Gå til innhold

Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har meldt meg på forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning ettersom jeg mangler matte og fysikk for å søke meg inn på teknologiske fag, Dere som har  tatt dette i voksen alder, er det veldig krevende? Jeg er godt utdannet fra før (2x master), men innen helt andre felt. Spesielt matte har aldri vært min sterkeste side, samtidig er det jo veldig mange år siden jeg gikk på vgs. Hvor mye tid i uka brukte dere på å bestå disse fagene?

Anonymkode: 2f2ee...9da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tok realfagskurset, dvs kun matte og fysikk, på ett semester. 
Brukte vel 5 timer i snitt daglig igjennom hele semestret. 

Hadde ikke studert tidligere, var 25 år, og hadde 2 i matte fra før, og aldri hatt fysikk 😅

Anonymkode: 71017...cca

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok forkurs i matte og fysikk var det 12 år siden jeg gikk ut av VGS og jeg var veldig rusten. Fysikken tok jeg relativt kjapt og synes til og med det var gøy, men matten synes jeg var vanskelig når det kom til derivasjon og integrasjon.

Hvis det arrangeres regneøvelser med hjelpelærer vil jeg råde deg til å gå på hver eneste en av dem, og gjør alle øvingsoppgavene. Da skal det mye til for å stryke.

Lykke til!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok et halvårig realfagskurs (matte og fysikk). Hadde aldri vært sterk i matte, og hadde aldri hatt fysikk. Fikk C i matte og B i fysikk. Men jeg jobba mye med fagene, spesielt fysikk.

Endte aldri opp med å gå ingeniørstudie da.

Anonymkode: 7359e...e22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Finnes det noen forelesninger eller andre ressurser på nett? Jeg har rett og slett ikke tid til å gå på alle fysiske forelesninger her, og å lese alt selv er virkelig ikke så enkelt som jeg hadde trodd... Føler meg som verdens dummeste menneske. Hadde det ikke vært for at jeg har betalt heroinpris for bøkene så tror jeg jammen jeg hadde slutta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det noen forelesninger eller andre ressurser på nett? Jeg har rett og slett ikke tid til å gå på alle fysiske forelesninger her, og å lese alt selv er virkelig ikke så enkelt som jeg hadde trodd... Føler meg som verdens dummeste menneske. Hadde det ikke vært for at jeg har betalt heroinpris for bøkene så tror jeg jammen jeg hadde slutta.

hei, hvor er det du tar dette kurset her?  du kan jo evt spørre forelesere om å ta opptak av timene og legge det ut på canvas eller hva enn dere bruker som studenter. jeg tar kurset også, men vi begynner september.

hvis jeg har tips til deg så er det:

- ta ett delkapittel om gangen, kanskje hver dag hvis du får til

- les fortløpende gjenom kapitlet, så ta forenklede notater i dine egne ord for disse delkapitlene

- deretter lag flashcards av nøkkelord, nøkkelsetninger eller viktige formler, prøv å forstå formlene

- husk å bygge opp fundamentet ditt ved å gjøre mange oppgaver i de første kapitlene. f.eks du kommer deg ingen sted i fysikk hvis du har en litt "shaky" bunn i bevegelse 1, og i matte kommer du deg heller ikke langt hvis du ikke kan fundamentet (tall & mengder, potenser & røtter, og algebra, de 3 første kapitlene du har i matteboka antar jeg)

- se på gamle prøver eller eksamener, og øv på disse oppgavene også etterhvert som semesteret går. spør fagansvarlig om å sende slike prøver til deg eller lignende. 

- bruk læreren og studenthjelp. spør alt du lurer på, da lærer du mer. i tillegg til det er det lurt å gå gjennom emnene dagen før, og gjøre noen få oppgaver slik at du kan spørre dem om hjelp dersom du ikke forstår

nettressurser:

- khan academy (på engelsk)

-udl.no for matte

- fysikk med eivind, han har en hel spilleliste for fysikk 1.

ikke gi opp allerede nå, hvis du søkte deg inn på kurset er det sannsynligvis fordi du vil studere teknologi i framtiden. du gjør et godt valg for fremtiden din, hold tunga beint i munnen og jobb jevnt! :)

Anonymkode: c66bc...725

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UiT kjører halvårs realfagskurs; matte og fysikk. Infoen fra dem sier:

For å nå læringsmålene må studentene forvente å arbeide ca 40 timer pr uke med studiene. 

Anonymkode: 890d2...acf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

UiT kjører halvårs realfagskurs; matte og fysikk. Infoen fra dem sier:

For å nå læringsmålene må studentene forvente å arbeide ca 40 timer pr uke med studiene. 

Anonymkode: 890d2...acf

det blir cirka 6 timer hver dag, så du kan fordele det 3 timer med fysikk og matte, eller annenhverdag med enhver. halvt år er tøft men overkommelig så lenge du planlegger tida di godt

Anonymkode: c66bc...725

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! HVL campus Førde har fortsatt ledige plasser på nettbasert ettårig forkurs med løpende opptak. Kunne det vært noe? Jeg tok realfagskurset der i fjor og var kjempefornøyd. De hadde et veldig oversiktlig opplegg med forklarende videoer og foreslåtte oppgaver til hvert delkapittel. I fjor var det vel en obligatorisk samling på fysikklab, resten var videoundervisning i opptak. Om du har et år på å fullføre kurset kan jo det kanskje være en ide? :)

https://www.hvl.no/studier/studieprogram/forkurs-nett-og-samlingsbasert/

Anonymkode: ec39b...301

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.26):

hvorfor skal du ta forkurs om du har to mastere??!

Anonymkode: d0019...d1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hvorfor skal du ta forkurs om du har to mastere??!

Anonymkode: d0019...d1a

Fordi hun vil søke noe innen teknologiske fag og mangler fagene som trengs. Det står jo svart på hvitt.

Anonymkode: ec39b...301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...