AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Inspirert av tråden hvor to tenåringer er blitt overlatt hjemme mens foreldrene har reist bort, og jeg ser at flere bruker uttrykk som modne og ansvarsfulle 15- åringer i den tråden, der den eldste er på den alderen. Jeg blir nysgjerrig på hva folk legger i det når de er så unge, så hvis noen kan beskrive en som de mener er det ? Anonymkode: a67d9...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 I den alderen bodde jeg innimellom i besteforeldres hus når de var bortreist, og passet planter og husdyr. Holdt det rent og ryddig, lagde skikkelig mat, så over vinduer og at dører var låst på kveldstid, kunne ikke falt meg inn å invitere noen uten å avklare det først, nevnte ikke for folk at jeg bodde alene slik, utover venninner som besøkte. La meg til fornuftig tid. Slik jeg husker det så var jeg like ansvarlig da som jeg er nå som godt voksen. Så mulig litt mer på TV enn jeg fikk lov til hjemme, men det tror jeg de visste og syntes var ok. Jeg var også eldst av søsknene, så var vant med å ha ansvaret noen timer her og der, og bestemme over hva de kunne ta av mat, hva de fikk lov til å gjøre, om de kunne se på TV, og slikt. Anonymkode: 5a1fa...a59 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Jeg tenker at en moden 15 åring klarer det meste. Ta ansvar for påkledning, hygiene og tannpuss. Kan lage seg mat. Klarer å holde avtaler, og er hjemme innen klokkeslett som er avtalt. Klarer å ta ansvar i huset. Låse dører.... Anonymkode: 1c57c...275 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at en moden 15 åring klarer det meste. Ta ansvar for påkledning, hygiene og tannpuss. Kan lage seg mat. Klarer å holde avtaler, og er hjemme innen klokkeslett som er avtalt. Klarer å ta ansvar i huset. Låse dører.... Anonymkode: 1c57c...275 Husker jeg skrudde litt av og på hvor fornuftig jeg var. Passet jeg hus eller småsøsken var jeg veldig ordentlig, og fulgte alle regler. Og var nesten strengere enn foreldre når det gjaldt TV tid og å hente seg en is. Kunne aldri falt meg inn å gjøre annet enn hva jeg hadde lovet. Men jeg var jo likevel tenåring når jeg ikke hadde dette ansvaret. Tøyde regler litt, og drakk på fest. Anonymkode: 5a1fa...a59 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at en moden 15 åring klarer det meste. Ta ansvar for påkledning, hygiene og tannpuss. Kan lage seg mat. Klarer å holde avtaler, og er hjemme innen klokkeslett som er avtalt. Klarer å ta ansvar i huset. Låse dører.... Anonymkode: 1c57c...275 Dette forventer jeg av ungene fra de er ti år gamle. Anonymkode: 4bf93...ff9 3
Gjest jegerrinne Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 Mine når de var 15 år. Laget de middag, vasket klær, kom til avtalt tid , stod opp selv om morgen, klarte å vaske hus kappet ved, hjalp naboer. Tok ansvar av seg selv når de så ting trengtes å gjøres. Så de at skittentøy kurven var full satte de på vaskemaskin, så de at oppvaskmaskinen var full satte de den på og tok ut når det var ferdig. Vi viste og det at det kunne ende med de måtte flytte når de skulle på videregående siden enkelte linjer ikke er på den nærmeste skolen. Så her fikk de være hjemme i helger osv fra de var 13 for å øve på ansvaret å bo alene.
Arkana Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 Jeg har ikke svart i den andre tråden, men min 15-åring er det jeg vil beskrive som moden og ansvarsfull. Med det mener jeg at han klarer å ta gode og fornuftige valg på egen hånd og oppfører seg på en måte som gjør at man kan stole på ham. Det vil f.eks. si at han legger seg til fornuftig tid, står opp selv til riktig tid og kommer seg til skolen tidsnok, prioriterer skolearbeid når det er nødvendig selv om han helst vil gjøre noe annet, stiller opp for vennene sine, tar sin del av husarbeidet, lager mat selv og forlater kjøkkenet rent og ryddig etterpå, holder avtaler, har et fornuftig forhold til penger og en rekke andre ting. Jeg synes også det at han og vennene tar gode valg sammen og driver med trening, bading, spillkveld e.l. og ikke festing eller henging på storsenteret eller i sentrum er en del av det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette forventer jeg av ungene fra de er ti år gamle. Anonymkode: 4bf93...ff9 Ikke alle 10 åringer som evner dette. Anonymkode: 1c57c...275
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke alle 10 åringer som evner dette. Anonymkode: 1c57c...275 Ikke rart når man leser denne tråden. Der enkelte mener selv egen 17 åring er for umoden til å være alene over natten. Som gave første skoledag fikk jeg en vekkerklokke, så fulgte nok mamma med noen dager, men raskt var jeg vant til å både stille denne, og komme meg opp selv. Samtidig startet opplæringen i å lage seg en skive eller frokostblanding, og rydde opp søl om man var uheldig. Så får man etterhvert ta bussen alene til besteforeldre. Og jeg husker fortsatt godt jeg var hjemme alene i 30 minutter. Øve på å pusse tenner gjør man jo før man klarer det skikkelig, og foreldre tar raskt over til slutt. Anonymkode: 5a1fa...a59 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #10 Skrevet 8. august 2024 For meg er en moden og ansvarsfull 15-åring en som stiller opp og tar ansvar. Som kan gjennomføre de tingene som kreves av seg i løpet av en dag, uten å måtte mases på eller krangles med. Altså, stå opp og ordne seg selv, pakke sekken, lage matpakke, komme seg på skolen. Gjøre det som kreves på skolen, gjøre lekser, lage seg mat, rydde rommet, komme seg på evt. trening, ordne egen hygiene og forstå når det er på tide å legge seg for å få nok søvn. Og det er en som forstår at man som 15-åring (i noen sammenhenger) er forbilde for yngre barn, og som er bevisst på hvordan denne rollen utøves. Og altså stiller opp og er et godt forbilde. Men det ER stor forskjell på 15-åringer. Noen er i starten av puberteten. Andre er midt i puberteten. Og noen er i slutten av puberteten. Og det kan påvirke hvor ansvarsfulle og modne de kan være. Noen er jo ekstremt selvsentrerte, og klarer ikke å se hvordan deres handlinger påvirker andre. Andre er ekstremt følelsesstyrte, og klarer ikke å regulere følelsene sine, og hvordan de påvirker andre ting de skal gjøre. Anonymkode: 2d2f9...258
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke rart når man leser denne tråden. Der enkelte mener selv egen 17 åring er for umoden til å være alene over natten. Som gave første skoledag fikk jeg en vekkerklokke, så fulgte nok mamma med noen dager, men raskt var jeg vant til å både stille denne, og komme meg opp selv. Samtidig startet opplæringen i å lage seg en skive eller frokostblanding, og rydde opp søl om man var uheldig. Så får man etterhvert ta bussen alene til besteforeldre. Og jeg husker fortsatt godt jeg var hjemme alene i 30 minutter. Øve på å pusse tenner gjør man jo før man klarer det skikkelig, og foreldre tar raskt over til slutt. Anonymkode: 5a1fa...a59 Hør hør! Slik som dette er viktig. Kona mi sa hun var ansvarlig for egen klesvask fra hun var 9. Hun sa hun gikk med en skitten t-skjorte én gang, også gjorde hun aldri den feilen igjen. Dersom ingen vasker for deg, så gjør man det selv, nesten uansett hvor ung man er. Anonymkode: f2991...149
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at en moden 15 åring klarer det meste. Ta ansvar for påkledning, hygiene og tannpuss. Kan lage seg mat. Klarer å holde avtaler, og er hjemme innen klokkeslett som er avtalt. Klarer å ta ansvar i huset. Låse dører.... Anonymkode: 1c57c...275 Det er normalt at en 15-åring bryter regler innimellom, som innetid. En 15-åring skal jo begynne å løsrive seg. Jeg hadde vært mer bekymret om min 15-åring fulgte alle mine regler til punkt og prikke. Det er bare sunt at de bryter litt regler og/eller diskuterer på dem. Anonymkode: 5f89d...a8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er normalt at en 15-åring bryter regler innimellom, som innetid. En 15-åring skal jo begynne å løsrive seg. Jeg hadde vært mer bekymret om min 15-åring fulgte alle mine regler til punkt og prikke. Det er bare sunt at de bryter litt regler og/eller diskuterer på dem. Anonymkode: 5f89d...a8f Joda, men man kan ikke bryte regler om man blir gitt tillit til å få være hjemme alene som 15-åring! Kan man ikke følge reglene, får man ikke lov til å være alene hjemme. Det skulle tatt seg ut. Å la en 15 åring være hjemme alene, og så kom han hjem kl 08 på morgenen? Ute og festet hele natten? Det er jo her dette med modenhet og ansvarsfølelse kommer inn. De som tar ansvar, evner jo å gjøre det som blir forventet. De som gir Beng, er ikke klare for å være alene hjemme. Så er det selvsagt forskjell på å komme hjem neste morgen, eller 50 minutter etter siste frist for å være hjemme. Anonymkode: 1c57c...275
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #14 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Joda, men man kan ikke bryte regler om man blir gitt tillit til å få være hjemme alene som 15-åring! Kan man ikke følge reglene, får man ikke lov til å være alene hjemme. Det skulle tatt seg ut. Å la en 15 åring være hjemme alene, og så kom han hjem kl 08 på morgenen? Ute og festet hele natten? Det er jo her dette med modenhet og ansvarsfølelse kommer inn. De som tar ansvar, evner jo å gjøre det som blir forventet. De som gir Beng, er ikke klare for å være alene hjemme. Så er det selvsagt forskjell på å komme hjem neste morgen, eller 50 minutter etter siste frist for å være hjemme. Anonymkode: 1c57c...275 (ikke meg du siterer). Er nettopp dette jeg forklarer over. Fikk jeg ansvar brøt jeg ikke regler eller tillit. Ellers var jeg en vanlig tenåring (men på den fornuftige delen av skalaen), som brøt noen regler og prøvde ut livet. Anonymkode: 5a1fa...a59 1
Arkana Skrevet 8. august 2024 #15 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er normalt at en 15-åring bryter regler innimellom, som innetid. En 15-åring skal jo begynne å løsrive seg. Jeg hadde vært mer bekymret om min 15-åring fulgte alle mine regler til punkt og prikke. Det er bare sunt at de bryter litt regler og/eller diskuterer på dem. Anonymkode: 5f89d...a8f Hvorfor det? Jeg var en sånn tenåring som aldri brøt regler og oppførte meg ordentlig hele tiden. Hvorfor skulle det være galt? På hvilke måter tenker du livet mitt hadde vært bedre om jeg brøt regler som tenåring?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #16 Skrevet 8. august 2024 Jeg føler selv jeg var en moden og ansvarsfull 15-åring. Jeg kunne fint være hjemme alene over natten på den alderen, handle inn og lage egen middag, rydde etter meg, vaske klær osv. Jeg var ikke interessert i å feste eller henge ute om kvelden, men var pliktoppfyllende og flink på skolen. Foreldrene mine visste de kunne stole på at jeg tok vare på meg selv og hjemmet. Anonymkode: 55733...0d7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #17 Skrevet 8. august 2024 Mine foreldre kunne sikkert vært en av dem som skrev i tråder om hvor moden og ansvarsfull jeg var som 15-åring. Det var mye jeg drev med de ikke visste. Mye som kunne gått galt. Jeg fikk uannsett ikke være alene hjemme over en helg feks. Det var først og fremst pga. de var bekymret for at noen skulle komme og ta over huset/ha fest. Noe som faktisk skjedde med flere i området på den tiden, det holdt at 1 fikk høre at noen var alene hjemme så gikk jungeltelegrafen. Det skjedde meg også til en viss grad da jeg endelig fikk være alene som 17-åring. Da hadde jeg (den rolige, ansvarlige jenta) selv invitert til fest så var jo medskyldig men kom mange jeg ikke kjente og jeg mistet helt kontrollen. Gikk heldigvis bra, politiet kom og brøt opp. Anonymkode: 87a8a...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hør hør! Slik som dette er viktig. Kona mi sa hun var ansvarlig for egen klesvask fra hun var 9. Hun sa hun gikk med en skitten t-skjorte én gang, også gjorde hun aldri den feilen igjen. Dersom ingen vasker for deg, så gjør man det selv, nesten uansett hvor ung man er. Anonymkode: f2991...149 Nei!! Noen gjør ikke det. Mange bare bryr seg ikke. Myte at barn/ungdom lærer av sånt. Anonymkode: d0232...72f
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #19 Skrevet 8. august 2024 Jeg anså mine som ansvarsfulle som 15-åringer. De kunne lage mat, vaske klær, rydde og vaske, fyre, lage bål, sløye fisk ( vi er friluftsfolk) o.l. De holdt avtaler, gjorde lekser og hjalp uoppfordret til dersom det var noe. På den andre siden var de tenåringer, hjernen er ikke modnet, de er impulsive og man kan ikke forvente at de har konsekvens/risiko-analyse på samme nivå som voksne. De skal heller ikke bli pålagt mer ansvar enn de tåler, de skal ikke måtte bekymre seg for alt mulig. Gi de ansvar / oppgaver på deres nivå, så vokser de jevnt og trutt. Jeg hadde ingen problemer med å la de være hjemme alene en natt, men hadde ikke reist fra de en uke. Anonymkode: f0de4...2eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå