AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Jeg startet å spare i fond i 2021. Da solgte jeg ei leilighet med stort overskudd som jeg plasserte i fond. Fikk streng beskjed fra alle om at dette skulle være langsiktig sparing med minst 20 års tidshorisont. Jeg valgte derimot å selge alle fondene på mandag. Selvfølgelig på en blodrød dag, i panikk! Alle skriker "nei", men sitter igjen med en avkastning på 1.900.000 kr! Jeg valgte selge meg ut fordi vi har snakket om å kjøpe ny og større bolig. Disse pengene skal gå til det formålet (vurderte å selge meg ut før sommeren, men gjorde ikke det). Selv om jeg solgte meg ut nå, har jeg likevel mer avkastning enn jeg ville hatt hvis jeg solgte meg ut i mai... Har jeg hatt flaks, eller er det noe jeg ikke forstår? Nå skal pengene få stå stille og rolig inntil ny bolig er funnet og kjøpt... Så får jeg se hva jeg finner på videre 😁 Anonymkode: 97c69...920
Portia Catonis Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Det med at man må ha så lang tidshorisont på fond er en sannhet med modifikasjoner. Dette er forøvrig første gang jeg har hørt noen si at man må ha en tidshorisont på 20 (!) år. Det vanligste er å si 5+ år. Grunnen er selvfølgelig at man kan pådra seg et tap om man trenger pengene akkurat når fondet er på sitt laveste, men statistisk sett kommer fondet alltid til å øke i verdi over tid (hadde en graf på det som forklarer veldig bra, men jeg husker ikke hvor) Jeg hadde tidligere en bufferkonto i bank med ca 100.000 kr på, men fant fort ut at det var mye mer lønnsomt å ha pengene i fond. Det er et lavrisiko fond med 80% rentefond og 20% aksjer, og det gir meg i snitt 8,7% avkastning, som er mye bedre enn bankens 4,45%. Det er ingen sparehorisont overhodet, og jeg tar ut penger når jeg trenger dem. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Det blir jo bare sagt fordi man kan risikere flere år med dårlig avkastning og dumt hvis man da trenger å ta det ut på slutten av den perioden. Men i et langt perspektiv er det mye mindre sannsynlig at man går i tap. Men selvfølgelig kan man ha flaks å få høy avkastning i noen år hvor man så tar det ut på slutten av disse få årene. Anonymkode: e6de7...859 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Husk å sett av ca. 38 % av avkastningen til skatt. Anonymkode: 3033a...2b8 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Flaks? En huleboer kunne forstått at markeder går opp når milliarder av dollar printes og pøses inn i markedene. Men du var kanskje bare heldig siden det er i de banene du virker å tenke. Anonymkode: fcb0f...926
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 Du har hatt flaks. Ikke noe galt med det. Du tok en betydelig risiko, og du var heldig med timingen. Gratulerer med gevinst! Anonymkode: b8001...7d8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg valgte derimot å selge alle fondene på mandag. Du har jo hatt flaks, kan du si. Du visste jo ikke på mandag hva som ville skje med markedet de neste dagene. Det er en risiko ved å selge fondsandeler, man vet ikke hvilken dag de blir solgt pg hvordan markedet vil se ut da. Dersom mandagens ras hadde fortsatt utover uken hadde du jo tapt enormt. Så du har jo hatt flaks. Anonymkode: 44e95...7ea 2
Schmuhu Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 Jeg er også en av de som mener at du har hatt flaks med timingen. Jeg pleier å si at globale indeksfond bør bespares i minst 15år for å unngå risiko for negativ avkastning. Jeg liker å trylle frem Franfurt Børs sin avkastningstrekant. Den er riktig nok i euro men viser poenget bra. Her kan du se hva som skjer om vi hadde fått oss en ekte krise f.eks. rundt 2008. På høyre siden ser du året du kjøper og nederst året du selger. De diagonale, hvite linjer markerer hvert 5. år. Ser du hvor mye rødt det er der oppe i tidsrommet 0 år til 5 år? Kriser kan plutselig vare lenge. Men hvor mye rødt ser du etter 15 år? Legg også merke til at avkastningen stabiliserte seg etter så mange år. Vi snakker ikke lenger disse heftige opp og nedturer slik som ved de første 5 årene. Håper det var spennende! Schmuhu 1
newman01 Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 (endret) Litt avhengig av hvor lenge du har hatt fondet og hvilket skjermingsfradrag du har fått må du huske å sette av rundt 35% til skatt... Blir deilig å se skattemeldingen neste år, med 650'000 i baksmell. Pluss formueskatt, så skatteregningen blir antagelig noe høyere enn det også Endret 8. august 2024 av newman01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå