Lovesallround Skrevet 9. august 2024 #1 Skrevet 9. august 2024 Jeg har alltid bestilt reiser til utlandet ved å først finne gode fly (evt med SAS bonuspoeng eller cashpoints Norwegian), og deretter hotell og leiebil på ankomststedet. Av og til ett hotell for hele oppholdet, av og til flere hotell for variasjonens skyld (f eks ett hotell i en større by og ett mer eksotisk hotell). Noen hotell har vært store hotell med avtale med flere selskap, andre mindre (uten hånklemafia!!). Fordelen er jo at jeg tilpasser reisen til de datoene jeg ønsker å reise, og reisen trenger ikke å vare i 7 eller 14 dager, men f eks 10 eller 12. Av og til har vi også tatt en avstikker på veien hjem (f eks Kreta - Paris før hjemreise Norge ett år). Rent økonomisk tror jeg det blir nokså likt som å bestille pakketur, av og til litt dyrere og av og til billigere. Fordelene har jeg tenkt er økt frihet, status-fordeler på fly (fast track, gratis ekstra bagasje, lounge), mulighet for flere hotell på samme reise og ha ulike flyplasser for avreise og hjemkomst (i år fløy vi fra Oslo til Kreta men flyr tilbake til Bergen). Jeg har også ofte fått oppgradert både rom og måltidsplan, og synes alltid hotellene har gitt meg et rom med en av de beste utsiktene. Ett år fikk vi f eks både oppgradert rom til eget rom med basseng og gratis all inclusive (inkl minibar og room-service). Ofte får vi en flaske vin og fruktfat gratis når vi ankommer, og siden vi ikke kommer med buss er det ingen kø ved innsjekk, utsjekk og bagasjen bæres på rommet etc. Hotellene (og deres ansatte) tjener jo mindre med charterturister siden reiseselskapet tar endel av kaka. Kan det gjøre dem med vennlig innstilt mot dem som har bestilt direkte? Er jo klart enklere med pakkereiser/alt i ett. Ofte er det også litt billigere, men ferie skal være ferie. Derfor: Hvordan er den personlige servicen generelt på charter om man bestiller et finere hotell? Kan man gjøre litt endringer, komme med romønske, bo litt ulike steder etc? Får dere overraskelser som oppgradert rom? Andre positive overraskelser dere ikke ba om?
SPOCA Skrevet 9. august 2024 #2 Skrevet 9. august 2024 Jeg er som deg og liker å planlegge/organisere reisen selv. Men, jeg har også reist på charter. På bedre hotell har jeg opplevd veldig god service og mulighet for å komme med ønsker. Dessuten hender det man kan velge slikt på forhånd. Som regel må man gjøre noen valg under bestilling, f.eks rom med og uten balkong osv. Bodde ett år der jeg kunne velge såkalt luksuspakke, og da fikk vi eget område på stranda, eget basseng for de som hadde betalt for dette osv. Passet meg godt, da jeg ønsker å unngå barn. Charter kommer egentlig i alle segmenter, man må bare finne det som passer for seg. Det sagt, jeg foretrekker nok å planlegge selv, men det er fordi jeg elsker planleggingen i seg selv. Neste år reiser vi kanskje på charter, på et hotell som passer min stesønn med spesielle behov. Noen ganger trenger man litt ekstra hjelp, og da synes jeg charter kan være kjekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå