Gå til innhold

Beslutningsangst (ekstrem) om kjøkken 🙃

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så ekstrem beslutningsvegring, eller at jeg ikke klarer å ta valg. Og det er på «dumme» ting som egentlig ikke betyr noe. Feks har skulle jeg ha ny kjøkkeninnredning i fjor, og begynte å bestille noen skap. Så angret jeg plassering og form. Fant en annen løsning, samme skjedde. Da bestemte jeg meg for å ikke gjøre noe før jeg er helt sikker. Og sånn står jeg da altså i det gamle kjøkkenet enda! Jeg blir helt sprø av det! Skulle ta tak nå før sommeren, bestilte hvitevarer som låste løsningen litt, og tenkte at da ble det sikkert lettere. Men neida, hvitevarene står her og tar opp plass, og jeg har ikke bestilt ferdig skap eller benkeplate, fordi jeg er så usikker. Og hver gang jeg tror jeg er sikker spør jeg dum som jeg er om meningen til noen andre, og da blir jeg usikker igjen. 

Jeg har adhd, k-ptsd og mye angst fra før. Og jeg trenger nytt kjøkken, det er ikke fordi det er stygt eller noe, men fordi det er sånn urgammelt og ødelagt av både vannlekkasje, råte og annet. Hjelp meg?!

Anonymkode: 7d6ce...cb8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hei, sånn har jeg det også. Selv om jeg vet at det bare gjelder små ting som ikke betyr så mye i det store og hele. Ta valg er frustrerende. Det bunner vel i at jeg har litt dårlig selvfølelse og er redd for at det jeg velger ikke blir bra nok. Så begynner man å spørre andre, og det er unødvendig når det er du selv som skal leve med det du velger. Har ikke veldig gode råd utenom å jobbe med selvfølelse og tenke på at flere av valgene kan bli fint.

Anonymkode: a0f25...52a

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå en plass som driver med dette og få de til å sette opp ett forslag? 

La de bestemme litt basert på de 3 kriteriene som er viktigst for deg. 

Blir neppe verre enn det er nå 🤷‍♀️

Anonymkode: 14eba...f06

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen i klubben. Jeg har ikke like mye baggasje som deg, men er livredd for å pusse opp kjøkkenet. Jeg prøver å jobbe meg gjennom hvorfor jeg er så redd. Prøve å sette ord på hva det er som bekymrer meg sånn. For når jeg finner ut av det har jeg noe konkret å jobbe med. F.eks. er jeg redd for at andre folk ikke skal like det, eller at det blir vanskeligere å få solgt leiligheten igjen, at jeg ikke skal orke å fullføre oppussingen når jeg først har satt igang, eller at jeg ikke skal like det osv. Og hver gang jeg finner ut av en sånn "frykt" så kan jeg møte den med f.eks. å ikke bygge mit drømmekjøkken, men et helt ok et, som er lettere å selge. Billigere løsninger, så det føles lettere å bytte ut deler senere, eller spare ekstra penger så jeg kan betale noen adnre for å gjøre det ferdig om jeg ikke orker.

Snakker du med en psykolog kan jo kjøkkenoppussinga være en god trening, på å sette ord på frykt, og ta avgjørelser, og sånt?

Anonymkode: 23583...ac7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte, sliter ut omgivelsene mine med "hva syns du" :ler:

Og ekstra vanskelig når det er store investeringer, for da er det så kjedelig hvis det blir feil!

Så, råd fra meg:

Sett deg ned med en konsulent der du skal handle kjøkkenet. Ha med mål, og tenk ut hva som er viktig for deg. De som jobber som konsulenter har ofte gode tips i forhold til fornuftig plassering. Stol på dem. Lag et mood board med forskjellige kjøkken som du liker, bare plukk ut noen. 

Det er mange stiler å velge mellom. Velg stil før du velger farge. Se på hvordan resten av boligen er, slik at stilen kan harmonere. SÅ velger du farge, og vask/benkeplate til slutt. 

Det er for mye valg som kan vippe sånne som oss av pinnen :ler:

Men, husk at det nye kjøkkenet vil bli MYE bedre enn sånn det er nå! Og hva er egentlig det verste med å velge shaker fronter hvis du angret deg og egentlig ville ha herregård? Ingenting. Det er fortsatt begge veldig fine kjøkken. Og hvis det plager deg for mye om 5 år, så kan du bare bytte frontene. Men mest sannsynlig har du blitt glad i kjøkkenet ditt som det er :) 

Anonymkode: 9d6b2...9fc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med å pusse opp gjesterommet, det var mindre skummelt! Neste rom blir soverommet, Oppvarming liksom, ta mindre skumle avgjørelser. Se at jeg blir fornøyd med resultatet. Oppleve mestring. Bli tryggere på egne valg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har det på samme måte, sliter ut omgivelsene mine med "hva syns du" :ler:

Og ekstra vanskelig når det er store investeringer, for da er det så kjedelig hvis det blir feil!

Så, råd fra meg:

Sett deg ned med en konsulent der du skal handle kjøkkenet. Ha med mål, og tenk ut hva som er viktig for deg. De som jobber som konsulenter har ofte gode tips i forhold til fornuftig plassering. Stol på dem. Lag et mood board med forskjellige kjøkken som du liker, bare plukk ut noen. 

Det er mange stiler å velge mellom. Velg stil før du velger farge. Se på hvordan resten av boligen er, slik at stilen kan harmonere. SÅ velger du farge, og vask/benkeplate til slutt. 

Det er for mye valg som kan vippe sånne som oss av pinnen :ler:

Men, husk at det nye kjøkkenet vil bli MYE bedre enn sånn det er nå! Og hva er egentlig det verste med å velge shaker fronter hvis du angret deg og egentlig ville ha herregård? Ingenting. Det er fortsatt begge veldig fine kjøkken. Og hvis det plager deg for mye om 5 år, så kan du bare bytte frontene. Men mest sannsynlig har du blitt glad i kjøkkenet ditt som det er :) 

Jeg er ikke usikker på utseendet i det hele tatt, der vet jeg veldig godt hva jeg vil ha 😅 Men u-kjøkken, vinkel, øy, halvøy, plass til spisebord eller ikke, spiseplass på øy eller ikke osv 😩 

(Har ellers vært hos fire kjøkkenleverandører, og jeg synes de er trege, lite åpne for andre løsninger og forvirrer mest. Jeg har selv jobbet som kjøkkenkonsulent for flere år siden, så plasseringen av elementer er jeg sikker på. Feks har jeg vel fem ferdige planer med gode arbeidstrekant osv, men hvilken av de fem jeg skal ta, det er problemet 🥺

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med å pusse opp gjesterommet, det var mindre skummelt! Neste rom blir soverommet, Oppvarming liksom, ta mindre skumle avgjørelser. Se at jeg blir fornøyd med resultatet. Oppleve mestring. Bli tryggere på egne valg.

Ferdig med alle soverom, og pusset opp en leilighet tidligere (unntatt kjøkken 😆)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå en plass som driver med dette og få de til å sette opp ett forslag? 

La de bestemme litt basert på de 3 kriteriene som er viktigst for deg. 

Blir neppe verre enn det er nå 🤷‍♀️

Anonymkode: 14eba...f06

Jeg klarer ikke velge tre kriterier som er viktigst 😕 Har ellers forslag selv som jeg er kjempefornøyd med, men klarer ikke bestemme hvilket jeg skal velge. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

fem ferdige planer med gode arbeidstrekant osv, men hvilken av de fem jeg skal ta, det er problemet 🥺

Kan du finne de på utstilling noe sted, og "testkjøre"? Se hvordan de kjennes når du står i det selv? Kan du flytte rundt på ting i kjøkkenet du har for å se om det føles ok med annen layout? Kjenner du noen med VR-utstyr og 3d skills?

AnonymBruker
Skrevet
DollyDelux skrev (3 minutter siden):

Kan du finne de på utstilling noe sted, og "testkjøre"? Se hvordan de kjennes når du står i det selv? Kan du flytte rundt på ting i kjøkkenet du har for å se om det føles ok med annen layout? Kjenner du noen med VR-utstyr og 3d skills?

God ide, har begynt med teste hjemme for noen uker siden, problemet var kanskje at jeg da endte med å gå bort fra det som var den ultimate løsningen jeg har drømt om i flere år 🙈 Er vel sånn halvannen måned siden, og jeg har nå testet alle løsningene, blir ikke klokere. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil selv. Dilemmaene mine er: 

- sosial matlagingsplass dvs øy, vs spisebord nært innredningen for å ikke måtte bære mye frem og tilbake 

- egen uren sone med kum og litt bedre plass i alle soner, vs å ha platetopp og kum samlet for å ikke måtte løfte for mye på kjeler med pastavann osv

Og så har jeg forsåvidt da disse to dilemmaene nedtegnet i flere forskjellige forslag 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tegnet tre ulike kjøkken, og sendte tegningene til foreldrene mine å ba de velge :hihi:

Anonymkode: 6eef4...2b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

den ultimate løsningen jeg har drømt om i flere år

Ikke rart det er vanskelig for deg å ta avgjørelser, når lista ligger så høyt! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke til å bli sikker. Tvil og usikkerhet er en del av livet. Og mest sannsynlig kommer du til å angre på ting. Men det er bedre å angre på noe enn å være fastlåst i årevis sånn det høres ut som du er nå. 

Jeg har også kompleks PTSD og har OCD på toppen av det, så for meg var den der tvilen en del av OCD-en og fikk det bedre med det da jeg fikk behandling for OCD. Å lære kognitive strategier som hjelper meg å innse at bekreftelsessøking, som du gjør nå, eller unngåelse, som å vente til sommeren, er en form for angstregulering eller tvangshandling, som gjør problemet større, og å lære meg å bare ta valget

Jeg kunne bruke en time på butikken for å bestemme om det var riktig å kjøpe leverpostei eller makrell i tomat. Den der beslutningsvegringen kommer opp stadig vekk, tror det er bare noe hjernen gjør fordi jeg er stresset pga livet eller K-ptsd greier, og så er hjernen sånn "la meg være hjelpsom", og da bruker jeg de strategiene jeg lærte med ACT og ERP. Anbefales!

Kanskje kjøkkenet ditt blir dritstygt, og du har kastet bort masse penger, og du blir skikkelig skuffa, og du takler det også. ❤️ 

Anonymkode: 66a77...4c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta mål av kjøkkenet ditt og stikk innom en butikk som selger kjøkken. De tegner opp ulike løsninger til deg, da er det mye lettere å se 

Anonymkode: 4fa90...b02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er ikke usikker på utseendet i det hele tatt, der vet jeg veldig godt hva jeg vil ha 😅 Men u-kjøkken, vinkel, øy, halvøy, plass til spisebord eller ikke, spiseplass på øy eller ikke osv 😩 

(Har ellers vært hos fire kjøkkenleverandører, og jeg synes de er trege, lite åpne for andre løsninger og forvirrer mest. Jeg har selv jobbet som kjøkkenkonsulent for flere år siden, så plasseringen av elementer er jeg sikker på. Feks har jeg vel fem ferdige planer med gode arbeidstrekant osv, men hvilken av de fem jeg skal ta, det er problemet 🥺

Jammen så bra, da har du en ting klart!

Vanskelig å si uten å ha sett rommet i forhold til vinduer, størrelse/form, og mot andre rom. 
Generelt sett kan jeg si at et stort kjøkken kler u-kjøkken. Er det mye benkeplass/skapplass på kjøkkenet, så faller behovet for øy mer bort. For min del foretrekker jeg å sitte ved et bord å spise, det er mer behagelig enn å sitte på barstoler og øy :)

AnonymBruker
Skrevet

Råd om hvordan man kan gjøre et godt valg av kjøkken tenker jeg er til lite nytte her. Det er jo ikke det dette egentlig handler om. Det finnes ikke noen perfekt-kjøkken-fasit som du kan finne ved å tenke i X antall måneder. Ombestemme deg kan du alltid gjøre, men det er et valg du tar å ombestemme deg eller fortsette å gruble etter at du har bestilt. Da kan du også velge å la være. Finne en kjøkkenløsning kan du gjøre på 3 timer. Har du brukt mer enn 3 timer å vurdere alternativene så er du ferdig. Du finner ikke ut noe mer. Du må lære deg å leve med sjansen for at du kanskje vil angre, har valgt noe "feil",  eventuelt innse at det ikke finnes noe feil valg.

Anonymkode: 3396e...e9a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg uansett til å velge et nøytralt kjøkken i fargevalg. 

Anonymkode: 4fa90...b02

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare ta et valg. Jeg tenker, er det godt nok. Ok, flott!  Og prøv å ikke bry deg så mye om hva andre synes. Stol på dine egne vurderinger. 
Når folk sliter med å ta en beslutning så pleier jeg å si at de skal lytte til magefølelsen. Du vet  jo egentlig hva du vil. Gå for det.

Anonymkode: 9012c...bca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 18.54):

Du kommer ikke til å bli sikker. Tvil og usikkerhet er en del av livet. Og mest sannsynlig kommer du til å angre på ting. Men det er bedre å angre på noe enn å være fastlåst i årevis sånn det høres ut som du er nå. 

Jeg har også kompleks PTSD og har OCD på toppen av det, så for meg var den der tvilen en del av OCD-en og fikk det bedre med det da jeg fikk behandling for OCD. Å lære kognitive strategier som hjelper meg å innse at bekreftelsessøking, som du gjør nå, eller unngåelse, som å vente til sommeren, er en form for angstregulering eller tvangshandling, som gjør problemet større, og å lære meg å bare ta valget

Jeg kunne bruke en time på butikken for å bestemme om det var riktig å kjøpe leverpostei eller makrell i tomat. Den der beslutningsvegringen kommer opp stadig vekk, tror det er bare noe hjernen gjør fordi jeg er stresset pga livet eller K-ptsd greier, og så er hjernen sånn "la meg være hjelpsom", og da bruker jeg de strategiene jeg lærte med ACT og ERP. Anbefales!

Kanskje kjøkkenet ditt blir dritstygt, og du har kastet bort masse penger, og du blir skikkelig skuffa, og du takler det også. ❤️ 

Anonymkode: 66a77...4c1

Takk, dette var nyttig, og gjenkjennelig! Jeg har dratt på spesialbutikk for å kjøpe en spesifikk ting før (kjørt noen timer), og så kommer jeg frem og oppdager at det finnes et alternativ jeg ikke visste om. Da kan jeg stå der i timer og være usikker, og så vegre meg så fælt at jeg enten kjøper noe helt annet jeg ikke trenger, eller bare drar hjem uten noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...