~ Ada ~ Skrevet 12. mai #541 Del Skrevet 12. mai Rev. Revenge skrev (8 minutter siden): Ah, beklager! Ser at du ikke har fått svar på betimelige spørsmål. Støttes. Er da ingenting du skal beklage! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 12. mai #542 Del Skrevet 12. mai ~ Ada ~ skrev (På 10.5.2025 den 12.49): Kan dere vennligst slå hardere ned på uttalelser om at brukere - som til eksempel tematiserer mediekritikk - forsvarer og bagatelliserer vold og mangler moralsk kompass? Det er ikke greit å sette seg selv i et slikt moralsk førersete og angripe andres karakter på bakgrunn av slike saksuenigheter. Spesielt ikke i en sak om vold, der man ikke kjenner til andres personlige eller profesjonelle erfaring med temaet og hvordan slike påstander mottas. Dette har vært et gjentakende problem i tråden, til stadighet avvist og rapportert (og da slettet), men likevel tilbakevendende. Som vi har nevnt tidligere så har vi ingen mulighet til å uttale oss om enkeltbrukeres advarseler og utestengelser. Så det kan være at brukere får PM, advarsel eller utestengelse uten at det merkes noe særlig for brukerene. Dette går under brukerdebatt og blir registrert som dette i vurdering for en evt sanksjon. Ved høyere hyppighet vil det ta kortere tid før det evt gis ut sanksjoner. Rev. Revenge skrev (1 time siden): Det hender at jeg dobbeltsjekker at jeg har rapportert et spesielt ille innlegg. Da er gjerne rapporten jeg skrev med tekstinnhold borte og jeg kan rapportere samme innlegg på nytt, samtidig som andre innlegg står som rapportert. Jeg har ikke brukt stoppeklokke, men det kan være kort eller lang tid etter. Da tenker jeg det er teknisk svikt, siden andre innlegg fra samme tid blir stående. Ser at du har registrert akkurat det samme som meg. Jeg kan få sjekket opp med teknisk om vi har noen kunnskap om hva dette intervalet er på. Men om du rapporterer ett innlegg på nytt følger ingenting fra den tidligere rapporteringen med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 12. mai #543 Del Skrevet 12. mai (endret) Forumansvarlig skrev (8 minutter siden): Jeg kan få sjekket opp med teknisk om vi har noen kunnskap om hva dette intervalet er på. Men om du rapporterer ett innlegg på nytt følger ingenting fra den tidligere rapporteringen med. Nettopp hva jeg og tydeligvis flere har observert. Vi rapporterer ett innlegg, skriver hvorfor med ord, trykker send, og så: Svosj, borte vekk. Hvis dere har en egen teknisk anti-spamrapportfunksjon, er det jo rart dette ikke fungerer som tenkt. Endret 12. mai av Rev. Revenge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 12. mai #544 Del Skrevet 12. mai Forumansvarlig skrev (59 minutter siden): Som vi har nevnt tidligere så har vi ingen mulighet til å uttale oss om enkeltbrukeres advarseler og utestengelser. Så det kan være at brukere får PM, advarsel eller utestengelse uten at det merkes noe særlig for brukerene. Dette går under brukerdebatt og blir registrert som dette i vurdering for en evt sanksjon. Ved høyere hyppighet vil det ta kortere tid før det evt gis ut sanksjoner. Takk for svar! Jeg vet og forstår dere har sanksjoner mot den enkelte på bakrommet, som jeg verken har forventninger eller ønske om å ha innsikt i. Jeg tenkte mer på gruppenivå, i tråden. Slik det er nå, kan uttalelsene jeg sikter til være synlig for alle i et døgn eller to før det slettes. Når det så til slutt slettes, og under "brukerdebatt", er kommentaren passé og ingen husker hva som er blitt slettet og hvorfor. Signaleffekten blir borte. Jeg mener overbærenhet i de fleste tilfeller er en velsignet egenskap, men ikke når det gjelder slike utspill om vold. Spesielt ikke når det har vært tilbakevendende siden august 24 og ikke bare var unntaksvis og for en tidsbegrenset periode. Det er en fin grense mellom overbærenhet og toleranse (aksept). Når dere ikke har kapasitet til å reagere raskt, og vi ikke tillatelse til å svare, bikker vi fort over i toleranse. Noen bør reagere, er min mening. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 13. mai #545 Del Skrevet 13. mai Rev. Revenge skrev (16 timer siden): Nettopp hva jeg og tydeligvis flere har observert. Vi rapporterer ett innlegg, skriver hvorfor med ord, trykker send, og så: Svosj, borte vekk. Hvis dere har en egen teknisk anti-spamrapportfunksjon, er det jo rart dette ikke fungerer som tenkt. Når dere rapporterer så kommer det inn på et eget sted i programvaren, det blir ikke borte for oss. Det jeg tenkte på var det dere nevner om at etter en viss tid så kan dere rappotere på nytt og det virket som om det oppfattet som at da er rapporten gått igjennom og ferdig med, det stemmer altså ikke. Det er bare at dere da kan rapportere det samme innlegget på nytt. Antispam funksjonen fungerer slik at du ikke kan rapportere det samme innlegget gang på gang på gang på noen få sekunder. Som noen nevnte så var det en periode hvor man kunne velge å trekke rapporten tilbake istedenfor å rapportere på nytt. ~ Ada ~ skrev (14 timer siden): Takk for svar! Jeg vet og forstår dere har sanksjoner mot den enkelte på bakrommet, som jeg verken har forventninger eller ønske om å ha innsikt i. Jeg tenkte mer på gruppenivå, i tråden. Slik det er nå, kan uttalelsene jeg sikter til være synlig for alle i et døgn eller to før det slettes. Når det så til slutt slettes, og under "brukerdebatt", er kommentaren passé og ingen husker hva som er blitt slettet og hvorfor. Signaleffekten blir borte. Jeg mener overbærenhet i de fleste tilfeller er en velsignet egenskap, men ikke når det gjelder slike utspill om vold. Spesielt ikke når det har vært tilbakevendende siden august 24 og ikke bare var unntaksvis og for en tidsbegrenset periode. Det er en fin grense mellom overbærenhet og toleranse (aksept). Når dere ikke har kapasitet til å reagere raskt, og vi ikke tillatelse til å svare, bikker vi fort over i toleranse. Noen bør reagere, er min mening. Vi har dessverre ingen mulighet til å overvåke tråden kontinuerlig, så eventuelt valg hadde vært at kommentarer måtte forhåndsmodereres i tråden, noe vi ikke ønsker da tråden kunne ville gått fremover 1-2 ganger i døgnet. Eventuelt alternativ er at tråden stenges deler av døgnet, noe vi i størst mulig grad ønsker å unngå. Når det har vært høyere tempo i tråden, som når det har kommet nye opplysninger blir den også ryddet oftere og da forsvinner også ting raskere. Men når den er så stille som nå, hvor det kan gå ett døgn mellom hver aktivitet så er det ikke kapasitet til å rydden den oftere dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 13. mai #546 Del Skrevet 13. mai Forumansvarlig skrev (1 time siden): Vi har dessverre ingen mulighet til å overvåke tråden kontinuerlig, så eventuelt valg hadde vært at kommentarer måtte forhåndsmodereres i tråden, noe vi ikke ønsker da tråden kunne ville gått fremover 1-2 ganger i døgnet. Eventuelt alternativ er at tråden stenges deler av døgnet, noe vi i størst mulig grad ønsker å unngå. Når det har vært høyere tempo i tråden, som når det har kommet nye opplysninger blir den også ryddet oftere og da forsvinner også ting raskere. Men når den er så stille som nå, hvor det kan gå ett døgn mellom hver aktivitet så er det ikke kapasitet til å rydden den oftere dessverre. Ok, jeg synes det er ugreit at det skal få stå så lenge uten at vi skal kunne slå ned på det, når dere ikke kan. Det er rolig nå. Da har jeg tematisert det for dere igjen før en evt tiltale og rettssak med økt trafikk, som jeg håper dere da er oppmerksomme på. Sånn ellers synes jeg dere har tatt mange gode grep med tråden i perioden som har vært, og jeg tror ikke det er mulig å regulere det svært så følelsesladede som er i slike saker fullt ut. Men akkurat dette punktet finner jeg problematisk av de grunner jeg har nevnt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 13. mai #547 Del Skrevet 13. mai (endret) Forumansvarlig skrev (2 timer siden): Når dere rapporterer så kommer det inn på et eget sted i programvaren, det blir ikke borte for oss. Det jeg tenkte på var det dere nevner om at etter en viss tid så kan dere rappotere på nytt og det virket som om det oppfattet som at da er rapporten gått igjennom og ferdig med, det stemmer altså ikke. Det er bare at dere da kan rapportere det samme innlegget på nytt. Antispam funksjonen fungerer slik at du ikke kan rapportere det samme innlegget gang på gang på gang på noen få sekunder. Som noen nevnte så var det en periode hvor man kunne velge å trekke rapporten tilbake istedenfor å rapportere på nytt. 1. Det jeg oppfatter dette som, er at rapporten, gjerne med tekst, forsvinner og ikke kommer frem til dere. Siden det ser ut som at jeg må rapportere på nytt, oppfatter jeg det som en teknisk svikt, også fordi pop up-vinduet med "du har allerede rapportert" ikke dukker opp. Det er kanskje flere som opplever det på samme måte som meg? Da blir nytt spørsmål hvorfor noen får advarsler fordi man har rapportert "for mye" hvis dere både har en fungerende antispam-funksjon SAMT mulighet for å rapportere samme innlegg flere ganger. Blir ikke slike sanksjoner feilaktige? 2. Pop up-vinduet med "du har allerede rapportert dette innlegget, vil du angre?" er et veldig fint verktøy for oss brukere så vi vet hva vi har rapportert og at den er kommet frem til dere. Å trekke tilbake en rapport er da fortsatt mulig? Håper virkelig ikke dere har endret på dette nylig? En siste ting: Når vi sender en PM for å påpeke innlegg som bør ryddes snarest, hadde det vært fint med en tilbakemelding på at den er lest. Den som sender en PM kan ikke automatisk vite at PM'en også sendes på epost. For meg har det sett ut som at PM'en ikke er blitt lest når den her på forumet står som "ulest" en uke eller to av gangen. Jeg forventer en eller annen form for bekreftelse på at PM er mottatt og lest, ikke nødvendigvis behandlet. Spesielt om den hos dere mottas som epost. Endret 13. mai av Rev. Revenge 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 13. mai #548 Del Skrevet 13. mai ~ Ada ~ skrev (21 minutter siden): Ok, jeg synes det er ugreit at det skal få stå så lenge uten at vi skal kunne slå ned på det, når dere ikke kan. Det er rolig nå. Da har jeg tematisert det for dere igjen før en evt tiltale og rettssak med økt trafikk, som jeg håper dere da er oppmerksomme på. Sånn ellers synes jeg dere har tatt mange gode grep med tråden i perioden som har vært, og jeg tror ikke det er mulig å regulere det svært så følelsesladede som er i slike saker fullt ut. Men akkurat dette punktet finner jeg problematisk av de grunner jeg har nevnt. Veldig mange sier også ting nettopp for å terge og irritere andre brukere for å få de til å selv bryte reglene. Den enkleste måten er rett og slett å ignorer de, så gir de seg etterhvert og/eller de får advarsler og utestengelser etter hvert. Det ble hyppig ryddet for når det var høyt trykk på saken, men da ble det heller ikke lagt igjen ryddemeldinger siden jeg var ofte innom både på dagtid og kveldstid, samt at tråden var nattesstengt for å unngå at spekulasjoner, hets o.s.v. ble stående for lenge. En ting som hadde vært veldig hjelp er å peke ut setningen som kommer med sånt i rapportene. Innimellom glipper det dessverre fordi det er lange innlegg, med mye tekst, og selv om jeg leser over både to og tre ganger. Noen av dere er flinke på å gjøre nettopp dette og det gjør at jeg får tatt tak i ting mye kjappere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 13. mai #549 Del Skrevet 13. mai Rev. Revenge skrev (Akkurat nå): 1. Det jeg oppfatter dette som, er at rapporten forsvinner og ikke kommer frem til dere. Siden det ser ut som at jeg må rapportere på nytt, oppfatter jeg det som en teknisk svikt, også fordi pop up-vinduet med "du har allerede rapportert" ikke dukker opp. Det er kanskje flere som opplever det på samme måte som meg? Aha, da skjønner jeg. Rapportene kommer altså frem, de blir lagt inn i systemet og rapportere man flere ganger blir det bare flere notiser på det innlegget som er rapportert. Rev. Revenge skrev (Akkurat nå): Da blir nytt spørsmål hvorfor noen får advarsler fordi man har rapportert "for mye" hvis dere både har en fungerende antispam-funksjon SAMT mulighet for å rapportere samme innlegg flere ganger. Blir ikke slike sanksjoner feilaktige? Når det gjelder spam av rapportfunksjonen er det som sagt om noen rapportere store mengder innlegg i større tråder hvor det ikke begås regelbrudd og det fortsetter etter at det har blitt sagt ifra om det. F.eks om noen rapportere hvert eneste innlegg i "Hva spiste du til middag i dag tråden" eller lignende tråder. Mange rapporter i tråder hvor det er reele regelbrudd, eller ting man tenker er regelbrudd er ikke spam, det er altså åpenbare ikke regelbrudd. Som om noen skulle rapportert hvert eneste innlegg i denne tråden fordi de ikke likte den. Rev. Revenge skrev (Akkurat nå): Pop up-vinduet med "du har allerede rapportert dette innlegget, vil du angre?" er et veldig fint verktøy for oss brukere så vi vet hva vi har rapportert og at den er kommet frem til dere. Å trekke tilbake en rapport er da fortsatt mulig? Håper virkelig ikke dere har endret på dette nylig? Jeg skal som sagt se på intervallen for hvor lenge denne er aktiv, men jeg mistenker dette er satt av leverandør av programvaren og ikke noe vi kan forandre på. Som sagt, alt rundt dette er slik det alltid har vært, og selv om rapporten trekkes tilbake får vi fortsatt en notis om det, men det står ikke hvem som har rapportert og hva de har skrevet. Rev. Revenge skrev (Akkurat nå): En siste ting: Når vi sender en PM hadde det vært fint med en tilbakemelding på at den er lest. Den som sender en PM kan ikke automatisk vite at PM'en også sendes på epost. For meg har det sett ut som at PM'en ikke er blitt lest når den her på forumet står som "ulest" en uke eller to av gangen. Jeg forventer en eller annen form for bekreftelse på at PM er mottatt og lest, ikke nødvendigvis behandlet. Spesielt om den hos dere mottas som epost. Vi svarer på PM når de er lest. I noen få tilfeller har jeg lest de på mail fordi jeg har vært på farten, ordnet hva enn som var temaet på rapporten og så har jeg ikke svart på den før jeg er tilbake på jobb-pc'en og det beklager jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 13. mai #550 Del Skrevet 13. mai Så tenker jeg på pop up-vinduet igjen: Den dukker heller ikke opp hvis det allerede er ryddet i trådene men det står igjen innlegg som burde vært ryddet. Vi blir jo bedt om å rapportere de på nytt, i så fall. Men da vet vi jo heller ikke at rapporten er kommet frem, og kan da spam-rapportere fritt? Det ser slik ut for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 13. mai #551 Del Skrevet 13. mai Rev. Revenge skrev (21 minutter siden): Så tenker jeg på pop up-vinduet igjen: Den dukker heller ikke opp hvis det allerede er ryddet i trådene men det står igjen innlegg som burde vært ryddet. Vi blir jo bedt om å rapportere de på nytt, i så fall. Men da vet vi jo heller ikke at rapporten er kommet frem, og kan da spam-rapportere fritt? Det ser slik ut for meg. Du mener nå popup vinduet som kommer når du har rapportert og får spørsmål om å trekke den tilbake? Kommer ikke dette for hver rapport som sendes inn i inntil en halvtime etter? Jeg må få testet litt og koblet på teknisk for å kunne undersøke hvordan dette fungerer. Men enhver rapport som blir sendt blir den registrert, selv om man evt velger å trekke den tilbake så blir den registrert, men bare uten infoen som man skriver inn/trykker på av hva som rapporteres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 13. mai #552 Del Skrevet 13. mai Forumansvarlig skrev (42 minutter siden): Veldig mange sier også ting nettopp for å terge og irritere andre brukere for å få de til å selv bryte reglene. Den enkleste måten er rett og slett å ignorer de, så gir de seg etterhvert og/eller de får advarsler og utestengelser etter hvert. Det ble hyppig ryddet for når det var høyt trykk på saken, men da ble det heller ikke lagt igjen ryddemeldinger siden jeg var ofte innom både på dagtid og kveldstid, samt at tråden var nattesstengt for å unngå at spekulasjoner, hets o.s.v. ble stående for lenge. En ting som hadde vært veldig hjelp er å peke ut setningen som kommer med sånt i rapportene. Innimellom glipper det dessverre fordi det er lange innlegg, med mye tekst, og selv om jeg leser over både to og tre ganger. Noen av dere er flinke på å gjøre nettopp dette og det gjør at jeg får tatt tak i ting mye kjappere Jeg er ikke opptatt av provokasjonen i dette tilfellet - der har du selvfølgelig et poeng sånn generelt. Jeg lever godt med forsøk på personlig terging av meg selv (selv om jeg er skyldig i å ha svart på slikt også, men da av andre grunner). Det er det prinsipielle jeg tenker på, der jeg finner det ugreit å skyve en gruppe brukere foran seg i et slags felles definert antivold ærend, premiert med hjerter osv., som ikke har rot i virkeligheten hva gjelder den enkelte og som ikke representerer et sannferdig bilde av voldens ansikt utad. Jeg forstår at vold vekker sterke følelser, til og med aggresjon og antipati, men skal ikke få utløp på denne måten. Det maler et særdeles snevert og uverdig bilde av tematikken, og i verste fall risikerer man at det treffer noen som selv strever med ettervirkninger fra vold (og som da også, i likhet med brorparten, selvfølgelig tar avstand fra siktelsene i denne saken). Ble langt, trenger ikke svare. Bare noen siste ord herfra. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå