AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Vi pusset opp badet i 2023 og det sto ferdig i 2024. Nå har vi hatt ekstern kontrollør inne som sier at det er en del småfeil og en stor feil. Små feil: Vinduer som er byttet er ikke for våtsone, og vil svelle og bli stygt innen ett år. Ujevn fuging, dusj-døren er ca 0.5 cm for høy, selve dusjen er installert skjevt (kan ikke sees, men man føler det), og dørkarmen ble ikke byttet - bare nye lister rundt. Store feil: hellingen i dusjen er feil, både i grader og nedsenkingen er 1 cm for lav. Dette gjør at det kommer masse vann utenfor selv med korte dusjer. Vi brukte ett skikkelig firma via mittanbud. Ikke noe svart arbeid altså. Men opplevelsen har vært forferdelig fra start til slutt med masse problemer underveis. Da de var ferdige hadde vi aldri lyst å ha kontakt med dem igjen, og var dumme nok til å bare betale regningen. Vi har dermed ikke noe å holde tilbake Jeg er halvveis i svangerskap og er generelt veldig dårlig, så gruer meg til å ta kampen selv om vi "lett" kan ta det via retten med via innboforsikring. Vi pusser også opp resten av leiligheten i disse dager, så mannen er travel/sliten med det i tilegg til full jobb og med å ha hovedansvaret for det praktiske med barnet vårt på 2 år... Noen som har erfaringer, tips, råd eller bare litt trøst? Jeg har lyst å legge meg ned og gråte. Anonymkode: 75a1a...8a4 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Litt trøst da. Vi kjøpte selv hus nettopp og selv om det ser fint ut på papiret har forrige huseier tatt så mange snarveier at jeg har lyst til å legge meg og gråte jeg og så vi kan gråte litt sammen Anonymkode: 0f547...fb9 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Bortsett fra skeiv dusj så kan dere fikse alle småfeilene selv. Det kjedelige er jo den store feilen. Fiks det dere kan, og så får dere skylde på "gammelt bad" når dere skal selge igjen om 15-20 år... Anonymkode: 4456a...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 Jeg ville reklamert på arbeidet til firmaet som gjorde jobben. Dere trenger ikke gjøre så stor jobb, annet enn å sende dem kopi av rapporten til ekstern kontrollør og be om at de utbedrer feilene innen rimelig tid, samt at de holdes ansvarlig for evt følgeskader dette måtte medføre. Dere kan ta en tlf til forsikringsselskapet også for å høre hva deres egenandel er, dersom de må involveres. Da kan dere nevne dette som et punkt i reklamasjonen, at dere kommer til å kreve tilbakebetalt egenandelen av dem dersom de ikke går med på kravet, og dere må involvere advokaten via forsikringen deres. Kanskje dere kan sette en dato de må ha gjort ferdig jobben på🤔 Usikker, jeg er ikke så inni akkurat de regelverkene, men «rimelig tid» trodde jeg i byggebransjen ofte var 3 mnd. Forstår godt at du er frustrert og lei, det er en skikkelig kjip situasjon💔 Har dere flere bad/toaletter i hus, så ikke det blir tungvint når de skal fikse opp? Anonymkode: aba42...110 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi pusset opp badet i 2023 og det sto ferdig i 2024. Nå har vi hatt ekstern kontrollør inne som sier at det er en del småfeil og en stor feil. Små feil: Vinduer som er byttet er ikke for våtsone, og vil svelle og bli stygt innen ett år. Ujevn fuging, dusj-døren er ca 0.5 cm for høy, selve dusjen er installert skjevt (kan ikke sees, men man føler det), og dørkarmen ble ikke byttet - bare nye lister rundt. Store feil: hellingen i dusjen er feil, både i grader og nedsenkingen er 1 cm for lav. Dette gjør at det kommer masse vann utenfor selv med korte dusjer. Vi brukte ett skikkelig firma via mittanbud. Ikke noe svart arbeid altså. Men opplevelsen har vært forferdelig fra start til slutt med masse problemer underveis. Da de var ferdige hadde vi aldri lyst å ha kontakt med dem igjen, og var dumme nok til å bare betale regningen. Vi har dermed ikke noe å holde tilbake Jeg er halvveis i svangerskap og er generelt veldig dårlig, så gruer meg til å ta kampen selv om vi "lett" kan ta det via retten med via innboforsikring. Vi pusser også opp resten av leiligheten i disse dager, så mannen er travel/sliten med det i tilegg til full jobb og med å ha hovedansvaret for det praktiske med barnet vårt på 2 år... Noen som har erfaringer, tips, råd eller bare litt trøst? Jeg har lyst å legge meg ned og gråte. Anonymkode: 75a1a...8a4 Du kan kreve utbedring feks. Du har også en klagefrist på 2 år. Anonymkode: c9ab3...2fb 4
Gjest Uføre Unni Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 Om jeg var i deres situasjon hadde jeg spurt er familiemedlem og å ta seg av det. Er ikke småjobber skattefrie på 6000,-? By hen det og lovnad om at dere gjengjelder tjenesten når hen trenger hjelp til ett eller annet når dere har kapasitet igjen.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 Uføre Unni skrev (3 minutter siden): Om jeg var i deres situasjon hadde jeg spurt er familiemedlem og å ta seg av det. Er ikke småjobber skattefrie på 6000,-? By hen det og lovnad om at dere gjengjelder tjenesten når hen trenger hjelp til ett eller annet når dere har kapasitet igjen. Får ikke noe mer enn tg2 om ufaglært har gjort det eller om det mangler dokumentasjon. Feil fall er rimelig omfattende å fikse siden en egentlig må opp med flis, støpe opp gulv på nytt, ny membran som må bli tett mot vegger og sluk og så nye flis. Så er vel noe av det mest omfattende å gjøre på nytt på ett bad. Anonymkode: 463ee...0cf 4
Gjest Uføre Unni Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får ikke noe mer enn tg2 om ufaglært har gjort det eller om det mangler dokumentasjon. Feil fall er rimelig omfattende å fikse siden en egentlig må opp med flis, støpe opp gulv på nytt, ny membran som må bli tett mot vegger og sluk og så nye flis. Så er vel noe av det mest omfattende å gjøre på nytt på ett bad. Anonymkode: 463ee...0cf Jeg tenkte da dokumentarbeidet og som en prosjektleder på kontakt opp mot de forskjellige. De stepper inn når de må ta personlig kontakt og ved underskrifter. Endret 8. august 2024 av Uføre Unni Edit: det var ikke ts som svarte meg
-jk- Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Får ikke noe mer enn tg2 om ufaglært har gjort det eller om det mangler dokumentasjon. Feil fall er rimelig omfattende å fikse siden en egentlig må opp med flis, støpe opp gulv på nytt, ny membran som må bli tett mot vegger og sluk og så nye flis. Så er vel noe av det mest omfattende å gjøre på nytt på ett bad. Anonymkode: 463ee...0cf Evt. så kan det løses ved å sette inn dusjkabinett isteden. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville reklamert på arbeidet til firmaet som gjorde jobben. Dere trenger ikke gjøre så stor jobb, annet enn å sende dem kopi av rapporten til ekstern kontrollør og be om at de utbedrer feilene innen rimelig tid, samt at de holdes ansvarlig for evt følgeskader dette måtte medføre. Dere kan ta en tlf til forsikringsselskapet også for å høre hva deres egenandel er, dersom de må involveres. Da kan dere nevne dette som et punkt i reklamasjonen, at dere kommer til å kreve tilbakebetalt egenandelen av dem dersom de ikke går med på kravet, og dere må involvere advokaten via forsikringen deres. Kanskje dere kan sette en dato de må ha gjort ferdig jobben på🤔 Usikker, jeg er ikke så inni akkurat de regelverkene, men «rimelig tid» trodde jeg i byggebransjen ofte var 3 mnd. Forstår godt at du er frustrert og lei, det er en skikkelig kjip situasjon💔 Har dere flere bad/toaletter i hus, så ikke det blir tungvint når de skal fikse opp? Anonymkode: aba42...110 Tusen takk for gode tips og ord ❤️ har desverre ikke andre bad i leiligheten, men dusjing kan vi gjøre på jobb mens det står på, og mini kan bades i en balje. Har heldigvis en veldig snill nabo som stiller sitt toalett til låns og gir oss nøkkel så vi kan komme og gå som vi vil mens det står på. Anonymkode: 75a1a...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 Vi har akkurat ært igjennom noe av det samme. Nybygg med feil fall på alle bad. Samt dårlig flislegging og diverse annet rusk, men det hadde ikke noe å si for utfallet av saken. Husk at du må klage innen rimelig tid etter at du oppdaget skaden, ellers kan saken bli avvist. Jada, jeg vet at det står at man har så og så lang garanti, men du må altså si ifra så fort du oppdager skade eller mangel. Dette trenger ikke å være så omfattende, bare send motparten en mail om hva dere mener er feil, legg gjerne ved rapport, og så er den saken loggført. Firmaet har rett til å forsøke å rette opp. For oss ble dette det mest krevende i prosessen, for man vil jo helst ikke ha håndverkere i hus etter at alt skulle vært ferdig. Stemningen var heller ikke god mellom oss og entreprenør. Men de har krav på seg til å rette opp innen rimelig tid. Hvis dere bare har ett bad, så ville jeg krevd at de betaler for annet bosted i denne perioden. For vår del tok det ca en uke pr bad. Forhåpentligvis blir det bra etter retteperioden. Hos oss ble det ikke det, så vi tok saken til retten. Vi vant. Feil fall var avgjørende for seieren. Jeg vil anbefale å bruke advokat, fordi det får fortgang i saken. Vi fikk dekket advokat gjennom innboforsikring, men husk at det må være en tvist før dette utløses. Hvis motparten sier "greit, vi rydder opp", så er det ingen tvist, og dere må betale selv. Hos oss ble tvist utløst av at ingenting skjedde selv om utbygger innrømmet å ha ansvar for retting. Anonymkode: b81d7...7cd
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi pusset opp badet i 2023 og det sto ferdig i 2024. Nå har vi hatt ekstern kontrollør inne som sier at det er en del småfeil og en stor feil. Små feil: Vinduer som er byttet er ikke for våtsone, og vil svelle og bli stygt innen ett år. Ujevn fuging, dusj-døren er ca 0.5 cm for høy, selve dusjen er installert skjevt (kan ikke sees, men man føler det), og dørkarmen ble ikke byttet - bare nye lister rundt. Store feil: hellingen i dusjen er feil, både i grader og nedsenkingen er 1 cm for lav. Dette gjør at det kommer masse vann utenfor selv med korte dusjer. Vi brukte ett skikkelig firma via mittanbud. Ikke noe svart arbeid altså. Men opplevelsen har vært forferdelig fra start til slutt med masse problemer underveis. Da de var ferdige hadde vi aldri lyst å ha kontakt med dem igjen, og var dumme nok til å bare betale regningen. Vi har dermed ikke noe å holde tilbake Jeg er halvveis i svangerskap og er generelt veldig dårlig, så gruer meg til å ta kampen selv om vi "lett" kan ta det via retten med via innboforsikring. Vi pusser også opp resten av leiligheten i disse dager, så mannen er travel/sliten med det i tilegg til full jobb og med å ha hovedansvaret for det praktiske med barnet vårt på 2 år... Noen som har erfaringer, tips, råd eller bare litt trøst? Jeg har lyst å legge meg ned og gråte. Anonymkode: 75a1a...8a4 Reklamer på utført arbeid! Alternativ advokatmat. Anonymkode: 67bbc...843
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå