AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Har mistet kontakten med foreldrene, og da også barnet som fortsatt er i barnehagealder og ikke kjenner eller husker meg. Anonymkode: a7503...fc7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Neida. Her har ungene en fadder som kun gir gave til konfirmasjonen. Anonymkode: 3c6f0...a9c 4
Seff Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Nei, da synes jeg det blir unaturlig at du skal gi gave, hvis det faktisk er flere år siden dere hadde kontakt. Hvis det kun er måneder det er snakk om, synes jeg du bør gi noe. En annen ting: Tror dette har vært diskutert i en tråd tidligere, men ber folk hvem som helst om å være fadder? Hvis barnet fremdeles er i barnehage, og foreldre og faddere allerede har mistet kontakten, da kan jo ikke forholdet ha vært så nært i utgangspunktet? Med mindre noe alvorlig har skjedd, selvsagt. Jeg trodde det å være fadder liksom skulle være noe spesielt. Jeg kan forstå at man mister kontakten etter mange år hvis folk flytter osv., men jeg synes egentlig jeg hører ganske ofte om folk som ber f.eks. lillesøster på 20 og typen hennes om å være faddere. Søsken er greit nok, men hvor sannsynlig er det egentlig at forholdene til så unge personer varer? Jeg vet om noen som har tatovert navnene på fadderbarnet på armen, forholdet er over, og fadderen har flyttet til en annen kant av landet. Ser for meg at det ikke er så hyggelig lenger om noen år når vedkommende har navnet til et barn hen ikke har sett på 10 år over hele armen ... 1
Brunello Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 Nei. Og du behøver ikke å anse deg som å ha noen «fadder-forpliktelser» heller. Dersom vennskapet ikke er nært lenger, vil jeg si at det er unaturlig at du blir invitert i konfirmasjon m.m. også. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 Jeg tenker nei. Det der med faddere er egentlig en irriterende greie, det eneste de fleste faddere gjør, er jo å kjøpe gaver til barnet, gjennom 18 år! Det er noe annet om en tante er fadder, eller en annen som er nær på en sånn måte at man blir en større del av barnets liv, men venner av foreldrene blir sjelden det. Ihvertfall i mine kretser. Anonymkode: d898e...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 Man er ikke pålagt noe som helst nei. Anonymkode: dd827...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 Ja det synes jeg Anonymkode: 786d3...177
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 Ser andre har spurt, men jeg lurer også : Er det vanlig med vanlige venner som faddere? I min krets er det stort sett tanter og onkler, evt søskenbarn. En sjelden gang innimellom spør noen en venn/venninne, men da er det type barndomsvenn man bor veldig nærme og anser som familie. Jeg er fadder til to nieser, og det er søsken / svigersøsken som er fadder til mine. Anonymkode: fb508...1c6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ser andre har spurt, men jeg lurer også : Er det vanlig med vanlige venner som faddere? I min krets er det stort sett tanter og onkler, evt søskenbarn. En sjelden gang innimellom spør noen en venn/venninne, men da er det type barndomsvenn man bor veldig nærme og anser som familie. Jeg er fadder til to nieser, og det er søsken / svigersøsken som er fadder til mine. Anonymkode: fb508...1c6 Ja hekt vanlig , vi valgte venner selv Anonymkode: 786d3...177
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ser andre har spurt, men jeg lurer også : Er det vanlig med vanlige venner som faddere? I min krets er det stort sett tanter og onkler, evt søskenbarn. En sjelden gang innimellom spør noen en venn/venninne, men da er det type barndomsvenn man bor veldig nærme og anser som familie. Jeg er fadder til to nieser, og det er søsken / svigersøsken som er fadder til mine. Anonymkode: fb508...1c6 Virker som det er vanlig, jeg har blitt spurt av venner flere ganger og takket ja, men 10 år senere har jeg ikke kontakt med alle lengre… Vi valgte derfor kun nære familiemedlemmer som faddere til våre barn. Syns det blir unaturlig å gi gave når man ikke har kontakt.. Anonymkode: cedb0...eae
Grüner Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 Jeg lurer jo litt på hva som har skjedd her, mellom deg og foreldrene, når dere var så pass nære, at foreldrene valgte deg som fadder til barnet sitt, og bare et par år senere, mens barnet fortsatt er i bhg, har dere ingen kontakt lenger!?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja hekt vanlig , vi valgte venner selv Anonymkode: 786d3...177 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Virker som det er vanlig, jeg har blitt spurt av venner flere ganger og takket ja, men 10 år senere har jeg ikke kontakt med alle lengre… Vi valgte derfor kun nære familiemedlemmer som faddere til våre barn. Syns det blir unaturlig å gi gave når man ikke har kontakt.. Anonymkode: cedb0...eae Grüner skrev (39 minutter siden): Jeg lurer jo litt på hva som har skjedd her, mellom deg og foreldrene, når dere var så pass nære, at foreldrene valgte deg som fadder til barnet sitt, og bare et par år senere, mens barnet fortsatt er i bhg, har dere ingen kontakt lenger!? Jeg kan forstå at man velger venner dersom det er stabile, langvarig, nære venner - men ikke venner man må anta det ikke skal så mye til å miste kontakt med? Jeg hadde feks ikke valgt omgangsvenner der vi bodde midlertidig når førstemann ble født, for selv om vi var mye med hverandre da var det ikke utenkelig at vi kom til å ha mindre kontakt i fremtiden. Tenker det er andreledes med folk man har kjent hele livet, som man har en stabil relasjon til selv om man ikke nødvendigvis er sammen like mye hele tiden. Man kan selvfølgelig ikke spå, og man kan jo falle ut og miste kontakt med søsken også. Jeg hadde ikke villet være fadder til et barn jeg ikke følte var nært meg. Anonymkode: fb508...1c6
Grüner Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan forstå at man velger venner dersom det er stabile, langvarig, nære venner - men ikke venner man må anta det ikke skal så mye til å miste kontakt med? Jeg hadde feks ikke valgt omgangsvenner der vi bodde midlertidig når førstemann ble født, for selv om vi var mye med hverandre da var det ikke utenkelig at vi kom til å ha mindre kontakt i fremtiden. Tenker det er andreledes med folk man har kjent hele livet, som man har en stabil relasjon til selv om man ikke nødvendigvis er sammen like mye hele tiden. Man kan selvfølgelig ikke spå, og man kan jo falle ut og miste kontakt med søsken også. Jeg hadde ikke villet være fadder til et barn jeg ikke følte var nært meg. Anonymkode: fb508...1c6 Det er jo derfor jeg lurer om noe har skjedd mellom ts og foreldrene, om de har blitt uvenner el noe.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #14 Skrevet 8. august 2024 Grüner skrev (Akkurat nå): Det er jo derfor jeg lurer om noe har skjedd mellom ts og foreldrene, om de har blitt uvenner el noe. Ja, jeg er enig med deg, og lurte også på det - bare spant litt videre. Lurte på om noe hadde skjedd, eller om det er vanlig å be venner man ikke nødvendigvis er så nære med. Beklager hvis jeg formulerte meg klønete. Anonymkode: fb508...1c6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #15 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan forstå at man velger venner dersom det er stabile, langvarig, nære venner - men ikke venner man må anta det ikke skal så mye til å miste kontakt med? Jeg hadde feks ikke valgt omgangsvenner der vi bodde midlertidig når førstemann ble født, for selv om vi var mye med hverandre da var det ikke utenkelig at vi kom til å ha mindre kontakt i fremtiden. Tenker det er andreledes med folk man har kjent hele livet, som man har en stabil relasjon til selv om man ikke nødvendigvis er sammen like mye hele tiden. Man kan selvfølgelig ikke spå, og man kan jo falle ut og miste kontakt med søsken også. Jeg hadde ikke villet være fadder til et barn jeg ikke følte var nært meg. Anonymkode: fb508...1c6 Jeg tenker ikke på hva som kan skje 20 år frem i tid for det er bortkastet, jeg valgte folk som var viktige for oss der og da Anonymkode: 786d3...177 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #16 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tenker ikke på hva som kan skje 20 år frem i tid for det er bortkastet, jeg valgte folk som var viktige for oss der og da Anonymkode: 786d3...177 Men her er det ikke snakk om 20 år, fadderbarnet går fremdeles i barnehage - og allerede har de så lite kontakt at det til og med føles unaturlig å sende en bursdagsgave ( hallo, tar 10 min å gå innom en leketøysbutikk og kan sendes i posten). Man velger vel faddere for at de skal være noe positivt for barnet, da er det jo rimelig at man velger noen som er en del av barnas liv? Ikke bare dagens bestis? Faddere er for barna, ikke for foreldrene. Anonymkode: fb508...1c6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #17 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men her er det ikke snakk om 20 år, fadderbarnet går fremdeles i barnehage - og allerede har de så lite kontakt at det til og med føles unaturlig å sende en bursdagsgave ( hallo, tar 10 min å gå innom en leketøysbutikk og kan sendes i posten). Man velger vel faddere for at de skal være noe positivt for barnet, da er det jo rimelig at man velger noen som er en del av barnas liv? Ikke bare dagens bestis? Faddere er for barna, ikke for foreldrene. Anonymkode: fb508...1c6 Vel ingen vet hva som har skjedd så da kan man ikke si noe på det Anonymkode: 786d3...177
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vel ingen vet hva som har skjedd så da kan man ikke si noe på det Anonymkode: 786d3...177 Men det er jo derfor vi spør? Ts har jo opprettet denne tråden, så da må jo det være lov? Anonymkode: fb508...1c6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #19 Skrevet 9. august 2024 Vi har blant annet en kamerat og en fetter som fadder. Ingen av dem har pleid å gi gaver til våre barn til jul/bursdag. Og det er helt greit. Vi har kontakt med dem, og begge kommer i konfirmasjon nå i høst. Anonymkode: 632aa...295
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #20 Skrevet 9. august 2024 Poenget er vel at du skal lære barnet å be til Jesus. Gaver er ikke viktig. Anonymkode: df7eb...225
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå