Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

skal til jordmor, og kun snakket med hun en gang tidligere. Jeg er førstegangs fødende og føler meg ganske blank når det kommer til spørsmål å spørre jordmor. Jeg har med vilje ikke googlet så mye, da jeg føler det er veldig mye individuelle meninger om alt mulig rart. 

Hvilke spørsmål hadde dere? og er det noe jeg burde huske på når jeg er der

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke så mye spørsmål selv, jeg. Det var jo mest jordmor som stilte spørsmål og sørget for at vi var innom de temaene vi burde. Nå skriver du ikke hvor langt på vei du er, men noen spørsmål kan jo være:

- om du tar riktig kosttilskudd ut fra ditt kosthold 

- tips til hvordan du bør forberede deg på fødsel

- dersom du har noen plager - tips til hvordan du kan håndtere dem og kanskje gjøre ting litt bedre (eller i alle fall at det ikke føles fullt så ille)

- spørsmål om svangerskapspenger hvis du har en jobb som innebærer risiko for fare for fosteret/fosterets utvikling 

- lette litt på hjertet hvis du har bekymringer, negative tanker, uro, angst knyttet til graviditeten 

- ammeveiledning (fint å lære litt før du sitter der med en baby i armene)

Anonymkode: 491b2...21b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det må være greit å være litt «lykkelig uviten» også som gravid. Jm kommer sikkert til å spørre hvordan du har det etc, så kanskje du kommer på noe da?

Selv spurte jeg minst mulig. Så den serien fødeavdelingen i siste trimester, men søkte  ellers minst mulig info. Sa også til jordmor at jeg ville gå inn i fødsel med et åpent sinn og ta det som det kom. 

Fødte uten smertestillende og brukte badekar i aktiv fødsel. Hadde en kjempefin opplevelse og ingen skremselshistorier i bakhodet underveis :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spurte om ganske lite egentlig på første kontroll i uke 15 med jordmor, men føler jeg har grei kontroll på ting selv om jeg også er førstegangs. Spurte om omega3 tilskudd og om jordmor tenker det er greit å droppe dette hvis jeg spiser fisk eller sjømat 2-3 ganger per uke. Blir så kvalm av omega3 kapslene. Og så spurte jeg om kikhostevaksinen, om jeg kunne ta den hos henne i uke 24.

Anonymkode: c4cb5...416

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spurte om ganske lite egentlig på første kontroll i uke 15 med jordmor, men føler jeg har grei kontroll på ting selv om jeg også er førstegangs. Spurte om omega3 tilskudd og om jordmor tenker det er greit å droppe dette hvis jeg spiser fisk eller sjømat 2-3 ganger per uke. Blir så kvalm av omega3 kapslene. Og så spurte jeg om kikhostevaksinen, om jeg kunne ta den hos henne i uke 24.

Jeg fikk beskjed om å spise omega3 kapsler også. Men jeg blir super kvalm av dem. det gir seg ikke og ødelegger nesten hele dagen. Prøver å spise fisk en gang i uka, men er nesten det samme opplevelsen. Kan vell kanskje spørre henne om det finnes en annen løsning rundt dette😋

Endret av lillebamsemums
Skrevet
Anononyma skrev (1 time siden):

Jeg tenker det må være greit å være litt «lykkelig uviten» også som gravid. Jm kommer sikkert til å spørre hvordan du har det etc, så kanskje du kommer på noe da?

Selv spurte jeg minst mulig. Så den serien fødeavdelingen i siste trimester, men søkte  ellers minst mulig info. Sa også til jordmor at jeg ville gå inn i fødsel med et åpent sinn og ta det som det kom. 

Fødte uten smertestillende og brukte badekar i aktiv fødsel. Hadde en kjempefin opplevelse og ingen skremselshistorier i bakhodet underveis :) 

Ja, er litt sånn jeg har tenkt det. Men føler jeg kanskje vet litt for lite. 

AnonymBruker
Skrevet
lillebamsemums skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å spise omega3 kapsler også. Men jeg blir super kvalm av dem. det gir seg ikke og ødelegger nesten hele dagen. Prøver å spise fisk en gang i uka, men er nesten det samme opplevelsen. Kan vell kanskje spørre henne om det finnes en annen løsning rundt dette😋

Jeg har cravings på reker og spiser ofte fisk, så jeg fikk svar at jeg får i meg nok omega 3, men spiser det oftere enn 1 gang i uken da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har cravings på reker og spiser ofte fisk, så jeg fikk svar at jeg får i meg nok omega 3, men spiser det oftere enn 1 gang i uken da. 

Har cravings på div frukt, også har jeg hatt litt på leverpostei og syltetøy. Men ingen rate kombinasjoner desverre. 

AnonymBruker
Skrevet
lillebamsemums skrev (7 timer siden):

Jeg tar de før leggetid, så slipper jeg unna evt kvalme av de 😃

Anonymkode: 7d656...b5d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde lite til ingen spørsmål. Så videoen angående fødsel fra Ringerike sykehus, følte den var ganske nyttig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...