Madame Butterfly Skrevet 25. august 2024 #41 Del Skrevet 25. august 2024 18 minutter siden, Pippi Lotta said: altså hva er det lurt av Israel å gjøre. Det som er lurt av Israel å gjøre er å tydelig gi beskjed til verden og palestinerne om at deres ytter grenser er Jordan elven. Gi tydelig beskjed om at selvstyre for palestinske områder kommer med ulike krav. Ingen sharia, og ingen martyr penger. 0 toleranse for militære våpen. Sette inn en grunnlov som jødisk stat, som ikke kan endres. Erklære en 5 års periode med unntakstilstand, med full kontroll, hvor de går inn i palestinske områder og kvitter seg med de store mengdene med våpen i både Gaza og Vestbredden. Bedre grensekontroll mot Jordan. Jeg mener også de ble innvilge statsborgerskap til palestinerne, men det bør komme med begrensninger. Visse kriminelle forhold bør ha betydning for stemmerett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 25. august 2024 #42 Del Skrevet 25. august 2024 Madame Butterfly skrev (9 minutter siden): Det som er lurt av Israel å gjøre er å tydelig gi beskjed til verden og palestinerne om at deres ytter grenser er Jordan elven. Gi tydelig beskjed om at selvstyre for palestinske områder kommer med ulike krav. Ingen sharia, og ingen martyr penger. 0 toleranse for militære våpen. Sette inn en grunnlov som jødisk stat, som ikke kan endres. Erklære en 5 års periode med unntakstilstand, med full kontroll, hvor de går inn i palestinske områder og kvitter seg med de store mengdene med våpen i både Gaza og Vestbredden. Bedre grensekontroll mot Jordan. Jeg mener også de ble innvilge statsborgerskap til palestinerne, men det bør komme med begrensninger. Visse kriminelle forhold bør ha betydning for stemmerett. Dette blir jo en apartheid stat, grunnlov som jødisk stat, og palestinske begrensede statsborgerskap. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. august 2024 #43 Del Skrevet 25. august 2024 44 minutter siden, Apis said: Dette blir jo en apartheid stat, grunnlov som jødisk stat, og palestinske begrensede statsborgerskap. Ja, tja Det er ikke kenge siden vår grunnlov sa kristen stat. Hvor lenge siden er det skille mellom stat og kirke kom? Er jo ikke apartheid stat av den grunn. UK har fremdeles kongen som kirken og statens overhode, det er sikker mange andre land som har sånt system også. Er ikke apartheid stat av den grunn. Vi har søndags stengt, de har stengt på sabbaten. Er mange stater, inkludert vår egen som har begrensede rettigheter til nye statsborgerskap. Vi har begrensede rettigheter til de som har varig opphold etter EØS, de får stemme i lokal valg, ikke Stortingsvalg. Dette med begrensninger i statsborgerskap, er mer apartheid aktig, men man kan nok komme rundt det på ulikt vis. Mange land, har ulike grader av rett til riket. Statsborgerskap, varige opphold, permanente opphold etc. Trenger ikke være så problematisk som det kan høres ut. Det er heller ikke uvanlig at kriminelle mister stemmeretten. Vet faktisk ikke hvordan det er her. Det kan i Israels tilfelle i alle fall utsette demokratisk påvirkning til den palestinske befolkning blir sosialisert inn i demokratiske tradisjoner. Når man hører om både valg, meningsmålinger, og praktisk styre der i gården ser det ut som at demokratisk samfunnsansvar er milevis unna. Ikke akkurat disse verdiene som råder…. Hele Midtøsten er jo så langt unna fred, frihet og demokrati som det nesten går an å komme. En slik modell vil jo være et giant leap på vei mot noe bedre for palestinerne. 50% av befolkningen lever uten like friheter. Ikke et land å finne der hvor jeg hadde trivdes som kvinne, bortsett fra Israel. Demokrati er en prosess som må læres, er vel mange eksempel på at det ikke skjer over natten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 25. august 2024 #44 Del Skrevet 25. august 2024 (endret) Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Det som er lurt av Israel å gjøre er å tydelig gi beskjed til verden og palestinerne om at deres ytter grenser er Jordan elven. Gi tydelig beskjed om at selvstyre for palestinske områder kommer med ulike krav. Ingen sharia, og ingen martyr penger. 0 toleranse for militære våpen. Sette inn en grunnlov som jødisk stat, som ikke kan endres. Erklære en 5 års periode med unntakstilstand, med full kontroll, hvor de går inn i palestinske områder og kvitter seg med de store mengdene med våpen i både Gaza og Vestbredden. Bedre grensekontroll mot Jordan. Jeg mener også de ble innvilge statsborgerskap til palestinerne, men det bør komme med begrensninger. Visse kriminelle forhold bør ha betydning for stemmerett. Beklager, men hva er sammenhengen mellom det du skriver her og det at Israel kuter diplomatiske bånd (det vi snaker om)? Endret 25. august 2024 av Pippi Lotta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. august 2024 #45 Del Skrevet 25. august 2024 4 hours ago, Pippi Lotta said: Beklager, men hva er sammenhengen mellom det du skriver her og det at Israel kuter diplomatiske bånd (det vi snaker om)? Hovedpoenget er vel at Israel er en stat, og vi bør pleie våre bånd med de. Palestina er ikke en stat, det er et folk og deres ulike jihadistiske terror grupperinger som ønsker å bli en stat på bekostning av staten Israel. Hvorfor i alle verdens dager skal vi ha diplomatiske bånd til disse terroristene som søker å opprette en islamistisk stat inne på en annen stats territorium med vold, og terror rettet mot israelske sivile. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 25. august 2024 #46 Del Skrevet 25. august 2024 Jeg vet hvilken side jeg alltid har vært på lag med og enda er på lag med i denne krigen, og det er i hvertfall ikke Hamas terroristene. At vår statsminister støtter slikt sier så uendelig mye om hvilke retning Norge er på vei mot. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 25. august 2024 #47 Del Skrevet 25. august 2024 (endret) Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Hovedpoenget er vel at Israel er en stat, og vi bør pleie våre bånd med de. Hvorfor spurte du om Israel, og i en tråd som handler om at Israel velger å begrense våre bånd.... Om du egentlig bare ønsker å snake om hva Norge bør gjøre? Jeg svarte og forklarte flere ganger hvorfor jeg er bekymret for at Israel stadig blir mer isolert, har du ingen tanker om problemene Israels valg forårsaker for Israel? Det er kansje ikke et problem for deg som bor i Norge, vi er et av veldig mange land i samme situasjon (har mange alierte), men for Israelerne så er manglede alierte et problem! Endret 25. august 2024 av Pippi Lotta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. august 2024 #48 Del Skrevet 25. august 2024 1 hour ago, Pippi Lotta said: Jeg svarte og forklarte flere ganger hvorfor jeg er bekymret for at Israel stadig blir mer isolert, har du ingen tanker om problemene Israels valg forårsaker for Israel? Det er jo vårt valg å være med på å isolere Israel. Vi burde støtte Israel, ikke fordømme og boikotte. Eller å pleie diplomatiske bånd med terrorister, det er vi som velger dette, det er ikke Israel sitt valg. Det er ikke Israel som velger å bli isolert, det er land som vårt som velger å isolere Israel. Jeg har fått med meg din kritikk av blant annet Israels krigføring, eller boligpolitikk. At de «velger» å krige på feil måte? Har ikke hørt annet enn at Israel kriger på en militærfaglig god måte i Gaza av militære eksperter, og om at det ikke er så mange alternativer til krigføringen. At de «velger» å la israelere få bosette seg hvor de mener er best innen Israels territorium. Er dette «valg» Israel gjør som får dem isolert? Eller blir Israel isolert av andre land, fordi andre land ønsker å isolere de, samme hva de måtte «velge»? Det er ikke Israel som velger å isolere seg selv, det er de som isolerer Israel som velger å gjøre dette. Det er ikke sånn at staten Israel er det mest forferdelige regimet i verden, så langt der i fra. Tiltross for at FN måtte mene det, med alle sine resolusjoner mot landet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 25. august 2024 #49 Del Skrevet 25. august 2024 Madame Butterfly skrev (2 minutter siden): Det er jo vårt valg å være med på å isolere Israel. Vi burde støtte Israel, ikke fordømme og boikotte. Eller å pleie diplomatiske bånd med terrorister, det er vi som velger dette, det er ikke Israel sitt valg. Det er ikke Israel som velger å bli isolert, det er land som vårt som velger å isolere Israel. Jeg har fått med meg din kritikk av blant annet Israels krigføring, eller boligpolitikk. At de «velger» å krige på feil måte? Har ikke hørt annet enn at Israel kriger på en militærfaglig god måte i Gaza av militære eksperter, og om at det ikke er så mange alternativer til krigføringen. At de «velger» å la israelere få bosette seg hvor de mener er best innen Israels territorium. Er dette «valg» Israel gjør som får dem isolert? Eller blir Israel isolert av andre land, fordi andre land ønsker å isolere de, samme hva de måtte «velge»? Det er ikke Israel som velger å isolere seg selv, det er de som isolerer Israel som velger å gjøre dette. Det er ikke sånn at staten Israel er det mest forferdelige regimet i verden, så langt der i fra. Tiltross for at FN måtte mene det, med alle sine resolusjoner mot landet. I tillegg er problemet at Israel er pukka nødt til å ha streng kontroll med palestinerne i de palestinske områdene på VB. Israelerne gjør mye dumt, og fremferden til særlig noen av bosetterne er under enhver kritikk. Det er sant. Det er også sant at noe av det som betegnes som apartheid er på bakgrunn av reell terrorfrykt. Selvmordsbombere og terroristangrep har tatt livet av masse israelere siste 20-30 år. Bosettingspolitikken har også en sikkerhetsmessig side, selv om man også kan argumentere for at den minsker risikoen for fred. Problemet er den onde voldsspiralen. Hvis en jødisk israeler forviller seg inn i Jenin fex, står hen i fare for å bli lynsjet. Jeg tror faktisk ikke at jøder har lov til å dra dit. To israelere som forvillet seg dit inn under den første intifadaen ble regelrett revet i fillebiter. Den samme risikoen løper ikke en palestiner fra Jenin i Israel (hvis hen kommer seg inn i Israel proper). Ikke på samme måte i alle fall. Så det er en betydelig risiko for israelske liv med å lempe på «apartheidpolitikken». Men så kan man OGSÅ si at Israels harde fremferd har økt terrorfaren mot sivile israelere. To ting kan være sant på en gang. Det er ikke for ingenting at selv de klokeste hoder i verden sliter med å finne en løsning på konflikten, som nå er mer fastlåst og polarisert enn noensinne. Jeg har som sagt levd med denne konflikten i bakgrunnen i 50 år. Inntrykket mitt er at israelerne får kritikk uansett hva de gjør, og at palestinerne er det synd på. De kan nesten ikke hjelpe for at de begår terror. «Ops, der sprengte jeg meg visst i lufta igjen». Kanskje stygt sagt, men det ser ut som om terror, martyrium og jødehat har blitt en del av den palestinske identiteten. Når man får kritikk uansett hva man foretar seg, som Israel, ender det ofte med at man begynner å gi blaffen i hva folk (i dette tilfellet verdenssamfunnet) mener, så man gjør bare greia si. Så jeg ser ingen løsning. Tenker sluttspillet her kan bli svært stygt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 26. august 2024 #50 Del Skrevet 26. august 2024 13 hours ago, Bacteria said: I tillegg er problemet at Israel er pukka nødt til å ha streng kontroll med palestinerne i de palestinske områdene på VB. Israelerne gjør mye dumt, og fremferden til særlig noen av bosetterne er under enhver kritikk Jeg er uenig i at Israel er rettferdiggjort til å ha et apartheid styre i ulovlig okkuperte områder på Vestbredden der de plasserer Palestinere som annenrangs borgere uten demokratiske rettigheter til å ha innflytelse over områdene de har bodd på lengre enn okkupantene.. Jeg er klar over at du har påstått at du syntes det Israel er ille, men jeg tror egentlig aldri du har satt deg inn i mye av praksisen og ting som har skjedd der under et vern av de Israelske regjeringene opp gjennom tiden... Du kan gjerne lene deg på at du har hatt noe i bakgrunnen i 50 år.. Hvorfor skulle det ha noe å si? Media har som regel forholdt seg til konflikten veldig overfladisk... 13 hours ago, Bacteria said: Kanskje stygt sagt, men det ser ut som om terror, martyrium og jødehat har blitt en del av den palestinske identiteten. Kjenner du i det hele tatt til noen Palestinske miljøer selv? Av det har hørt om den Palestinske identiteten er folk der veldig generøse, folk inviterer fremmede hjem på middag om de er sultne og de ønsker fred og trygghet for sine kjære.. Det er nok plenty med palestinere som ikke liker Israel og, men å ikke like noen er det da ikke ulovlig... Kan du presentere tall over hvor mange Palestinere som er koblet opp med terrorgrupper og kriminelle handlinger da du har en tendens til å generalisere veldig? ( Jeg sikter ikke rare meningsmålinger som har blitt presentert tidligere eller eksempler fra en tilfeldig Palestinere som hater Israel etter at militære har massakrert lillebroren og lillesøsteren hans. Jeg sikter ikke til antall Palestinere som ikke liker Israel eller jøder da dette ikke bryter med noe helst...) Jeg ønsker EKTE tall på antall Palestinere som er voldelige mot Israelere som rettferdiggjør det du skriver om dem som en folkegruppe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #51 Del Skrevet 26. august 2024 Bigote skrev (14 minutter siden): Jeg er uenig i at Israel er rettferdiggjort til å ha et apartheid styre i ulovlig okkuperte områder på Vestbredden der de plasserer Palestinere som annenrangs borgere uten demokratiske rettigheter til å ha innflytelse over områdene de har bodd på lengre enn okkupantene.. Jeg er klar over at du har påstått at du syntes det Israel er ille, men jeg tror egentlig aldri du har satt deg inn i mye av praksisen og ting som har skjedd der under et vern av de Israelske regjeringene opp gjennom tiden... Du kan gjerne lene deg på at du har hatt noe i bakgrunnen i 50 år.. Hvorfor skulle det ha noe å si? Media har som regel forholdt seg til konflikten veldig overfladisk... Kjenner du i det hele tatt til noen Palestinske miljøer selv? Av det har hørt om den Palestinske identiteten er folk der veldig generøse, folk inviterer fremmede hjem på middag om de er sultne og de ønsker fred og trygghet for sine kjære.. Det er nok plenty med palestinere som ikke liker Israel og, men å ikke like noen er det da ikke ulovlig... Kan du presentere tall over hvor mange Palestinere som er koblet opp med terrorgrupper og kriminelle handlinger da du har en tendens til å generalisere veldig? ( Jeg sikter ikke rare meningsmålinger som har blitt presentert tidligere eller eksempler fra en tilfeldig Palestinere som hater Israel etter at militære har massakrert lillebroren og lillesøsteren hans. Jeg sikter ikke til antall Palestinere som ikke liker Israel eller jøder da dette ikke bryter med noe helst...) Jeg ønsker EKTE tall på antall Palestinere som er voldelige mot Israelere som rettferdiggjør det du skriver om dem som en folkegruppe. Selvfølgelig kan jeg ikke presentere tall på andel palestinere som er koblet opp mot terror og kriminalitet. Tipper at det er et mindretall, siden palestinere nå er spredd over hele kloden siden de er den eneste flytningegruppa som arver flyktningestatus uansett hvor de befinner seg. Men mindretallet gjør mye ut av seg, kan man vel trygt si. Jeg kjenner ikke til palestinske miljøer. Men jeg kjenner noen palestinske enkeltindivider. De er flotte mennesker. De jeg kjenner er velutdannede og veltilpassede folk. Vi har ikke snakket om konflikten da det ikke hadde passet seg. Virker ikke som de har behov for det heller. Er såpass opplyst at jeg vet at å være varm og gjestfri OGSÅ er en del av palestinsk kultur. Som sagt, mange ting kan være sant på samme tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 26. august 2024 #52 Del Skrevet 26. august 2024 2 minutter siden, Bacteria said: Selvfølgelig kan jeg ikke presentere tall på andel palestinere som er koblet opp mot terror og kriminalitet. Tipper at det er et mindretall, siden palestinere nå er spredd over hele kloden siden de er den eneste flytningegruppa som arver flyktningestatus uansett hvor de befinner seg. Men mindretallet gjør mye ut av seg, kan man vel trygt si. Jeg kjenner ikke til palestinske miljøer. Men jeg kjenner noen palestinske enkeltindivider. De er flotte mennesker. De jeg kjenner er velutdannede og veltilpassede folk. Vi har ikke snakket om konflikten da det ikke hadde passet seg. Virker ikke som de har behov for det heller. Er såpass opplyst at jeg vet at å være varm og gjestfri OGSÅ er en del av palestinsk kultur. Som sagt, mange ting kan være sant på samme tid. Det er veldig viktig å få frem at de i Palestina som er knyttet til terror er et stort mindretall i forhold til den totale befolkningen og at de aller fleste Palestineres liv er basert på jobb og det å forsørge og ta vare på sine nærmeste. Om man ikke passer på å dra nyansene inn i beskrivelsen av Palestinere og muslimer ser man bort i fra det store bildet. Dette kan lett provoserer frem hat fra de som ikke stiller seg kritisk til generaliseringer eller er villige til å undersøke påstander. Jeg har sett et håpløst antall eksempler på dette i denne diskusjonen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 26. august 2024 #53 Del Skrevet 26. august 2024 1 hour ago, Bigote said: Jeg er uenig i at Israel er rettferdiggjort til å ha et apartheid styre i ulovlig okkuperte områder på Vestbredden der de plasserer Palestinere som annenrangs borgere uten demokratiske rettigheter til å ha innflytelse over områdene de har bodd på lengre enn okkupantene.. Jeg er klar over at du har påstått at du syntes det Israel er ille, men jeg tror egentlig aldri du har satt deg inn i mye av praksisen og ting som har skjedd der under et vern av de Israelske regjeringene opp gjennom tiden... Du kan gjerne lene deg på at du har hatt noe i bakgrunnen i 50 år.. Hvorfor skulle det ha noe å si? Media har som regel forholdt seg til konflikten veldig overfladisk... Kjenner du i det hele tatt til noen Palestinske miljøer selv? Av det har hørt om den Palestinske identiteten er folk der veldig generøse, folk inviterer fremmede hjem på middag om de er sultne og de ønsker fred og trygghet for sine kjære.. Det er nok plenty med palestinere som ikke liker Israel og, men å ikke like noen er det da ikke ulovlig... Kan du presentere tall over hvor mange Palestinere som er koblet opp med terrorgrupper og kriminelle handlinger da du har en tendens til å generalisere veldig? ( Jeg sikter ikke rare meningsmålinger som har blitt presentert tidligere eller eksempler fra en tilfeldig Palestinere som hater Israel etter at militære har massakrert lillebroren og lillesøsteren hans. Jeg sikter ikke til antall Palestinere som ikke liker Israel eller jøder da dette ikke bryter med noe helst...) Jeg ønsker EKTE tall på antall Palestinere som er voldelige mot Israelere som rettferdiggjør det du skriver om dem som en folkegruppe. Dette har du fått flere ganger, bla a. hvor mange Palestinere som støtter Hamas selv med Hamas' mål om å utslette Jøder og Israel. Man ser det man vil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #54 Del Skrevet 26. august 2024 Bigote skrev (31 minutter siden): Det er veldig viktig å få frem at de i Palestina som er knyttet til terror er et stort mindretall i forhold til den totale befolkningen og at de aller fleste Palestineres liv er basert på jobb og det å forsørge og ta vare på sine nærmeste. Om man ikke passer på å dra nyansene inn i beskrivelsen av Palestinere og muslimer ser man bort i fra det store bildet. Dette kan lett provoserer frem hat fra de som ikke stiller seg kritisk til generaliseringer eller er villige til å undersøke påstander. Jeg har sett et håpløst antall eksempler på dette i denne diskusjonen. Det er jeg enig med deg i. Når det gjelder selve konflikten er den «uløselig» slik jeg ser det fordi: Ropene om å likebehandle palestinerne på VB, la palestinske flyktninger returnere til Israel høres tilforlatelige ut, men i virkeligheten vil dette utradere Israel slik vi kjenner det (som en jødisk stat og «safe haven») Dermed blir disse kravene genocidale i seg selv. Det er problemet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 26. august 2024 #55 Del Skrevet 26. august 2024 3 hours ago, Bacteria said: Det er jeg enig med deg i. Når det gjelder selve konflikten er den «uløselig» slik jeg ser det fordi: Ropene om å likebehandle palestinerne på VB, la palestinske flyktninger returnere til Israel høres tilforlatelige ut, men i virkeligheten vil dette utradere Israel slik vi kjenner det (som en jødisk stat og «safe haven») Dermed blir disse kravene genocidale i seg selv. Det er problemet. Joda. Konflikten er uløselig av mange grunner.. Personlig mener jeg den største grunnen er arrene denne konflikten har båret med seg i kulturen til Palestina da man har kommet til et punkt hvor det blir vanskelig og tilgi Israel selv om man hadde tatt bort det religiøse aspekten i konflikten. Nå sier jeg ikke at Palestina (Spesielt Hamas) ikke har framprovosert reaksjoner fra Israel. Behandlingen av Palestinerne på Vestbredden er det jeg anser som den største tabben Israel har gjort i forhold til fred siden dette bryter med så mange konvensjoner og setter Israel under stempelet som en stat med Apartheidsparksis.. Dette har også vendt store deler av verden i mot dem. Blokkaden av Gaza kan forsvares da det som kom ut av Gaza utgjorde en voldsomt trussel for sikkerheten til Israel, men jeg sliter veldig med å se rettferdiggjøringen av volden, diskriminering og okkuperingene i VB. Det finnes for øvrig områder på VB med Palestinsk selvstyre uten at jeg har fått med meg at disse er et stort problem for Israel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #56 Del Skrevet 26. august 2024 Bigote skrev (13 minutter siden): Joda. Konflikten er uløselig av mange grunner.. Personlig mener jeg den største grunnen er arrene denne konflikten har båret med seg i kulturen til Palestina da man har kommet til et punkt hvor det blir vanskelig og tilgi Israel selv om man hadde tatt bort det religiøse aspekten i konflikten. Nå sier jeg ikke at Palestina (Spesielt Hamas) ikke har framprovosert reaksjoner fra Israel. Behandlingen av Palestinerne på Vestbredden er det jeg anser som den største tabben Israel har gjort i forhold til fred siden dette bryter med så mange konvensjoner og setter Israel under stempelet som en stat med Apartheidsparksis.. Dette har også vendt store deler av verden i mot dem. Blokkaden av Gaza kan forsvares da det som kom ut av Gaza utgjorde en voldsomt trussel for sikkerheten til Israel, men jeg sliter veldig med å se rettferdiggjøringen av volden, diskriminering og okkuperingene i VB. Det finnes for øvrig områder på VB med Palestinsk selvstyre uten at jeg har fått med meg at disse er et stort problem for Israel. Er langt på vei enig i det du skriver her. Det med problemer med å tilgi hverandre går forresten begge veier, særlig nå etter 7/10. Israelere (og jøder generelt verden over!) er enormt traumatiserte etter angrepet, noe vi her oppe sliter med å forstå. Det var et ekstremt blodig, sadistisk og utspekulert angrep og ble i tillegg godt dokumentert av flirende gjerningsmenn samt feiret av både lokale gazanere og støttespillere rundt om i verden. Media har vist veldig lite av bildematerialet fra denne dagen, noe jeg ikke synes er rart i det hele tatt. Så folk er uvitende om graden av barbari og dermed uforstående til graden av traumatisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 26. august 2024 #57 Del Skrevet 26. august 2024 14 minutter siden, Bacteria said: Er langt på vei enig i det du skriver her. Det med problemer med å tilgi hverandre går forresten begge veier, særlig nå etter 7/10. Israelere (og jøder generelt verden over!) er enormt traumatiserte etter angrepet, noe vi her oppe sliter med å forstå. Det var et ekstremt blodig, sadistisk og utspekulert angrep og ble i tillegg godt dokumentert av flirende gjerningsmenn samt feiret av både lokale gazanere og støttespillere rundt om i verden. Media har vist veldig lite av bildematerialet fra denne dagen, noe jeg ikke synes er rart i det hele tatt. Så folk er uvitende om graden av barbari og dermed uforstående til graden av traumatisering. Jeg tror de fleste med vett i hodet fordømte oktober-angrepet, og tar avstand fra handlingene til Hamas og støttespillerne deres som deltok/bidro i angrepet.. At smågrupper av de millioner av lokale Gazanere feiret syntes jeg var trist å se, men jeg er også vel viten om at Hamas er ansett som en frihetsorganisosjon og ikke kun en organisasjon med en religiøs agenda mot jødene.. Indoktrinering av sinte Palestinere i Gaza er også noe som har gjort at Hamas sitter på makten de gjør... Dette er faktisk et veldig trist produkt av konflikten da lidelse historisk sett får mennesker til å følge tyranniske ledere i en desperasjon for å få et bedre liv.. Bare se på tyskerne da Hitler kom til makten.. Palestinerne har alltid vært taperne da de er militært underlegne Israel.. Media har gjort ekstremt lite for å kaste lys på nyansene i Gaza / Israel-krigen.. Polarisering genererer klikk og å kaste lys på enkelthendelser og kontroverser framfor å sette dem inn i en kontekst skader informasjonsflyten. Dette ser man også i denne diskusjonen her inne da jeg prøver å tone ned hatet på Muslimer og Palestinere og jeg får slengt ti artikler i trynet hver gang på hvorfor muslimer er onde... Det er så lett å få søkemotorene til å spille på eget lag om man har bestemt seg hva man vil oppdrive fra dem... Dette gjelder ikke nødvendigvis deg, men føler for å nevne når jeg nevner dette med media.. Ha en fin kveld, Bacteria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #58 Del Skrevet 26. august 2024 Bigote skrev (1 minutt siden): Jeg tror de fleste med vett i hodet fordømte oktober-angrepet, og tar avstand fra handlingene til Hamas og støttespillerne deres som deltok/bidro i angrepet.. At smågrupper av de millioner av lokale Gazanere feiret syntes jeg var trist å se, men jeg er også vel viten om at Hamas er ansett som en frihetsorganisosjon og ikke kun en organisasjon med en religiøs agenda mot jødene.. Indoktrinering av sinte Palestinere i Gaza er også noe som har gjort at Hamas sitter på makten de gjør... Dette er faktisk et veldig trist produkt av konflikten da lidelse historisk sett får mennesker til å følge tyranniske ledere i en desperasjon for å få et bedre liv.. Bare se på tyskerne da Hitler kom til makten.. Palestinerne har alltid vært taperne da de er militært underlegne Israel.. Media har gjort ekstremt lite for å kaste lys på nyansene i Gaza / Israel-krigen.. Polarisering genererer klikk og å kaste lys på enkelthendelser og kontroverser framfor å sette dem inn i en kontekst skader informasjonsflyten. Dette ser man også i denne diskusjonen her inne da jeg prøver å tone ned hatet på Muslimer og Palestinere og jeg får slengt ti artikler i trynet hver gang på hvorfor muslimer er onde... Det er så lett å få søkemotorene til å spille på eget lag om man har bestemt seg hva man vil oppdrive fra dem... Dette gjelder ikke nødvendigvis deg, men føler for å nevne når jeg nevner dette med media.. Ha en fin kveld, Bacteria Takk det samme! 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå