Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor elsker å true med arven når hun ikke får det som hun ønsker. Hun sier at hun har snakket med advokat og kan testamentere bort alt til mitt søsken. Altså, fjerne meg fra å arve noe.

Det er snakk om ganske betydelige summer i både eiendom og reine penger, samt mye annet som har verdi av både målbar og ikke-målbar nivå.

Stemmer det at foreldre kan gi bort både eiendom, penger, ++++ til bare ett barn?

Anonymkode: b9313...b0c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må hun sette alt på barnets navn. Risikere å bli kastet ut. Neida, du får pengene «dine» du

Anonymkode: b9b0c...8fb

Skrevet (endret)

Hun kan gi bort alt hun vil til den hun vil før hun dør og da er det kanskje ikke noe igjen til deg. 

Lavmål å true med sånt btw.

Endret av Stor pike
  • Liker 1
Skrevet

Nettopp vært en tråd om dette. Les den 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må hun sette alt på barnets navn. Risikere å bli kastet ut. Neida, du får pengene «dine» du

Anonymkode: b9b0c...8fb

Men er det ikke ulovlig å sette over alt på ett barn mens man lever? Var noen som sa til meg at det er å "frarøve" rettmessig en arvings rettmessige arv + at man bare kan gi bort en viss % til kunn ett barn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun overføre alt før sin død så kan hun lure systemet. Men du får pliktarva di uansett hvis hun ikke overføre alt før hun dør. Men jeg trur ikke hun gjør det. Slik er min svigermor å. Truer min mann hver gang hun snakker med han. Som har sier. Gjør ingen verdens ting om du gjør det. Det er bare tomme ord for å få det slik dem vil. Men hun er så ufyselig at det går helt fint å ikke Arve noe. Verre med barnebarn tenker jeg da. 

Anonymkode: 6732a...639

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke ulovlig å sette over alt på ett barn mens man lever? Var noen som sa til meg at det er å "frarøve" rettmessig en arvings rettmessige arv + at man bare kan gi bort en viss % til kunn ett barn.

Har hørt om flere tilfeller at man har gjort det. Hadde et barn fra før som dem ikke villa at skulle arve noe. Men jeg trur du kan bestride det. Men spørs om man ønsker å ta opp den kampen da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, man kan gi bort alt man eier og har mens man lever.

Når man dør, har vi pliktarv i Norge, noe som tilsier at man har krav på en vis del. Hun kan fortsatt velge å fordele det skjevt. 

Jeg hadde brutt kontakten. Ingen arv er verdt trusler og faenskap.

Anonymkode: 67e24...740

Skrevet

Ja hun kan gi bort alt til hvem hun vil og gjøre deg arveløs (Dumt av henne) for hun vil vel ha besøkt av deg på dødsleiet/sykehjemmet vel ? Feks må hun klare seg alene da det ikke er sikkert du selv ender opp med familie men feks ditt andre søsken da faller besøket på deg jeg var pårørende fra 2017 og til 18 Desember 2023 så jeg har sett litt av hvert ang besøk og div de gamle sa alltid så flink du er som besøker din far hver dag tenk om vi var like heldige 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Veldig spesielt. Hva er det hun vil ha som hun ikke får?

Skrevet

Ja, hun sa til meg at hvis du stemmer SV igjen blir du arveløs! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer sånn her:
2/3 av arven er i utgangspunktet såkalt pliktdelsarv. Denne går til barna til arvelater (din mor), og fordeles likt mellom dem, uavhengig av hva hun gjør med et testamente.
1/3 av arven kan hun selv styre gjennom testamente.

Det er likevel en begrensning ved denne 2/3-regelen, og det er at arveretten her er begrenset til 15G, altså 15 ganger folketrygdens grunnbeløp. Siden du omtaler dette som betydelige summer er vel det antagelig aktuelt her. Alt over 15G kan man begrense og skjevfordele gjennom testamente. Folketrygdens grunnbeløp justeres hvert år, og i år er det like over 124 000 kr. Det vil si at så fort du har arvet 1 860 000 kr. (en grense som vil vokse litt hvert år når grunnbeløpet justeres), da har du ikke rett på mer hvis et testamente sier annet. Så lenge det ikke foreligger noe testamente vil du selvfølgelig dele likt med søsken på resten også, men så fort hvert barn har fått 15G vil hun altså kunne skjevfordele resten.

Så er det lov for henne å gi bort massevis (egentlig alt) til sine andre arvinger mens hun lever. Det er likevel et krav om at slike gaver har realitet mens hun er i live. Så hun kan fint gi bort hus og bil og penger til søsknene dine mens hun lever, men hvis hun bare "gir det bort" uten å faktisk gi det bort vil det regnes som en såkalt dødsdisposisjon og trekkes fra det de ellers skulle arvet likevel. Det samme gjelder gaver gitt helt på dødsleiet. Så kan selvfølgelig dette være vanskelig å bevise i praksis.

Anonymkode: 71787...874

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Min mor elsker å true med arven når hun ikke får det som hun ønsker. Hun sier at hun har snakket med advokat og kan testamentere bort alt til mitt søsken. Altså, fjerne meg fra å arve noe.

Nei. Hun kan ikke testamentere bort alt til ditt søsken. I testament kan hun bare bestemme over 1/3-del av arven. Resten skal gå til deg og sitt søsken.  Dette går fram av arvelova § 50, som sier: 

"To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje.

Arvelateren kan bare rå over pliktdelsarven ved testament hvis det er særskilt hjemmel for dette i lov eller livsarvingene samtykker. Hvis en livsarving er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-3#KAPITTEL_2-6-3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun kan gi bort alt til et barn, eller til hvem som helst, men gaven må gjennomføres men hun er i live.  Det betyr at hun mister råderetten. Hun kan få tinglyst en borett til eiendommen, men betale husleie.  Eier overtar ansvar og utgifter.

Anonymkode: 4322a...f3e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes ingen "rettmessig" arv før personen er død. Så le he man  lever kan man selvfølgelig få lov å bestemme over egne penger pg hvordan man vil bruke dem

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AlternativX said:

Veldig spesielt. Hva er det hun vil ha som hun ikke får?

Hun hater mannen min fordi han "stjal meg fra henne". Så jeg må velge mellom skilmisse eller å miste arven... Mitt søsken kommer aldri til å få barn så jeg antar arven likevel kommer til å komme tilbake til oss siden jeg er den eneste med barn (altså hennes barnebarn).

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun hater mannen min fordi han "stjal meg fra henne". Så jeg må velge mellom skilmisse eller å miste arven... Mitt søsken kommer aldri til å få barn så jeg antar arven likevel kommer til å komme tilbake til oss siden jeg er den eneste med barn (altså hennes barnebarn).

-ts

Det forutsetter at din søster ser på dine barn som sine arvinger. Jeg har barn. Men dersom jeg ikke hadde hatt det, hadde andre enn min søsters barn vært arving. Hadde da testamentert alt til datteren til en venninne som står oss langt nærmere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt søsken kommer aldri til å få barn så jeg antar arven likevel kommer til å komme tilbake til oss siden jeg er den eneste med barn (altså hennes barnebarn).

-ts

Det må du ikke satse på. Uten livsarvinger kan alt like gjerne gå til et kattepensjonat.

Anonymkode: 05752...5fd

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, VetAlt said:

Ja, hun sa til meg at hvis du stemmer SV igjen blir du arveløs! 

Hvorfor sier du til andre hva du stemmer. Spesielt mennesker du vet står motsatt av deg selv politisk. Jeg orker i hvertfall ikke det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis hun overføre alt før sin død så kan hun lure systemet. Men du får pliktarva di uansett hvis hun ikke overføre alt før hun dør. Men jeg trur ikke hun gjør det. Slik er min svigermor å. Truer min mann hver gang hun snakker med han. Som har sier. Gjør ingen verdens ting om du gjør det. Det er bare tomme ord for å få det slik dem vil. Men hun er så ufyselig at det går helt fint å ikke Arve noe. Verre med barnebarn tenker jeg da. 

‘Verre med barnebarn’? Barnebarn har da ikke arveplikt så lenge foreldrene lever? Mange velger riktignok å gi arv videre til barna sine, men ikke alle har økonomisk mulighet til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...