AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Hodet mitt er helt ute av funksjon. Kroppen er også helt lammet. Jeg føler meg så lat og udugelig. Jeg har ingenting på stell. For 10 år siden var jeg ikke det minste flink på å skrive lister men nå klarer jeg ikke det en gang. Det er flaut å ikke ha kontroll på noe. Flaut å aldri ha gode svar når jeg blir spurt om noe. Flaut å aldri klare å følge med når folk snakker. Flaut å aldri fullføre noe, eller å ikke i det hele tatt klare å starte. Alle prater om meg bak ryggen min nå for jeg er så passiv og udugelig. Anonymkode: baaff...33c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Du har adhd? Fått noen oppfølging? Medisiner? Anonymkode: 3095e...907
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Fått oppfølging fra DPS før. Prøvd forskjellige medisiner men det funket ikke. Vært uten DPS i 2 år for de kunne ikke hjelpe meg Anonymkode: baaff...33c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fått oppfølging fra DPS før. Prøvd forskjellige medisiner men det funket ikke. Vært uten DPS i 2 år for de kunne ikke hjelpe meg Anonymkode: baaff...33c Prøvd ikke-stimulerende? Er du kvinne og kan være i perimenopause? Minkende østrogen kan gjøre adhd mer ustyrlig i modne alder Anonymkode: 3095e...907 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 Ta medisinene dine. Bytt hvis de ikke virker optimalt. Det er ikke meningen at du skal bli så overveldet. Evnt. Tving deg til å bli strukturert. Pass på søvnmønster, matinntak og kom deg ut regelmessig. Slit deg litt ut slik så du sover om natta. Drikk godt med vann. Mannen min har adhd og jeg ser at når noe glir ut der så glir alt ut. Og da er det vanskelig å hanke seg inn igjen… Anonymkode: ae028...b69 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta medisinene dine. Bytt hvis de ikke virker optimalt. Det er ikke meningen at du skal bli så overveldet. Evnt. Tving deg til å bli strukturert. Pass på søvnmønster, matinntak og kom deg ut regelmessig. Slit deg litt ut slik så du sover om natta. Drikk godt med vann. Mannen min har adhd og jeg ser at når noe glir ut der så glir alt ut. Og da er det vanskelig å hanke seg inn igjen… Anonymkode: ae028...b69 "Tving deg til å bli strukturert" er der det går skeis for oss. Tvang betyr ren adrenalin og stress, og det ødelegger både kognitive evner og på sikt fysisk helse. Anonymkode: 3095e...907 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 ADHD er veldig kontekstbasert. Ulike ting fungerer for ulike mennesker. For min del er kosthold en viktig nøkkel, symptomtrykket mitt går kraftig ned av å unngå sukker, melkeprotein, gluten og ultraprosessert mat. Jeg passer på å sove nok, begrenser skjerm og trener eller går tur hver dag. På rett kosthold og med sunn livsstil går funksjonen min opp så mye at jeg kan jobbe litt (20% frilands) og holde huset i orden. Uten disse faktorene ligger jeg lammet på sofaen i en svinesti og ser på tv hele dagen (er ufør). Jeg startet med kostholdet, så turgåing, så trening, så skjermbegrensning, og så søvn forresten, én ting av gangen. Anonymkode: 0f2d8...9d6 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hodet mitt er helt ute av funksjon. Kroppen er også helt lammet. Jeg føler meg så lat og udugelig. Jeg har ingenting på stell. For 10 år siden var jeg ikke det minste flink på å skrive lister men nå klarer jeg ikke det en gang. Det er flaut å ikke ha kontroll på noe. Flaut å aldri ha gode svar når jeg blir spurt om noe. Flaut å aldri klare å følge med når folk snakker. Flaut å aldri fullføre noe, eller å ikke i det hele tatt klare å starte. Alle prater om meg bak ryggen min nå for jeg er så passiv og udugelig. Anonymkode: baaff...33c Jeg har det på samme måte 😅 men jeg ‘veier opp for det’ ved å drite meg ut… ‘ops kan ikke noe for det, hehe 🥴’ kunne sånn ønske jeg var en sånn planleggingsperson som liksom bare gjør alt som skal gjøres… som holder den mest fantastiske masken i verden og bare ‘stakkars meg, jeg har alt på stell, sukk, jajajajajajjaja, jeg må være overbærende med dem som ikke er like fantastico som meg…’ 😅🙈 Anonymkode: 1b94e...40e
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #9 Skrevet 9. august 2024 Å se for seg å bli kontrollfreak med alt på stell er nok litt høytsvevende, men litt typisk adhd å se ting litt svart/hvitt. Alt eller ingenting, vanskelig å prioritere oppgaver for alt virker like viktig. Tre ting på en to-do liste overvelder meg. Jeg trodde slike lister var en god løsning, men jeg fikk ikke diagnosen før jeg var 46, og først nå forstår jeg hvorfor jeg blir overveldet av lister. Har altså bare hatt diagnosen noen mnd. Går på medisin, men er fortsatt ikke helt i mål med dosering. Jeg personlig har veldig godt av trening. Det kan være så enkelt som å gå en tur, men helst med musikk eller podcast (man har jo adhd, og multitasking er noen ganger "nødvendig") 😅 Jeg finner en podcast el.l som jeg kjenner jeg får lyst å høre, også sparer jeg den bevisst til enten å høre på når jeg går tur, trener eller gjør husarbeid. For hvis "hovedoppgaven" min er å høre den podcasten (er masse spennende å lytte til på youtube også) så blir husarbeidet noe jeg gjør samtidig, det er ikke selve oppgaven.. om du skjønner den mentale omfordelingen 🙂 Dette har jeg holdt på med i mange år, ser jo nå at det er pga adhd. Lett jogging på mølle er også helt gull. Evt bare lett "trippeløping" om du skjønner, om man ikke er i form til å jogge. Skulle helst gjort det hver dag før jobb, da er jeg et annet menneske etterpå. Danse rundt for meg selv. Setter på disco og bare beveger meg til rytmen, ingen ser meg, så jeg bare digger ivei, og det kjører i gang masse gode stoffer i kroppen. ❤️ Anonymkode: 3095e...907 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #10 Skrevet 9. august 2024 Jeg har ADHD og fikk diagnosen sent i livet. Jeg har hele livet hatt "problemet" men det har vært skjult da jeg hadde mange "overlevelse strategier". For eksempel har jeg ikke begrep om tid, som barn var jeg konstant for sent ute. Det ble mye straff og sinte voksne på grunn av dette så jeg begynte å telle bakover på klokka som dette: "jeg må være hjemme klokka seks, jeg trenger en halvtime på å gå hjem da er klokka fem. Da må jeg gjøre meg klar klokka fem fordi jeg må ta på meg jakke og sko før jeg går. Da må vi begynne å rydde opp lekene ca halv fem slik at vi får ryddet skikkelig. Da sier jeg i fra til de jeg er med at de må si fra når klokka er fire slik at jeg får tid til å avslutte leken før vi skal rydde". En gående spøk mellom dem som kjenner meg er: "enten er Ninni tidlig ellers kommer hun ikke i det hele tatt". Noe som er sant. Jeg var alltid en time før skiftet mitt begynte, om jeg ikke var det ringte jobben meg og da hadde jeg f.eks glemt eller ikke skrevet opp det skiftet. Ettersom de ringte rakk jeg likevel å komme på tide. Jeg vet alltid hvor og hva jeg har, men om noen flytter det eller legger noe over det er jeg maktesløs for å finne det. Så blir jeg sint og finner det ihvertfall ikke. Så jo: det går fint ann å være i den andre enden av ADHD og være kontrollfreak.. men ikke tro for et øyeblikk at det er mindre slitsomt av den grunn! Anonymkode: 68d8c...c01 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #11 Skrevet 9. august 2024 Jepp, jeg har begge deler. 🤣 Aldri brukt medisiner, så jeg har lært meg metoder for å få alt på stell da, det aller viktigste jeg bruker i hverdagen er kalenderen min på telefonen. Jeg må ha det på telefon for å alltid ha det tilgjengelig og på et sted (ikke rote bort typ). Der legger jeg inn alt av avtaler, planer, og skriver notater for gjøremål. Så enkelt som "send sms til Kari" kan det stå der. I kalenderen altså. Og ting som å skifte linser har jeg i kalenderen flere ganger (over flere dager) på tidspunkt jeg vet jeg er hjemme. Da får jeg notifikasjoner opp på skjermen, og jeg tar de ikke vekk før de er gjort. I starten hadde jeg alarmer for å huske å sjekke kalenderen, for å lære meg selv det. Anonymkode: 88606...c18 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #12 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hodet mitt er helt ute av funksjon. Kroppen er også helt lammet. Jeg føler meg så lat og udugelig. Jeg har ingenting på stell. For 10 år siden var jeg ikke det minste flink på å skrive lister men nå klarer jeg ikke det en gang. Det er flaut å ikke ha kontroll på noe. Flaut å aldri ha gode svar når jeg blir spurt om noe. Flaut å aldri klare å følge med når folk snakker. Flaut å aldri fullføre noe, eller å ikke i det hele tatt klare å starte. Alle prater om meg bak ryggen min nå for jeg er så passiv og udugelig. Anonymkode: baaff...33c En ting av gangen. Lag en liste på ett punkt du skal gjøre hver dag, ikke ti punkter. Gjennomfør den ene tingen og klapp deg på skulderen. Dagen etter, ting nr to. Ikke tenk på hva andre tenker. Jeg hadde en sånn punktliste for noen år siden. Dag 1, gå på butikken. Dag 2, lag en sparekonto og spar 100 kr i uka. Dag 3, vask og rydd badet. Dag 4, rydd i klær. Dag 5, betal regninger. Dag 6, rydd stua Dag 7, rydd kjøkkenet. Og sånn gikk det, etter en måned var jeg ganske fornøyd. Nå, etter noen år, klarer jeg å være ganske ryddig og strukturert uten å lage lister. Ting føles ikke uoverkommelig lengre. Når det kommer til tidspunkter og avtaler, er jeg i andre enden av skalaen og har en fobi mot å komme for sent. Det er også slitsomt. Sier noen i 12 tiden til meg, er jeg på plass 12 blank. Har sittet mange steder og ventet fordi jeg er for tidlig ute. Kjenner bare på stress om jeg er ett skarve minutt for sent ute. Anonymkode: 4a7ee...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #13 Skrevet 9. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ADHD og fikk diagnosen sent i livet. Jeg har hele livet hatt "problemet" men det har vært skjult da jeg hadde mange "overlevelse strategier". For eksempel har jeg ikke begrep om tid, som barn var jeg konstant for sent ute. Det ble mye straff og sinte voksne på grunn av dette så jeg begynte å telle bakover på klokka som dette: "jeg må være hjemme klokka seks, jeg trenger en halvtime på å gå hjem da er klokka fem. Da må jeg gjøre meg klar klokka fem fordi jeg må ta på meg jakke og sko før jeg går. Da må vi begynne å rydde opp lekene ca halv fem slik at vi får ryddet skikkelig. Da sier jeg i fra til de jeg er med at de må si fra når klokka er fire slik at jeg får tid til å avslutte leken før vi skal rydde". Anonymkode: 68d8c...c01 Også gjør jeg dette når jeg skal sette på alarmer for ting, som å sette på "husk å dra på trening", da setter jeg på alarm for når jeg må skifte og komme meg ut døren. Ved å "telle bakover" på klokken. Spesielt viktig fordi jeg trener mye og stort sett alltid haiker med et par venner som bor her og trener sammen med meg, og jeg vil aldri at noen skal vente på meg! Anonymkode: 88606...c18 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Skrevet 9. august 2024 Et tips som går igjen mange steder, er jo at for å komme i gang med ting, så trenger du dopamin. Dopamin får du av å klare noe. Altså kan du prøve følgende: 1. Gi deg selv mentalt skryt for det du faktisk klarer, fremfor å gi deg selv mental juling for alt du ikke klarer. (Det er typisk mange damer med ADHD å gi seg selv mental juling for alt de ikke mestrer.) 2. Start med en ENKEL oppgave. Det å klare en liten oppgave, kan gi deg nok dopamin til å klare enda en oppgave. Og er du heldig får du ballen til å rulle. Er det at alle prater bak ryggen din om at du er passiv og udugelig noe du VET, eller noe du FØLER? Hvis du spør noen som kjenner deg godt og hva de mener du er god på, kjenner du deg igjen? Om du spør de samme om hva du er dårlig på, svarer de at du er "passiv og udugelig?" Antagelig så har du betydelig høyere forventninger til deg selv enn det verden rundt deg har. Jeg har alltid følt at jeg gjør alt for lite. At jeg surrer bort for mye tid. At jeg kunne fått gjort unna MASSE mer, om jeg bare var effektiv hele tiden. Det sa jeg til sjefen min en gang. Da fikk jeg bare klar beskjed om at jeg var en av de mest effektive medarbeiderne på avdelingen, og at jeg fikk unna mange ganger mer enn de fleste. Jeg leverer til frister, og gjør alt som forventes, på et høyt nivå. Jeg ser det fortsatt ikke selv. Jeg ser kun all tiden jeg surrer bort. Alt jeg kunne ha gjort ennå bedre. Og at jeg alltid får stress mot frister, for jeg utsetter å starte til helt siste mulighet. Men jeg vet i det minste at de rundt meg ikke ser det på samme måte. (Og jeg har lært at et tegn på ADHD er nettopp at det skjer mye når det først skjer noe, men at kroppen trenger å slappe av mellom hver gang det skjer.) Anonymkode: a2e09...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #15 Skrevet 9. august 2024 Jeg har adhd og er en kontrollfreak med mye på stell. Det stemmer til en viss grad, men ikke helt. De rundt meg tror det stemmer, jeg vet at innvendig er det kaos. Så det spørs hva du mener du skal ha på stell. Rett og slett! Men medisin, og å jobbe med seg selv på toppen er nøkkelen. Få hjelp til enkelte ting i en oppstartsfase er viktig, spesielt med tanke på hjemmesituasjon, slik at ikke økonomi etc. faller sammen. Anonymkode: 70da5...f93 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå