Gå til innhold

Plattfot

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Har jobbet som snikker og er plattfot. Fikk etter en tid slik såler pga jeg var plattfot. Nå har jeg begynt på skole av andre grunner, så jeg belaster ikke bena slik nå med tunge løft. På jobben hadde jeg alltid vondt i ankelpartiet, eller bak nederst på leggen eller i forkant. Varierte litt. Var et helvete å gå, selv med slike såler. Det er snart et år siden jeg sluttet og jeg har brukt sålene jevnlig. Er det "farlig" å prøve uten en periode? Har trent en del det siste året. Da har jeg bare brukt vanlige joggesko. Har ikke kjent noen ting i foten. Prøvde å tråkke på et papir med våt fot i sted for å se avtrykket. Det var bare merker foran og bak på foten og pittelitt på ene siden. Er ikke det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dette er normalt ja! Jeg var også plattfot da jeg var lita, men har egentlig aldri brukt slike såler. Det er vel kanskje uansett greit å få bekreftet at føttene har formet seg til normal form? :)

Skrevet

Selv om du ikke belaster føttene på samme måte som tidligere, vil du allikevel ha tidvis belastning, som kan være uheldig. Sålene gir bena den oppbygningen du trenger for å forhindre slitasje og eventuelle skader. Selv om fotavtrykket ditt er som du har beskrevet, synes jeg allikevel du skal ta en samtale med legen din, for å få en henvisning til ortoped, for et ordentlig avtrykk og vurdering. Likeledes trodde jeg ikke at diverse ¨føtter¨ var noe som forsvant av seg selv, men en livsvarig ¨tilstand¨..

Skrevet
Likeledes trodde jeg ikke at diverse ¨føtter¨ var noe som forsvant av seg selv, men en livsvarig ¨tilstand¨..

:Nikke: Man blir ikke kvitt plattfotføttene, men man kan oppnå at musklene bygges opp, så man ikke feilbelaster foten. Plattfothet skyldes jo hvordan foten er bygd opp, dvs at fotbeina ligger for langt nede , og ikke i en fotbue slik de ideellt skal.

Sålen hjelper. Men det viktigste er at du gjør øvelse for å styrke foten. Du burde få rekvisisjon til en ortoped/fysioterapeut for å få opplæring i hvilke øvelser som kan hjelpe. Bla bør du kjøpe et terabånd, og gjøre øvelser med motstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...