Gå til innhold

Lønn i staten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å søke på en jobb i staten. Jobber i dag i kommune og har grunnlønn på 517000. Jeg er miljøterapeut.

på stillingsannonsen står: Stillingen lønnes etter stillingskode 1201-miljøterapeut med kr. 460 600 – 584 500 pr. år i 100% stilling, avhengig av ansiennitet og kvalifikasjoner.

Men jeg greier ikke å finne ut hva lønnen min vil bli. Jeg har snart 8 års ansiennitet. Er lønnen bedre eller dårligere i staten enn i kommunen? Det laveste lønnstrinnet  i kommunen er jo på 505 000, så er det dårligere i staten?

Anonymkode: dadb4...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den kan forhandles, kvalifikasjoner er et litt rundt begrep. Men sjekk hovedtariffavtalen for stat og se om du blir noe klokere

Anonymkode: 61f2a...81a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bred utlysning da… Der jeg jobber i staten lyser vi ikke ut så stort sprang på lønnstrinn. Max 10 stort sett. Nå blir det mer og mer penger jo høyere du kommer… men der oppe i toppen lyses det gjerne ut enda snevrere.

Dette her blir vel 16 trinn spenn, da er de åpenbart veldig åpne for å ansette folk med ulik kompetanse og erfaring. Alt fra ferske til drevne. Da har du neppe sjans til å avdekke hvor du havner på lønn uten å være til intervju. Hvordan du passer inn i deres ønsker og behov vil være avgjørende for hvor langt de vil forhandle i det utlyste spennet. Det er sjelden man ansettes i toppen av utlyst spenn. Er du meget kvalifisert og de gjerne vil ha deg, kan det skje. Men du finner neppe en fasit som sier sånn ansiennitet og sånn kompetanse gir det lønnstrinnet. Det blir en vurderingssak, og forhandlingssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vurderer å søke på en jobb i staten. Jobber i dag i kommune og har grunnlønn på 517000. Jeg er miljøterapeut.

på stillingsannonsen står: Stillingen lønnes etter stillingskode 1201-miljøterapeut med kr. 460 600 – 584 500 pr. år i 100% stilling, avhengig av ansiennitet og kvalifikasjoner.

Men jeg greier ikke å finne ut hva lønnen min vil bli. Jeg har snart 8 års ansiennitet. Er lønnen bedre eller dårligere i staten enn i kommunen? Det laveste lønnstrinnet  i kommunen er jo på 505 000, så er det dårligere i staten?

Anonymkode: dadb4...0ae

Det er vanskelig å si noe om uten å ha sett lønnstabellen, fordi det kan hende staten har en jevnere stigning på ansiennitet enn kommunen. Kommunen har gjerne en høyere startlønn på 0 års ansiennitet, men så er det ingen stigning før 6 år. 0, 2 og 4 års ansiennitet er samme årslønn hos oss (KS) med 3-års høyere utdanning (bachelor), det er når en bikker 6 år at man stiger med 10 000 kr, så det høres jo litt likt ut som deg, 507 000 garantilønn + 10 000 kr for 6 års ansiennitet = 517 000 kr. Neste stigning er ved 8 år, men da bare 10 000 kr til, så da er det fortsatt bare 20 000 kr i lønnsforskjell på 0 og 8 år ansiennitet. Men når du bikker 10 år på denne lønsstigen, så går man opp brått opp 50 000 kr i årslønn, da er man på rundt 580 000 kr hos oss med min stillingstittel. 

Jeg vil tro at 460 600 kr er ved 0 års ansiennitet i staten, og at det heller er en jevn stigning med 10 000 kr-ish på lønnstigen hvert 2 år, isåfall vil jo du med 8 års ansiennitet være sikret en garantilønn på minimum 510 000, så ikke så ulikt fra det du har nå. Kanskje man til og med stiger 20 000 kr fra 6 og 8 år ansiennitet. Du kan jo forsåvidt bare søke opp lønnstabell i staten, så skal det i utgangspunktet være mulig å finne ut hva garantilønnen ligger på med 3 års høyere utdannelse og din ansiennitet. 

Husk: Garantilønn er garantilønn, og det er alltid muligheter til å forhandle på lønn. Det er ofte når man bytter jobb man har sjansen.

Jeg ville også sjekket litt på lønnstigen du har nå med KS om hvordan det er videre når du bikker 10 år og 16 års ansiennitet, for om staten har jevnere stigning, så er det også ikke usannsynlig at lønnshoppet fra 8 til 10 år ikke er så stort i staten som i kommunen, med andre ord kan det være at du ved 8 års ansiennitet i staten har høyere lønn enn i kommunen, men når du bikker 10 år kan det være du ville hatt mer i kommunen. Viktig å sjekke opp i fordi det også kan være et mulig innspill ved forhandling av lønn i staten og ikke se seg blind på nåværende startlønn.

Feks si dette ved forhandlinger når du evt. har fått et tilbud med lønn: Lønnen er jo på det jevne nå med det jeg har i nåværende jobb, men jeg ser at lønnstigen er dårligere og at jeg heller vil ha mye mer i lønn ved 10 års ansiennitet på nåværende jobb med tanke på garantilønnen, så da vil jeg om noen år tape på å skifte jobb. Hva kan dere gjøre for å prøve å matche dette potensielle lønnstapet i fremtiden?

Anonymkode: 4773b...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over, jeg søkte opp på fagforbundet hva som er lønn i staten, så igjennom dokumentet for 2024, og jeg ser at stillingskode 1201 miljøterapaut i staten har lang lønnstige (side 43)

https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/staten/

Googlet litt hva det betyr, og slik jeg mistenker så er altså en jevnere stigning i lønn på staten, men det ser ut til å kanskje være en dårligere stigning etter 10 år. 1,1% blir vel noe sånt som 8000-10 000 kr ish på 2 år, avhengig av årslønn. Dermed må du for all del ikke si deg fornøyd med garantilønn, og argumentere at du vil bli lønnstaper etter 10 år om du skulle bare få tilbud garantilønn kontra der du er nå!

Lang lønnsstige har en lengde på 16 år med 1,1 % årlig stigning de 10 første årene, og deretter 0,55 % årlig stigning de 6 siste årene. Årlig ansiennitetsopprykk beregnes av den enkeltes til enhver tid gjeldende årslønn, og kommer i tillegg til regulering av lønn etter kapittel 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.fagforbundet.no/ks/

Og her er lønnstigen med garantilønn under KS (kommmunal sektor) nå. Vil tro at du er lønnet på det samme som meg Stillinger med krav om 3 års høyere utdannelse, med startlønn på 507 500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Umulig å si, du må se hva du klarer å forhandle deg fram til hvis du får tilbud om stillingen. 

Anonymkode: ff577...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjorde noen utregninger på det, for at du ikke skal bli taper på lønnstigen ved 10 og 16 år ansiennitet i staten med lang lønnstige, så må du ved forhandling ikke ta til takke med noe mindre enn 565 000 kr, gitt at du har 8 års ansiennitet. Det er jo forsåvidt innenfor det de oppgir, så det er jo kanskje mulig? 

Forklaring: På den lønnstigen du er nå, så er 595 000 kr lønn ved 16 års ansiennitet. På nåværende tidspunkt har du altså 527 000 ved 8 års ansiennitet, som nevnt gjøres det et hopp med 50 000 kr fra 8 til 10 år, mens staten med lang lønnstige har en jevnere og lavere økning, spesielt etter 10 år økes lønnen med bare 0,55% i året frem til 16 år. Dermed kan det virke høyt å kreve 565 000 i årslønn i ny jobb når du vil få 527 000 kr når du bikker 8 år, men du vil jo stigere saktere så da må du sikre deg at du ikke blir lønnstaper i fremtiden. Hadde du feks. takket ja til 545 000 med 8 års ansiennitet, så ville det jo virket bra fordi du vil få 18 000 kr mer i årslønn enn du har nå, men du ville da blitt sittende med 20 000 kr mindre i året ved 16 års ansiennitet. 

8 år     565000
9 år 6215 1,1% 571215
10 år 6283,365 1,1% 577498,365
11 år 3176,241008 0,55% 580674,606
12 år 3193,710333 0,55% 583868,3163
13 år 3211,27574 0,55% 587079,5921
14 år 3228,937756 0,55% 590308,5298
15 år 3246,696914 0,55% 593555,2268
16 år 3264,553747 0,55% 596819,7805

Forøvrig ser det ut som garantilønnen med 8 års ansiennitet ville vært 502 000 kr i staten nå som miljøterapaut, og ved 16 år vil det bare utgjøre 532 000 kr så ja det må nok forhandles langt over garantilønn slik at du ikke om 8 år sitter igjen med 60 000 kr mindre i årslønn. 

PS: Lønnsoppgjør må jo eventuelt tas med i betraktning, om staten forhandler frem mer økning enn kommunalt så kan man ikke se seg blind på lønnstigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forhandle hvis du får tilbud, det er tidlig i ansettelsen man stort sett har sjanse til å gå noe særlig opp i staten. Etter hvert taper man mot yngre og nyansatte. 

Anonymkode: a5ecb...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Staten er stor og den stillingen er lyst ut med godt spenn. Så det er jo åpenbart forhandlingsrom. 

Min erfaring fra staten er at det er en rimelig rund arbeidsgiver om du har utdanning på bachelor eller lavere nivå. Ta meg selv som eksempel, stillingen min har egentlig krav til master - jeg har bachelor og ble rekruttert inn. Tjener nå mere enn de med masteren. Gått opp fra 509 til 611 siden start vinteren 23. For å ha en bachelor har jeg helt ok grunnlønn, de med masteren har dårlig lønn.. 

Anonymkode: bd607...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...