AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #1 Skrevet 8. august 2024 Kjøpte ei krukke av glass på finn og fikk varen knust i tusen biter. Jeg har mange ganger kjøpt varer som var av glass på finn og aldri opplevd å få det knust. Denne selgeren hadde pakket varen dårlig, satte det i en isboks med papir rundt, verken bobleplast eller «forsiktig glass» merke limt på. Jeg stoppet betalingen på finn og helt hjem fratok seg all ansvar, da det var dårlig pakket fra selgeren sin side. Fikk mail fra finn om at jeg skal få penger tilbake for varen men ikke frakten. Det er ikke store summen men dritt at jeg må stå for frakten. Hva hadde du gjort? Noen som har opplevd lignende og hva gjorde du? Anonymkode: 418e1...b53
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 Dette var et solgt ut fra et privat hjem, og det var du som ikke ville hente. Synes da du burde tatt tapet på egen kappe, du skal iallfall ikke bråke om frakten. Dette er grunnen til at jeg ikke sender, jeg gidder ikke bråke om ting som kan skje under frakt. De få gangene jeg gjør et unntak er det kun hvis kjøper sier skriftlig at de tar all risikoen. Anonymkode: a49e7...7db
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette var et solgt ut fra et privat hjem, og det var du som ikke ville hente. Synes da du burde tatt tapet på egen kappe, du skal iallfall ikke bråke om frakten. Dette er grunnen til at jeg ikke sender, jeg gidder ikke bråke om ting som kan skje under frakt. De få gangene jeg gjør et unntak er det kun hvis kjøper sier skriftlig at de tar all risikoen. Anonymkode: a49e7...7db Er du seriøs? 😂😂 Finn.no er for flere enn de som bor i samme nabolag. Ikke alle kan reise 609km for en vase, da må man regne med at voksne folk skjønner at glass er skjørt og pakker deretter. Anonymkode: 8299b...f83 14 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #4 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte ei krukke av glass på finn og fikk varen knust i tusen biter. Jeg har mange ganger kjøpt varer som var av glass på finn og aldri opplevd å få det knust. Denne selgeren hadde pakket varen dårlig, satte det i en isboks med papir rundt, verken bobleplast eller «forsiktig glass» merke limt på. Jeg stoppet betalingen på finn og helt hjem fratok seg all ansvar, da det var dårlig pakket fra selgeren sin side. Fikk mail fra finn om at jeg skal få penger tilbake for varen men ikke frakten. Det er ikke store summen men dritt at jeg må stå for frakten. Hva hadde du gjort? Noen som har opplevd lignende og hva gjorde du? Anonymkode: 418e1...b53 Først ville jeg prøvd å kreve frakt fra selger, og så hadde jeg gitt få stjerner og begrunnet med hvorfor. Gjør hun opp for frakten, så er det med i begrunnelsen og. Voksne folk bør skjønne at glass er skjørt og pakker deretter. Hadde varen vært godt pakket inn, men allikevel uhell, så hadde saken vært en annen. Anonymkode: 778ef...26e 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte ei krukke av glass på finn og fikk varen knust i tusen biter. Jeg har mange ganger kjøpt varer som var av glass på finn og aldri opplevd å få det knust. Denne selgeren hadde pakket varen dårlig, satte det i en isboks med papir rundt, verken bobleplast eller «forsiktig glass» merke limt på. Jeg stoppet betalingen på finn og helt hjem fratok seg all ansvar, da det var dårlig pakket fra selgeren sin side. Fikk mail fra finn om at jeg skal få penger tilbake for varen men ikke frakten. Det er ikke store summen men dritt at jeg må stå for frakten. Hva hadde du gjort? Noen som har opplevd lignende og hva gjorde du? Anonymkode: 418e1...b53 Finn har jo her gjort det de kan. De har gitt deg tilbake pengene for varen. De har også kontaktet fraktselskapet, men disse har jo gjort det de skulle, og kan ikke klandres for at varen er skadet. Altså må Finn betale dem for den jobben de har gjort. Finn har heller ingen mulighet til å kreve penger fra selger. Og dermed blir situasjonen slik du beskriver. Finn kan gi deg tilbake pengene du betalte for varen, men pengene du betalte for frakt må de gi til fraktselskapet. Det du kan gjøre er å kontakte selger, og si ifra at det var dennes skyld at varen ble skadet under frakt, og at selger derfor burde ta på seg kostnaden av frakten, som for deg ikke hadde noen verdi når varen ble skadet. Men om selger ikke vil, så har du lite å presse med. Du tar en risiko og stoler på selger, når du ber om å få noe tilsendt. Anonymkode: 0debf...f41 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Først ville jeg prøvd å kreve frakt fra selger, og så hadde jeg gitt få stjerner og begrunnet med hvorfor. Gjør hun opp for frakten, så er det med i begrunnelsen og. Voksne folk bør skjønne at glass er skjørt og pakker deretter. Hadde varen vært godt pakket inn, men allikevel uhell, så hadde saken vært en annen. Anonymkode: 778ef...26e Selvfølgelig, da hadde jeg ikke tenkt noe som helst. Men når du sender noe med glass og putter det kun inn i en isboks, da blir jeg bittelitt forbannet. Ts Anonymkode: 418e1...b53 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Finn har jo her gjort det de kan. De har gitt deg tilbake pengene for varen. De har også kontaktet fraktselskapet, men disse har jo gjort det de skulle, og kan ikke klandres for at varen er skadet. Altså må Finn betale dem for den jobben de har gjort. Finn har heller ingen mulighet til å kreve penger fra selger. Og dermed blir situasjonen slik du beskriver. Finn kan gi deg tilbake pengene du betalte for varen, men pengene du betalte for frakt må de gi til fraktselskapet. Det du kan gjøre er å kontakte selger, og si ifra at det var dennes skyld at varen ble skadet under frakt, og at selger derfor burde ta på seg kostnaden av frakten, som for deg ikke hadde noen verdi når varen ble skadet. Men om selger ikke vil, så har du lite å presse med. Du tar en risiko og stoler på selger, når du ber om å få noe tilsendt. Anonymkode: 0debf...f41 Jeg blir bare forbannet fordi selger ikke pakket det godt inn. Som sagt kjøpte mye på finn som var mye større og av glass og det har alltid godt bra, for selger pakket det inn veldig godt. Ts Anonymkode: 418e1...b53
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir bare forbannet fordi selger ikke pakket det godt inn. Som sagt kjøpte mye på finn som var mye større og av glass og det har alltid godt bra, for selger pakket det inn veldig godt. Ts Anonymkode: 418e1...b53 Ja, og du er i din fulle rett til å bli forbannet. Du er også i din fulle rett til å gi selger en dårlig tilbakemelding på Finn.no, som gjør at andre blir advart mot å bli utsatt for det samme fra denne selgeren. Om du ikke har opplevd at selger pakker dårlig før, så vil jeg påstå du har hatt flaks. Anonymkode: 0debf...f41 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #9 Skrevet 9. august 2024 Jeg sender aldri knuselige ting. Helthjem og posten sier at man må pakke godt nok til å tåle et fritt fall på 3meter. Og de færreste glassvarer tåler det selv med bobleplast. Pakkene kan behandles ekstremt hardhendt under frakt og må derfor pakkes veldig godt. Anonymkode: 4ed59...00b 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #10 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 8.57): Dette var et solgt ut fra et privat hjem, og det var du som ikke ville hente. Synes da du burde tatt tapet på egen kappe, du skal iallfall ikke bråke om frakten. Dette er grunnen til at jeg ikke sender, jeg gidder ikke bråke om ting som kan skje under frakt. De få gangene jeg gjør et unntak er det kun hvis kjøper sier skriftlig at de tar all risikoen. Anonymkode: a49e7...7db Dersom man ikke ønsker å sende, legger man ikke ut annonsen med «fiks ferdig». Og er man så kognitivt utfordret at man ikke har evne til å forstå at man ikke kan sende en glasskrukke uten godt med bobleplast og annen polstring rundt, bør man helst bare begrense sine salg til personer som kan hente selv. Anonymkode: c27ad...f42 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #11 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sender aldri knuselige ting. Helthjem og posten sier at man må pakke godt nok til å tåle et fritt fall på 3meter. Og de færreste glassvarer tåler det selv med bobleplast. Pakkene kan behandles ekstremt hardhendt under frakt og må derfor pakkes veldig godt. Anonymkode: 4ed59...00b Det holder selvsagt ikke bare med litt bobleplast, man må sørge for at hele esken er solid og fylt med avispapir/pellets osv. Det er null problem å sende knuselige ting dersom man bare tenker litt. Jeg har selv mottatt store porselensfat fra utlandet som utmerket har klart frakten fordi de som har pakket, har brukt fornuft. Jeg begynner å forstå hvorfor enkelt kjøpere kommer med mange formaninger om hvordan jeg skal pakke, for det er åpenbart mange som ikke mestrer dette. Anonymkode: c27ad...f42 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #12 Skrevet 9. august 2024 Etter kjøpsloven (som er den loven som gjelder når to privatpersoner gjør handel med hverandre) sier at kjøper har ansvaret for varen i det den sendes. Altså er det ditt ansvar, og ikke selgers. (Etter forbrukerkjøpsloven har selger ansvar helt til kjøper har mottatt varen) Anonymkode: 1afe6...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #13 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 9.40): Først ville jeg prøvd å kreve frakt fra selger, og så hadde jeg gitt få stjerner og begrunnet med hvorfor. Gjør hun opp for frakten, så er det med i begrunnelsen og. Voksne folk bør skjønne at glass er skjørt og pakker deretter. Hadde varen vært godt pakket inn, men allikevel uhell, så hadde saken vært en annen. Anonymkode: 778ef...26e Dette er det du skal gjøre. Anonymkode: 8d179...6d2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #14 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det holder selvsagt ikke bare med litt bobleplast, man må sørge for at hele esken er solid og fylt med avispapir/pellets osv. Og hvem skal betale for alt dette? Selger eller kjøper? Anonymkode: d28ef...dc0 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #15 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Og hvem skal betale for alt dette? Selger eller kjøper? Anonymkode: d28ef...dc0 Du får bake det inn i prisen du skal ha for tingen, da. Eller så får du la være å sende og heller vente på om noen kan hente. Betaler du for emballasjen utenom når du kjøper noe på nettet ellers? Anonymkode: c27ad...f42 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #16 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sender aldri knuselige ting. Helthjem og posten sier at man må pakke godt nok til å tåle et fritt fall på 3meter. Og de færreste glassvarer tåler det selv med bobleplast. Pakkene kan behandles ekstremt hardhendt under frakt og må derfor pakkes veldig godt. Anonymkode: 4ed59...00b Som skrevet allerede, så har jeg kjøpt mye på finn som var i glass materiale og når jeg mottok det så var det ikke engang en skrape. Hvordan? Jo, fordi selger pakket det inn godt, stor eske (større enn selve varen) ble pakket i bobleplast, satt i esken, masse papir rundt den i esken og pakket godt rundt, med flere «forsiktig glass» klistremerker på. DET er slik det skal pakkes. Og alltid når jeg spør om noe som er i glass kan sendes til meg, så spør jeg pent om de kan pakke det godt inn og de gjør alltid det. Men denne selgeren hadde ikke gjort det, putter du et glass i en isboks og kaster det i gulvet, så knuser det av bare det, for å ikke snakke om under transport. Da blir jeg forbannet når jeg betaler for noe som ikke er pakket godt nok inn. Ts Anonymkode: 418e1...b53
Brunello Skrevet 9. august 2024 #17 Skrevet 9. august 2024 Sender jeg noe som kan gå i stykker, skriver jeg alltid at den sendes for kjøpers risiko. Og er det veldig skjørt, sender jeg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #18 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sender aldri knuselige ting. Helthjem og posten sier at man må pakke godt nok til å tåle et fritt fall på 3meter. Og de færreste glassvarer tåler det selv med bobleplast. Pakkene kan behandles ekstremt hardhendt under frakt og må derfor pakkes veldig godt. Anonymkode: 4ed59...00b Har sendt det rareste i posten, og alt har komt heilt og fint frem, men det må jo pakkes derretter. Om folk bare er villig til å betale litt ekstra i frakt, så kan en fint pakke så det holder, men det må ofte dobbeltpakkes, dvs først pakkes i en eske med bobleplast og god støffing ala sammenkrøllet papir, så må det nedi en større eske der en fortsetter med samme prosedyre, da går det bra i 99% av tilfellene. Og eskene må vere solide, banankasser er suverene som "sisteesken" de tåler en godt trøkk. Siste 4 tinga jeg har kjøpt på Finn har komt knust frem fordi folk pakker som tullinger, ene pakken, ett unikat keramikkfat av en kjent kunstner, var pakket inn i ei remse med gavepapir, - med litt tape rundt, jeg holdt seriøst på å besvime. Anonymkode: 1a439...735 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #19 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og hvem skal betale for alt dette? Selger eller kjøper? Anonymkode: d28ef...dc0 Selger. Jeg legger aldri ut noe for salg med mindre emballasje/skikkelig innpakking er inkl i prisen. Kjøper en stor rull med bobleplast hos Biltema e.l som jeg har liggende, det utgjør kanskje 10-20 kr avhengig av hva som skal sendes. Anonymkode: 52bda...8bc
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #20 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selger. Jeg legger aldri ut noe for salg med mindre emballasje/skikkelig innpakking er inkl i prisen. Kjøper en stor rull med bobleplast hos Biltema e.l som jeg har liggende, det utgjør kanskje 10-20 kr avhengig av hva som skal sendes. Anonymkode: 52bda...8bc Nå sier ekspertene over her at bobleplast ikke er nok. Anonymkode: 4ed59...00b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå