Gå til innhold

Er ungdomer blitt mindre lydhøre overfor de eldres fagkunnskaper / erfaringer ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Er mye av norsk ungdom blitt så selvgode at de ikkje lenger  er lydhøre overfor den eldre genrasjon, og deres erfaringer. ? 

Eit historisk tilbakeblikk:

Mange av de eldre begynte i jobb lenge før de fleste ungdomer idag, og  ofte eit vilkår for å kunne ta  videregående utdannelser.  Først praksisplass og gjerne fagbrev, og  deretter videregående skole innenfor faget de jobbet. Foreldre var ofte eit forbilde ungdom valg av jobber. Eit vilkår for å få jobb som nybegynner  var at mange yngre   måtte ta de  fekk tilbud om,. Ein burde  ikkje vera for  kravstor verken til lønn eller jobb , og det å få  prakisk erfaring var verdifult.  Fleksibilitet, og omstillingsevne var  noe de fleste bedrifter la vekt på når de søkte etter nye medarbeidere.  Det å  kunne litt om mye var lagt mer vekt på en kunne mye om noe. Ein burde helst  kunne vera både maler, dreier, rørlegger, sveiser, sjauer innenfor bedriften, og  gode egenskaper såvel i oppgangstider som nedgangstider.  

Idag :

Når ein fra den eldre genrasjon og ein fra den yngre genrasjon idag  snakker saman så snakker de ofte om 2 forskjellige ting. Ja, de yngre hevder at ein må leve i nåtida,  medan de eldre  spoler filmen tilbake å trekker noen samanligninger med nåtiden og førtiden.  De fleste  eldre på  60 + har  opplevd en revlusjon i forhold  omstilling som ingen av dem  hadde sett føre seg for 50 år sidan.  Hvordan de neste 50 årene vi sjå ut er det ingen som vet så mye om, og kanskje er returbilletten bestilt.   

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de eldre har ikke på langt nær samme respekt som før.  Før var de eldste noen ungdommer så opp til fordi de var kloke og hadde livserfaring....ikke i dag.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det, men det er ikke så rart. De eldre generasjonene utgjør flertallet av befolkningen og styrer dermed hva som skjer ved politiske valg. De holder systematisk boligprisene oppe sånn at unge ikke kommer inn på markedet,  og stiller stadig strengere krav til de unge i form av utdanning 

De eldre generasjonene ødelegger naturen og gjør mye tull som går utover de unge. Jeg vil sammenligne de med fangevoktere eller undertrykkere. Så fort de bestemmer seg for å spise på seg et hjerteinfarkt skal de få behandling til flere millioner. Men dersom en ungdom sliter skal han betale for hjelpen selv 

Endret av Majer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.

Sa Sokrates for over 2000 år siden. De eldre generasjonene vil visst alltid syntes det om de nye ungdommene.

Anonymkode: ff651...550

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke alltid vært sånn da? At man som ung tenker at de som er eldre ikke har peiling/er lite oppdaterte osv? Lenge siden jeg var ungdom men føler vi var sånn. Så blir man eldre slev og ser ting i nytt perspektiv fordi må får mer erfaring og kunnskap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo tydelig at eldre generasjoner ikke bryr seg om andre enn egne barn og barnebarn. De gir eks arven sin videre og hjelper disse inn på boligmarkedet selv om de vet det går imot forskning på fornuftig samfunnsøkonomi, og skaper uhelse sol igjen kan føre til selvmord osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det eneste de eldre gjør er å rakke ned på de unge. Det er lett å se blant annet på dette hi og hvordan det er utformet og hvordan ts vanligvis utformer sine innlegg. Viss en først bare rakker ned på en del av befolkningen og utviser en arroganse og en respektløshet ovenfor disse hvorfor i alle dager tror en at en får noen til å ønske å lytte til det de har å si da?

Dette er ikke noe nytt, som nevnt sa selv Sokrates at de unge ikke hadde respekt for de eldre så dette var på samme måte da ts selv var ung, men det er klart at en får fort en elektiv hukommelse og husker ikke at en selv har vært kalv. 

Anonymkode: 1c8e6...70f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der hvor "de eldre" har fått kunnskap fra en kilde, for eksempel fått en oppskrift fra mor, lært seg en ferdighet hos en arbeidsgiver. Og dermed har den eneste fasiten. Har unge i dag ofte kryssjekket på nett og sett et-par youtubevideoer om hvordan ting skal løses. 

Jeg er midt i livet selv nå. Og har bestemt meg for å ikke bli utdatert. Hver gang jeg tenker at noe var bedre før, så reflekterer jeg over hvorfor jeg føler det slik, så velger jeg å bruke det nye, og opplever at det er veldig nyttig. Nå sist ChatGPT som jeg først ikke så vitsen med så lenge jeg har google, men som jeg nå bruker nesten daglig, til stadig mer avanserte ting. 

Anonymkode: b2c14...875

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en relativt gammel problematikk, det der med at ungdommer gjerne er verdensmestre og tror de vet og kan alt. Det er vel vanlig ungdommelig overmot, fordi de faktisk ikke har levd så lenge at de har erfart hva som kan gå galt.

Men i dag har ungdommer også gjerne mye å si i familielivet, det tror jeg forsterker tendensen. Der vi for noen tiår siden (stort sett) gjorde det vi fikk beskjed om, og foreldrene styrte hva som skulle skje, har barn og ungdommer i dag større medbestemmelsesrett, og i noen tilfeller har det nok tippet litt over, slik at det faktisk er de yngste som styrer skuta.

Det har selvsagt innvirkning både på ungdommers syn på seg selv (det forsterker oppfatningen om at det er de som har fasiten" og hvordan de blir oppfattet utenfra (voksne kan oppfatte dem som respektløse besserwissere), så svaret på spørsmålet er nok "ja".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i sommer på en benk i en park i  Norge  som har bystatus, og slappet av å såg på folkelivet.

La  der merke til at de fleste i  aldersgruppen   (anslagvis 16 -25 år) gjekk eller satt eit sted med nasa i mobilen medan eldre folk gjerne satt eller gjekk saman med noen, og de   pratet saman.

Da ein selv var ungdom på 60 / 70 var de  fleste lydhøre, og hadde respekt for de eldre, og lydhøre for  deres livserfaringer.Da ein  selve etterhvert ble foreldre oppdaget vi at det å vera foreldre var ein prøvelse. Våre barn var så priviligerte at de fekk oppleve mange år saman med sine besteforeldre som de elsket høgt. En rekke grunnleggende holdninger fra min / vår  foreldre  besteforeldregenrasjon er blitt videreført. Vi som foreldre hadde det til felles med  mine/ våre foreldre / besteforeldre at vi hadde ikkje mobil, data, hvor ein kunne google, el. sparkesykler,el. oppvaskmaskiner, førerkort betalt av foreldre, gratis videregående skulegang, feriturer, og noe som de fleste barn, og ungdomer  idag tar som ein selvfølge.

De fleste ungdomer er utvilsamt langt mer oppdatert en de eldre, men de mangler erfaringer, og det kommer garantert til å bli eit at landets største utfordringer.  Det å kunne få stå opp om morgenen å gå på en jobb , og føle at ein tok del i verdiskapningen er blitt sett på som ein gave.  Vi har etterhvert fått eit nettverk av velferdtilbud , og en holdning "hvorfor jobbe når ein kan få sin lønn fra velferdskassa"    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 8.16):

Der hvor "de eldre" har fått kunnskap fra en kilde, for eksempel fått en oppskrift fra mor, lært seg en ferdighet hos en arbeidsgiver. Og dermed har den eneste fasiten. Har unge i dag ofte kryssjekket på nett og sett et-par youtubevideoer om hvordan ting skal løses. 

Jeg er midt i livet selv nå. Og har bestemt meg for å ikke bli utdatert. Hver gang jeg tenker at noe var bedre før, så reflekterer jeg over hvorfor jeg føler det slik, så velger jeg å bruke det nye, og opplever at det er veldig nyttig. Nå sist ChatGPT som jeg først ikke så vitsen med så lenge jeg har google, men som jeg nå bruker nesten daglig, til stadig mer avanserte ting. 

Det  viktig å holde seg oppdatert, og  "laste ned apper" på det meste, og der har de yngre utvilksamt  ferdigheter foran mange eldre.

Ein bygger/ vedlikeholder imidlertid ikkje  boligen, reparer bilen, holder hjemmet rent -og ryddig m.m  igjennom ein app. Mine voksne barn fortel til sine   foreldre at  ein  må holde seg oppdatert, men oppdatert på hva. ?  Eg sender oppfordringen i retur, og spør ofte dem hvor oppdatert er de på praktiske gjøremål.    

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Acer skrev (6 minutter siden):

Det å få servert mors kjøttkaker, og hjemmelagd brød, kaker, fra mors oppskrift var sett på som en selvfølge.

Den gamle DBS  damesykkelen u/gir  til mor eller fars sykkel m/ ramme  ble tatt vare på og brukt til /fra skolen hver dag, og barna lærde seg å sykle på. Trekjelkene  som far lagde i julegave til  barna ble mye brukt, og tatt vare på. Lek og morro var noe de fleste barna måtte ta initiativet til selve. Foreldre hadde ikkje tid til å stå på sidelinja og steke vafler under fotballkamper, o.l. Barna hang ofte rundt foreldrene i sitt daglige arbeide, og fekk innsyn idet praktiske arbeide.

Mange foreldre klager idag over arbeidsfordelingen i hjemmet,og er blitt  ein kilde til samlivsbrudd, men hvor er barn, og ungdomene. ? ? ?    

Ta en liten runde på samlivsforumet; det er manglende arbeidsfordeling i hjemmet som er hovedårsak til samlivsbrudd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 11.07):

Ta en liten runde på samlivsforumet; det er manglende arbeidsfordeling i hjemmet som er hovedårsak til samlivsbrudd. 

Det er ingen idag som kan tallfeste hva samlivsbrudd koster  velferdstaten Norge, og kanskje på tide å ha en evaluering på det !

Foreldre /par som ikkje kan håndtere arbeidsfordeling i hjemmet  bør ta seg en leksjon  om hva "samarbeid handler om" og saman  legge premissene.  Når det eine part overstyrer den andre blir det garantert bråk, og konflikter.  Ein må tåle å bli kritisert, og må bli bedre på å gi ros når noen fortjener det. 

Endret av Acer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Acer skrev (55 minutter siden):

Det er ingen idag som kan tallfeste hva samlivsbrudd koster  velferdstaten Norge, og kanskje på tide å ha en evaluering på det !

Foreldre /par som ikkje kan håndtere arbeidsfordeling i hjemmet  bør ta seg en leksjon  om hva "samarbeid handler om" og l saman legge premissene for dem.  

Ekteskapsbrudd går nedover statistisk. Man har sluttet å gifte seg bare fordi man må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...