Gå til innhold

Krav på fri i forbindelse med tilvenning i barnehage neste uke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet skal starte i barnehage på mandag. Neste uke har jeg kun senvakter, og sjefen mener derfor at jeg ikke har behov/ rett til fri mtp tilvenning. 

Problemet er at jeg starter på jobb kl 14 (må kjøre hjemmefra 13.15), mens mannen ikke kan være hjemme før 15.30/16 00. 

Har foreslått at jeg kan komme til kl. 17, men det blir ikke møtt. 

Barnehagen forventer at vi skal være tilstede hele neste uke, og kanskje mandagen etter i tillegg. Må ta tre dager hver. 

Vi har absolutt ingen familie i nærheten. Mye av nettverket vårt har barn selv og jobber dagtid, så det hjelper oss ikke stort. Hva f*** gjør jeg?? 

Er sleip, bytter til dagvakter og deretter ber om fri? Klarer ikke jobbe nattevakter og deretter gå på tilvenning! 

Anonymkode: 438e2...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å forklare det på nytt til sjefen. Hvilket opplegg har bhg? Ofte er man der ikke hele dagen, men går litt bort. Hør med bhg om det kan la seg gjøre. Det er ikke lange stunden før far kommer, og barnet blir jo ivaretatt. 

Anonymkode: be68f...8c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet skal starte i barnehage på mandag. Neste uke har jeg kun senvakter, og sjefen mener derfor at jeg ikke har behov/ rett til fri mtp tilvenning. 

Problemet er at jeg starter på jobb kl 14 (må kjøre hjemmefra 13.15), mens mannen ikke kan være hjemme før 15.30/16 00. 

Har foreslått at jeg kan komme til kl. 17, men det blir ikke møtt. 

Barnehagen forventer at vi skal være tilstede hele neste uke, og kanskje mandagen etter i tillegg. Må ta tre dager hver. 

Vi har absolutt ingen familie i nærheten. Mye av nettverket vårt har barn selv og jobber dagtid, så det hjelper oss ikke stort. Hva f*** gjør jeg?? 

Er sleip, bytter til dagvakter og deretter ber om fri? Klarer ikke jobbe nattevakter og deretter gå på tilvenning! 

Jeg skjønner ikke hva dere har gjort hittil, har du første uke tilbake i jobb samtidig som tilvenning? 

Anonymkode: 28a75...fb1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da søker du om permisjon fra 14:00 til 17:00 for alle de tre dagene (du etter personalhåndbok/tariffavtale? har rett på.) 
Og forklarer dette med at du har tilvenning til barnehagen, og derfor ingen annen barnepass. 

Hvis du får avslag, så tar du dette opp med HR/fagforening, og spør hvordan du skal løse dette. 

Anonymkode: 0cdb6...496

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får ikke mannen fri? 

Anonymkode: a34df...940

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at mannen ikke kan være hjemme før 15.30-16.00…. Høres ut som han jobber fullt da eller hva er greia?

Anonymkode: a34df...940

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres rart ut at du ikke får NOE fri. Du må kanskje ta en ny runde med sjefen.. Si at du rekker jo ikke jobb klokken 14 når du ikke har barnepass (far) før klokken 16... Du kan jo si at "ok jeg trenger ikke fri hele vakten men jeg *må* ha fri 08-17 for å kunne følge på tilvenning og så være med barnet resten av mannens arbeidsdag da man ikke får forlate dem alene i barnehagen disse dagene. Så da må jeg søke om fri deler av vakten *henvis her til personalhåndbok eller tariff som sier noe om rett til fri for barnehagetilvenning*"

Har dere noe HR eller noe du kan dra inn?

Kan far evnt avspasere litt uten lønn på slutten av sine dager om han har en litt mer fleksibel arbeidsgiver og du ikke kommer gjennom hos din? Forstår det som at han allerede har tatt ut 3 dager utenom da. Synes ikke det burde være nødvendig men om det blir helt krise..

Anonymkode: 8c302...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøv å forklare det på nytt til sjefen. Hvilket opplegg har bhg? Ofte er man der ikke hele dagen, men går litt bort. Hør med bhg om det kan la seg gjøre. Det er ikke lange stunden før far kommer, og barnet blir jo ivaretatt. 

Anonymkode: be68f...8c0

Vanligvis er man der fra klokka 9 og bare noen timer, kanskje 1-2 timer første dagen, så 2-4 timer osv. Det er vel ikke vanlig at man er der så sent som 16 de første dagene og ikke alene de første par dagene uten at forelderen er nærme ved behov (feks på pauserom eller bare en tur utenfor barnehagen)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er ikke dette avklart for lenge siden? Man kan jo ikke holde på med slikt en full arbeidsdag før barnehagestart, det blir jo helt umulig for en arbeidsiver. Bytte til dagvakter nå? Det burde jo vært løst før sommeren. 

Anonymkode: c6c05...594

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hva dere har gjort hittil, har du første uke tilbake i jobb samtidig som tilvenning? 

Det hadde jeg, vi hadde først permisjon, så litt ulønnet permisjon, så ferie. Trodde alle startet i barnehage 1. august men vi fikk ikke oppstart før 14. august så da overlappet det med jobbstart for meg og far var allerede tilbake på jobb. Men vi fikk begge fri til tilvenning da så det gikk greit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde jeg, vi hadde først permisjon, så litt ulønnet permisjon, så ferie. Trodde alle startet i barnehage 1. august men vi fikk ikke oppstart før 14. august så da overlappet det med jobbstart for meg og far var allerede tilbake på jobb. Men vi fikk begge fri til tilvenning da så det gikk greit.

Man må jo planlegge litt, dårlig gjort å komme til sjefen rett før barnehagestart å be om fri i flere dager når det er noe man har visst i lang tid… 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sto i brevet at barnet fikk tildelt plass fra 1. August, men kom senere melding om at det ikke fikke starte før 12. august. Da jeg kontaktet barnehagen (i slutten av juni) fikk jeg beskjed om at det skulle starte 3 barn denne uken, så var ikke kapasitet til å følge opp fler. 

Far har hatt permisjon og starter derfor på jobb neste uke. Som jeg skrev i teksten, må vi ta tre dager hver. Så far tar sin del også. 

Vi har prøvd å løse dette, men sjefen har vært på sykemeldt og på ferie. Fått beskjed av mellomledere at dem skal se på det. Og idag fikk jeg avslag. Så jeg har jobbet med dette siden vi fikk vite det, men alt har vært holdt på vent! Så jeg har prøvd i mange uker! 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Står at det ikke er noen lov som tilsier at man har krav på fri når det kommer til tilvenning i barnehage. Så da må du nok finne andre løsninger når arbeidsplassen går helt i lås, desverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sto i brevet at barnet fikk tildelt plass fra 1. August, men kom senere melding om at det ikke fikke starte før 12. august. Da jeg kontaktet barnehagen (i slutten av juni) fikk jeg beskjed om at det skulle starte 3 barn denne uken, så var ikke kapasitet til å følge opp fler. 

Far har hatt permisjon og starter derfor på jobb neste uke. Som jeg skrev i teksten, må vi ta tre dager hver. Så far tar sin del også. 

Vi har prøvd å løse dette, men sjefen har vært på sykemeldt og på ferie. Fått beskjed av mellomledere at dem skal se på det. Og idag fikk jeg avslag. Så jeg har jobbet med dette siden vi fikk vite det, men alt har vært holdt på vent! Så jeg har prøvd i mange uker! 

Ts

Har du i det heletatt sjekket tariffavtalen din da? 

Har far søkt om flere dager? Tilvenningen er jo på formiddagen, så om du tar tilvenning og far kan gå hjem tidlig den uken så rekker du vel jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har tariff så les den og snakk gjerne med tillitsvalgte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må jo planlegge litt, dårlig gjort å komme til sjefen rett før barnehagestart å be om fri i flere dager når det er noe man har visst i lang tid… 

Ja jeg fikk vite om det med 14. ikke 1. en stund før august og fikk ordnet det :) Men visste det jo ikke da jeg planla permisjonen, det var jo før vi fikk barnehageplass. Men ser TS har svart at det er litt andre faktorer hos henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tilvenning egentlig var fra 1aug, og det er dette arbeidsgiver først har fått beskjed om, så gir de vel avslag fordi de tror dagene er brukt? 

Har dere hatt ferie siden dere likevel kan vente med tilvenning? Syns det virker rart at en barnehage plutselig kan endre første dag. Det kan jo bli en liten økonomisk krise for noen som plutselig må søke ubetalt perm.

Anonymkode: 5117c...114

AnonymBruker
Skrevet

Henvis til paragraf i tariffavtale og personalhåndbok når du snakker med dem. 

Forklar at om det kreves at du kommer på jobb 14.00 på dager du har tilvenning i barnehagen, så må de forstå at du har med barnet. 

Alternativt, sjekk med fars arbeidsplass om dere kan bytte om, slik at hans dager tas først. Da kanskje det går bra at du bare er tilgjengelig for barnehagen frem til 13.00, om alt går bra, og far kan hente 15.30. 

Ville også engasjert tilltsvalgt/fagforening i saken. 

Det høres jo ut som om du har rett på fri med lønn, i henhold til tariffavtale. Så da bør fagforeningen din ta opp med arbeidsgiver at de her bryter avtalen ved å nekte deg fri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis tilvenning egentlig var fra 1aug, og det er dette arbeidsgiver først har fått beskjed om, så gir de vel avslag fordi de tror dagene er brukt? 

Har dere hatt ferie siden dere likevel kan vente med tilvenning? Syns det virker rart at en barnehage plutselig kan endre første dag. Det kan jo bli en liten økonomisk krise for noen som plutselig må søke ubetalt perm.

Anonymkode: 5117c...114

Dette med 1. august er jo når barnet formelt får barnehageplass fra. 
Det er bare at for at alle barna skal få komme seg greit inn i barnehagen, så kan ikke barnehagen ha tilvenning fra 1. august på ALLE barna som har fått plass fra 1. august. De må spre det utover. 
Altså er det kanskje bare 3 barn som starter 1. august. Og så starter det 3 barn 5. august, og 3 barn 7. august, og 3 barn 12 august, osv. til alle barna er tilvent. 

TS har nok ikke søkt arbeidsgiver om fri fra 1. august. Hun har tenkt at hun hadde permisjon og ferie forbi 1. august, og hadde tid til tilvenning i barnehagen før hun startet i jobb. 
Men så kom brevet fra barnehagen om 5. august, og hun kastet seg rundt og søkte om fri. 
Og så har altså arbeidsgiver brukt masse tid på å behandle søknaden, før de kom fram til at hun ikke trenger fri når hun har kveldsvakter som starter 14.00. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven har ikke nedfelt noe rett/krav på fri ved tilvenning I bhg etc. MEN - de aller aller fleste lokale avtaler, tariffavtaler, kommunale avtaler, personalhåndbøker etc har lovfestet rett på 3 dager fri ved tilvenning i bhg. 

Anonymkode: 13149...2d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...