Gå til innhold

Jeg er sjalu og misunnelig på alt og alle. Hvordan endre tankegangen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den mest tabu følelsen av dem alle.  Sjalusi og misunnelse. Jeg forgifter livet mitt med det.  Det sliter meg ut.  Jeg innbiller meg at alle andre har det helt fantastisk hvis de oppnår noe jeg selv har drømt om oppnå, f.eks jobb, har flere venner enn meg. oppnå et mål jeg selv har satt meg etc...

Det er tabu og jeg snakker aldri om det, men jeg får gåsehud hvis noen gjør det bedre enn meg i noe og det vil det jo alltid gjøre. Jeg er dømt til å tape 

Det er ikke det at jeg ikke har oppnådd de målene jeg har satt meg. Jeg har den utdanningen jeg jobbet hardt for å få til, greit lønn,  reiser verden rundt til de stedene jeg aldri trodde jeg ville få råd til, har samboer og har lært meg flytende flere språk gjennom å bo i utlandet. 

Men jeg sammenligner meg alltid med de som kan enda flere språk, er flinkere til å sy, er slankere,  har et rikere sosialt liv, mer spennende liv, de som tar toppturer med bestevenner. Folk som er mer tilfreds med livet 

Det ødelegger meg innvendig. Jeg ble fortalt gjennom hele barndommen at jeg ikke duger og har opplevd mye vold og nederlag. Jeg tror det har formet meg til den bitre personen jeg er i dag, selv om jeg på utsiden er en som heier på andre, tenker jeg automatisk at andre er bedre enn meg.  

Anonymkode: 0d1e7...b21

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble fortalt gjennom hele barndommen at jeg ikke duger og har opplevd mye vold og nederlag. Jeg tror det har formet meg til den bitre personen jeg er i dag, selv om jeg på utsiden er en som heier på andre, tenker jeg automatisk at andre er bedre enn meg.  

Det er her du må starte. Terapi.

Anonymkode: d2024...662

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forsøke psykolog eller lese bøker om emnet. Det er mange som har det som deg, i større eller mindre grad, tror jeg. Å tenke på at alle har det litt som deg, og at vi ofte sammenlikner vår egen «innside» med andres «utside», og dermed er dømt til å tape, kan kanskje også hjelpe.

Anonymkode: 31583...235

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er her du må starte. Terapi.

Anonymkode: d2024...662

Har tenkt tanken. Tror du har et poeng der 

Skrevet (endret)

Det blir først et problem når du handler på følelsene dine. Da vippes det over i psykopati, uten at jeg kan noe om det, men det kan oppleves psykopatisk av andre. Jeg vet ikke alderen din, men det er mest vanlig når man er yngre at man er sjalu og misunnelig. Det er ikke noe galt i å være det i eldre alder. Veldig mange som styres av sånt, anerkjenner ikke at en føler på sånt. Gir en rom for å føle på det irrasjonelle, gir en plass til seg selv å være midlertidig irrasjonell, før en til slutt ikke føler mer på det, fordi en vet at det ikke gir en noe. 

Kanskje anerkjenner du ikke verdien og situasjoner der du ikke er på topp, der du ikke strever/streber mot noe, for å ha verdi i seg selv?? Bare det å være deg selv? Og at det i bunn og grunn er nok som et utgangspunkt? Uansett hva som skjer, har du det???

Andre mennesker blir ikke glad i deg fordi du kan mange språk, er perfekt. Beundring er ikke det samme som å være glad i. Hva vet du om andres indre? 

Det er ikke det samme som at du ikke skal utfordre deg selv på det du har lyst til å gjøre, men du blir lykkeligere hvis du ikke gjør det i et jag der du under overflaten skuler/konkurrerer mot andre.

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet

Sånn kan du jo ikke holde på.

Anonymkode: a4b1f...930

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er uhelbredelig.  Ingen av de jeg kjenner som lider av sjalusi eller misunnelse har blitt bedre.

Kjenner menn på 50 som er like sjalu på mors bryst som dem var 2 år.

Voldelige er dem også.Aner ikke,men er nok en dypere psykiatrisk lidelse som ligger under. 

Anonymkode: 17cb9...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Måtte kutte ut en venninne fordi misunnelsen gjennomsyret så mye, og ødela vennskapet vårt på sikt. Det er vanskelig å ha gode relasjoner med mennesker som tydelig ikke ønsker deg godt. Så det er veldig bra at du er klar over det og ønsker å ta tak i det. Mitt råd er terapi, tror det skal en del til for å endre tankemønster dersom dette stammer fra barndommen din. Du kan også forsøke å tenke på hvordan du hadde følt det dersom dine venner ikke unnet deg alt det fine du har opplevd. Hvordan ville du sett på den relasjonen?

Anonymkode: 4cfae...7be

Skrevet

Du er allerede på "bedringens" vei siden du har så god selvinnsikt. 

Jeg var nettopp i Nidarosdomen og der hadde de et eget alter/en nisje/et symbol for takknemlighet.

Nå er ikke jeg religiøs, men tenkte straks at her burde vi egentlig ta tak alle mann. Vi viser generelt for lite takknemlighet selv om vi har så uendelig mye å være takknemlig for.

Begynn på ei liste og skriv ned tre ting hver kveld du kan være takknemlig for her i livet.

Når du etter hvert går tom eller lista begynner å bli ganske full, kan du se igjennom den i ny og ne når disse misunnelsestankene kommer snikende.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har den mest tabu følelsen av dem alle.  Sjalusi og misunnelse. Jeg forgifter livet mitt med det.  Det sliter meg ut.  Jeg innbiller meg at alle andre har det helt fantastisk hvis de oppnår noe jeg selv har drømt om oppnå, f.eks jobb, har flere venner enn meg. oppnå et mål jeg selv har satt meg etc...

Det er tabu og jeg snakker aldri om det, men jeg får gåsehud hvis noen gjør det bedre enn meg i noe og det vil det jo alltid gjøre. Jeg er dømt til å tape 

Det er ikke det at jeg ikke har oppnådd de målene jeg har satt meg. Jeg har den utdanningen jeg jobbet hardt for å få til, greit lønn,  reiser verden rundt til de stedene jeg aldri trodde jeg ville få råd til, har samboer og har lært meg flytende flere språk gjennom å bo i utlandet. 

Men jeg sammenligner meg alltid med de som kan enda flere språk, er flinkere til å sy, er slankere,  har et rikere sosialt liv, mer spennende liv, de som tar toppturer med bestevenner. Folk som er mer tilfreds med livet 

Det ødelegger meg innvendig. Jeg ble fortalt gjennom hele barndommen at jeg ikke duger og har opplevd mye vold og nederlag. Jeg tror det har formet meg til den bitre personen jeg er i dag, selv om jeg på utsiden er en som heier på andre, tenker jeg automatisk at andre er bedre enn meg.  

du er veldig kul som er åpen om det iaf. 

Anonymkode: 24846...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du er veldig kul som er åpen om det iaf. 

Anonymkode: 24846...6e8

Takk 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare jobbe med deg selv, du ødelegger livet ditt med en slik innstilling. Kanskje du bør oppsøke profesjonell hjelp? 

Anonymkode: d716a...a1c

AnonymBruker
Skrevet

OK, først: ALLE følelser har en funksjon, og vi kan bruke dem og kunnskap om dem, og innsikt i vårt eget følelsesliv til å skaffe oss det livet vi ønsker. Følelser er viktige å forstå og lytte til. 

Så hva er funksjonen til sjalusi? Det er å tydeliggjøre for deg noe som er viktig for deg, noe du er redd for å miste. Og misunnelse er noe du vil ha. Så er spørsmålet, hva er det egentlig misunnelsen din forteller deg? Jeg får inntrykk av at det som ligger bak alle de overflatetingene, er at du rett og slett vil ha det bedre inni deg. Du ser for deg at å ha det de har ville gjort at du følte deg bedre. Samtidig beskriver du jo hvordan du har fått til mye og det ikke er nok. 

Den følelsen kaller jeg giftig skam. Giftig skam er den skammen som sier "jeg er ikke god nok", "det er noe grunnleggende feil med meg", "uansett hva jeg gjør får jeg det ikke til, livet mitt er mislykket". Giftig skam dreper det gode i livet, du kan prestere på toppnivå i verden, men inni deg er du ulykkelig likevel, noe føles feil og tomt. 

Jeg tror at alle disse tingene, prestasjonene, det er bare påfyll for å fylle tomrommet inni en som er giftig skam. 

Å fri seg fra giftig skam er vanskelig, men det er absolutt mulig, jeg har gjort det og jeg har troen på at du kan få det til, HVIS du velger å vende fokuset mot det, i stedet for alle tingene, og prestasjonene. 

My two cents, vet ikke om du synes det passet din situasjon. ❤️ 

Anonymkode: db4a4...3f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...