Gå til innhold

Sliter med gjennomføringen av vektnedgang, har så elendig viljestyrke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest utallige artikler, bøker og forum tråder fulle av tips til hvordan man lykkes med å gå ned i vekt så vet jo egentlig veldig godt hva jeg skal gjøre og ikke. Men av en eller annen grunn sliter jeg med gjennomføringsevnen og klarer jeg aldri holde meg til å spise sunn mat og normale porsjoner i lengre periode enn kanskje maks en ukes tid eller mindre. Jeg går på smell etter smell der jeg spiser usunt og/eller for mye. Jeg har lagt meg på en grei mengde kalorier og spiser bra med proteiner og bra sammensatte måltider de gangene jeg klarer spise sunt og gjennomført. Og jeg er jo også motivert til å gå ned i vek mtp hvor overvektig jeg er nå. Men likevel feiler jeg gang på gang…

Så hvilke tips finnes der ute til de som egentlig vet veldig godt hvordan de skal klare å gå ned i vekt, men som ikke har gjennomføringsevnen og viljestyrken som kreves til å lykkes???

Anonymkode: c1672...15d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke stole på viljestyrken. Det er en begrenset ressurs og den vil til slutt gå tom.

Du må gjøre sunne matvalg til en vane. Og du må analysere hvorfor du sprekker, dvs hva slags type belønning det å spise usunt gir deg, og så finne sunne alternativer som gir deg tilsvarende type belønning.

Anbefaler boken "Aldri gi opp" av Peder Kjøs og Petter Wallace. Den gir mange konkrete tips om hvordan endre vaner når det kommer til f.eks vektnedgang.

Anonymkode: b0776...c33

• Liker 3
Skrevet

Sett deg små delmål. Ikke kutt for mange ting samtidig. Da blir det for komplisert. 

Og kast badevekten. Ta heller frem målebåndet og tenk cm istedetfor kilo. 

Langsiktige mål, krever at man bryter opp oppgavene i små deler. 

Lykke til :gruppeklem:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke stole på viljestyrken. Det er en begrenset ressurs og den vil til slutt gå tom.

Du må gjøre sunne matvalg til en vane. Og du må analysere hvorfor du sprekker, dvs hva slags type belønning det å spise usunt gir deg, og så finne sunne alternativer som gir deg tilsvarende type belønning.

Anbefaler boken "Aldri gi opp" av Peder Kjøs og Petter Wallace. Den gir mange konkrete tips om hvordan endre vaner når det kommer til f.eks vektnedgang.

Anonymkode: b0776...c33

Har du noen tips til sunne alternativer? Er det snakk om feks frukt og sånt eller?

Tradegy skrev (1 time siden):

Sett deg små delmål. Ikke kutt for mange ting samtidig. Da blir det for komplisert. 

Og kast badevekten. Ta heller frem målebåndet og tenk cm istedetfor kilo. 

Langsiktige mål, krever at man bryter opp oppgavene i små deler. 

Lykke til :gruppeklem:

Har du noen tips til hvordan man kan sette små delmål? Hvor små må de være for at man lettest lykkes?

AnonymBruker
Skrevet

To ting som i min erfaring gjør det vanskeligere: energimangel og næringsmangel.

Hvis jeg over tid spiser for lite energirik mat, kan jeg ganske plutselig få ekstremt søtsug. Jeg har nå lært at det skjer hvis jeg spiser for lite fett. Om jeg da "går på en smell" spiser jeg masse raske karbohydrater en dag og blir ferdig med det (i motsetning til å prøve å moderere meg).

Jeg mener også at for lite næring kan gi sug etter dårlig mat, og lite næring gjør jo også at alt fra fordøyelse til viljestyrke og søvn blir dårligere, og da blir det enda vanskeligere å gjøre gode valg. Derfor dropper jeg alle slags lettprodukter, proteinpulver og ting som liksom skal lure kroppen til å tro at den får masse energi og næring, men egentlig bare fyller opp magesekken. Jeg spiser stort sett kjøtt og egg, og jo mer jeg spiser av det, dess bedre smaker det, og dess mindre frister det med junkfood.

Kaloritelling er ikke en del av bildet for min del, jeg stoler på appetitten når jeg er fysisk aktiv og spiser ordentlig mat.

Anonymkode: 17482...b90

Gjest Uføre Unni
Skrevet

Først og fremst vil jeg fortelle deg at du er en biologisk overlever. Evolusjonen har gitt kvinner god matlyst. Nå vet du det, så du ikke banker deg sjøl opp for at du spiser for mye. 

Jeg har ingen råd og tips mot å fortrenge en sterk biologisk drift. 

Jeg vet mange har matprat i hodet. Kanskje du kan prate tilbake? 

Sjokolade roper aller høyest for oss kvinner. Hva om du sier høyt - Nei sjokolade. I dag skal du fortsatt ligge i hylla på Rema, selv om jeg får fem av dere for hundre kroner! Du skader meg bare. Men vi ses på julaften. 

Jeg er sikkert teit nå. Men det har alltid fungert for meg å kjefte litt på hjernen. F.eks: hysj, du er fin som du er! Slutt, nå lager du teorier i hjernen din som er bare tull. Ti stille! Vi skal på trening nå. Det blir deilig etterpå. 

Du kan jo prøve? 

Gjest issoras
Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme. Har lykkes med vektnedgang før, og greier bare ikke å gjenta det samme, selv om det egentlig har gått fint før. Er akkurat som hjernen min bare har blokkert fullstendig for det jeg har gjort tidligere (kaloritelling). 

Har du forsøkt å gjøre små, små endringer? 

Som noen her spør om, hva er hovedproblemene som vedlikeholder vekten din? Kan du bryte det ned i komponenter og så angripe én problemstilling om gangen? 

For min del er første delmål å kutte snacks/småspising på kvelden. Resten av døgnet bryr jeg meg ikke om akkurat nå. For din del er det kanskje andre ting som er mer overkommelige? Ikke velg det vanskeligste først. 

Andre delmål/problemstillinger å løse kan være å redusere porsjonsstørrelse til middag eller lunsj, redusere mengden lørdagsgodt, spise mer grønnsaker til frokost, spise mer grønnsaker til middag osv - én ting om gangen. 

Jeg vet ikke om det virker for deg, jeg vet ikke om det virker for meg heller, men jeg orker ikke å gjøre MYE akkurat nå, og tenker at små, gradvise endringer er i det minste endringer i riktig retning, i stedet for å gjøre ingenting annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du noen tips til sunne alternativer? Er det snakk om feks frukt og sånt eller?

Har du noen tips til hvordan man kan sette små delmål? Hvor små må de være for at man lettest lykkes?

Det nytter sjeldent å gå på strenge dietter man ikke kan holde seg til over flere år.

Det beste er å spise der du liker å spise, men velge sunnere alternativ, legge til grønnsaker/mer grønnsaker, ha snacks som nøtter og frukt tilgjengelig i tilfelle du kjenner på en trang for noe søtt eller fett, og ikke minst aldri si blankt "nei". Hjernen liker ikke å høre "nei". Den er derimot ok med "senere". Har du lyst til å spise noe veldig usunt, så sier du "senere". Hjernen er fornøyd når den vet at det den ønsker vil komme, og trangen minskes/settes på pause. Da har du tid til å ordne deg et sunt måltid med det kroppen trenger (eller ta deg en håndfull nøtter/frukt), og da vil hjernen "glemme" at den ønsket det usunne maten tidligere.

Og, ikke sult deg. Jeg spiser en god del karbohydrater, men unngår brødmat med unntak av en wraps nå og da, fordi jeg vet brød er en slippery slope for meg, I tillegg til at det får meg til å føle meg tung. Jeg koser meg med popcorn på 145kcal I helgen istedenfor potetgull. Jeg har mørk sjokolade i skapet, for mørk sjokolade er umulig å fråtse på som lys sjokolade, så da holder det med 1-2 biter. Jeg spiser samme frokost hver dag (havregryn, bær, banan og chia frø), og ved middag er halve tallerkenet fylt med grønnsaker, og den andre halvdelen har karbohydrater og proteiner fra linser eller bønner. Jeg kjenner ofte på søtsug etter middag, så da åpner jeg en liten boks ananas.

Som en annen her nevner; viljestyrke er ikke en endeløs ressurs. Man må derfor finne måter å tilfredsstille kroppen så man slipper å måtte tviholde på viljestyrken hver dag resten av livet. Spis det du liker, men gjør endringer. Legg til sunne matvarer. Velg sunnere alternativ. Ha sunne snacks i hus som kan tilfredsstille suget når det kommer plutselig, og minsk porsjonene litt. 

Anonymkode: fb36b...c2c

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen. Superflink i perioder, også er det rett på ulvehunger og null selvkontroll. 

Mitt eneste råd og noe jeg aktivt bruker for å unngå å gå opp i vekt er at jeg har to hovedregler:

- ikke spise etter kl 20

- ikke spise snacks og usunn mat alene

Det fungerer greit OM jeg er flink til å spise gode, sunne hovedmåltid hvor jeg blir mett og fornøyd.

Anonymkode: 1819c...96f

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg oppsummere hvordan jeg klarte å gå ned 26 kg og holde meg på målvekt i 5 år (uten å gå inn på kostholdsdetaljer for det må være individuelt)

Først motivasjon. Hvorfor vil jeg gå ned i vekt, hvorfor ønsker jeg å legge inn alle aksjer på denne prioriteringen. Laget lister over fordelene med å være normalvektig. 

Neste steg (2-4 måneder): Rett og slett viljestyrke, disiplin, kall det hva du vil, men å legge om til et kosthold hvor jeg ikke lenger kunne overspise på dritt, var vanskelig. Erkjennelse av at det skulle være krevende en stund til de gode vanene festet seg.

Etter noen måneder hvor jeg gikk ned i vekt (hey dette fungerer!) og treningsvanene ga resultater (hey det er av og til gøy å trene!) og at jeg følte meg mye bedre fysisk så ble dette ytterligere motivasjon som jeg la til listen over fordelene. 

Et år etter jeg la om livsstilen så hadde jeg gått ned 10 kg, og hadde over det dobbelte å gå ned før jeg ble normalvektig. Det gikk treigt, hadde mange utskeielser på veien. Noen måneder gikk jeg opp alt jeg hadde gått ned ++, men noen måneder gikk jeg ned. Men netto årsregnskapet var likevel vektnedgang. 

De neste 16 kiloene gikk jeg ned på bare et halvt år. Da hadde alle de gode vanene festet seg, jeg hadde mindre og mindre behov for å skeie ut, mindre og mindre cravings etter usunn mat. Så når jeg nådde normalvekt på så lang tid, så har vedlikehold vært veldig lett for meg. Har veid det samme i 5 år. 

Spiser normal mat, men bare til måltider. Spiser alt jeg får servert, men mindre av det. Spiser kake i bursdager, men aldri til hverdags, spiser jeg gjærbakst til "kaffedate" med venninner så er det lunsjen min, spiser jeg en stor hotellfrokost sånn som nå nylig på ferie med familien så er dette måltidet både frokost og lunsj, tar litt frukt til lunsj og gleder meg til middag. 

Sånne valg hele tiden, men det er ikke vanskelig i det hele tatt. Det blir veldig naturlig. Veier meg en gang i uken, og tar små grep om jeg har gått opp litt. Skal aldri bli overvektig igjen. 

Anonymkode: bcc00...e80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...