Gå til innhold

Israel furter og nekter norske diplomater å snakke med Palestinske selvstyre myndigheter

Proaktiv

Anbefalte innlegg

Madame Butterfly skrev (På 11.8.2024 den 9.04):

Må norske myndigheter på død og liv ha så tette diplomatiske bånd til alle mulige terror regimer? Må de til Ramallah og kose med Abbas? 
Er jo litt del av dette å invitere Taliban på besøk i privat jet. Ingenting godt kommer ut av dette. 

Ekspander  

Når en ønsker å legge både Gaza og Vestbredden til Israel, så er det klart, at det er bortkastet med en mer diplomatisk linje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Surpomp skrev (På 11.8.2024 den 6.34):

Well done ??

Alle venter nå på en ny runde i den evigvarende voldsspiralen i midt-østen. Det blir i så fall ikke den siste:
https://geopolitika.no/drapet-som-sjokkerte-iran-soker-hevn-etter-tap-av-hamas-leder/

Så gjenstår det å se om Iran følger Israels morbide tankegang som vurderer verdien av egne liv til å være minst 30 ganger større enn naboens.
Å hevne rundt 40 000 døde palestinere, ville i så fall resultere i 1,2 mill døde israelere……

Ekspander  

med well done, snakker jeg om Israel som kastet ut norske diplomater. Jeg forstår dem fullstendig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 12.8.2024 den 9.24):

med well done, snakker jeg om Israel som kastet ut norske diplomater. Jeg forstår dem fullstendig.

Ekspander  

Ja, passer ikke helt inn den retorikken til Netanyahu, synd han ikke fikk endret lovene før 7 oktober, slik at han ble vår enehersker! Fantastisk forbilde og mann med gode verdier!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ekspertkommentator i Jersusalem Post om det norske ståstedet. 
Hovedbudskapet er at Norge utad sier at vi støtter en tostatsløsning, mens vi i realiteten støtter NGO-er som tar til orde for å at Israel er illegitim stat, og som er mot Israels rett til å eksistere. 

Forfatteren mener at de store summene Norge gir til selvstyremyndighetene (PA) hovedsakelig går bort i korrupsjon.
Pluss de greiene med at UNRWA-ansatte deltok aktivt 7/10, og at organisasjonen kun bidrar til radikalisering av barn og å sementere palestineres avhengighet av nødhjelp.

https://m.jpost.com/opinion/article-814594?utm_source=jpost.app.android&utm_medium=share&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR33Zb33WnVvrAah0JraSZSbHW4c-ThJ6KeWtJeqSSFuhgOAT-fO0kqBk0A_aem_wDKGko6ERWJWJBo1lsTS-Q

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 14.8.2024 den 9.54):

Her er en ekspertkommentator i Jersusalem Post om det norske ståstedet. 
Hovedbudskapet er at Norge utad sier at vi støtter en tostatsløsning, mens vi i realiteten støtter NGO-er som tar til orde for å at Israel er illegitim stat, og som er mot Israels rett til å eksistere. 

Forfatteren mener at de store summene Norge gir til selvstyremyndighetene (PA) hovedsakelig går bort i korrupsjon.
Pluss de greiene med at UNRWA-ansatte deltok aktivt 7/10, og at organisasjonen kun bidrar til radikalisering av barn og å sementere palestineres avhengighet av nødhjelp.

https://m.jpost.com/opinion/article-814594?utm_source=jpost.app.android&utm_medium=share&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR33Zb33WnVvrAah0JraSZSbHW4c-ThJ6KeWtJeqSSFuhgOAT-fO0kqBk0A_aem_wDKGko6ERWJWJBo1lsTS-Q

Ekspander  

Fint med noe annet enn Jerusalem Post, media i Israel blir stadig mer statlig kontrollert. Det ble enda mer tydelig nå etter at ene journalisten gikk ut med gjengvoldtekt i fengslene. Måten journalistene og media blir hengt ut i talkshow, andre medier osv er helt sykt. Men dette er jo tydeligvis landsforræderi nå. Det å ha andre synspunkter og fortelle sannheten i Israel.  

Finance minister, Bezalel Smotrich, condemned the people responsible for the video surfacing, rather than the soldiers carrying out the rape.

Uansett klønete av media å rapportere det, Israel har jo sagt at alt er lov hvis det taler deres sak. Det holder med et ord eller mistanke, trenger ikke bevis da blir ting plutselig litt mer komplisert.  

National Security Minister Itamar Ben-Gvir, within Israel, have argued that any action – even gang rape – is permissible if it is undertaken for the security of the state.

Anbefaler deg å reise til Israel, eller begynne å se på diverse talkshow i Israel. Se på hvordan lederne faktisk er der, fremfor å mate deg selv med propeganda nytt om at ting er så fryd og gammen i Israel og at alle andre er verdens største skurker og jævler. Det er en grunn til at det er stor splid innad i Israel, som det var før 7 oktober også, forskjellen nå er at Netanhayu og resten av kompisene utnytter Gaza krigen til sin fulle egen nytelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (På 12.8.2024 den 9.26):

Ja, passer ikke helt inn den retorikken til Netanyahu, synd han ikke fikk endret lovene før 7 oktober, slik at han ble vår enehersker! Fantastisk forbilde og mann med gode verdier!

Ekspander  
  Ghostwalker skrev (På 14.8.2024 den 10.55):

Fint med noe annet enn Jerusalem Post, media i Israel blir stadig mer statlig kontrollert. Det ble enda mer tydelig nå etter at ene journalisten gikk ut med gjengvoldtekt i fengslene. Måten journalistene og media blir hengt ut i talkshow, andre medier osv er helt sykt. Men dette er jo tydeligvis landsforræderi nå. Det å ha andre synspunkter og fortelle sannheten i Israel.  

Ekspander  

Har sett mange begrunne sin støtte til Israel som midtøstens eneste velfungerende demokrati, men med stadige innskrenkninger eller forsøk på innskrenkninger av demokrati, pressefrihet, ytringsfrihet og rettsvesen, ser dette argumentet ut til å bli mindre og mindre relevant.

Religiøse fundamentalister bør aldri få politisk makt, uansett hvilken religion det er snakk om. Det kommer aldri folket til gode.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (På 10.8.2024 den 6.21):

jeg er glad jeg bor i ett land som Norge jeg.. det er jo lov å utvandre da hvis det er så jævlig her. 

Ekspander  

Enig. Vi er heldige. Vi får lov til å kjøpe både mat, medisiner, og vann. Vi får lov å selge industrivarer vi lager og om vi har et hus får vi beskyttelse om noen vil ta det fra oss. Vi får lov til å ta imot besøk fra utlandet og vi får lov til å reise ut og komme tilbake til vår bolig selv om vi tror på en annen gud enn det naboen gjør.
I Norge får vi ha den religiøse troen vi ønsker uten at myndighetene "tar oss".
Men det burde vært slik for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (På 14.8.2024 den 11.13):

Har sett mange begrunne sin støtte til Israel som midtøstens eneste velfungerende demokrati, men med stadige innskrenkninger eller forsøk på innskrenkninger av demokrati, pressefrihet, ytringsfrihet og rettsvesen, ser dette argumentet ut til å bli mindre og mindre relevant.

Religiøse fundamentalister bør aldri få politisk makt, uansett hvilken religion det er snakk om. Det kommer aldri folket til gode.

Ekspander  

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country Nå ligger Israel foran land som Portugal, Italia og Belgia på demokratiindeksen, så hvor lite relevant er det å trekke fram at Israel er et velfungerende demokrati? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 14.8.2024 den 16.37):

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/democracy-index-by-country Nå ligger Israel foran land som Portugal, Italia og Belgia på demokratiindeksen, så hvor lite relevant er det å trekke fram at Israel er et velfungerende demokrati? 

Ekspander  

Tja. Linken du har postet her sier jo at Israel er et mangelfullt demokrati etter deres definisjon, så det betyr vel egentlig bare at de ikke er alene om å være det?

Jeg er heller ikke overbevist om at Israel vil score like høyt neste gang denne indeksen beregnes (det skjer ikke i sanntid).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (På 14.8.2024 den 10.55):

Finance minister, Bezalel Smotrich, condemned the people responsible for the video surfacing, rather than the soldiers carrying out the rape.

Uansett klønete av media å rapportere det, Israel har jo sagt at alt er lov hvis det taler deres sak. Det holder med et ord eller mistanke, trenger ikke bevis da blir ting plutselig litt mer komplisert.  

National Security Minister Itamar Ben-Gvir, within Israel, have argued that any action – even gang rape – is permissible if it is undertaken for the security of the state.

Anbefaler deg å reise til Israel, eller begynne å se på diverse talkshow i Israel. Se på hvordan lederne faktisk er der, fremfor å mate deg selv med propeganda nytt om at ting er så fryd og gammen i Israel og at alle andre er verdens største skurker og jævler. Det er en grunn til at det er stor splid innad i Israel, som det var før 7 oktober også, forskjellen nå er at Netanhayu og resten av kompisene utnytter Gaza krigen til sin fulle egen nytelse. 

Ekspander  

Synes ikke akkurat at en artikkel i seriøse Jerusalem Post er å «mate seg selv med propaganda.» Tenkte det kan være nyttig å lese hva israelere tenker om norsk utenrikspolitikk. 

Jeg hører og leser «propaganda» fra begge sider jeg, akkurat må leser jeg Klassekampen. Greit å få begge perspektiver og gjøre seg opp egne meninger. 
Jeg er godt kjent med det harde debattklimaet i Israel (det er ikke noe nytt), men i motsetning til deg har jeg aldri vært der. Kunne tenkt meg å ta en tur, men ikke akkurat nå.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 11.8.2024 den 6.18):

Hvorfor sponser Israel Hamas økonomisk, vis de ikke ser en oppside ved det? 

Ekspander  

Dette har vi allerede diskutert flere ganger. Angående midlene fra Qatar, så var de øremerket humanitære forhold. Uten støtte ville det blitt en humanitær krise i Gaza. Det var også en måte å vise palestinerne at dersom de velger fred, så får de et bedre liv. Israel hadde også et mål om at avtalen med Qatar skulle bidra til å bygge en allianse mot Iran.

Som vi også har diskutert tidligere, det blir jo tilsvarende med bistandsmidlene fra Norge som har tillatt Hamas å delegere større beløp til våpen og militære. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 17.8.2024 den 12.11):

Dette har vi allerede diskutert flere ganger. Angående midlene fra Qatar, så var de øremerket humanitære forhold. Uten støtte ville det blitt en humanitær krise i Gaza. Det var også en måte å vise palestinerne at dersom de velger fred, så får de et bedre liv. Israel hadde også et mål om at avtalen med Qatar skulle bidra til å bygge en allianse mot Iran.

Som vi også har diskutert tidligere, det blir jo tilsvarende med bistandsmidlene fra Norge som har tillatt Hamas å delegere større beløp til våpen og militære. 

Ekspander  

Men hvorfor er din begrunnelse for støten til Hamas en helt annet en den Benjamin Netanjao hadde? 

"På et møte med partimedlemmer i Likud i 2019 forklarte Netanyahu at økonomisk støtte til Gaza og Hamas er en del av strategien for å holde palestinerne splittet, skriver Jerusalem Post."

https://www.nrk.no/urix/slik-styrket-israels-statsminister-hamas-1.16652104

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (På 8.8.2024 den 9.32):

Nå har Israel begynt å furte og nekter norske diplomater å ha kontakt med Palestinske selvstyremyndigheter i f.eks. Gaza  og på Vestbredden.
Er det virkelig en regjering verdig å nekte diplomater å snakke med andre mennesker enn det Israel ønsker.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/israel-med-sanksjoner-mot-norge/16900548/

Ekspander  

Litt av et signal å sende. Belønne palestinernes terror og massemord på israelere ved å anerkjenne dem som stat. Forkastelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (På 24.8.2024 den 9.03):

Men hvorfor er din begrunnelse for støten til Hamas en helt annet en den Benjamin Netanjao hadde? 

"På et møte med partimedlemmer i Likud i 2019 forklarte Netanyahu at økonomisk støtte til Gaza og Hamas er en del av strategien for å holde palestinerne splittet, skriver Jerusalem Post."

Ekspander  

Dette er ikke omstridt.
Men jihadistiske terroriser er de hele gjengen. PA, PLO, Fatah, Hamas, PIJ, samme Ulla hele gjengen. 

PA, Palestinian Authority, de som den norske regjeringen ønsker diplomatiske bånd til, har et martyr fond, hvor de betaler jihadister fra alle terrorgrupperingene, eller deres familier om jihadistene selv får møte Allah og de 72 jomfruene…. De forenes i jihad og jødehat, samme hvilken forkortelse de sorteres under. 

Hvorfor skal Israel legge til rette for at Norge skal anerkjenne disse terroristene som statsledere og pleie diplomatiske bånd? Samme ulla, hele gjengen

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 17.8.2024 den 12.11):

Ekspander  

Jeg tenker umiddelbart at det er naivt å tro at Netanyahu noen gang har ønsket å bedrive humanitært arbeid for palestinerne i Gaza og Vestbredden. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 25.8.2024 den 0.06):

Dette er ikke omstridt.

Ekspander  

Selfølgelig er det omstridte. @Svava har en terori om hvorfor BN gjorde noe, mens BN har en helt annen. Det er bokstaveligtalt det omstrit betyr!

Men jihadistiske terroriser er de hele gjengen. PA, PLO, Fatah, Hamas, PIJ, samme Ulla hele gjengen. 

Ekspander  

Om Hamas og PA var det samme ville det jo være meningsløst for BN å jobbe så hart for å holde dem splittet.... Hamas er unektelig mer voldelig og jobber for krig med Israel! Støten til Hamas ble derfor en måtte å sveke palestinere som ønslet fred.

Hans politikk har vært å styrke terrorgruppen Hamas ved å svekke den palestinske selvstyremyndigheten (PA) som er vår partner for fred. Det kom med en forferdelig pris 7. oktober, sier Sheva.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tryket poste før jeg var ferdig, så må svare på resten i et nytt inleg.

Hvorfor skal Israel legge til rette for at Norge skal anerkjenne disse terroristene som statsledere og pleie diplomatiske bånd? Samme ulla, hele gjengen

Ekspander  

Angående hvorfor Israel skal tilate diplomati fra Norge, så tenker jeg fordi det er farlig for et land å isolere seg selv. Alle land eksisterer i samhandling med omverden, og alle land trenger alierte å samarbeidspartnere. I dag er Palestina anerkjent av 146 land, det finnes bare 193 land i verden.... Skal Israel "strafe" 146 land så har de ikke så mange venner igjen. Det er jo åpenbart et støre problem for Israel en de 146 landa de eventuelt skulle prøve å strafe....... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 25.8.2024 den 7.02):

Jeg tryket poste før jeg var ferdig, så må svare på resten i et nytt inleg.

Angående hvorfor Israel skal tilate diplomati fra Norge, så tenker jeg fordi det er farlig for et land å isolere seg selv. Alle land eksisterer i samhandling med omverden, og alle land trenger alierte å samarbeidspartnere. I dag er Palestina anerkjent av 146 land, det finnes bare 193 land i verden.... Skal Israel "strafe" 146 land så har de ikke så mange venner igjen. Det er jo åpenbart et støre problem for Israel en de 146 landa de eventuelt skulle prøve å strafe....... 

Ekspander  

Norge eller andre land trengte da absolutt ikke å anerkjenne denne jihadist staten? Hvorfor i alle verdens dager skal Norge anerkjenne en stat til å opprettes inne i en annen stats territorium? 

Israel og Palestina er enige om at stat kan dannes etter forhandlinger. Så skal lille Norge komme å si at vi bryr oss ikke om dette, Palestina skal bli stat fordi…., vi mener de fortjener dette, tross at det er svært vanskelig å få tak i argumentasjonen om hvorfor dette er en god ide.

Virker som du argumenterer for at Israel blir isolert om jihadistene ikke får viljen sin. Norge kunne jo heller stå med Israel og si vi står med dere mot islamistisk fundamentalisme? Det er jo også et alternativ? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 25.8.2024 den 6.32):

Selfølgelig er det omstridte. @Svava har en terori om hvorfor BN gjorde noe, mens BN har en helt annen. Det er bokstaveligtalt det omstrit betyr!

Om Hamas og PA var det samme ville det jo være meningsløst for BN å jobbe så hart for å holde dem splittet.... Hamas er unektelig mer voldelig og jobber for krig med Israel! Støten til Hamas ble derfor en måtte å sveke palestinere som ønslet fred.

Hans politikk har vært å styrke terrorgruppen Hamas ved å svekke den palestinske selvstyremyndigheten (PA) som er vår partner for fred. Det kom med en forferdelig pris 7. oktober, sier Sheva.

Ekspander  

Det er jo forskjeller på grupperingene, men essensen er den samme. Jihad, martyrer, river to the sea, vekk med Israel og inn med sharia. 
Det er jo forskjell, korrupte er de hele gjengen, og de ulike grupperingene vil jo helst karre til seg selv.

Splitt og hersk strategien til BN fungert ikke, det viste jo angrepet 7. oktober. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 25.8.2024 den 10.24):

Norge eller andre land trengte da absolutt ikke å anerkjenne denne jihadist staten? Hvorfor i alle verdens dager skal Norge anerkjenne en stat til å opprettes inne i en annen stats territorium? 

Israel og Palestina er enige om at stat kan dannes etter forhandlinger. Så skal lille Norge komme å si at vi bryr oss ikke om dette, Palestina skal bli stat fordi…., vi mener de fortjener dette, tross at det er svært vanskelig å få tak i argumentasjonen om hvorfor dette er en god ide.

Virker som du argumenterer for at Israel blir isolert om jihadistene ikke får viljen sin. Norge kunne jo heller stå med Israel og si vi står med dere mot islamistisk fundamentalisme? Det er jo også et alternativ? 

Ekspander  

Israel og Palestina er vel ikke enig om mye nå om dagen, hadde Palestina ønsket å vente med å opprette stat til "etter forhandlinger" hadde de ikke takket for anerkjennelsen.... 

Uanset du spurte meg: 

Hvorfor skal Israel legge til rette for at Norge skal anerkjenne disse terroristene som statsledere og pleie diplomatiske bånd?

Ekspander  

Altså "hvorfor skal Israel", derfor svarte jeg på hvorfor Israel ikke burde kute diplomatiske bånd. Så begynner du å skrive om hva Norge måtte eller ikke måtte... Som og er et intresang tema, men noe helt annet en det du først spurte meg om, altså hva er det lurt av Israel å gjøre. 

For jeg skriver ikke som om "Israel blir isolert om ikke jihadister får viljen sin" (jeg forstår ikke hvordan du greier å lese det en gang). Jeg skriver at Israel blir isolert om de selv velger å kutte diplomatiske bånd til andre land. De blir forsovet også isolert når de fremstår så dårlig internasjonalt at andre stater velger å ta avstand.

Du kan synes at Norge ikke skulle anerkjene Palestina men det gjore vi, så det er den virkeligheten Israel må forholde seg til.... Hadde det vært snak om et eller to lan kunne det kansje gitt mening for Israel og fryse de ut, men virkeligheten er nå at 146 land har anerkjent Palestina. Et land kan ikke boikote 146 land, det er i praksis å boikote seg selv. Israel sliter nok med omdømme fra før av, de trenger ikke å påføre seg selv enda mer dårlig omtale på denne måten! Det er i praksis bare å strafe seg selv, og det synes jeg ikke de skal gjøre.

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...