Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på straks 6mnd som fullammes. Pga mye oppvåkninger på natta fikk vi beskjed om å begynne med fast føde. Begynte med litt grøt, og baby elsket det, så vi gikk ganske fort fra smaksprøver til mer enn vanlig babyporsjon på kvelden. Babyen ammes i søvn, så jeg har gitt grøt først, og ammer i senga etterpå. Er det feil, burde jeg egentlig amme før og etter grøt? 
Babyen min har også gått fra daglige bæsjebleier til kun spor i bleia i flere dager nå, selv om jeg gir sviskemos i grøten. Er det et tegn på at fordøyelsen ikke var klar for grøt? Eller ikke klar for mengden grøt? Hva gjør jeg med dette? 

Babyen sover heller ikke bedre på natta, om mulig er det ende flere oppvåkninger. Skal ikke fast føde hjelpe?

Anonymkode: 2dc64...33c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjalp ikke på min desverre 😅 men da baby ble 1 år begynte vi med en vannflaske i sengen istedenfor melk, og etter litt motstand tar hun til takke med det. Så jeg som enda sover på rom med henne sover godt om natta. 

Anonymkode: 21fd7...8af

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ga altid grøt først så melk. Var det vi fikk beskjed om fra legen på sykehuset

Og etterhvert begynte vi å gi litt på dagen og.  Vi starter mye tidligere en 6 mnd pga at det brukt mme og krevde mer en 1L om dagen. Og da fikk vi beskjed fra legen å gi grøt fra 3 mnd og økte da ut fra det vi så behovet

Anonymkode: 287be...000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hjalp ikke på min desverre 😅 men da baby ble 1 år begynte vi med en vannflaske i sengen istedenfor melk, og etter litt motstand tar hun til takke med det. Så jeg som enda sover på rom med henne sover godt om natta. 

Anonymkode: 21fd7...8af

Våkner hun også en gang i timen ca? Heftig 🥵 

Skrevet (endret)

Grøt først og melk etterpå ble vi anbefalt :) 

Vi måtte til med dulcosoft (tror det het det?) lakserende til baby pga lille fikk forstoppelse da vi begynte med fast føde. Holdt ikke med svisker så ble anbefalt legemiddel av lege på hs. En runde med den også løsnet det og siden har systemet hans fungert som det skal!

Hadde også oppvåkninger for amming ca hver 1-2 time frem til pappapermen begynte. Da flyttet jeg og puppen ut av soverommet og pappaen inn, tror det tok 2 netter så sov han gjennom natten 🙈

Endret av Anononyma
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å lag en annen grøt? Ikke pakkegrøt, men hjemmelagd på andre typer korn. Ingenting som sier at en baby må ha grøt som fast føde heller. Hvis det kan virke som baby blir forstoppet av det er det kanskje lurt å gi noe annet? Ida Gran Jensen har jo en egen bok med babymat feks. Kanksje prøve noe derfra? Og kanskje gi fast føde tidlig på dagen og bare pupp på kvelden? Oppvåkningene på natt kan være like mye behov for nærhet som sult, så om det ikke har funket å gi grøt som kveldsmat så er det nok ikke derfor baby våkner. Noen babyer bare våkner mye om natten, men det vil gå seg til. Noen perioder vil være verre enn andre, men da må du bare prøve å ta igjen den tapte søvnen på dagtid eller noe. 

Det du kan prøve på er å slutte å amme i søvn. Gjør om på leggerutinene deres og ta siste amming i stuen feks før dere går opp å legger. Er vel sikkert noen tenner på vei snart også, og da er det jo naturlig å kanskje ha tannpuss som en siste ting man gjør før natten (selv om man nattammer mye). Kommer ikke til å være så populært i starten, og kan ta lang tid å legge, men det frigjør jo deg veldig på kvelden, og pappaen får også en mulighet til å ta leggingene 😊Synes det var veldig deilig når vi kunne begynne å bytte på leggingen. 

Anonymkode: a55a0...7ac

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Prøv å lag en annen grøt? Ikke pakkegrøt, men hjemmelagd på andre typer korn. Ingenting som sier at en baby må ha grøt som fast føde heller. Hvis det kan virke som baby blir forstoppet av det er det kanskje lurt å gi noe annet? Ida Gran Jensen har jo en egen bok med babymat feks. Kanksje prøve noe derfra? Og kanskje gi fast føde tidlig på dagen og bare pupp på kvelden? Oppvåkningene på natt kan være like mye behov for nærhet som sult, så om det ikke har funket å gi grøt som kveldsmat så er det nok ikke derfor baby våkner. Noen babyer bare våkner mye om natten, men det vil gå seg til. Noen perioder vil være verre enn andre, men da må du bare prøve å ta igjen den tapte søvnen på dagtid eller noe. 

Det du kan prøve på er å slutte å amme i søvn. Gjør om på leggerutinene deres og ta siste amming i stuen feks før dere går opp å legger. Er vel sikkert noen tenner på vei snart også, og da er det jo naturlig å kanskje ha tannpuss som en siste ting man gjør før natten (selv om man nattammer mye). Kommer ikke til å være så populært i starten, og kan ta lang tid å legge, men det frigjør jo deg veldig på kvelden, og pappaen får også en mulighet til å ta leggingene 😊Synes det var veldig deilig når vi kunne begynne å bytte på leggingen. 

Jeg lager kun hjemmelaget mat, grøten er laget med oppskrift fra Ida Gran Jansen. Kjøper aldri ferdigmat :) Men kan prøve å gi det tidligere på dagen. Og evnt andre kornsorter. 

Takk for mange gode innspill, kan godt være både tenner/mage/nærhet eller helt andre ting som gjør at babyen våkner.. jammen ikke lett å vite hvor man skal begynne 🥵

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det ikke noe bedre med oppvåkninger av fast føde. Jeg ble så skuffa! Ble nesten verre en periode men det var nok tilfeldig fordi vi trappet opp fast føde fra 6 til 8 mnd og det vanligvis er litt søvnforverring rundt 8 mnd... Min våknet også 1 gang i timen.

Jeg avsluttet nattamming senere enn en del men det hjalp ikke det heller. Våkna fremdeles tok bare lenger tid å sovne igjen 🙃 Ble gradvis færre oppvåkninger da.

Anonymkode: 5f8d8...c92

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her ble det ikke noe bedre med oppvåkninger av fast føde. Jeg ble så skuffa! Ble nesten verre en periode men det var nok tilfeldig fordi vi trappet opp fast føde fra 6 til 8 mnd og det vanligvis er litt søvnforverring rundt 8 mnd... Min våknet også 1 gang i timen.

Jeg avsluttet nattamming senere enn en del men det hjalp ikke det heller. Våkna fremdeles tok bare lenger tid å sovne igjen 🙃 Ble gradvis færre oppvåkninger da.

Anonymkode: 5f8d8...c92

Min erfaring er også at det bare tok lenger tid å få barnet til å sovne igjen når vi kuttet ut mat på natten. Ikke mye hun spiste heller så var nok bare nærhet hun trengte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg lager kun hjemmelaget mat, grøten er laget med oppskrift fra Ida Gran Jansen. Kjøper aldri ferdigmat :) Men kan prøve å gi det tidligere på dagen. Og evnt andre kornsorter. 

Takk for mange gode innspill, kan godt være både tenner/mage/nærhet eller helt andre ting som gjør at babyen våkner.. jammen ikke lett å vite hvor man skal begynne 🥵

Barnematen i butikkene går gjennom svært strenge tester og er mer enn bra nok. Ikke alltid man orker å lage egen mat. Jeg gjør stort sett det, men enkelte dager orker jeg ikke og da får baby middagsglass med god samvittighet 

Anonymkode: e9320...1e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...