AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Del Skrevet 8. august 2024 Huset er fra 2008. Tre etasjer, 147 kvm. Vi har 6 varmeovner spredt i huset. Det er varmekabler på vaskerom, gang og bad. Lønner det seg å investere i en varmepumpe mtp strøm, og bedre varmefordeling? Anonymkode: 95130...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Del Skrevet 8. august 2024 Ja, definitivt Anonymkode: cd381...78d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Del Skrevet 8. august 2024 Ja. Hilsen kona til en som driver med pumper. Jeg hører daglig om dette temaet, desverre xD Anonymkode: 89d69...76e 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 8. august 2024 #4 Del Skrevet 8. august 2024 Jeg har ikke regnet på hvor mye det lønner seg, gjort flere endringer innen panelovner, vinduer, dører og isolasjon, så vet ikke akkurat hvor mye kilowatt-timer som kan pekes mot varmepumpa. Men har uten tvil markant lavere forbruk enn jeg hadde, og bruker langt mindre ved. Jeg liker å småfyre i tillegg, mest for kosen og den direkte varmen, men har godt over halvert ved-forbruket i tillegg til lavere strømforbruk. Og i tillegg må man ta med seg det store godet ved å ha lunt hus når man trenger det, og at det ikke fortsette å varme når man har lagt seg eller er på jobb. Mer effektiv måte å ha varmt hus på. Kommer ikke til å gå tilbake å måtte varme opp kald bolig, den skal være lun når jeg står opp/kommer hjem 🙂👌 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja. Hilsen kona til en som driver med pumper. Jeg hører daglig om dette temaet, desverre xD Anonymkode: 89d69...76e Ok, hva slags varmepumper synes han er bra, da? Anonymkode: 95130...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #6 Del Skrevet 8. august 2024 Vi fikk varmepumpe i fjor sommer. Kostet 23 000. Helt fantastisk å kunne kjøle ned lufta. Blir sinnsykt varmt i øverste etasje hvor soverommene er. Har ikke fulgt med på om vi bruker mindre strøm. Men for komforten er det 100% verdt det 😃 Anonymkode: bc8e8...ad1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Del Skrevet 8. august 2024 Uansett hva det koster så er det verdt det med varmepumpe . Det som er mest verdifullt for meg er å komme hjem til et hus som er litt varmt selv om vinteren. Jeg bruker vedfyring i tillegg men varmepumpe er gull verdt. Anonymkode: f169e...f2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Del Skrevet 8. august 2024 Det kan lønne seg, men er ikke sikkert. Det finnes billigere løsninger. Anonymkode: 75530...96e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. august 2024 #9 Del Skrevet 8. august 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan lønne seg, men er ikke sikkert. Det finnes billigere løsninger. Anonymkode: 75530...96e Billigere løsninger til å varme opp hus? Eneste jeg kommer på er gratis og ferdig hogget ved, men det er det ikke mange som har tilgang på. Der tror jeg du må utdype alternative oppvarmingskilder som er billigere enn varmepumpe 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Del Skrevet 8. august 2024 Man sparer definitivt en del på strømregninga, men om man skal følge service på den med profesjonell part, så spiser den opp MYE av innsparingen. I tillegg til at levetiden er veldig variabel. Tror likevel den kommer bedre ut enn panelovner, og den sprer varmen mye bedre. Ulempen er at den lager litt mer lyd. Fungerer også veldig dårlig/ikke i mange minusgrader som det var hos oss forrige vinter. Så vi måtte bruke både peis og panelovnene mer enn før. Anonymkode: f803a...47e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 8. august 2024 #11 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan lønne seg, men er ikke sikkert. Det finnes billigere løsninger. Anonymkode: 75530...96e Som for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 8. august 2024 #12 Del Skrevet 8. august 2024 Du har jo et veldig nytt hus, så det er sikkert godt isolert. Litt avhengig av investeringskostnaden og strømprisen, så pleier en varmepumpe å betale for seg selv etter 6-10 år. Varmen er jo helt annerledes en panelovner. Der det tar panelovner timevis å nå en gitt temperatur, så bruker varmepumpen mye kortere tid på å nå den temperaturen i rommet du ønsker. At den fungerer som aircondition om sommeren er et stort pluss. Vi har varmepumper fra Daikin, jeg synes disse er bedre en Mitsubishi vi hadde før. I verkstedet har jeg en varmepumpe fra Midea som til 7000,- har vært veldig bra. I fjor vinter med -26 på det verste, så merket vi dog en betydelig reduksjon i effekt, spesielt i Midea pumpen, så bor du et sted der det ofte blir skikkelig kaldt, så sjekk SCOP verdien og effekten når det er veldig kaldt ute, her er det store forskjeller på modellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Del Skrevet 8. august 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Billigere løsninger til å varme opp hus? Eneste jeg kommer på er gratis og ferdig hogget ved, men det er det ikke mange som har tilgang på. Der tror jeg du må utdype alternative oppvarmingskilder som er billigere enn varmepumpe Gratis ved er riktig her. Anonymkode: 75530...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #14 Del Skrevet 8. august 2024 tirben skrev (23 minutter siden): Som for eksempel? Gratis, selvhugget ved. Anonymkode: 75530...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 8. august 2024 #15 Del Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gratis, selvhugget ved. Anonymkode: 75530...96e Ja, for det har jo de fleste. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. august 2024 #16 Del Skrevet 8. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gratis, selvhugget ved. Anonymkode: 75530...96e Skal man da også ta med strøm og panelovner, siden man kan ha et privat vannkraftverk i hagen? Det er vel ikke så mange som har privat skog de kan ta ut ved av og brenne i de kalde vintermånedene... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 8. august 2024 #17 Del Skrevet 8. august 2024 Har erfaring fra leilighet, ca. 110kvm, som tidligere hadde 4 panelovner. Etter montering av varmepumpe, var det ikke lenger behov for ytterligere oppvarming, selv på kalde vinterdager rundt -20. Strømforbruket ble adskillig hyggeligere. Kjølefunksjonen på sommeren skal man heller ikke glemme. Det er gull. Da det før fort kunne komme opp i 26-27 grader i stua, ble det plutselig mulig å holde en jevn, god og sunn temperatur året rundt. Anbefales på det sterkeste herfra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Del Skrevet 8. august 2024 tirben skrev (18 minutter siden): Ja, for det har jo de fleste. Det har jeg aldri heller påstått. Anonymkode: 75530...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #19 Del Skrevet 8. august 2024 newman01 skrev (18 minutter siden): Skal man da også ta med strøm og panelovner, siden man kan ha et privat vannkraftverk i hagen? Det er vel ikke så mange som har privat skog de kan ta ut ved av og brenne i de kalde vintermånedene... Jeg aner ikke hvor mange det er, jeg sier bare at det kan lønne seg over varmepumpe. Anonymkode: 75530...96e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. august 2024 #20 Del Skrevet 8. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg aner ikke hvor mange det er, jeg sier bare at det kan lønne seg over varmepumpe. Anonymkode: 75530...96e Jeg tror Captain Obvious er enig med deg. Gratis er billigere enn å måtte betale for ting. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå