Gå til innhold

1 år gammel katt som har røytet veldig mye hver dag siden vi fikk den

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Katten kom i hus i november. Den første uken var det ikke så mye røyting men så tok det plutselig helt av. Tenkte det kanskje var stress over å bytte hjem og tørrfôr og at det ville gå seg til. Vi blir virkelig helt gale av alt kattehåret overalt. Gjester reagerer også. Støvsuger hver dag, flere ganger på alle overflater. Hårstråene flyr i lufta og legger seg overalt. Må alltid tørke av kattehår fra bordet før middag selv om katten ikke går på bordet. Åpner stekeovnen og finner kattehår. Plukker kattehår ut av maten. Finner masse kattehår i bilen. Katten sveiper litt borti beinet mitt og buksa er heldekket av pels. Noen råd? Kort til middels lengde. Langt i fra langhåret. 

Anonymkode: 1cb2b...824

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at jeg er litt usikker på om du ikke er klar over hvordan det er å ha katt, og derfor overreagerer, eller om katten faktisk røyter. 

Det blir litt hår overalt av alle katter, og i røyteperioder er det ekstra ille. Men hvis den virkelig røyter så ekstremt mye, så må den jo ha stygg pels? Har du sjekket den hos dyrlegen? Hvilket for bruker du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et spørsmål er jo; innekatt eller utekatt?

Jeg har selv innekatt, og når katten ikke opplever temperatur med sesongene så har han ikke noen røyteperiode, og det blir sa hår hele tiden. Det kunne hjulpet å kammet ut mye av pelsen som faller av, men jeg har en katt som aldri har syntes det var gøy å bli børstet, og knurrer på meg bare jeg så vidt rører han med kammen 😅

Men generelt så vil en utekatt har mer type røyteperioder når det blir varmt i været, og være mer stabil ellers i året, for den trenger pelsen om høst/vinter. Men en innekatt, ja de mister hår hele tiden, og ganske mye av det fra noen katter er min erfaring 😅

Slik du beskriver katten har den lengre hår enn en korthårt katt, og generelt; jo lengre pelsen er, jo mer fyker pelsen rundt i lufta. Er de korte faller de litt mer rett ned.

Eneste man kan gjøre er å være flink med å kamme/børste katten for å fjerne mest mulig, og støvsuge hver dag. Er veldig greit med en liten robot som kan gå over daglig. 

Anonymkode: b9301...4ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvalitetsfor 

B vitamin/olje

Dusj ofte 

Børst ofte  

🐱

Anonymkode: 91daf...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...