AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Siden desember 2023 har jeg hatt en slags menstruasjon 3 ganger. Det kommer en del første døgnet og så avtar det og over i løpet av maks tre dager. Legen har tatt blodprøver som viser at jeg fremdeles er fruktbar og jeg får derfor ingen hjelp eller medikamenter. Jeg har siden desember hatt voldsomme hetetokter og i vinter gikk jeg kun med t shirt under jakkene og ennå var jeg gjennomvåt. Og denne sommeren har vært forferdelig. Jeg skifter mellom 3 og 4 ganger om dagen fordi alt blir gjennomvått. Jeg har prøvd flere forskjellige natur preparater som nattlysolje, more woman vitamin og ett til som jeg ikke husker navnet på, men ingenting har hjulpet. Er det noen som har noen gode råd eller tips til meg? Det er så slitsomt å ha det slik. Anonymkode: 76de9...50e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Gå til gynekologen og forklar situasjonen. Anonymkode: ddec8...c2d 1
Spanky Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Om du har mulighet til det vil jeg anbefale deg en tur til privat gyn. De har som oftest ultralyd og kan sjekke status på eggstokker og livmor. Å ta bare blodprøver er ikke alltid så enkelt siden hormonene varierer i syklusen og ikke forteller hele sannheten.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Har du sjekket stoffskifte? Jeg fikk hetetokter og da var stoffskifte mitt ut av balanse. Jeg fikk medisin og ble kvitt det. Så ville sjekket det i tillegg til å gå til gynekolog. Jeg skal gjør det jeg å for jeg blør som en stukket gris når jeg får mensen. Som jeg gjorde når jeg var fjortis. Så det er ikke bare bare å bli gammel. Anonymkode: eae99...ac2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Anbefaler virkelig en undersøkelse hos en gynokolog spesialist. Be om henvisning hvis du ikke har råd til å betale for det selv. Jeg er ikke i overgangsalderen selv, men gjennomgår ivf behandling som kan gi en del av de samme symptomene tidvis, og opplever at fastelgen kan nada om dette. Anonymkode: e5d92...c59 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 Symptomer på overgangsalder/perimenopause starter opp til 10 år før man "slutter å være fruktbar". Jeg fikk hetetokter, leddsmerter og flere andre ting mens jeg enda hadde stabil menssyklus og jeg hadde mange egg igjen i eggstokkene. Gynekologen skrev ut hormonplaster til meg uten at jeg måtte be om det en gang. Symptomene starter når hormonene begynner å svinge, ikke når hormon-nivået er permanent lavt (=ufruktbar). Fastleger har dessverre alt for dårlig kunnskap om overgangsalder, derfor anbefaler jeg som alle de andre her at du går til en privat gynekolog. Det koster deg kanskje 1500-2000 kr, men det er det verdt. Anonymkode: d3171...830 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #7 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Siden desember 2023 har jeg hatt en slags menstruasjon 3 ganger. Det kommer en del første døgnet og så avtar det og over i løpet av maks tre dager. Legen har tatt blodprøver som viser at jeg fremdeles er fruktbar og jeg får derfor ingen hjelp eller medikamenter. Jeg har siden desember hatt voldsomme hetetokter og i vinter gikk jeg kun med t shirt under jakkene og ennå var jeg gjennomvåt. Og denne sommeren har vært forferdelig. Jeg skifter mellom 3 og 4 ganger om dagen fordi alt blir gjennomvått. Jeg har prøvd flere forskjellige natur preparater som nattlysolje, more woman vitamin og ett til som jeg ikke husker navnet på, men ingenting har hjulpet. Er det noen som har noen gode råd eller tips til meg? Det er så slitsomt å ha det slik. Anonymkode: 76de9...50e Som andre her -går til gynekolog. Man kan starte på hormontilskudd så fort man bikker 40 og merker litt sympt. Trenger ikke ha sluttet å være fruktbar. Når man bikker 40 så begynner hormonene å falle hos kvinner, ved å starte på hormoner så kan man forebygge sykdom, benskjørhet osv samt ta problemene fall i hormoner gir, ved rota. Om du leser om oa så er det mange sympt man kan ha som man ikke helt setter i sammenheng med fall i hormonnivå. Anonymkode: 70eec...788
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå