AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Vi var begge enige om hund, men jeg trener hunden stort sett alene, han øver ikke på ting slik jeg gjør med hunden. Vi (jeg) øver på at hunden ikke skal bli nervøs/redd når vi drar feks, hunden har ikke vært hjemme alene ennå. I går kom jeg hjem og hunden skrek. Vi var enige om å ikke gå fra hunden alene lenge ennå (siden vi holder på å trene). Kjæresten min hadde ikke gått fra den helt alene i huset, men var i en annen etasje lenge. Er jeg hysterisk som mener at dette ødelegger treningen? Anonymkode: e940a...62e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Vel, det virker ikke som begge to EGENTLIG var enig om å skaffe seg hund med det ansvaret som følger med. Jeg tipper du blir alene om å dressere hunden. Et lite tips… dette vil være førende for hva du har i vente om dere får barn. Tenk deg om … Anonymkode: 2888c...498 1
Tabris Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Ja, hvis han går fra hunden før den er klar og den får en negativ erfaring med å være hjemme alene, så vil det absolutt ødelegge treningen og dere må starte forfra igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, det virker ikke som begge to EGENTLIG var enig om å skaffe seg hund med det ansvaret som følger med. Jeg tipper du blir alene om å dressere hunden. Et lite tips… dette vil være førende for hva du har i vente om dere får barn. Tenk deg om … Anonymkode: 2888c...498 Ja, det har jeg dessverre skjønt, han var egentlig den som hadde mest lyst, men jeg var litt usikker pga ansvaret. Aksepterer/lar det selvfølgelig ikke gå utover valpen at det er meg som blir den som dresserer/oppdrar den. Men tror du slike dumme avgjørelser gjør at treningen jeg gjør har dårligere effekt? Anonymkode: e940a...62e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 Tabris skrev (3 minutter siden): Ja, hvis han går fra hunden før den er klar og den får en negativ erfaring med å være hjemme alene, så vil det absolutt ødelegge treningen og dere må starte forfra igjen. Selvom det var lyd i etasjen under? Jeg vil bare lære og vite, ingen forsvar av det han gjorde. Anonymkode: e940a...62e
Tabris Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Selvom det var lyd i etasjen under? Jeg vil bare lære og vite, ingen forsvar av det han gjorde. Anonymkode: e940a...62e Hvis hunden "skrek", som du sier så virker det som om hunden hadde en negativ erfaring. Og det er alt som teller. Ikke hvor lenge dere er borte, om dere er i samme hus, om hunden "burde tåle det" osv. Det som teller er hundens reaksjon og hundens erfaring. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 Tabris skrev (1 minutt siden): Hvis hunden "skrek", som du sier så virker det som om hunden hadde en negativ erfaring. Og det er alt som teller. Ikke hvor lenge dere er borte, om dere er i samme hus, om hunden "burde tåle det" osv. Det som teller er hundens reaksjon og hundens erfaring. Ja, jeg opplevde det som den var engstelig og ukomfortabel. Anonymkode: e940a...62e
Tabris Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg opplevde det som den var engstelig og ukomfortabel. Anonymkode: e940a...62e Da har hunden fått en negativ erfaring og videre trening kan bli vanskelig. Du og samboer må sette dere ned og bli enige om hvordan dere skal gå frem og være samstemte. Det er ikke så viktig om dere trener annerledes på tur. f.eks. Hundetrening er som regel en-til-en og hunden vil da adlyde den som motiverer hunden best og trener oftest/best. Men på hjemme alene-trening må dere være samstemte. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 Tabris skrev (2 minutter siden): Da har hunden fått en negativ erfaring og videre trening kan bli vanskelig. Du og samboer må sette dere ned og bli enige om hvordan dere skal gå frem og være samstemte. Det er ikke så viktig om dere trener annerledes på tur. f.eks. Hundetrening er som regel en-til-en og hunden vil da adlyde den som motiverer hunden best og trener oftest/best. Men på hjemme alene-trening må dere være samstemte. Jeg vet ikke om jeg overanalyserer, men føler jeg er litt tilbake til start i dag for å være ærlig. Jeg kunne gjøre mer mens han sov tidligere, nå våkner han når jeg beveger meg for langt bort….. Anonymkode: e940a...62e
Tabris Skrevet 8. august 2024 #10 Skrevet 8. august 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om jeg overanalyserer, men føler jeg er litt tilbake til start i dag for å være ærlig. Jeg kunne gjøre mer mens han sov tidligere, nå våkner han når jeg beveger meg for langt bort….. Anonymkode: e940a...62e Ikke umulig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 Nå skriver du ingenting om alderen på valpen men er den ganske ny i hus tar man den med seg rundt i huset uansett om den er utrygg eller ikke. Hunder er flokkdyr og vil aller helst være med sine mest mulig. Mine to er ekstremt trygge hjemme, men forlater jeg dem i et annet etasje, eller bare i et annet rom, med stengsel slik at de ikke kan følge etter blir det fort et salig hylekor. Det vil ikke si at de er utrygge, kun at de er fornærmet og roper at de vil være med de også. Om treningen deres er ødelagt eller ikke er vanskelig å si, men antagelig går det helt fint. Men ta det rolig fra nå, korte turer inn i andre rom (som å hente en ting og ut i løpet av 5 sekunder) og la den bli med hvis dere skal oppholde dere et annet sted i huset. Vi stresset aldri med noe fast treningsprogram, men tok det gradvis på hundens premisser. Trygghet og inkludering er den viktigste basis for enhver lykkelig hund. Anonymkode: b8e57...017
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Selvom det var lyd i etasjen under? Jeg vil bare lære og vite, ingen forsvar av det han gjorde. Anonymkode: e940a...62e Ja. Som tabris sier, nå har valpen fått en negativ erfaring med å være alene. Det setter treningen tilbake. Noen tror at hjemme-alene trening går ut på å ignorere hyling, og gå inn når valpen er stille. Det stemmer ikke. Noen hunder vil aldri utvikle separasjonsangst uansett treningsmetode (eller mangel på trening). Men, om man ØNSKER at hunden skal utvikle separasjonsangst, så forlater man den før den er klar for det og lar den hyle og pipe alene. Og om en hund først utvikler separasjonsangst, så tar det ofte mye tid og jobb å trene det vekk. Det er derfor viktig at dere er samstemte om akkurat dette. Anonymkode: 2fa76...adc 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 Vel. Her har vi anskaffet kamera for å kunne se hvordan valpen reagerer når vi får ut. Idag hadde jeg to vidt forskjellige opplevelser. Jeg gikk først i kjelleren, mens valpen sto oppe og peip etter meg. (Hun tåler normalt sett dette, var på langt nær første gang hun var alene oppe.) Så skulle jeg for første gang ut av huset. Gikk i kjelleren, slo på kamera-appen, og ser at idét jeg gikk ut av ytterdøra, gikk valpen og la seg, og hun lå på samme plass og sov til jeg var tilbake 15 minutt senere. Konklusjonen min er at i vårt tilfelle hørte hun at jeg var i kjelleren, og ville selvfølgelig helst være der tingene skjedde. Når hun ikke hørte meg, var det visst ikke så nøye. Spørsmålet er jo da hva som var tilfellet hos dere, hørte valpen kjæresten din og bare ville være der det skjedde noe, eller ble valpen faktisk redd? Uansett må dere nok bli enige om hvordan dere løser dette framover. 🥰 Anonymkode: b10d5...1c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå