AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Et ganske naivt spørsmål kanskje men jeg vet at 37,84% er satsen for fradrag ved tap og skatten ved gevinst. Allikevel så mener jeg og ha lest at dersom man realiserer et tap for deretter å kjøpe seg inn igjen så bør/må man ta en risiko for å få fradraget, dvs skattemyndigheten kan i spesielle tilfeller nekte å gi fradraget. Eksempelvis dersom man selger og kjøper med 1-2 minutt forskjell, dvs har ikke tatt noen risiko. Så mitt ufattelige naive spørsmål, det finnes ingen slike potensielle unntak vedrørende gevinst? Dvs man kan fint ta gevinst, selge alt for siden og kjøpe seg inn igjen rett etterpå ved samme sum (noenlunde) og skatte av gevinsten? Mitt hovedspørsmål dersom noen vet svaret er om fremoverførbart underskudd fra tidligere år i selvangivelsen gir utslag på skatten man betaler ved gevinst på aksjer? Eksempelvis: - brutto gevinst på aksjesalg 100 000 kr dvs 37 840 kr i skatt, men hva dersom man har 100 000 kr i fremoverførbart underskudd fra tidligere år p.g.a tap på aksjer? Blir de 100 000 kr i brutto gevinst utliknet av de 100 000 kr man har i freoverførbart underskudd? Anonymkode: 2b44b...5c5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Nå hører ikke dette innunder det du lurte på, men på tale om underskudd/gevinst ved salg av aksjer, så klarte jeg ikke la være å nevne en spesiell sak for noen år siden. Da hadde jeg en liten aksjepost som jeg solgte til min sønn. Beløpet ble satt til lik opprinnelig kjøpspris, selv om markedsprisen var betraktelig høyere. Som jeg tenkte, så ble det jo ikke noe skatt på gevinst av dette, så sønnen fikk på en måte hele gevinsten. Men så, på skatteoppgjøret fikk jeg i tillegg fratrekk for tap på aksjene! Myndighetene har da sett på markedsverdi og funnet ut at jeg har hatt tap. Har skattefuten her gjort feil? Uansett, familiemessig ble jo dette ganske genialt eller hva? Anonymkode: 1c8c0...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå