Lolalolita123 Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Hvilken aldersforskjell «anbefaler» dere å ha mellom barn 1 og 2. Ikke alt man kan planlegge så klart..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Vi har to år mellom hvert av barna og synes det er perfekt. Da er de i ca samme stadie l livet samtidig. Ville iallfall ikke hatt noe mer mellom de. Anonymkode: 56e52...0ea
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Min teori er at tette er bra for barna, men en prøvelse for foreldre de første årene. Anonymkode: 655d4...af8 3 2
Brunello Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 Kortest mulig tid. Det korter ned småbarnstiden. 3
Brunello Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min teori er at tette er bra for barna, men en prøvelse for foreldre de første årene. Anonymkode: 655d4...af8 Det er da mye bedre å komprimere småbarnstiden.
Lolalolita123 Skrevet 8. august 2024 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har to år mellom hvert av barna og synes det er perfekt. Da er de i ca samme stadie l livet samtidig. Ville iallfall ikke hatt noe mer mellom de. Anonymkode: 56e52...0ea Er også «redd» for at noe særlig mer enn 2 år kan bli litt stor aldersforskjell. Vi har en på 1.5 nå og håper på en positiv test snart! Da vil det bli maks 2.5 år mellom de.
Lolalolita123 Skrevet 8. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min teori er at tette er bra for barna, men en prøvelse for foreldre de første årene. Anonymkode: 655d4...af8 Akkurat dette jeg tenker også! Nå er vår allerede 1.5 år og jeg har ikke vært klar for en til før nå, men håper på en positiv test snart så forskjellen ikke blir noe særlig mer enn maks 2.5 år.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 Etter å ha jobbet mange år i barnehage og observert aldersforskjell på søsken og deres samspill, bestemte vi oss for å prøve på 2-2,5 år aldersforskjell. Det ble 1,5 år i mellom, og med mye sykdom på begge - så ble de første 2 årene med 2 veldig slitsomme. MEN de er hverandres bestevenner og er så avhengig av hverandre - alltid noen å være sammen med, selv nå i slutten av tenårene. Angrer ikke 1 sekund. Anonymkode: 46130...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 Vi har to år mellom de to eldste og det har vært veldig greit. Så er det tre år mellom de to yngste, og jeg synes to års aldersforskjell var bedre. Men ikke alltid man kan planlegge sånt, dessverre. Anonymkode: b18fe...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Skrevet 8. august 2024 Brunello skrev (6 minutter siden): Det er da mye bedre å komprimere småbarnstiden. Har sett det slite flere par i stykker, og ender i brudd. Men menn ser jo ofte ikke dette før kvinnen har fått mer enn nok. Anonymkode: 655d4...af8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 2-3 år mellom barna er det jeg mener er det beste. Da ser jeg at barna leker sammen og er interesserte i å bli med på de samme aktivitetene og har glede av samme ferieopplevelser. Blir det mer enn fem år imellom skal det mer til at barna er interesserte i det samme samtidig. Uansett aldersforskjell mener jeg at søsken kan ha stor glede av hverandre. Tette søsken er også mer krevende spesielt de første årene. Anonymkode: a6744...e98 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 2-3 år mellom barna er det jeg mener er det beste. Da ser jeg at barna leker sammen og er interesserte i å bli med på de samme aktivitetene og har glede av samme ferieopplevelser. Blir det mer enn fem år imellom skal det mer til at barna er interesserte i det samme samtidig. Uansett aldersforskjell mener jeg at søsken kan ha stor glede av hverandre. Tette søsken er også mer krevende spesielt de første årene. Anonymkode: a6744...e98 I tillegg vil aldersforskjellen være så stor at det påvirker relasjonen. Man vil alltid være "mye eldre" til etter at man har flyttet ut, og har jo også veldig ofte vært barnevakt for yngre søsken, det påvirker relasjonen. Anonymkode: 655d4...af8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 Fordelen med 2 års aldersforskjell (min erfaring): Enklere å finne på aktiviteter sammen (kino, fysiske aktiviteter, osv) siden begge er på nogenlunde samme nivå De kan leke sammen Ulemper: En del sjalusi med eldste Mye krangling Hektisk når de begge er små Småbarnstiden fortere over (kan være positivt for noen) Tror det er førre faktorer enn alder som bestemmer om aldersforskjellen blir en suksess - som personlighet, barnas interesser, osv Anonymkode: 777d8...bfe 1
Brunello Skrevet 8. august 2024 #14 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har sett det slite flere par i stykker, og ender i brudd. Men menn ser jo ofte ikke dette før kvinnen har fått mer enn nok. Anonymkode: 655d4...af8 De fleste jeg kjenner har barn med ca 2 års mellomrom. Mange tre barn innenfor fem år. Og alle er sammen fortsatt. Skyldes antakelig at mennene også deltar aktivt. Jeg tror ikke det er mer vanlig med brudd for de som har fått barn tett. Jeg tror en lang småbarnsperiode gjør mer skade på forholdet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #15 Skrevet 8. august 2024 Brunello skrev (Akkurat nå): De fleste jeg kjenner har barn med ca 2 års mellomrom. Mange tre barn innenfor fem år. Og alle er sammen fortsatt. Skyldes antakelig at mennene også deltar aktivt. Jeg tror ikke det er mer vanlig med brudd for de som har fått barn tett. Jeg tror en lang småbarnsperiode gjør mer skade på forholdet. Mødre/kvinner i denne tråden beskriver det som som veldig krevende. Så dette tar jeg som mannens syn på hvor "enkelt" ting egentlig er i heimen. Anonymkode: 655d4...af8 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #16 Skrevet 8. august 2024 Håper det er 2 år for lillesøster kommer snart 😅 Anonymkode: eab42...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #17 Skrevet 8. august 2024 Har nesten tre år mellom mine, og ville ikke hatt det tettere (har selv søsken med under to år mellom). Jeg syns det var enorm forskjell på hvor mye man kan forklare en treåring vs en toåring, og det var fint at eldstemann var ferdig med dagsoving og bleier innen lillesøster kom. Fremdeles nærme nok til at de er interessert i de samme tingene og kan leke sammen nå som de er litt større. Glad det er tre skoleår imellom (basert på egen erfaring). Anonymkode: 72532...82c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Skrevet 8. august 2024 Det ble uplanlagt 18 måneder mellom våre. Yngste var High need og kolikkbaby. Det kombinert med første sesong i barnehagen på eldste med flere sykedager enn barnehagedaget ble en stor belastning. Det ene viruset avløste det andre på stakkars storebror samtidig som lillebror bare gråt og gråt. nå er de 6 år og straks 5 år. vi har det så mye lettere med våre barn enn mine søsken som valgte mye lenger mellomrom mellom sine barn. De har hatt 4-6 år mellom sine. De må hele tida underholde barna og det er for store mellomrom mellom de leker som er skikkelig sammen. Søskenbarnet som er fire år imellom kan jo leke litt, men det er unge to forskjellige faser uansett hvor man vrir og venner på det. De to som er seks år imellom er jo helt forskjellige verdener. på et vis virker dette med slitsomt for søsknene mine enn for oss som har to tette mens våre to tette underholder hverandre mye. Like samme lekene, like samme tingene, de er i samme fase . De krangler, men finner også løsning på ting. Jeg mener det å ha et søsken og krangle med oss er godt for sosial sosial kompetanse og konfliktløsning. Er vi på ferie kan det leke sammen og ha det fint. Har jeg noen besøk av venn, kan fint søsken være med å leke fordi de er cirka samme alder uansett Den harde starten var beinhard. Men uansett hvordan man planlegger kan man ikke vite med barn forlik eller andre utfordringer. Til tross for alt er min anbefaling så tett mellom barna som mulig så stor gevinst på det. jeg er attpåklattene min søskenflokk. Jeg kom syv år etter yngste søsken. jeg husket det som ensomt, trist, og jeg misunner mine søsken tett i alder . De hadde alltid hverandre Anonymkode: d3da0...e1a
Lolalolita123 Skrevet 8. august 2024 Forfatter #19 Skrevet 8. august 2024 Takk for alle svar! Kan også se for meg at kjønn kan ha noe å si..? Nå er min en jente og ser for meg hvis Nr 2 blir gutt at forskjellen mellom de kan bli litt større fordi eldste er jente og yngste gutt.. men ikke vet jeg:)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #20 Skrevet 8. august 2024 5 år mellom mine. Helt perfekt aldersforskjell for oss. De er voksne i dag og er mye sammen fortsatt. Anonymkode: d53d4...eb3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå