Gå til innhold

Kreditnota


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet telefonabbonement,og fikk for to dager siden en kreditnota på litt over 2000 kr fra det forrige selskapet. Det kom som en regning på 0 kr,men beløpet stod over. Er dette penger jeg får tilbake på konto? Har ikke fått noe enda. 

Anonymkode: a4396...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som privatperson? Da skal de ordne opp og trekke for deg. Dersom du er bedrift eller ENK el, må du ofte trekke kreditnota fra faktura selv. 

Anonymkode: 32024...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som privatperson? Da skal de ordne opp og trekke for deg. Dersom du er bedrift eller ENK el, må du ofte trekke kreditnota fra faktura selv. 

Anonymkode: 32024...32f

Privatperson ja.

Anonymkode: a4396...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på... 

Anonymkode: 4027c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De større selskapene som f.eks. Telenor utbetaler kreditnota automatisk. Om du ikke får pengene så kan du be om det. 

Anonymkode: 0a427...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De større selskapene som f.eks. Telenor utbetaler kreditnota automatisk. Om du ikke får pengene så kan du be om det. 

Anonymkode: 0a427...0c5

Gjelder dette kommune/bhg også? 

Anonymkode: 4027c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med dem og gi dem kontonummeret ditt slik at de kan utbetale. 

Anonymkode: f4c58...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta kontakt med dem og gi dem kontonummeret ditt slik at de kan utbetale. 

Anonymkode: f4c58...740

Så det kommer ikke automatisk til det kontonummeret jeg har brukt til å betale til kommunen/barnehagen? 

Takk for svar forresten, er helt blank på sånt 😂

Anonymkode: 4027c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kreditnota er i praksis bare en "omvendt" faktura. En faktura viser et beløp du skal betale, mens en kreditnota viser et beløp du "får tilbake".

Men om du får pengene tilbakeført avhenger av avtalen med bedriften, og om du evnt skylder de mer penger.

For eks om du får en faktura på 5000, sier opp noe, og får en kreditnota på 2000 med referanse til fakturaen, så betyr det at du bare skal betale 3000 av disse (5000-2000=3000). Har du da allerede betalt 5000 så må du avtale med de om du får de 2000 tilbakeført på kontoen din, eller om de motregner dette på neste faktura du får.

Min erfaring er at mindre organisasjoner/bedrifter bare betaler tilbake for å bli ferdig med beløpet, og slippe å motregne senere. Ryddigere bokføring. Mens større bedrifter har gjerne både systemer og kapasitet til å motregne senere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så det kommer ikke automatisk til det kontonummeret jeg har brukt til å betale til kommunen/barnehagen? 

Takk for svar forresten, er helt blank på sånt 😂

Anonymkode: 4027c...6bd

Nei, ikke nødvendigvis. For det er ikke sikkert de får opp kontonummeret du har betalt fra. Ikke alltid de er flinke til å følge opp utbetaling av kreditnota heller, så vil du ha pengene er det best å kontakte dem. 

Anonymkode: f4c58...740

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis. For det er ikke sikkert de får opp kontonummeret du har betalt fra. Ikke alltid de er flinke til å følge opp utbetaling av kreditnota heller, så vil du ha pengene er det best å kontakte dem. 

Anonymkode: f4c58...740

I banken får de nok opp kontonummeret det er betalt fra, men ikke sikkert den infoen sendes videre inn til CRM systemet hvor TS sin info ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ringer jeg på mandag! Tusen takk for hjelpen☺️

Anonymkode: 4027c...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

I banken får de nok opp kontonummeret det er betalt fra, men ikke sikkert den infoen sendes videre inn til CRM systemet hvor TS sin info ligger.

Nei, i banken får man ofte kun opp en sumpost uten kontonummer hvis det benyttes ocr. 

Anonymkode: f4c58...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, i banken får man ofte kun opp en sumpost uten kontonummer hvis det benyttes ocr. 

Anonymkode: f4c58...740

Stemmer. Takk for rettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (31 minutter siden):

I banken får de nok opp kontonummeret det er betalt fra, men ikke sikkert den infoen sendes videre inn til CRM systemet hvor TS sin info ligger.

CRM?

Det håndteres via ERP systemet, sånn til orientering. 

Anonymkode: 27654...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

CRM?

Det håndteres via ERP systemet, sånn til orientering. 

Anonymkode: 27654...ce8

ERP systemet håndterer prosessen ja, men kundens kontonummer kan og lagres i CRM systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...