Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i å lage mat. Er lei yrket mitt og har tenkt litt på om jeg skal gjøre mer ut av interessen min for mat. Men har hørt kokkeyrket kan være slitsomt? Mye kveldsjobbing og helg? 

Har barn, så må passe med hverdagen også.

Anonymkode: 6ad27...716

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kokk, men har jobbet i bransjen i 20 år. 

Det er en del stillinger som kokk som er dagtid, hovedsakelig kantine, og noe catering.  
Ellers jobber man når serveringssteder er åpen, altså fra lunsjtider til kveld, samt helger. 

Man bør like høyt tempo, og stå/gå hele arbeidsdagen. 
Lønnsnivået er generelt dårlig, men om man er dyktig så kan man tjene ganske bra. 

Institusjonskokk er mer dagtid, selv om det også kan være kveld og helg der. 

Anonymkode: a9079...26f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utdannet Restaurantkokk, men omskolerer meg ut av yrket nå. 
Kommer litt Ann på hvilken retning du vil gå med tanke på arbeidstid. Du kan bli institusjonskokk, der det er mer sykehjem, sykehus, kantiner osv, men her er det mye vanlig mat og dietter. Dog er arbeidstidene mye bedre, men du må regne med turnus og arbeidshelg også her. 

Som restaurantkokk må du belage deg på mye kveld og helger, og da gjerne sene kvelder, men mye mer spennende mat å tilberede. 
Du må takle høyt tempo, jobbe godt i team, innfinne deg med litt amper stemning innimellom, og virkelig elske å lage mat. Samtidig er vi på bena hele dagen, og lønnen er ikke suveren. 

Anonymkode: 1e529...504

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som kokk og anbefaler det ikke. Det slet ekstremt på kroppen min, og på psyken. Det er veldig få steder i restaurantbransjen som er seriøse, og lønnen er heller ikke god. Jeg sluttet da jeg ble gravid og utdanner meg nå innen noe helt annet. Legen min sa jeg måtte komme meg til helvete vekk fra det yrket der.

Tenk deg godt om, ts, før du søker arbeid innen restaurantbransjen.

Anonymkode: d185e...2a5

AnonymBruker
Skrevet

Ps. ser de over her nevner institusjon, kantine osv. Det kan være greie jobber, men har du allerede en ok jobb så ville jeg holdt meg der.

Anonymkode: d185e...2a5

AnonymBruker
Skrevet

Om du er kokk på plattform jobber du to uker. Fire uker fri. 1 mill i året

Anonymkode: 3b8d5...eac

AnonymBruker
Skrevet

Institusjonskokk her med 25+ års erfaring. Nå har kroppen sagt takk for seg og jeg må omskoleres.

Kjente jeg ble skikkelig fortvilet da et av barna mine nå utdanner seg som kokk.

Jobbet mange år i privat sektor, med dårlig lønn, ræva arbeidsmiljø og rovdrift.

Jobber nå statlig og har grei lønn. Det er få jobber med kun dagtid. Det er stort sett turnus og med elendige tillegg.

En ting er å like å lage mat, men det er noe helt annet å jobbe med det.

Med det sagt så elsker jeg jobben min, har jo ikke holdt ut i 25+ år om ikke jeg hadde gjort det. Skal man inn i dette yrket bør man like stress og høyt tempo. Ikke uvanlig å jobbe 14- timersvakter uten pause ( nei det er ikke lov, men denne bransjen er tøff), jobbe hver eneste helg og masse overtid uten betaling. Dessverre er dette en bransje som nå sliter med å rekruttere fordi lønnen er lav og forhold på mange arbeidsplasser er helt grusomme.

Anonymkode: b39d8...a97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke kokk men jobber i en kantine. Mandag-fredag jobb bare dagtid, så flaks der. 

Vil ikke anbefale å jobbe som det, jeg har ødelagt kroppen min helt på den jobben. Har vært på rehabilitering senter og da sa ergoterapeut at det er veldig få kokker som klarer å jobbe til dem går ut i pensjon. Utrolig dårlig betalt å, forstår ikke hvorfor streiker ikke kokker ...

Anonymkode: ce29e...1e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...