AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Del Skrevet 8. august 2024 Jeg ønsker å kjøpe meg inn i samboers bolig. Han har bare eid boligen i 2 år. Boligen har en 2 år gammel takst hvor prisantydning var cirka 850.000 kr. Samboers lån på boligen er ca 600.000 kr. Jeg ønsker å kjøpe meg inn i boligen for 400.000 kr, og eie halvparten. Jeg og samboer er enige om dette. Jeg har pengene, men tenkte kanskje å bruke 100.000 kr av egne penger, og så har et boliglån på 300.000 kr over kort tid (5 - 7 år). Jeg og samboer har ikke samme bank. Så; hvordan går vi fram her? Erdet advokat som ordner med slikt? Vil banken min kreve en ny takst? Kan banken hams ha noen innvendinger på dette? Hva er viktig å huske på? Setter pris på alle innspill. Anonymkode: 15740...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Del Skrevet 8. august 2024 Har boligen gått ned 50.000kr i verdi siden han kjøpte den? Er det så lurt av deg å kjøpe deg inn i den i så fall? Jeg ville ha beholdt min bank, og hatt separate lån (det kan dere ha uansett om dere har samme bank.) Jeg ville tinglyst endringen av eierbrøk, selv om det gir deg en ekstra utgift mtp dokumentavgifter. Lager dere en privat avtale på eierbrøk via advokat så er den også gyldig, men tror ikke banken vil gi deg lån med pant i en bolig du ikke står som eier av. Samt at det er enklere å ordne opp dersom det skulle bli noen problemer i fremtiden med evt fordeling med en tinglysning vs privat avtale. Tror ikke banken din vil kreve ny takst, de kan enkelt sjekke hva boligen ble solgt for. Han må nok kontakte sin bank iom at de har pant på boligen mot lånet hans, men vet ikke om de vil kreve ny takst. Lykke til❤️ Anonymkode: 33de3...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Del Skrevet 8. august 2024 Steg 1: få ny takst. Steg 2: bli enige om pris og eiebrøk. Steg 3: bli enig med deg selv hvordan du ønsker å finansiere kjøpet, og lån deretter tilstrekkelig i banken. Steg 4: skriv en ny samboeravtale og få på plass en ny tinglysning av eierandelen i Kartverket hvor dere begge er eiere. Bli enige om hvordan dere betaler tinglysningsavgiften. Steg 5: overfør pengene til din samboer for kjøpet (banken kan også ordne dette). Steg 6: gratulerer, du er boligeier og gjeldsslave. Advokato trenger dere ikke 🥑 Anonymkode: 44253...219 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Steg 1: få ny takst. Steg 2: bli enige om pris og eiebrøk. Steg 3: bli enig med deg selv hvordan du ønsker å finansiere kjøpet, og lån deretter tilstrekkelig i banken. Steg 4: skriv en ny samboeravtale og få på plass en ny tinglysning av eierandelen i Kartverket hvor dere begge er eiere. Bli enige om hvordan dere betaler tinglysningsavgiften. Steg 5: overfør pengene til din samboer for kjøpet (banken kan også ordne dette). Steg 6: gratulerer, du er boligeier og gjeldsslave. Advokato trenger dere ikke 🥑 Anonymkode: 44253...219 Steg 1 og 2 har de allerede gjort. Steg 4 (ikke samboeravtale) og 5 (overføring til samboers bank) ordner banken når de tar pant i boligen. Du må betale dokumentavgift. Avklar hvilket øån som skal være 1.prioritet. Anonymkode: 7ad2c...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Steg 1 og 2 har de allerede gjort. Steg 4 (ikke samboeravtale) og 5 (overføring til samboers bank) ordner banken når de tar pant i boligen. Du må betale dokumentavgift. Avklar hvilket øån som skal være 1.prioritet. Anonymkode: 7ad2c...f1a Nei, de baserer seg på 2 år gammel pris så dette har de ikke gjort. Det er heller ikke gitt at de må betale dokumentavgift. Dette avhenger av boligtype, som vi ikke vet ut ifra hovedinnlegget. Anonymkode: 44253...219 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #6 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, de baserer seg på 2 år gammel pris så dette har de ikke gjort. Det er heller ikke gitt at de må betale dokumentavgift. Dette avhenger av boligtype, som vi ikke vet ut ifra hovedinnlegget. Anonymkode: 44253...219 De er blitt enige om at hun skal betale 400000 står de i hi. Hvorvidt andre synes hun skal betale mer er ikke relevant. Banken godkjenner en to år gammel takst når de har calgt en salgssum lavere enn takst. Er det borettslag slipper hun dokumentavgift. Tok den ked, siden du hadde med et punkt om tinglysning. Jeg regner med at de klarer å bli enige om disse 200-1000 kronene. Anonymkode: 7ad2c...f1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Del Skrevet 8. august 2024 Men må ikke hans bank kontaktes mtp at de muligens har pant i hele boligen? Anonymkode: 33de3...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men må ikke hans bank kontaktes mtp at de muligens har pant i hele boligen? Anonymkode: 33de3...eba Det gør banken ts får lån i. Bankene må avklare prioritet for pant. Anonymkode: 7ad2c...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå