Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min samboer har i det siste blitt ganske insisterende på at han skal jobbe i forsvaret. Vi bor i Oslo, og planlegger barn om 1-2 år. 

Hvordan fungerer det egentlig?

Jeg ser for meg at han må ukespendle, slik at jeg blir mye alene. Jeg jobber turnus, så hvis jeg jobber helg ser jeg han vel omtrent ikke på nærmere 2 uker? Jeg vil også måtte slutte i jobben min hvis vi skal ha barn, og ta et stort lønnskutt… Kan ikke helt se for meg at han kommer til å tjene så «fett» på dette at det forsvarer at jeg skal gå ned 2-300k i lønn.

Søker ærlige erfaringer om hvordan dette fungerer. Både positivt og negativt. Hadde han fått jobb hvor han kan dagpendle og levere/hente i bhg så er det jo ikke så stort problem, men jeg ser liksom ikke for meg det er særlig reelt…

Ønsker heller ikke å flytte langt ut i gokk. Jeg er veldig sosial av meg og har et godt nettverk her vi bor, og trives godt. Han er nok mer hjemmekjær og trives med en veldig liten sosial krets.

Anonymkode: 36cf0...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken vei han ønsker å gå og hva slags stillinger han er utdannet til/har mulighet til å få. Men uavhengig av det er det ganske «fjernt» å tenke at man kan bo i Oslo hele løpet. Skal man klatre krever det å forflytte seg både inn og utlands. Dette er selvsagt med om han har fullt løp med krigsskolen etc. har han ikke det, vil det være mulig å jobbe på en base og feks bo i Oslo, men lønnen blir jo også der etter. Dette var jo ikke så mye svar kanskje, men det er veldig vanskelig å si da det er mange faktorer som avgjør hvordan hverdagen blir😃

Anonymkode: e48be...99b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsvarsfrue i 25 år. Vil anbefale deg å flytte med 🙂. Er ofte godt miljø på de plassene Forsvaret holder til. Man blir fort kjent, og hjelper hverandre. Også lett å komme inn i lokalsamfunnet, da man er vant til nye folk. Er jo ikke sikkert at han må ha en jobb der han blir beordret i så mange år, så da kan han søke stilling et sted dere ønsker å bo. Er ofte litt billige boliger til befal, så da kan dere spare opp penger. 

Har han gått befalsskole, og er klar for jobb? Kan tjene bra. Store tillegg for øvelser. Utenlandstjeneste er også godt betalt, og en god mulighet til å stige i gradene. Dere kan f.eks også få fine muligheter til å bo i utlandet, f.eks Tyskland. Spennende 🙂.

Har mann i hærstaben på Bardufoss. 1 t og 40 min med fly til Oslo, om det er der du bor. De som pendler, kommer ofte opp med morgenflyet mandag, og reiser ned torsdag ettermiddag. 

Det jeg vil si kjennetegner Forsvarsfruer, er at de fleste er veldig selvstendige. Ordner praktiske ting, skaffer seg omgangskrets, syter ikke 😃

Anonymkode: 72a72...c8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du jobber skift har du kanskje jobb som er tilgjengelig "overalt". For eksempel, så er det muligheter for sykepleiere i kommunene, ikke bare på de store sykehusene i byer. På mindre plasser kan man kanskje få mer ansvar også, da det er mindre forhold. 

På langsiktig basis ville jeg blitt med og sett på det som ett familieeventyr. Men dere kan jo begynne med pendling frem til du får deg jobb feks? Siden dere ikke har barn (enda). Eller flytte under en evt permisjon og se seg om etter jobber da. 

Anonymkode: 4d1f9...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg er i starten av 30-årene, og her er min erfaring:

Jeg og samboeren min har vært sammen i 15 år, men vi har bare bodd fulltid sammen med hverandre i totalt 7 av dem pga: pendling, utenlandsopphold, studier for meg, osv. Vi har også bodd sammen i utlandet mens han studerte på stabsskole, jeg synes ikke det var verdt det😅 Fikk ikke arbeidsvisum selv, og tapte jo to år med pensjonsopptjening. Forsvaret dekker ikke hele min lønn + sosiale kostnader, men det er kanskje individuelt. Min samboer er offiser og er mye borte enten i form av lange dager, øvelsesdøgn eller utenlandstjenester (Vært seks totalt).

Vi har også bodd 10 år på Bardufoss mens han jobbet i Forsvaret der, og jeg jobbet sivilt. Synes det var veldig koselig de første seks årene, men realiteten er at svært mange i Forsvaret (både offiserer og vanlig befal såkalt OR) sitter i tidsbestemte karrierestillinger på 2-3 år, og dette kan innebære flytting til andre lokasjoner i Norge. Jeg har møtt noen av mine beste venner i Troms, men det var HARDT å oppleve at de flyttet vekk pga. nye karrieremuligheter andre steder.. Med karrierestillinger menes at den forsvarsansatte ser for seg en bestemt stilling om x år, og for å få denne stillingen, så må man opparbeide seg erfaring på ulike steder eller ta videreutdanning i løpet av de årene for å kvalifisere seg. 😄

De siste to årene har vi bodd sammen i egen, eid leilighet etter mange år i forsvarsbolig, og uten pendling eller øvelser. Det har vært helt fantastisk, men allerede til januar begynner han i en ny karrierestilling som vil innebære svært mye pendling flere steder og mye øvelser. Nå har vi også fått barn, men bor heldigvis på mitt barndomssted. Personlig synes jeg ikke pendling er så stress, men er glad for at jeg har jobb og noe å gjøre! 

Lønnen hans er 8-900.000 per år, avhengig av tillegg osv. Personlig synes jeg ikke det er så bra. Tjener selv 850.000 som siviløkonom i statlig stilling, og har ikke det personalansvaret han har. Jeg kommer ikke til å jobbe redusert, men har feks. mulighet for hjemmekontor og sommertid som er gull mtp. barna. 

Viktig å huske på at tillegg ikke er pensjonsgivende inntekt, og mange vanlig befal har mye lavere grunnlønn og masse tillegg. Dere bør ta det i betraktning og, da dette kan innebære lav pensjon hvis din samboer ser for seg å jobbe i Forsvaret en god stund. 

Min samboer kommer til å jobbe i Forsvaret til han går av med pensjon, og det aksepterer jeg. Men vi blir enige om alle beslutningene sammen nå😊 For eksempel så skal han prioritere stillinger der han kan pendle med bil og være mer fleksibel på tid. Pendle til Bardufoss er uaktuelt pga. mindre fleksibilitet så lenge vi har små barn.

Ellers er det kjempebra miljø i Forsvaret, og blitt kjent med masse bra folk som både jobber der og er typisk medflyttere! Har fått venner i hele Norge😄 

Anonymkode: 74645...c51

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det funker ikke. Hvert fall for veldig mange dessverre. Skilsmisseraten for forsvarsansatte er 70% (mot ~40-50% ellers i samfunnet). Jeg var hele veien tydelig på at barn ikke var aktuelt å kombinere med den jobben. Du kommer til å være alenemor store deler av tiden. Uansett om du flytter med eller ikke, fordi det er mange uker med øvelser der de er borte en uke strekk. Etter 10 år i forsvaret ble det barn og sivil jobb.

Dere må finne ut av hva som er riktig for dere, men her bør både du og mannen ha realistiske forventninger og han må forstå hva DU også evt må ofre for at han skal leve ut drømmen sin. 

Anonymkode: 6810e...16b

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er ei som blogger om samliv i Forsvaret. sjekk ut bloggen www.hjemmehelt.com så kanskje du finner du noe interessant. 

Anonymkode: 75ce0...860

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 16.35):

Det funker ikke. Hvert fall for veldig mange dessverre. Skilsmisseraten for forsvarsansatte er 70% (mot ~40-50% ellers i samfunnet). Jeg var hele veien tydelig på at barn ikke var aktuelt å kombinere med den jobben. Du kommer til å være alenemor store deler av tiden. Uansett om du flytter med eller ikke, fordi det er mange uker med øvelser der de er borte en uke strekk. Etter 10 år i forsvaret ble det barn og sivil jobb.

Dere må finne ut av hva som er riktig for dere, men her bør både du og mannen ha realistiske forventninger og han må forstå hva DU også evt må ofre for at han skal leve ut drømmen sin. 

Anonymkode: 6810e...16b

Ja da er det nok mange yrker du må velge bort, sjøfolk, offshore ansatte, reiseraperatører, selgere med utlandet som marked, anleggsarbeidere, artister, konsertarrangører, utenlandskorrepsondenter og mange flere.

Anonymkode: 161da...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...