jeg er ikke helt kjent med senior hundene, men hvordan merker dere hva nok tur er? Han er tregere på tur og trenger mer søvn hjemme. Men er like pigg og på når han først er i gang. Enda veldig leken og full av futt. Men, om jeg går med han så er det mye snusing. Dog aldri noe tegn til å ville si nok er nok. Han gir ikke tydelige tegn som jeg oppfatter på hvor grensa for tur er. Med jogging så holder han bånn gass over noen strekk, stoppe for å snuse, før han gir 100% og tar meg igjen. Han virker lykkelig og fin. På fjelltur eller lignende har jeg med egen sekk han kan bli bært i. Men det protesterer han voldsomt mot. Vil ikke være i den. Sykling, så vil han løpe selv. Ønsker helst ikke kurva. Nå kan havanaisen bli ganske gammel da. Så det er ikke sikker jeg trenger å begrense turene enda, men likevel noe å tenke på. Og jeg er usikker om jeg tar hintene. Hva er deres erfaringer? Han kan få turer fra alt fra tissetur på 10 minutter, til opptil ei mil. Han var godt vandt til lange turer frem til han var ca 6 år gammel. Så har jeg slitt med sykdom de siste årene og da har det sjeldent vært lange turer. Men etter siste operasjon er formen min tatt seg opp og vi er derfor mer ute igjen. Så kan også være at hunden bare er i mye dårligere form pga mangel på lengre turer i flere år. Anonymkode: 5440a...788 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #2 Del Skrevet 9. august 2024 9,5 år er ikke spesielt gammelt, så la han bare styre lengde og tempo selv. Min hun ble ikke gammel før hun bikka 13, før det var det bånn gass på lange fjellturer uten problem. Den som hadde problem med å henge på var meg 😅 Du merker det godt når de blir gamle i kroppen. Anonymkode: d36e9...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. august 2024 #3 Del Skrevet 9. august 2024 Han er godt voksen, men ikke nødvendigvis gammel enda. La han styre tempo og lengde så går veldig mye av seg selv. Se etter atferdsendringer og tegn på smerter. Er han stort sett lik seg selv og ikke har vondt noe sted så høres det ut som om han har det fint Kan og være lurt å tenke kontroll hos dyrlegen en gang i året om dere ikke gjør det allerede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 9. august 2024 #4 Del Skrevet 9. august 2024 Har ei tispe på 11år nå, så har litt erfaring med seniorhund. Synes ikke 9,5år er veldig gammelt for en liten selskapshund. Mine tips er: Seniorsjekk hos veterinær OG fysioterapaut/rehabterapaut, få gjerne et styrketreningsprogram hos terapeut. Feks vektmansjetter og balansepute. Turer på hundens premisser, la han snuse så lenge han vil, la hunden styre tempo og lengde på tur. Hold vekten nede. Overvekt er ikke bra! Ellers gjør aktiviteter hunden elsker! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 9. august 2024 #5 Del Skrevet 9. august 2024 Min ble merkverdig saktere i farten da hun var 12 år. Pleide da å gå 4 km før det. Ble til at jeg nesten måtte dra henne etter meg siste turen av det slaget. Ikke greit. Kortet ned til halvparten, men så raskt at var bedre å la henne styre selv, å når hun ville hjem så gikk hun hjem. Siste årene var det kanskje 5- 600 meter som oftest. Noen ganger lengre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 9. august 2024 #6 Del Skrevet 9. august 2024 Jeg har en hund på 14. Vi går ca. en halvtime på hovedturen. Noe stort mer enn det blir for slitsomt for han. Selv om han mer enn gjerne vil være med ut 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #7 Del Skrevet 9. august 2024 Har en liten hund på snart 14 år som har vært aktiv hele livet sitt. Merker at han sover litt mer og ikke nødvendigvis krever de lengste turene. Men han kan fortsatt gå en mil på tur og han må få trene litt. Både hjernetrim og styrke. Forrige hund som ble 15 år krevde ikke så mye mosjon på sine eldre dager. Enig med andre, hold hunden slank og fortsett og gå tur og kos dere. Anonymkode: 5d3f6...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. august 2024 #8 Del Skrevet 9. august 2024 La han få bestemme selv det gjorde jeg med gamle hunden 🐕🦺🐕🦺🐶🐶🐕🐕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ravna Skrevet 9. august 2024 #9 Del Skrevet 9. august 2024 Jeg lar hunden selv bestemme hvor langt han vil gå. Setter han seg ned så stopper vi og snur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå