Gå til innhold

Kjærester ett år. Flytte sammen, hva kan jeg "forvente" å endre av interiør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere :) Jeg skal nå flytte inn med kjæresten min i september. Det økonomiske har vi allerede gått over og når jeg er ferdig med studier skal vi eventuelt kjøpe noe større sammen. Han eier i dag en leilighet på rundt 50 kvadrat. Jeg mener for eksempel at vi må ha ny sofa hvis vi skal bli boende der i to år, som vi kan spleise på. Han synes sofaen han har er fin nok (flere av putene har revnet på grunn av tidligere hund) og at vi kan kjøpe en fin når vi flytter sammen. Også er det litt andre ting som å bytte gardiner, fjerne stueteppe så rommet åpnes opp og så videre, slike småting. Den dag vi kjøper sammen blir det jo annerledes, men hva kan jeg forvente å endre i han sin leilighet så jeg føler meg litt mer hjemme og at det blir mer trivelig? Har kun tatt opp sofaen, resten vil jeg ha litt innspill på før jeg foreslår!! :)  Hvordan har dere gjort dette? 

Anonymkode: fee30...ac2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere ikke skal bruke penger på unødvendige, nye møbler hvis dere skal flytte om 2år. Det er ikke sikkert møblene vil passe i fremtidig hjem, og da må dere jo kjøpe nytt igjen. 

Men jeg tenker det er ok å ha ny sofa da det ikke er noe kjekt å sitte i en revnet en. Men dere kan heller kjøpe brukt på feks Finn. Det samme gjelder evt andre møbler dersom dere trenger mer oppbevaring eller andre møbler er veldig slitt. 

Gardiner, pynteputer og diverse interiør er jo noe dere kan ta med videre, så jeg tenker det er ok at dere finner noe begge liker. Og kanskje du har noe interiør selv som kan passe?

Gulvteppe er jo bare å fjerne. 

Sett heller av penger til møbler når dere kjøper ny bolig.

Anonymkode: 86e10...414

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp minst mulig nytt nå i begynnelsen, det blir lett krangling om hvem som skal ha sofaen hvis det blir slutt.

Du kan kjøpe et pledd og legge i sofaen så ikke puteriftene synes. Og å fjerne stueteppet er jo bare å prøve og føle hva dere synes, kanskje det blir gulvkaldt? Gardiner er ofte dyrt, og tilpasset rommet, så det ville jeg ventet med til senere. Litt småpynt, bilder og blomster tenker jeg du definitivt bør kunne gjøre. Men det viktigste er at dere snakker sammen. Er han så lite kompromissvillig at du ikke får velge noe ville jeg tenkt meg om litt før dere eventuelt kjøper sammen.

Anonymkode: 554b2...13c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei dere :) Jeg skal nå flytte inn med kjæresten min i september. Det økonomiske har vi allerede gått over og når jeg er ferdig med studier skal vi eventuelt kjøpe noe større sammen. Han eier i dag en leilighet på rundt 50 kvadrat. Jeg mener for eksempel at vi må ha ny sofa hvis vi skal bli boende der i to år, som vi kan spleise på. Han synes sofaen han har er fin nok (flere av putene har revnet på grunn av tidligere hund) og at vi kan kjøpe en fin når vi flytter sammen. Også er det litt andre ting som å bytte gardiner, fjerne stueteppe så rommet åpnes opp og så videre, slike småting. Den dag vi kjøper sammen blir det jo annerledes, men hva kan jeg forvente å endre i han sin leilighet så jeg føler meg litt mer hjemme og at det blir mer trivelig? Har kun tatt opp sofaen, resten vil jeg ha litt innspill på før jeg foreslår!! :)  Hvordan har dere gjort dette? 

Anonymkode: fee30...ac2

Han må jo gjøre plass til deg. Og dere har nok litt forskjellig krav iht hva som er innafor om han syntes fillete sofa er ok.

Har du ikke sofa som kan brukes?

Det kan nok føles litt invaderende, når han har bodd et sted alene også kommer et nytt menneske inn og skal fikse. Så en liren forventnings avklaring her er jo lurt.

Også må du kanskje argumentere på riktig måte.  Å bytte ut feks vegg til vegg teppe som lukter og ikke får rent. Vil øke verdi på boligen hans.

Han må iallefall lage plass til deg. Ellers er det ikke noe poeng å flytte inn. Har hørt menn si at de ikke skal endre noe og ender opp som evig singel 

Anonymkode: d3933...bdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp eventuelt brukt sofa på Finn. Da blir det nesten gratis, og man slipper å kjøpe en dyr sofa som kanskje ikke passer i ny bolig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kan være dumt å kjøpe helt ny sofa når dere planlegger å kjøpe bolig sammen om to år. Dere har også bare vært sammen ett år, så det kan være at dere ikke trives sammen når dere har fått prøvd å bo sammen. Da er det dumt om dere har masse felles eiendeler som må deles på et vis. Se på de to neste årene som et eksperiment. Går alt bra og dere storkoser dere, kan dere investere i nye møbler. Det finnes sofatrekk man kan kjøpe og som ikke koster mye.

Småting som gardiner etc, er jo greit å fikse nytt

Anonymkode: 6b880...434

• Liker 2
Skrevet

Det er mye jeg har fra tidligere som ikke har passet inn når jeg har flyttet til nytt sted, så ville anbefale å kjøpe minst mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ny sofa når dere flytter inn i nytt hus. Dere må se an det ny huset først - anbefaler jeg.

Deretter ville jeg gjort lite endringer i starten. Særlig rundt større investeringer av inventar. Prøv heller forholdet først. Bo sammen en stund før dere investerer. Et samliv endrer seg når dere bor sammen, og det er ikke alltid til det bedre...

Når det kommer til gardiner, putetrekk og duker så har det ikke så mye å si, men endre nå ikke alt samtidig - for da føler han seg kanskje overkjørt eller noe. 

Ta det rolig i starten! 

Anonymkode: b771f...c63

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri kjøpt ny sofa for to år. For hvordan stua er kan variere mye, har alltid måttet kjøpt nytt når vi flytter. Har selv dyr, så vet hva som kan skje med hjørner og slik... Men bruker bare et fint pledd. 

Teppe og gardiner må det jo være mulig å bli enige om ganske raskt. Er han veldig steil her ville jeg vært skeptisk til hele fyren. Jeg har aldri opplevd annet enn at mannen lytter og tar til seg mine argumenter når jeg ønsker endringer i huset - selv om han ikke er like interessert som meg. 

Anonymkode: 39166...e54

• Liker 1
Skrevet

Er enig med det jeg har lest av svar her. Ville kjøpt minst mulig nytt i en leilighet dere skal flytte fra om noen år.

Har du selv ingen møbler eller ting?

Ville kanskje gått sammen på en gjenbruksbutikk og kjøpt noe dere har kjøpt felles. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis sofaen er veldig viktig for deg synes jeg det var et godt tips å kjøpe brukt. Ellers var det lurt med et teppe over som kan dekke skadene. 

Da jeg og min mann flyttet sammen, etter ett år som kjærester, valgte vi å kjøpe nye møbler hver for oss. Vi var enige om møblene, men delte ikke regninga. Da slapp vi å krangle om det hvis vi eventuelt endte opp med å gå fra hverandre. Den som hadde kjøpt var eieren av møbelet. Slik gjorde vi det i ett år, etter det følte vi oss trygge på at det fungerte godt å bo sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Cambria skrev (16 minutter siden):

Hvis sofaen er veldig viktig for deg synes jeg det var et godt tips å kjøpe brukt. Ellers var det lurt med et teppe over som kan dekke skadene. 

Da jeg og min mann flyttet sammen, etter ett år som kjærester, valgte vi å kjøpe nye møbler hver for oss. Vi var enige om møblene, men delte ikke regninga. Da slapp vi å krangle om det hvis vi eventuelt endte opp med å gå fra hverandre. Den som hadde kjøpt var eieren av møbelet. Slik gjorde vi det i ett år, etter det følte vi oss trygge på at det fungerte godt å bo sammen. 

Slik gjorde vi det også tidlig i forholdet.

Husker det var min sofa, hans TV, min vaskemaskin, og så videre... Selv om vi sammen valgte det ut. 

Anonymkode: 39166...e54

• Liker 1
Skrevet

Når samboeren min flyttet inn til meg hadde jeg bodd i leiligheten i ni år. Vi gikk kjapt over alle møblene i leiligheten for å finne ut hva vi ville kjøpe nytt sammen/bytte med hans versjon fordi jeg ønsket jo selvfølgelig at han skulle føle seg hjemme.

hadde ikke følt meg særlig velkommen om kommende samboer ikke var Intr i å bytte ut en hullete sofa for meg engang, hadde revurdert hele flyttingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er veldig veldig viktig å GI OG TA her. Ikke kjør over han, og bytt ut alt. Dere må bli enige, det er ikke greit at du bytter gardinene og fjerner teppe om han liker det. Dere må nødt til å komme til kompromiss her. 

Typen din skal jo også bo der,  så viktig at dere finner noe dere begge kan like :)

Anonymkode: 355e1...f46

AnonymBruker
Skrevet

Sofaen ville jeg vurdert legge pledd over, eller kjøpe brukt, hvis det uansett er plan å kjøpe ny bolig om to år. 
Det er vel stor sjanse for at dere kjøper noe som er større da, og dermed har plass til større sofa. 

Gardiner er greit nok bytte, samme med litt pynteputer, potteplanter, og små-interiør. 

Gulvteppet er både og. 
Jeg har gulvteppe av praktiske årsaker hos meg. Ja, rommet virker større og mer åpent uten, men jeg har enormt kaldt gulv, så man blir faktisk kald på beina selv om det er 25 grader i rommet og sola steiker. 

Anonymkode: 0db19...0f1

AnonymBruker
Skrevet
PurpleTuliip skrev (16 minutter siden):

Når samboeren min flyttet inn til meg hadde jeg bodd i leiligheten i ni år. Vi gikk kjapt over alle møblene i leiligheten for å finne ut hva vi ville kjøpe nytt sammen/bytte med hans versjon fordi jeg ønsket jo selvfølgelig at han skulle føle seg hjemme.

hadde ikke følt meg særlig velkommen om kommende samboer ikke var Intr i å bytte ut en hullete sofa for meg engang, hadde revurdert hele flyttingen. 

Men det er jo forskjell på å kreve at han skal betale halvparten av en ny sofa han ikke vil ha, og at hun dår lov å kjøpe en ny sofa og bytte ut med den som står der. 

Jeg synes det er råfrekt av ts å ville «forbedre» alt  han har, og så skal han være med å betale det

Anonymkode: 1e4e7...b4c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo forskjell på å kreve at han skal betale halvparten av en ny sofa han ikke vil ha, og at hun dår lov å kjøpe en ny sofa og bytte ut med den som står der. 

Jeg synes det er råfrekt av ts å ville «forbedre» alt  han har, og så skal han være med å betale det

Anonymkode: 1e4e7...b4c

Er sofaen hullete så er den klar for utbytting. For meg personlig så ser jeg på samboeren min og meg som ett team. Så da kjøper vi sofa sammen. 

Er ikke snakk om forbedring, det er snakk om at hun også skal føle seg som hjemme der. 

JEG syns det er råfrekt å spørre om noen vil flytte inn med en, uten å være villig til å gjøre endringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp ny sofa selv da.

Anonymkode: f8d8e...372

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp noe nytt nå. Dere skal bo der to år. Kanskje du flytter ut innen det. Vær smart og realistisk. 

Anonymkode: e0f16...310

AnonymBruker
Skrevet

Hm ok, om det er to år til dere skal flytte, så skjønner jeg faktisk at han ikke vil investere i en ny sofa. 

Men jeg hadde heller ikke likt å sitte på en revnet sofa, så sjuskete. 

Synes det er mange gode ideer til kompromiss her da. Skaffe en brukt til en slikk og ingenting, trekke den om, legge et teppe på, kjøpe sånne covers/trekk man bare trer over. Eller kjøpe sofa helt selv. Han eier jo alle de andre tingene der, senga og kjøleskap og stuebordet, noe av det skal kanskje videre etterpå. Det er jo ikke så fjernt at du kan kjøpe en ting til deres nåværende og også fremtidige delte hjem helt alene.

Nips og gardiner og puter og sånn synes jeg man skal få lov til, nå må man jo snakke sammen da og ikke bare invaderer rommet med dine ting, men det må også være noe plass til deg når du flytter inn. Du må få sette ditt preg på det også, det skal bli deres hjem nå.

Anonymkode: a701c...739

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...