Gå til innhold

ADHD og umedisinert. Får aldri noe gjort!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Døgnets 24 timer føles bare som 2. dagen flyr unna og jeg skjønner aldri hvor den er blitt av. Jeg er ufør, noe som altså burde bety at jeg har tid til å få mye gjort. Men hodet låser fast når jeg begynner på noe som er tankeløst og enkelt, og plutselig har timene flydd. Har prøvd medisin men fikk for mye bivirkninger. Jeg ønsker å kunne få rutiner på dagene og faktisk få ting gjort, skjønne hva som skal gjøres og hvordan komme i gang. Hjelp?

Anonymkode: b9f59...27d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv ny medisin?

Anonymkode: 83122...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke medisiner har du prøvd?

Anonymkode: 6932c...621

Skrevet

Hva med å sette opp en struktur på dagen din? Kalender med blokker av ting du skal bruke tid på. 

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

Hva med å sette opp en struktur på dagen din? Kalender med blokker av ting du skal bruke tid på. 

Det der er enklere sagt enn gjort. Kan bare snakke for meg selv, men dette er nå likevel typisk for adhd: 
Jeg kan ha en plan for dagen. Vaske klær, gå en tur, male kommoden. Jeg kan begynne med å sortere klesvask, også kommer jeg på at jeg er tørst. Så går jeg og henter et glass vann, også  ser jeg at det styrtregner. Det får meg til å tenke på Niagara Falls, og da må jeg google reiser dit. 

Da har jeg kommet meg til Canada på pc, og 3 timer senere kommer jeg på..Klesvasken! 

Og sånn er det å ha ADHD, hjernen er i alle retninger, og fokuset slipper fort tak - med mindre det er utrolig interessant og man hyperfokuserer. 

Så man kan sette opp lapper og planer for dagen så mye man vil, men kombinasjonen av svekket eksekutiv funksjon og lett distrahering, gir likevel en del utfordringer. Men likevel bedre å gjøre det enn å ikke gjøre det, selvsagt. Alarm på telefonen med gjøremål, fremfor lapper, kanskje :) 

Anonymkode: 2d3e3...1f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med akurat det samme! Det som kan hjelpe for meg er lister hvor jeg krysser av for alt jeg har gjort. Jeg blir også mer effektiv om jeg har menesker rundt meg, eller jeg vet at jeg skal raportere til noen hva jeg har gjort. Dette er lit hjelp, men jeg kan uanset ende opp med 4 timer på PC uten at jeg får det med meg desvere. 

Anonymkode: 66369...d8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg sliter med akurat det samme! Det som kan hjelpe for meg er lister hvor jeg krysser av for alt jeg har gjort. Jeg blir også mer effektiv om jeg har menesker rundt meg, eller jeg vet at jeg skal raportere til noen hva jeg har gjort. Dette er lit hjelp, men jeg kan uanset ende opp med 4 timer på PC uten at jeg får det med meg desvere. 

Anonymkode: 66369...d8e

Samme her. Vi har ikke tidsperspektiv, overhodet :ler: 

Anonymkode: 2d3e3...1f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...