Gå til innhold

Hvor mye rente har du og i hvilken bank?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du i rente på lån og sparekontoer?

Prøver å bli kjent med økonomien min, og litt nysgjerrig på hva andre har☺️

Anonymkode: 6c105...ac3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3,95 % på sparekonto (mer enn 500000). Sparebank 1 BV. Alt for lite når en ser hva bankene tjener..

Anonymkode: a1683...929

Gjest Uføre Unni
Skrevet (endret)

Jeg sparer hos Svea. 4.93% (30 000) og jeg har låst litt penger hos Instabank. 5.5% (30 000).

Jeg setter ikke mer inn der nå og har heller økt fondsparinga (ca 500 000 slik det står nå). 

Jeg har startlån med effektive 2.7% 

Endret av Uføre Unni
AnonymBruker
Skrevet
Uføre Unni skrev (1 time siden):

Jeg sparer hos Svea. 4.93% (30 000) og jeg har låst litt penger hos Instabank. 5.5% (30 000).

Jeg setter ikke mer inn der nå og har heller økt fondsparinga (ca 500 000 slik det står nå). 

Har omtrent det samme som du har i Svea i Santander. Ang. fondsparingen synes jeg du burde lese en artikkel i dag: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/intervju-de-fleste-sentralbanker-spesielt-fed-får-renten-feil-sier-jim-rogers/ar-AA1orXzC?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=a33ac10790a948f0be200

Anonymkode: 7f758...de7

AnonymBruker
Skrevet

4,5 hos sparesmart. 

Anonymkode: 7c828...858

AnonymBruker
Skrevet
Uføre Unni skrev (1 time siden):

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig, ikke for å være ekkel, kan man få hjelp til lån av husbanken selv med penger på bok Eller sparte du opp etterpå? Blir glad for svar. 

Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig, ikke for å være ekkel, kan man få hjelp til lån av husbanken selv med penger på bok Eller sparte du opp etterpå? Blir glad for svar. 

Jeg kan svare ja, det er bare hyggelig. 

Om du kan ha penger på bok kommer an på hvilke kriterier boligkontoret ditt stiller. Noen kommuner forventer egenkapital og noen kommuner baker inn gjeld. 

Les på din kommunes hjemmesider eller ring boligkontoret for et møte. Sjekk også nabokommunene. 

Det viktigste er vel at du får avslag i vanlig bank, helst to. 

Denne er drøy, men jeg kan ta eventuell kjeft i tråden, men jeg ba min bank om å utforme et avslag. Det var det rareste de hadde hørt, men de gjorde det. Startlån er gull. 

Jeg hadde penger fra før, men ikke nok til bolig for mine behov. Jeg har MS og jeg måtte ha en bolig som var handikapptilpasset og særlig for rullestol. De minste leilighetene har ikke plass til det. 

AnonymBruker
Skrevet

3.1% DNB fastrente 10år 1.2mill lån

Anonymkode: 62e9d...31e

AnonymBruker
Skrevet
Uføre Unni skrev (9 minutter siden):

Jeg kan svare ja, det er bare hyggelig. 

Om du kan ha penger på bok kommer an på hvilke kriterier boligkontoret ditt stiller. Noen kommuner forventer egenkapital og noen kommuner baker inn gjeld. 

Les på din kommunes hjemmesider eller ring boligkontoret for et møte. Sjekk også nabokommunene. 

Det viktigste er vel at du får avslag i vanlig bank, helst to. 

Denne er drøy, men jeg kan ta eventuell kjeft i tråden, men jeg ba min bank om å utforme et avslag. Det var det rareste de hadde hørt, men de gjorde det. Startlån er gull. 

Jeg hadde penger fra før, men ikke nok til bolig for mine behov. Jeg har MS og jeg måtte ha en bolig som var handikapptilpasset og særlig for rullestol. De minste leilighetene har ikke plass til det. 

Takk for svar og tips! Jeg har spart litt, langt fra nok, jeg er også kronisk syk og må ha noe litt ekstra. Jeg skal høre med de. Så leit å høre at du har MS, ønsker deg alt det beste! 

Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har omtrent det samme som du har i Svea i Santander. Ang. fondsparingen synes jeg du burde lese en artikkel i dag: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/intervju-de-fleste-sentralbanker-spesielt-fed-får-renten-feil-sier-jim-rogers/ar-AA1orXzC?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=a33ac10790a948f0be200

Takk for god artikkel. Jeg skummet, men skal lese den mer nøye i kveld. 

Jeg sparer i et 20-årsperspektiv så jeg bryr meg ikke så mye i det daglige, eller i det hele tatt. Jeg har også kapital i boligen jeg kan ta ut i lån når jeg går over på smuler av en minstepensjon (om vi enda får det når jeg blir pensjonist). 

Jeg tror også verden er ganske så fucked så slik sett bryr jeg meg heller ikke. Jeg har MS og vil ikke bli kjempegammel. 

Jeg har god spredning så pengene får bare stå der å koke. 

Jeg lekte mye med aksjer fra tidlig tenåra. Jeg tror jeg var 13 år da jeg kjøpte mine første tre (bestefar hjalp meg). Ganske gøy. Nå orker jeg ikke mer av det. Min mann snakker om gull og sølv. Jeg har satt foten ned for bitcoin. 

Jeg er så pessimistisk at jeg bare stuer bort pengene og håper på det beste. 

Slik tenker jeg da. Jeg er i overgangsalder og har bemørke tanker. Jeg får se hva jeg tenker 12 måneder etter siste menstrasjon. 

Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar og tips! Jeg har spart litt, langt fra nok, jeg er også kronisk syk og må ha noe litt ekstra. Jeg skal høre med de. Så leit å høre at du har MS, ønsker deg alt det beste! 

Takk🌹 men jeg har et godt liv. Det går fint. 

Du kan også spørre ChatGdp. Jeg spurte roboten om å finne min kommunes kriterier for å låne til å pusse opp badet mitt. Roboten leste seg opp for meg og ga meg ei god oversikt over hva som må til. 

AnonymBruker
Skrevet
Uføre Unni skrev (13 minutter siden):

Takk for god artikkel. Jeg skummet, men skal lese den mer nøye i kveld. 

Jeg sparer i et 20-årsperspektiv så jeg bryr meg ikke så mye i det daglige, eller i det hele tatt. Jeg har også kapital i boligen jeg kan ta ut i lån når jeg går over på smuler av en minstepensjon (om vi enda får det når jeg blir pensjonist). 

Jeg tror også verden er ganske så fucked så slik sett bryr jeg meg heller ikke. Jeg har MS og vil ikke bli kjempegammel. 

Jeg har god spredning så pengene får bare stå der å koke. 

Jeg lekte mye med aksjer fra tidlig tenåra. Jeg tror jeg var 13 år da jeg kjøpte mine første tre (bestefar hjalp meg). Ganske gøy. Nå orker jeg ikke mer av det. Min mann snakker om gull og sølv. Jeg har satt foten ned for bitcoin. 

Jeg er så pessimistisk at jeg bare stuer bort pengene og håper på det beste. 

Slik tenker jeg da. Jeg er i overgangsalder og har bemørke tanker. Jeg får se hva jeg tenker 12 måneder etter siste menstrasjon. 

Føler med deg! Kan si at jeg selv er pensjonist, og har ikke lang sparehorisont lenger. Samtidig er det jo litt moro å se om det går an å spare med litt fortjeneste på andre måter. Så for snart tre år siden kjøpte jeg en tube (10 stk) med 1 unse gullmynter. Kjøpsprisen var ca. 161.000,- Om jeg hadde valgt å selge nå, så hadde jeg hatt en merverdi på over 100.000,- pluss at det ikke er skatt på "fortjenesten". 

Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler med deg! Kan si at jeg selv er pensjonist, og har ikke lang sparehorisont lenger. Samtidig er det jo litt moro å se om det går an å spare med litt fortjeneste på andre måter. Så for snart tre år siden kjøpte jeg en tube (10 stk) med 1 unse gullmynter. Kjøpsprisen var ca. 161.000,- Om jeg hadde valgt å selge nå, så hadde jeg hatt en merverdi på over 100.000,- pluss at det ikke er skatt på "fortjenesten". 

Ojojoj! Det er gøy da! Ja, når jeg er klar for det må jeg jo tenke mer kreativt. Takk for at du delte. Det kan meg en slags motivasjon kjenner jeg. 

Skikkelig imponerende må jeg si. 

AnonymBruker
Skrevet

Bandt renta på 2,29 % til 2026, har 2.2 mill i lån 😊 Sparekonto aner jeg ikke, det er omtrent ingenting der uansett 😄 

Anonymkode: 2f13f...f06

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

3,95 % på sparekonto (mer enn 500000). Sparebank 1 BV. Alt for lite når en ser hva bankene tjener..

Anonymkode: a1683...929

Hvorfor har du sparepengene på den kontoen når du kan få godt over 5% i andre banker? Du taper jo nesten 7000kr i året sammenlignet med f.eks Svea fastrente 3mnd. Om du har 500k der. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet

4,5% på sparekontoen hos Bulder bank.

Har 5,76% effektiv rente på et boliglån på 5,25 mill hos Bulder bank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...