Gå til innhold

Gressklipping på kveld.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i rekkehus og har gressplen på baksiden, det er også på den siden soverommene ligger. Fire av seks hus i rekken har småbarn under 6 år. Er det da greit å klippe gresset utenfor soverommene klokken 20? Da sover babyen vår og det passer best å få tatt det.

Anonymkode: a1c4c...5cc

Skrevet

Ja. Det skal være stille etter 23

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, regelen er at det skal være stille kl 23.

Anonymkode: 8f1ae...bc5

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ihvertfall hørt med naboene på forhånd. Jeg hadde nok ikke gjort det, i og med at soverommene ligger den veien.

Anonymkode: 0e83c...e82

• Liker 6
Skrevet

Ja, helt greit :) 

Skrevet

Det kan dere gjøre. Regelen er stille etter kl 23, og ikke søn-og helligdager.

• Liker 1
Skrevet

Du kan gjøre det, men hvis det er midt i leggingen til andre og forstyrrer så kan også de spille musikk når du legger baby, eller klokken 0700. Når man bor så nært oppå hverandre så ville jeg tatt en prat med naboene rett ved siden av.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du det. Man klipper jo uansett ikke plenen hver kveld i flere timer i strekk. Det er noe annet hvis man bråker sinnsykt fra 19-23 HVER.ENESTE.KVELD. 

Anonymkode: 34c2c...a8d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å ta hensyn til naboene. Men hadde bare gjort det og hvis noen klaget hadde jeg heller endret på ting. 

Anonymkode: 0ce1b...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frem til kl 23 er det fritt frem. 

Anonymkode: a0886...866

Skrevet

Ikke noe issue lenger etter jeg fikk robotklipper, men før det prøvde jeg å unngå søndag og kveld. Men var noen uker tidsplanen bare gikk skeis og jeg endte opp med å klippe sent eller søndag likevel… sånn er det bare.

Greit nok 23 er tiden for offentlig ro, men personlig synes jeg det er ganske sent. Mye folk som legger seg før det, så jeg reduserer støyende arbeid i 20-21 tiden. Men kan ikke ta hensyn til barn, de legger seg jo allerede fra 1830 og utover, og så tidlig kan man ikke kreve nabolagsro når folk skal vedlikeholde hus, bil og hage ved siden av full jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bor i rekkehus og har gressplen på baksiden, det er også på den siden soverommene ligger. Fire av seks hus i rekken har småbarn under 6 år. Er det da greit å klippe gresset utenfor soverommene klokken 20? Da sover babyen vår og det passer best å få tatt det.

De har lov til å støye frem til kl. 23, vanligvis. 

Det er her dannelse kommer inn. Som er det siviliserte mellomrommet mellom lovregler og folkeskikk. Siviliserte mennesker klipper aldri plenen etter ca. kl. 20:00 til vanlig, og aldri etter klokken 17:00 på de få nydelige og varme soldagene vi har i Norge, når alle naboer sitter ute og koser seg med grillmat og vin. 

For å oppsummere: det er vanligvis lovlig å plage naboene med støy frem til 23:00. Det er hensynsløst - men lovlig - å plage naboene etter 20:00, og alltid hensynsløst når det er godt vær om ettermiddagene/kveldene. Husk at støyen fra en gressklipper kan gå flere hundre meter i hver retning, avhengig av topografien og andre forhold som har relevans for støy-spredningen, slik at én enslig gressklipper i verste fall kan plage flere titalls naboer som sitter og koser seg på de få, varme kveldene vi har i dette landet.

Så får dere velge om dere vil være "bøllen i nabolaget" eller ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Diskulis skrev (5 timer siden):

Ikke noe issue lenger etter jeg fikk robotklipper, men før det prøvde jeg å unngå søndag og kveld. Men var noen uker tidsplanen bare gikk skeis og jeg endte opp med å klippe sent eller søndag likevel… sånn er det bare.

Greit nok 23 er tiden for offentlig ro, men personlig synes jeg det er ganske sent. Mye folk som legger seg før det, så jeg reduserer støyende arbeid i 20-21 tiden. Men kan ikke ta hensyn til barn, de legger seg jo allerede fra 1830 og utover, og så tidlig kan man ikke kreve nabolagsro når folk skal vedlikeholde hus, bil og hage ved siden av full jobb.

Jeg synes det er interessant at du klipper ulovlig på søndager med begrunnelsen "sånn er det bare". Har du samme innstilling til andre lovbrudd også? Butikktyveri? Skattesvindel? Eller er det bare mht helligdagsfred at du offentlig opplyser at du bryter loven? Du følger loven når det passer, og blåser i den når det passer deg? Er du i det hele tatt klar over at du har naboer som må leve med støy 6 dager i uken, men som har lovbeskyttet krav på ro én eneste dag i uken: søndag? Etter hva du skriver, er du klar over det, men du bare velger å plage naboene dine ulovlig likevel. Jeg finner det oppsiktsvekkende at du innrømmer det så glatt her inne.

• Liker 2
Skrevet
Supermerry skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er interessant at du klipper ulovlig på søndager med begrunnelsen "sånn er det bare". Har du samme innstilling til andre lovbrudd også? Butikktyveri? Skattesvindel? Eller er det bare mht helligdagsfred at du offentlig opplyser at du bryter loven? Du følger loven når det passer, og blåser i den når det passer deg? Er du i det hele tatt klar over at du har naboer som må leve med støy 6 dager i uken, men som har lovbeskyttet krav på ro én eneste dag i uken: søndag? Etter hva du skriver, er du klar over det, men du bare velger å plage naboene dine ulovlig likevel. Jeg finner det oppsiktsvekkende at du innrømmer det så glatt her inne.

Jepp det gjør jeg. Kjører iblant noen km/t over med bilen og 😱

Årsaken er enkel, finnes ikke en eneste nabo som ikke gjorde det samme ila sommeren. Så de kan jo prøve seg på å klage. Men det var unntaksvis. Likte best å bruke søndagen på noe annet 👌

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har robotgressklipper: Ikke la den gå om sen kveld/natt.

Jeg leste i dag om ei som hadde hørt høye skrik fra naboens hage, og fant et lite pinnsvin som nesten var delt i to. Det var i live et kvarter før det døde (et kvarter etter at hun fant det) og hadde store smerter.

Tenk over de som tasser rundt i hagen om kveld og natt, og la heller robotgressklipperen gå på dag/tidlig kveld, og helst under et visst oppsyn.

Anonymkode: 57dde...343

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som har robotgressklipper: Ikke la den gå om sen kveld/natt.

Jeg leste i dag om ei som hadde hørt høye skrik fra naboens hage, og fant et lite pinnsvin som nesten var delt i to. Det var i live et kvarter før det døde (et kvarter etter at hun fant det) og hadde store smerter.

Tenk over de som tasser rundt i hagen om kveld og natt, og la heller robotgressklipperen gå på dag/tidlig kveld, og helst under et visst oppsyn.

Anonymkode: 57dde...343

Stakkars liten 😟

Anonymkode: 0810e...b9b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde foretrukket om naboer lot være med bråkete hagearbeid på kveldstid.. Ikke på grunn av barn mer på grunn av meg selv.

Gjør det heller ikke selv.

Anonymkode: d5a7a...e39

• Liker 1
Skrevet
Diskulis skrev (21 timer siden):

Jepp det gjør jeg. Kjører iblant noen km/t over med bilen og 😱

Årsaken er enkel, finnes ikke en eneste nabo som ikke gjorde det samme ila sommeren. Så de kan jo prøve seg på å klage. Men det var unntaksvis. Likte best å bruke søndagen på noe annet 👌

Jeg forstår på det du skriver at du lever i et slags lovløst "mini-alternativ-samfunn" i Norge, der alle er enige om at loven ikke gjelder hos dere. Så lenge dere alle er enige om dette, er det jo ingen som plages av lovbruddene, og da er jo alt greit. Får håpe for deres vegne at ingen selger, og nye naboer flytter inn, som ikke ønsker dette. Inntil så skjer, er jo alt greit. 

Skrevet

Jeg hadde valgt å ikke gjøre det, men tatt hensyn til at naboer har barn og det er leggetid/etter leggetid, og ved soverom. 

At det er lov betyr ikke at det er lurt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 17.48):

Spørsmålet er, hvor mye bråker plenklipperen?  Vil ikke spørmålet bedre kunne besvares av naboene enn av fremmedfolk på nett? 
Plenklipper her, utført av et firma, bråker helt hinsides. Men de har gjerne andre maskiner enn privatfolk?

Anonymkode: fb443...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...