Gå til innhold

1 ss olivenolje hver morgen: hjelper det å gå ned i vekt?

vivana

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 21.24):

Har ikke prøvd olivenolje, men tar av og til en spiseskje smør på morgenen, enten rent eller i en kaffekopp, hvis jeg blir sulten og ikke har tid til å spise. Det holder meg mett lenge.

Anonymkode: 8902a...8ef

Bulletproof/ fettkaffe funker gull ja. Spesielt i et lavkarbo kosthold. Du mener ordentlig meierismør ? 

Anonymkode: faa2f...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 15.42):

Denne rent eller i kaffe bryter heller ikke nattfasten.  
jeg har aldri hørt om olivenolje for og få ned i vekt før @vivana, men skal det være en ny versjon av « fettkaffe «, hvor man inntar enten mct olje, meierismør eller begge deler som erstatning for frokost og lunsj? Det funker som bare det om en vil forlenge nattfasten , få opp forbrenning av fettlageret om man spiser mat uten mye karbohydrater til middag. Men og drikke olje på morgnen og spise snacks på kvelden for og gå ned i vekt? Du vil jo ikke klare og tømme kroppen for karbohydrater før du inntar oljen , og vil ikke oppnå sterk nok ketose og omdanne kroppsfett til energi , men kan jo komme i et kaloriunderskudd om det du spiser på kvelden er veldig lite selvsagt …  Det høres så lite sannsynlighet, og lurer veldig på kildene dine? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar 1 SS olivenolje hver dag i tillegg til det du allerede spiser, så går du opp mer. Det er ca 115 kalorier i 1 SS oliven olje. 800 kalorier i uken. 41000 kalorier på et år. Mellom 5-6 kg ekstra på et år.

Man går ikke ned i vekt av å innta mer kalorier. 

Anonymkode: 1c698...2db

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Bulletproof/ fettkaffe funker gull ja. Spesielt i et lavkarbo kosthold. Du mener ordentlig meierismør ? 

Ja, ordentlig smør. Evt en skje baconfett hvis jeg har litt til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ss olje for dag er en effektiv måte å gå opp i vekt ja. 1 ss hver dag gjør at du går opp 0,469kg per måned.

120 kalorier * 30,1 dager i måneden fordelt på 7700 kalorier i 1kg fett = vektoppgang på 0,469 kg per måned.

Anonymkode: 9f09a...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen mat som er slankende. Skal man si det veldig enkelt, så er all mat fetende.

Skal man nyansere det litt så er det slik at mat er mer fetende jo flere kalorier det er per gram fordi du kan spise mindre av det for samme mengde kalorier.

Det er like mange kalorier i en spiseskje olje, som i et stort eple.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 21.31):

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 10.17):

Ja, ordentlig smør. Evt en skje baconfett hvis jeg har litt til overs.

Det ville fungert enda bedre med bare kaffen, siden det er noe apetittdempende. Eventuelt uten å innta noe i det hele tatt, for det som gir reell effekt her er selve fasten. Bulletproof er i marketingbullshit som bidrar til å skape støy i en situasjon som for mange er vanskelig nok å navigere i fra før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 11.05):

TS: Har du sjekket ut periodisk faste? Sjekk ut boka "Fast like a girl". Er selv 42, to barn, og har vel aldri hatt bedre kropp enn etter jeg startet med periodisk faste. Perfekt for meg i tidklemma. Ganske genialt, lett å bruke tid på å IKKE gjøre noe.

Anonymkode: 1e841...4e8

Faste er ikke noe annet enn en måte å oppnå kaloriunderskudd på. En av flere måter å gjøre det på. Den eneste grunnen til at du får "bedre kropp" (ned i vekt) er at du oppnår kalorinderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 11.07):

Du må spise nok protein og fett.

Protein og fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vivana skrev (På 22.8.2024 den 21.54):

Oppdatering etter ca 10 dager: ingen endring i vekt whatsoever.  Ja, det var litt skuffende etter alt det positive jeg har lest på nettet.  Men jeg skal fortsette en stund og kommer med ny oppdatering. 

Det er fordi du ikke vil gå ned i vekt så lenge du inntar flere kalorier enn du forbrenner. Olje bidrar i denne kaloribalansen. Det er umulig gå ned i vekt hvis du har et kalorioverskudd, og olje vil ikke endre på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 21.49):

Denne rent eller i kaffe bryter heller ikke nattfasten.  

Det er null problem å "bryte fasten". Faste er ikke noe magisk. Det gir bare større sannsynlighet for kaloriunderskudd, som er det som gjør at man går ned i vekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Faste er ikke noe annet enn en måte å oppnå kaloriunderskudd på. En av flere måter å gjøre det på. Den eneste grunnen til at du får "bedre kropp" (ned i vekt) er at du oppnår kalorinderskudd.

Hvilket gjør det svært relevant når man snakker om slanking 😃

Det er også en god metode å oppnå energibalanse på, for folk som ønsker å leve mindre restriktivt, eller hvis man liker færre og/eller større måltider.

Og det er et fint verktøy for å justere inntaket rundt utskeielser.

Og for meg er det godt for fordøyelsen med et smalere spisevindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slanke seg/holde vekt: spise bra på dagtid og ikke spise noe mellom kl 20 og 12.  

Gå opp i vekt: Spise lite på dagtid og fråtse på kvelden 

Hilsen meg med erfaring....

Anonymkode: 90e9c...da5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Ultima skrev (På 26.8.2024 den 21.46):

Hvilket gjør det svært relevant når man snakker om slanking 😃

Det er også en god metode å oppnå energibalanse på, for folk som ønsker å leve mindre restriktivt, eller hvis man liker færre og/eller større måltider.

Og det er et fint verktøy for å justere inntaket rundt utskeielser.

Og for meg er det godt for fordøyelsen med et smalere spisevindu.

Hva som er restriktivt er individuelt. For noen er det restriktivt å måtte hoppe over måltider. Å måtte la være å spise på morgenen og gå sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2024 at 10:08 PM, vivana said:

Problemet mitt er kosemat på kvelden. Kan gå størstedelen av dagen uten så mye mat, men så har jeg en god middag og mye kosemat foran TV. Mannen min er også glad i snacks om kveldene, han lager alltid noe til oss begge.  Klassiske kjærestekiloer... Tenkte at hvis jeg føler meg mett, så hjelper det å avstå fra snacks. Måltidsplan er jo også noe som jeg har prøvd før, men det sklir liksom ut etter 3-4dager... 

Hvordan er du på morgenen uten mat? Jeg elsker å spise og snacke på kvelden, så jeg har et spisevindu som starter kl 13, og varer fram til kl. 21. Dette gjirde det veldig enkelt for meg å gå ned i vekt uten å fokusere på kalorier. Jeg spiser automatisk mindre når jeg da har færre måltider.

Anonymkode: 57a2b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2024 at 7:11 PM, jabx said:

Det er null problem å "bryte fasten". Faste er ikke noe magisk. Det gir bare større sannsynlighet for kaloriunderskudd, som er det som gjør at man går ned i vekt.

Dette stemmer jo ikke, men jeg har korrektert det i så mange tidligere tråder at jeg orker ikke gjenta meg selv på en solfylt lørdag. Det er svært enkelt å finne alle svarene på dette på nett, som beskriver de forskjellige kroppslige effektene son medvirker til vektnedgang av faste, som ikke går kun på kaloriinntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette stemmer jo ikke, men jeg har korrektert det i så mange tidligere tråder at jeg orker ikke gjenta meg selv på en solfylt lørdag. Det er svært enkelt å finne alle svarene på dette på nett, som beskriver de forskjellige kroppslige effektene son medvirker til vektnedgang av faste, som ikke går kun på kaloriinntak.

Jo, det stemmer 100%. Forskningen viser klart og tydelig at fasting i seg selv ikke gir vektnedgang. Det er kaloriunderskudd som følge av faste som gjør det.

Det hjelper ikke at du "korrekterer" noe som helst når du tar feil. Dette er det forsket på i det vide og det brede. Les deg opp på Dr. Layne Norton, du. Han kan vise til mange kontrollerte blindstudier som bekrefter det jeg skriver.

Disse "kroppslige effektene" dine er tilbakevist gang på gang. Du går rett og slett ikke opp i vekt hvis du har et kaloriunderskudd, og du går ikke ned i vekt med kalorioverskudd. Det er fysisk umulig, med mindre det er noe helt spesielt som en sykdom som lagrer ting som ellers ville kommet ut igjen, eller lignende.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tankegangen din ts, men jeg tror ikke det vil ha noe for seg. Fokuser på å lage en frokost med mye proteiner, da starter du dagen med en god metthetsfølelse. Bruk heller oljen til å steke deg et egg, det er sunt og godt. 

Anonymkode: 23949...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Protein og litt fett er ganske fordelaktig når en vil gå nett i vekt uten å miste former. Problemet blir bare det at en putter på mer. Men hadde en holdt seg til litt fett og en del protein, så er det ikke noe galt med det, sunt fett. 

Anonymkode: 80d9e...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Protein og litt fett er ganske fordelaktig når en vil gå nett i vekt uten å miste former. Problemet blir bare det at en putter på mer. Men hadde en holdt seg til litt fett og en del protein, så er det ikke noe galt med det, sunt fett. 

Anonymkode: 80d9e...694

Ja, hvis man kutter ned karbohydrater (og iallfall kutter alle "raske" karbohydrater") og øker protein og sunne fettkilder, vil man definitivt se positiv endring i kroppskomposisjonen. Det ser vi gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...