Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere det i samboerkontrakten, dere som er samboere med særkullsbarn? F.eks dersom en av dere har barn og den andre ikke; barnet skal selvsagt ha arven sin den dagen forelderen går bort, men betyr det at samboeren ikke får noe? Eller lite? Og må dermed flytte fra boligen?

Anonymkode: 7045a...b59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan gjør dere det i samboerkontrakten, dere som er samboere med særkullsbarn? F.eks dersom en av dere har barn og den andre ikke; barnet skal selvsagt ha arven sin den dagen forelderen går bort, men betyr det at samboeren ikke får noe? Eller lite? Og må dermed flytte fra boligen?

Samboere uten felles har ikke arverett. Skriv testamente eller gift dere.

Anonymkode: f6dab...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du eier halvparten av boligen, et det kun den andre halvparten de krever sin del av arven fra. Tegn forsikring som sikrer at du har midler nok til å gi de deres del. 

Anonymkode: dbdc7...fc6

AnonymBruker
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21

Kapittel 4. Samboeres arverett

§ 12.Arverett for samboere med felles barn

Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet...

§ 13.Arverett etter testament for samboere med minst fem års samboerskap

Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom du eier halvparten av boligen, et det kun den andre halvparten de krever sin del av arven fra. Tegn forsikring som sikrer at du har midler nok til å gi de deres del. 

Ja, kan man tegne en livsforsikring som sikrer den andre parten å få beholde boligen? Uten at det går ut over arven til særkullsbarnet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, kan man tegne en livsforsikring som sikrer den andre parten å få beholde boligen? Uten at det går ut over arven til særkullsbarnet?

Mener du at din samboeren har store verdier utover boligen, slik at du vil få råd til å kjøpe barnet ut av din samboers andel av boligen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

§ 13.Arverett etter testament for samboere med minst fem års samboerskap

Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50.

Det er da dette som vil være gjeldende ved særkullsbarn? Barnet skal jo miste noe av arven sin selv om forelderen har fått ny samboer. Men med denne paragrafen, så mister barnet 4G av arven da? I forhold til hvis forelderen hadde bodd alene? 4G er dessuten ikke nok til å beholde felles bolig for den etterlatte. Tegner man livsforsikring for å få den tryggheten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at din samboeren har store verdier utover boligen, slik at du vil få råd til å kjøpe barnet ut av din samboers andel av boligen?

Nei, vi har omtrent likt, ingen formue noen av oss. Men han har et barn fra tidligere ekteskap, og jeg tenkte på hva som ville skje dersom vi ble samboere, og han falt fra før meg, om jeg da ble tvunget til å flytte fra boligen. Det er et stressmoment, og hvis det er sånn, så ønsker jeg ikke bli samboere. Ville undersøke muligheter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan tegne privat forsikring som begunstiger deg - som skal brukes til å kjøpe barna ut av boligen. Det går ikke ut over arven deres nei, tvert i mot sikrer jo det at de får sin del samtidig som du kan bli boende. Jeg vet ikke om de kan nekte å bli kjøpt ut dersom du eier halvparten, og den summen du byr de er takst - det har ikke vært aktuell problemstilling hos noen jeg kjenner.  hør med advokat ja

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan tegne privat forsikring som begunstiger deg - som skal brukes til å kjøpe barna ut av boligen. Det går ikke ut over arven deres nei, tvert i mot sikrer jo det at de får sin del samtidig som du kan bli boende. Jeg vet ikke om de kan nekte å bli kjøpt ut dersom du eier halvparten, og den summen du byr de er takst - det har ikke vært aktuell problemstilling hos noen jeg kjenner.  hør med advokat ja

Takk😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ordnet oss med livsforsikring, da Mike barn arver meg, så samboer må kjøpe ut mine barn. Min samboer får en god slump med penger hvis jeg går bort, som han kan kjøpe ut mine barn for, og betale ned nok lån slik at han kan sitte på resterende lån alene. Han har også livsforsikring, noe mindre enn meg, men slik så jeg kan sitte på boligen, å evt kjøpe ut hannes arvinger?(Usikker på om moren og faren arver evt noe?) Iallefall har vi sikkert hverandre slik at begge har mulighet til å sitte på boligen. 

Anonymkode: 7b242...6e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurt med livsforsikring så du beholder boligen, men om han ikke skriver testament og inkluderer deg i det, får du får ikke arve selv hans skitne sokker, så halvdelen av alt interiør, og alle sparepenger samt alle hans personlige ting vil barnet arve.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man bør ikke basere seg på en livsforsikring. Den er god å ha når man er ung, men etter hvert blir det ekstremt dyrt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde livsforsikring som han betalte på. Da vi mistet ham hadde jeg penger til å betale ut barnet og en god slump til meg selv. Barnets mor prøvde å kjøre sak på dette, mente at barnet skulle ha en viss prosent av forsikringspenger, men det var heldigvis kun jeg som var begunstiget der. Det var også en del verdier som var overført meg, så dette irriterte mor spesielt (barnet var 11 år da mannen min døde, vi hadde 50-50). Det endte uansett med at jeg beholdt huset og en del andre verdier, barnet fikk i underkant av 400 000kr tror jeg, mens jeg fikk ganske mye mer enn det. Men, jeg tror barnet får barnepensjon frem til det er 18, så det er jo veldig fint

Anonymkode: 92c70...c9d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min mann hadde livsforsikring som han betalte på. Da vi mistet ham hadde jeg penger til å betale ut barnet og en god slump til meg selv. Barnets mor prøvde å kjøre sak på dette, mente at barnet skulle ha en viss prosent av forsikringspenger, men det var heldigvis kun jeg som var begunstiget der. Det var også en del verdier som var overført meg, så dette irriterte mor spesielt (barnet var 11 år da mannen min døde, vi hadde 50-50). Det endte uansett med at jeg beholdt huset og en del andre verdier, barnet fikk i underkant av 400 000kr tror jeg, mens jeg fikk ganske mye mer enn det. Men, jeg tror barnet får barnepensjon frem til det er 18, så det er jo veldig fint

Leit at du har mistet samboeren din❤️ 

Jeg tenker at det beste må være om alt sånt er klargjort på forhånd, så både barnet og barnets mor vet hvordan det ligger an, og at ingenting skal gå ut over barnets arv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leit at du har mistet samboeren din❤️ 

Jeg tenker at det beste må være om alt sånt er klargjort på forhånd, så både barnet og barnets mor vet hvordan det ligger an, og at ingenting skal gå ut over barnets arv.

Det var i grunn greit at dette ikke ble diskutert med mor før hans død. Hun hadde en utrolig evne til å endre hans mening, ikke sikkert han hadde klart å stå i mot henne. Planen min var å fortsette å betale barnebidrag en liten stund av forsikringspengene, men når hun prøvde å bli så grådig, så falt jo det bort. Gutten kommer innom meg noen ganger etter skolen, mor vet ikke om dette, så for gutten så er tydeligvis relasjonen med meg viktigere enn pengene

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var i grunn greit at dette ikke ble diskutert med mor før hans død. Hun hadde en utrolig evne til å endre hans mening, ikke sikkert han hadde klart å stå i mot henne. Planen min var å fortsette å betale barnebidrag en liten stund av forsikringspengene, men når hun prøvde å bli så grådig, så falt jo det bort. Gutten kommer innom meg noen ganger etter skolen, mor vet ikke om dette, så for gutten så er tydeligvis relasjonen med meg viktigere enn pengene

Så kjedelig med en eks som er så vanskelig! Ja da skjønner jeg det var bedre at det ble som det ble. Veldig hyggelig at gutten kommer innom deg og vil ha god kontakt❤️

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (29 minutter siden):

Man bør ikke basere seg på en livsforsikring. Den er god å ha når man er ung, men etter hvert blir det ekstremt dyrt. 

Hvor dyr er den sånn omtrentlig? I ulike faser av livet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne påpeke at jeg anbefalte IKKE livsforsikring for å på noen måte snyte barna for sin del - tvert i mot. Jeg antar jo at begge betaler for den forsikringen sammen, slik at det er ikke noe som tar verdier vekk fra livsarvingene. Det er fullt mulig for han å tegne en egen forsikring utenom som kun begunstiger barnet, og ha en gjensidig begunstigende med Ts, som gir henne nok til å dekke barnets del av boligarven. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor dyr er den sånn omtrentlig? I ulike faser av livet?

Det sier seg selv at det ikke går an å basere seg på slike forsikringer når en har passert pensjonsalder. Alle skal jo dø, så da settes premien deretter. Så dersom man har en partner som er en del eldre, må en ordne det på annen måte dersom man skal kjøpe ut voksne barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...