Gå til innhold

Trene hund til å være alene hjemme, noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er en selskapshund, syv år. Kom til oss for tre år siden. Både hos forrige eier og hos oss har han vært vant med at noen nesten alltid er hjemme. Kunne være alene inntil fem timers tid, men nå har jeg flyttet til leilighet og vi må begynne på scratch.

Han reagerer endel på lyder, dvs jeg får hentet han tilbake før det blir bjeffing og uling, men han kan "lade seg opp" eller småbrumme. Jeg bruker godbiter for å lære han å godta lyder. Dette har også fungert veldig godt på forbipasserende hunder eller andre "skumle ting" vi møter. Så han/ vi er vant med trening med positiv forsterkning. 

Idag tenkte jeg at jeg skulle prøve å gå ut med søppel mens hunden var alene, men jeg rakk ikke lenger enn en etasje ned før han ulte og jeg måtte snu. Jeg vet at jeg ikke burde gå inn igjen mens han uler, men jeg ville heller ikke at han skulle fortsette, så jeg valgte å gå inn og tenkte at jeg forhastet meg. 

Så blir spørsmålet, hvordan går jeg saktere frem? Jeg burde nok dele av leiligheten så han bare er i stuedelen når jeg skal ut, det gjorde jeg ikke idag. Burde jeg ha han i stua mens jeg er på kjøkkenet feks, for å lære han å være alene selvom jeg er her? Skal jeg da gå tilbake med godbiter i ny og ne når han er stille? Risikoen da er jo at han "henger ved gjerdet".

Og så gå ut av døra kort tid av gangen, komme inn og skryte og gi godbit igjen og igjen? Og når det fungerer øke tiden? Ikke gå inn mens han bjeffer eller uler, og heller la han holde på de sekundene det tar før han er stille? Høres dette ut som en plan som kan fungere? Først at jeg er i annet rom, deretter ut døra? Jeg har god tid på å lære han dette i et rolig tempo, men det er jo viktig at vi får trent han på det. 

Anonymkode: c8c26...9d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke skryt og gi godbit når du kommer inn døra. Det skaper bare forventninger. Å gå ut og komme hjem, skal ikke være en big deal. Gi han et nøytralt "hei" og fortsett inn i leiligheten. Ikke gjør en sak ut av at du har vært ute.

Når man trener hjemme-alene, og spesielt en voksen hund som sliter med separasjonsangst, så må man gå veldig sakte frem i starten. Min voksne hund hadde separasjonsangst og stresset seg opp allerede når hun så meg gå mot døren, så treningen startet der. Det tok flere dager med trening før jeg faktisk åpnet døren, gikk ut, også rett inn igjen. Glem forresten det du har lært om å ikke gå inn når hunden bjeffer/piper/uler. Man kan fint ignorere hunder som maser, men i tilfeller hvor hunden lager lyd fordi de føler emosjonell ubehag, så vil ikke ignorering gjøre annet enn å bekrefte for de at situasjonen de er i, er ubehagelig. Det vil si at hver gang du går ut og hunden stresser seg opp såpass at den begynner å lage lyd, så har den fått en dårlig erfaring med å være alene. Da vil frykten for å være alene bare forsterkes.

Målet med treningen er å gå så sakte frem at hunden aldri får mulighet til å føle på ubehag av å være alene.

Det jeg gjorde med min hund:

15-20 ganger om dagen gikk jeg fra det jeg holdt på med for å gå ut i gangen, hvor jeg tok på jakke, sko, rørte på nøklene så de klirret osv, også tok jeg av alt og gikk tilbake til det jeg holdt på med. Hunden fulgte etter hver gang, men da hun forsto at alle disse handlingene og lydene som hun vanligvis assosierte med å bli forlatt alene, ikke lenger var forbundet, sluttet hun å følge etter. På dag 2, sluttet hun til og med å løfte hodet om hun lå og sov. 

På dag 3 la jeg til lyden av låsen og dørhåndtaket i tillegg til alt det andre. Da kom hun travende, men 15-20 ganger med det, så sluttet hun å reagere. Da begynte jeg å åpne og lukke døra også. Når hun ikke lenger reagerte på det, åpnet jeg døra, gikk ut, lukka døra, også gikk jeg ØYEBLIKKELIG inn igjen. Og sånn holdt jeg på de neste få dagene. Når hun var komfortabel med det, begynte jeg å bli stående utenfor døra i 2 sekunder, så 5 sekunder osv. Om hun på et tidspunkt viste tegn på stress (som lyd), gikk jeg øyeblikkelig inn igjen, også tok jeg noen steg tilbake i treningen.

Nå kan hun fint være hjemme i mange timer uten problemer. Jeg kan også dra når som helst på døgnet uten at hun føler at det bryter med rutiner. Det tar som oftest mest jobb og tid i starten, for da må man gå veldig sakte frem og rett og slett telle sekunder. Men, jo lenger ut i prosessen, jo lengre steg kan man ta. Når min hund fint klarte 2 timer, så klarte hun også fint 4 timer uten at jeg egentlig måtte trene på det. 

Anonymkode: bcc88...5ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke skryt og gi godbit når du kommer inn døra. Det skaper bare forventninger. Å gå ut og komme hjem, skal ikke være en big deal. Gi han et nøytralt "hei" og fortsett inn i leiligheten. Ikke gjør en sak ut av at du har vært ute.

Når man trener hjemme-alene, og spesielt en voksen hund som sliter med separasjonsangst, så må man gå veldig sakte frem i starten. Min voksne hund hadde separasjonsangst og stresset seg opp allerede når hun så meg gå mot døren, så treningen startet der. Det tok flere dager med trening før jeg faktisk åpnet døren, gikk ut, også rett inn igjen. Glem forresten det du har lært om å ikke gå inn når hunden bjeffer/piper/uler. Man kan fint ignorere hunder som maser, men i tilfeller hvor hunden lager lyd fordi de føler emosjonell ubehag, så vil ikke ignorering gjøre annet enn å bekrefte for de at situasjonen de er i, er ubehagelig. Det vil si at hver gang du går ut og hunden stresser seg opp såpass at den begynner å lage lyd, så har den fått en dårlig erfaring med å være alene. Da vil frykten for å være alene bare forsterkes.

Målet med treningen er å gå så sakte frem at hunden aldri får mulighet til å føle på ubehag av å være alene.

Det jeg gjorde med min hund:

15-20 ganger om dagen gikk jeg fra det jeg holdt på med for å gå ut i gangen, hvor jeg tok på jakke, sko, rørte på nøklene så de klirret osv, også tok jeg av alt og gikk tilbake til det jeg holdt på med. Hunden fulgte etter hver gang, men da hun forsto at alle disse handlingene og lydene som hun vanligvis assosierte med å bli forlatt alene, ikke lenger var forbundet, sluttet hun å følge etter. På dag 2, sluttet hun til og med å løfte hodet om hun lå og sov. 

På dag 3 la jeg til lyden av låsen og dørhåndtaket i tillegg til alt det andre. Da kom hun travende, men 15-20 ganger med det, så sluttet hun å reagere. Da begynte jeg å åpne og lukke døra også. Når hun ikke lenger reagerte på det, åpnet jeg døra, gikk ut, lukka døra, også gikk jeg ØYEBLIKKELIG inn igjen. Og sånn holdt jeg på de neste få dagene. Når hun var komfortabel med det, begynte jeg å bli stående utenfor døra i 2 sekunder, så 5 sekunder osv. Om hun på et tidspunkt viste tegn på stress (som lyd), gikk jeg øyeblikkelig inn igjen, også tok jeg noen steg tilbake i treningen.

Nå kan hun fint være hjemme i mange timer uten problemer. Jeg kan også dra når som helst på døgnet uten at hun føler at det bryter med rutiner. Det tar som oftest mest jobb og tid i starten, for da må man gå veldig sakte frem og rett og slett telle sekunder. Men, jo lenger ut i prosessen, jo lengre steg kan man ta. Når min hund fint klarte 2 timer, så klarte hun også fint 4 timer uten at jeg egentlig måtte trene på det. 

Tusen, tusen takk! 🥰 Jeg setter enormt stor pris på svaret ditt og jeg synes det er veldig motiverende at du og din hund fikk det til. Også kjempefint at du korrigerte meg med det å gi godbit når jeg kommer inn igjen. Det med sko og klær var også noe jeg ikke har tenkt på. Selvsagt er det et punkt der hunden forstår hva som skal skje og kan begynne stresset inni seg. Hunden min forstår tydelig at jeg skal dra (i forrige hus altså) når jeg begynner å lete etter klær i skapet og bytter bukse og sånt. Da skal jeg bytte klær 15-20 ganger de neste dagene, og også ta på sko og veske 😂 igjen, hjertelig takk! 

AnonymBruker
Skrevet

ellers så skrev jeg på en helt lik tråd om dette i går:) Finnes maaange tråder om dette. Men den fra denne uka hadde mange kloke/gode tips:)

Anonymkode: facdd...0d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen, tusen takk! 🥰 Jeg setter enormt stor pris på svaret ditt og jeg synes det er veldig motiverende at du og din hund fikk det til. Også kjempefint at du korrigerte meg med det å gi godbit når jeg kommer inn igjen. Det med sko og klær var også noe jeg ikke har tenkt på. Selvsagt er det et punkt der hunden forstår hva som skal skje og kan begynne stresset inni seg. Hunden min forstår tydelig at jeg skal dra (i forrige hus altså) når jeg begynner å lete etter klær i skapet og bytter bukse og sånt. Da skal jeg bytte klær 15-20 ganger de neste dagene, og også ta på sko og veske 😂 igjen, hjertelig takk! 

Bare hyggelig. Det er ikke lett å vite helt hvordan man skal gå frem når det kommer til separasjonsangst. Jeg husker ikke hvor jeg selv hørte om denne metoden, men det ga mening å gå frem på denne måten, og det fungerte jo helt supert 🙂 Det tok ikke lang tid før jeg kunne gå ut med søppelet uten problem, deretter kjøre på butikken en kjapp tur. 

Jeg bruker masse godbiter selv, og har trent motbetinging og sladretrening (som du gjør når hunden hører lyder), og det er perfekt. Akkurat i hjemme-alene treningen derimot, er det ikke så hjelpsomt for det kan skape forventninger. Det betyr ikke at du må ignorere hunden når du kommer inn. Jeg hilser på mine om jeg har vært borte i noen timer, men jeg forholder meg rolig, for de skal ikke lære at det å komme og gå er en stor greie (spesielt siden den ene tidligere hadde separasjonsangst). 

Jeg glemte å svare på det å dele av leiligheten etc. Noen hunder synes kanskje det er tryggere med en mindre plass når de er alene. Mine føler seg mer sårbare om de er på en liten plass. Jo større og jo mer oversikt de har (vinduer), jo roligere er de alene. En annen ting du må tenke på, er at å dele av leiligheten før du går, kan bli en trigger på samme måte som aktivitet i gangen (ta på ytterklær etc) er en trigger. Det blir én ekstra ting å trene på, og jeg tror det er unødvendig å legge til flere elementer i treningen. For å ikke snakke om veldig mye mer jobb å måtte dele av leiligheten 15-20 ganger om dagen i tillegg til gang-treningen 😅

Brukte hunden å fotfølge deg i huset? Om ikke, så trenger den kanskje bare mer tid til å føle seg trygg og komfortabel i nytt hjem. Men, du kan uansett hjelpe han på vei. For eksempel, tren på "bli" i sofaen/hundesenga (eller hvor den vanligvis ligger og slapper av). Ta ett steg unna, så tilbake og gi godbit, ta to steg unna, så tilbake og gi godbit. Fortsett til du kan forsvinne bak en vegg (inn på kjøkkenet?). Tren på dette daglig. Når det sitter godt, kan du begynne å bruke det når du skal på kjøkkenet eller badet og hunden ligger og sover/slapper av. Det kan hjelpe hunden til å raskere forstå at det er positivt å bli liggende og at du kommer tilbake og det derfor er unødvendig å følge etter deg. Da kan du fase ut godbitene. 

Jeg har flyttet to ganger med mine hunder. Det gikk veldig bra begge gangene, men jeg så også at de trengte tid til å tilpasse seg og bli vant til nytt hjem og nytt miljø før de falt helt til ro. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ellers så skrev jeg på en helt lik tråd om dette i går:) Finnes maaange tråder om dette. Men den fra denne uka hadde mange kloke/gode tips:)

Anonymkode: facdd...0d7

Å, takk. Jeg pleier ofte å søke etter temaer før jeg poster, men har noen ganger bladd gjennom haugevis av sider uten å finne noe som faktisk var relevant eller det kommer opp to alternativer som heller ikke var relevant. Men da skal jeg kikke på de nærmeste sidene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter det AB over her sier, og jeg har trent inn på mer eller mindre samme vis. 

Hvis du ønsker å lese deg opp, kan jeg anbefale boka "Be right back!" av Julia Naismith, selv om jeg tilpasser metoden hun bruker, er hovedsaken dette med at hunden aldri skal gå over en terskel å bli redd og stressa. 

Jeg har lagd en rutine der alle turer jeg tar ut, starter og stopper med kos i sofaen. 

Jeg gikk til sofaen, klødde litt, sa "nok nå", og hunden legger seg til. Jeg begynte da med å reise meg og sette meg igjen, for det er en trigger for min hund. Gjorde dette mange nok ganger til at det mistet all betydning at jeg reiste meg og satte meg. 

Så gjorde jeg det samme, men nå gikk jeg noen skritt fra sofaen, og så tilbake. Så gikk jeg naturlige turer ut til kjøkkenet, på do osv. Ga ikke hunden oppmerksomhet om han fulgte etter, bare satte meg rolig tilbake i sofaen. Så gjorde jeg det samme, først med gangdøra, og så med selve utgangsdøra. Så økte jeg tiden veldig gradvis hvor jeg gikk ut døra og inn igjen. Til slutt kom bilen med som trigger, men da senket jeg tiden igjen, kjørte litt fram og tilbake og gikk rett inn igjen. 

Og alt avsluttes altså med at jeg rolig kommer inn igjen og setter meg på sofaen. Jeg føler at det fjerner fokuset fra døra, og at han dermed hviler bedre.

Jeg kombinerer ikke "bli"-trening med hjemme alene-trening. Det er fordi jeg konkurrerer, så "bli" er en egen øvelse, og jeg vil verken at han skal bryte den eller at han skal bli liggende mens han er alene hjemme. 

Nå er han hjemme et par timers tid. Han reiser seg, lytter litt, legger seg igjen, men er ikke stressa. Så øker jeg veldig gradvis videre, men det blir jo verre og verre å få til trening til lenger de kan være alene hjemme :laugh: 

Og så er motbetinging og rotrening, i tillegg til passe aktivitet både fysisk og mentalt, veldig bra å jobbe med. For meg tok det tid å finne den rette balansen for å oppnå ro, og det motvirket også hjemme alene-treninga. 

Anonymkode: 6980b...677

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...