AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Del Skrevet 7. august 2024 Kan du fortelle litt om hvordan det arter seg, hvilke utfordringer du har? Veit at det varierer, har bare lyst å lære mer om det siden jeg jobber i tenesten. Anonymkode: 5f275...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg har blandet PF, hvor en av dem er emosjonelt ustabil. Første instinktet mitt er å korrigere terminologien din, på norsk så heter diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. For meg så er mine største utfordringer nære relasjoner. Det handler mye om at mentaliseringen svikter, jeg pålegger feks samboeren min intensjoner han ikke hadde, jeg blir mer opptatt av min opplevelse og min versjon av sannheten, fremfor å bli nysgjerrig på hvor han kommer fra og hva han egentlig mente. Jeg sliter med å forstå og regulere følelsene mine, jeg går fra 0 til 100, og reagerer alltid med sinne, selvom jeg egentlig kjenner på skuffelse, tristhet, redsel osv. Jeg har utrygg tilknytning og dette er kilden til mange av mine problemer. Jeg sliter ikke i perifere relasjoner. Anonymkode: eb60c...ac0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg har også blandet, med ett trekk fra emosjonelt ustabil pf. Det er at jeg driver med selvskading for å regulere/takle følelsene mine. Enten fordi jeg føler meg sint på meg selv for ting jeg ikke gjør bra nok eller at jeg er sint på meg selv fordi jeg føler at følelsene mine er feil, så kan jeg straffe meg med å skade meg selv. Kan også skade meg fordi jeg vil bort fra alle følelsene mine og virkeligheten og bare få en pause. Sliter mye med tristhet og nedstemthet, er i perioder vanskelig å få gjort ting som å lage mat, spise, dusje, osv. Isolerer meg en del. Har problemer med å åpne meg og å ha nære forhold til andre, selv om jeg har relativt gode venner. Anonymkode: 47fcf...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har blandet PF, hvor en av dem er emosjonelt ustabil. Første instinktet mitt er å korrigere terminologien din, på norsk så heter diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. For meg så er mine største utfordringer nære relasjoner. Det handler mye om at mentaliseringen svikter, jeg pålegger feks samboeren min intensjoner han ikke hadde, jeg blir mer opptatt av min opplevelse og min versjon av sannheten, fremfor å bli nysgjerrig på hvor han kommer fra og hva han egentlig mente. Jeg sliter med å forstå og regulere følelsene mine, jeg går fra 0 til 100, og reagerer alltid med sinne, selvom jeg egentlig kjenner på skuffelse, tristhet, redsel osv. Jeg har utrygg tilknytning og dette er kilden til mange av mine problemer. Jeg sliter ikke i perifere relasjoner. Anonymkode: eb60c...ac0 Tusen takk for svar, interessant å høre. Lærte noe nytt, og skal bruke den norske terminologien ts Anonymkode: 5f275...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Del Skrevet 7. august 2024 Borderline og unvikende PF her. Sliter ikke i relasjoner utenom nære,som menn. Jeg tror ofte kjæresten har "onde" hensikter med gjerne litt uheldige kommentarer, jeg er meget på vakt,skeptisk, trenger ekstremt mye bekretelse av han ( typ meldinger hver dag med at han elsker meg etc). Sliter være emosjonelt tilstede noen ganger for barna, er til gjengjeld ekstremt flink med alt praktisk,økonomi, avtaler osv. Selvskader meg for å regulere følelser. Hatt alvorlig spiseforstyrrelser i 25 år. Er veldig unnvikende, ringer aldri noen,alt må foregå på mail/sms etc. Er livredd avslag/ kjeft osv. Har 90% innover sinne / skam og hat til meg selv. Går på DPS. Sliter med å klare dusje til tider osv. Har fått fysiske smerter bla migrene av traumer/stress. Hjernen min hviler kun når jeg er "dopa" på sovemedisin. Anonymkode: 97a14...5c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Del Skrevet 7. august 2024 Pms. Anonymkode: 7eb76...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg har ustabil pf og unnvikende pf. Er i et stabilt ekteskap, og sammen med mannen min har jeg to barn. Disse tre menneskene er så og si de eneste jeg klarer å ha en god relasjon til. Jeg maskerer litt overfor dem stadig vekk, noe som gjør at de slipper å se hvor nedstemt jeg innerst inne er. En sjelden gang åpner jeg meg ganske mye til mannen min, men jeg er aldri helt transparent. I forhold til andre mennesker orker jeg ikke dypere relasjoner enn hverdagsbabling når man tilfeldigvis treffes på butikken/i gata/på foreldremøte. Der er jeg såpass oppegående at folk gjerne tar initiativ til å treffes mer, men jeg trekker meg unna. Ingen vennskap er så tilfredsstillende at jeg orker å holde liv i dem. For når jeg blir venn med folk, blir jeg så VELDIG oppofrende og raus, som om jeg kan tilby hva enn det måtte være av tjenester og ytelser. Jeg legger hjerte og sjel i relasjoner, og blir dypt skuffet når venner ikke legger like mye i relasjonene. Jeg vil derfor heller være alene, eller med mann og barn, og lever livet ganske så mye etter min egen pipe. Da jeg fant ut av dette, altså hvordan jeg fungerer best, skapte jeg meg en hverdag som er kjempefin. Finner roen og gleden i skogen og i fjellet. Og jo mer jeg oppsøker naturen, jo mer innser jeg at andre mennesker ikke er så viktige for meg. Det har vært en veldig fin oppdagelse, for å være ærlig😊 Anonymkode: 51aa0...22e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ustabil pf og unnvikende pf. Er i et stabilt ekteskap, og sammen med mannen min har jeg to barn. Disse tre menneskene er så og si de eneste jeg klarer å ha en god relasjon til. Jeg maskerer litt overfor dem stadig vekk, noe som gjør at de slipper å se hvor nedstemt jeg innerst inne er. En sjelden gang åpner jeg meg ganske mye til mannen min, men jeg er aldri helt transparent. I forhold til andre mennesker orker jeg ikke dypere relasjoner enn hverdagsbabling når man tilfeldigvis treffes på butikken/i gata/på foreldremøte. Der er jeg såpass oppegående at folk gjerne tar initiativ til å treffes mer, men jeg trekker meg unna. Ingen vennskap er så tilfredsstillende at jeg orker å holde liv i dem. For når jeg blir venn med folk, blir jeg så VELDIG oppofrende og raus, som om jeg kan tilby hva enn det måtte være av tjenester og ytelser. Jeg legger hjerte og sjel i relasjoner, og blir dypt skuffet når venner ikke legger like mye i relasjonene. Jeg vil derfor heller være alene, eller med mann og barn, og lever livet ganske så mye etter min egen pipe. Da jeg fant ut av dette, altså hvordan jeg fungerer best, skapte jeg meg en hverdag som er kjempefin. Finner roen og gleden i skogen og i fjellet. Og jo mer jeg oppsøker naturen, jo mer innser jeg at andre mennesker ikke er så viktige for meg. Det har vært en veldig fin oppdagelse, for å være ærlig😊 Anonymkode: 51aa0...22e Guri...jeg begynner å lure på om jeg har unnvikende pf selv når jeg leser dette. Men, jeg har adhd, og sterk RSD (rejection sensory disorder), og vet ikke om det kan gi litt like symptomer. Maskerer som ei dronning, ingen forstår hvor ille ting er. Var mye som å lese om meg dette ❤️ Anonymkode: 7d766...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blandet PF, hvor en av dem er emosjonelt ustabil. Første instinktet mitt er å korrigere terminologien din, på norsk så heter diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. For meg så er mine største utfordringer nære relasjoner. Det handler mye om at mentaliseringen svikter, jeg pålegger feks samboeren min intensjoner han ikke hadde, jeg blir mer opptatt av min opplevelse og min versjon av sannheten, fremfor å bli nysgjerrig på hvor han kommer fra og hva han egentlig mente. Jeg sliter med å forstå og regulere følelsene mine, jeg går fra 0 til 100, og reagerer alltid med sinne, selvom jeg egentlig kjenner på skuffelse, tristhet, redsel osv. Jeg har utrygg tilknytning og dette er kilden til mange av mine problemer. Jeg sliter ikke i perifere relasjoner. Anonymkode: eb60c...ac0 Slik har jeg det også med nære relasjoner. Jeg fikser det bare ikke, klarer ikke stå i det. I tillegg opplever jeg "splitting" (vet ikke om det kalles det på norsk), hvor jeg plutselig begynner å tvile på relasjonen, ikke liker personen så godt lenger. Følelsene forsvinner på en måte. Men så kommer de jo alltid tilbake. Det er et resultat av at jeg tilegner vedkommende meninger og tanker hen kanskje ikke har. Jeg blir mistenksom og tror hen går bak ryggen min, om det er en kjæreste tror jeg hen er utro og lyver til meg. Jeg reagerer med å trekke meg unna. Det kan være en del svart/hvitt tenking hos meg, men har jeg ting under kontroll så er jeg abstrakt slik jeg ønsker. Slet med et vanvittig sinne før, men er flinkere til å regulere det nå. Spesielt i nærvær av andre. Men kan bli ganske "utagerende" når jeg er alene. Typ slå ting. Måtte på legevakta engang fordi jeg trodde jeg hadde brukket noe i hånden, men var bare en stor blødning i hånden etter at jeg slo i noe. Kunne ikke bruke hånda på en del dager... Anonymkode: 516c0...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Del Skrevet 7. august 2024 Negative følelser oppstår raskt av småtteri andre ikke tenker over, som at samboer er sliten etter jobb eller at hun i kassa på butikken sa hei i et annet tonefall til meg enn kunden før meg. Følelsene er så overveldende og kombinert med sort/hvitt tankegang blir det umulig å regulere seg. Jeg tolker ting som et personlig angrep på meg eller blir paranoid på at jeg skal bli forlatt. Det fører med seg et følelseskaos uten like som kan ende i kriser. Disse består av de styggeste trekkene med ekstremt sinne, selvmordstanker/trusler/forsøk. Selvskading, rusbruk og generelt mye impulsivitet kommer frem i krisene. Det kan vare i flere dager på det verste. Har kompleks ptsd også som liker å blande seg i miksen. Anonymkode: d10dd...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Del Skrevet 7. august 2024 Tror jeg har mer kptsd enn emosjonelt ustabil pf nå. Men er ekstremt sårbar for stress og søvn. Er relativt normalfungerende så lenge det er lite stress og normal mengde søvn i livet mitt. Når det ikke er det kan jeg bli voldsomt rasende, splitte folk m.m. Men da har jeg noen mestringsstrategifor, heldigvis, slik at det ikke blir masse selvdestruktive handlinger. F eks skrive ting ut av meg, tur i skog og mark, ringe hjelpetlf, ringe venninner, se en serie, høre musikk m.m. Holder meg unna alkohol og rusmidler. Prioriterer søvn som faen. Har få, men gode venner. Slipper sjeldent nye folk inn i livet mitt. Anonymkode: 0bb79...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #12 Del Skrevet 8. august 2024 Heldigvis er det knappe 6% av norges befolkning som har denne diagnosen. Men vil tro det er mørketall og feildiagnosering slik jeg ser enkelte opptrer i samfunnet. Anonymkode: 3bf5e...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå